Jump to content
Annons

Band till bandmikrofon (reservdel)


mucko

Recommended Posts

Annons

Rykten hävdar att folien kring cigarettpakaet funkar. Bara att klippa till och vecka. Fast det är inte bara, rätt pyssligt att få rätt inspänning sägs det. Men är den trasig kan du ju prova.

// Gunnar

edit: förvirrat svar förbättrat, telefonen ringde mens jag höll på

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du? Ja, det kan ju vara värt att pröva. Det var ett tag sedan jag rökte men vad jag kan minnas så var den folien ganska tjock jämförelsevis, men, som sagt, jag förlorar inget på att testa :rolleyes:

Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort lite tester nu. Först letade jag upp ett tomt cigarettpaket och tog hand om folien. Tyvärr sitter ju ett lager papper fast vid folien och det var inte möjligt att få bort det på ett lämpligt sätt (om nån har ett tips så tages det tacksamt emot :rolleyes: ) så den tanken föll tills vidare.

Försök 2: Hushållsfolie. Ungefär tio gånger tjockare än originalbandet, sä jag undrar det verkligen är/har varit nån slags standard. Kanske var banden i mickarna tjockare förr men ärligt talat så tvivlade jag på att det skulle funka överhuvudtaget. Jag satte i alla fall igång med att med ett rakblad skära till en lagom bred remsa. Sedan rullade jag den runt korken på dotterns d-vitaminflaska för att få den veckad.

Sedan placerade jag den mellan magneterna, sträckte den lite grand och skruvade sedan ihop micken,

Som ni kanske inser så var jag inte särskilt noggrann när jag gjorde detta. Jag kunde t ex ha gjort bandet en aning bredare, veckat det betydligt noggrannare och jämnare och gjort rent för att se till att det var ordentlig kontakt.

Men jag kan meddela att det fungerade! Ljudet var inte fantastiskt och det fanns ett litet, knappt märkbart, missljud men det lät mycket bättre än jag någonsin kunnat föreställa mig. Det varma bandmikrofonljudet fanns där med mullig bas och mjuk diskant och det ger mig verkligen hopp om den här micken för framtiden.

Jag har nu beställt aluminiumfolie som är 1 micron tunn, hälften så tunn som originalbandet, och jag ska konstruera en bättre "bandveckare" av delar från en pennvässare. Om allt går som jag tänkt mig så kommer ljudet att bli betydligt bättre, med en klarare diskant.

I så fall ska jag byta transformator och göra om själva mikrofonhuset lite grand. Resultatet blir förhoppningsvis fantastiskt 🙂

Önska mig lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

mrpimmy: Bandet i mikrofonen är ju av aluminium. Jag antar att det är vad Shimmen menar. Jag kan lägga upp lite ljudfiler så småningom.

Shimmen: Vanlig aluminiumfolie som du nämnde i ditt första inlägg, är inte det samma som hushållsfolie? Om inte, så har jag missat nåt 😲. Vad är det iså fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

mrpimmy: Bandet i mikrofonen är ju av aluminium. Jag antar att det är vad Shimmen menar. Jag kan lägga upp lite ljudfiler så småningom.

Shimmen: Vanlig aluminiumfolie som du nämnde i ditt första inlägg, är inte det samma som hushållsfolie? Om inte, så har jag missat nåt 😲. Vad är det iså fall?

Jag läste om dem för ett ljudarbete. Då stod det att bandet var gjort av aluminiumfolie. Dvs en folie av aluminium 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Folien som finns t.ex på Prince eller Marlboro cigarettpaket är perfekt tjocklek.. Vanlig ugnsfolie är alldeles för tjock.. Ta försiktigt ut folien ur paketet och lägg den i t.ex etanol så att allt påklistrat papper löses upp.. När folien är helt ren vecka den i frugans culrtång.. Eller skaffa RCA foilvrecker-tool ser ut så här crimper.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, Etanol! Tack så mycket för det tipset. Ska genast testas. Jag har sett den där RCA-curlaren förut. Stilig 🙂 Fast som jag förstod det är den ett hemmabygge. Skulle gärna vilja ha den dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänd eld på cigarettfolien så brinner papperet upp men inte folien men var försikig-det är tunn folie och går lätt sönder..

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Följer denna tråd med sådan otrolig spänning. Kan vi inte få bilder på projektet också.

Jo jag borde väl fotografera, men jag glömmer hela tiden kameran....Kan tala om att jag testade med folien från en chokladkaka som jag tyckte verkade lite tunnare än hushållsfolie. Jag har också gjort en "veckare" av några legobitar, funkar sådär. Resultatet blev en helt tyst mikrofon 😲

Hann inte sätta tillbaks hushållsfolien för att kolla om micken har gått sönder eller om det var chokladfolien som inte var ledande. Jag återkommer....

Link to comment
Dela på andra sajter

tänd eld på cigarettfolien så brinner papperet upp men inte folien men var försikig-det är tunn folie och går lätt sönder..

rolleyes.gif

Testade det. funkade inte så bra. Blev en massa sot som var omöjligt att få bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha en liten uppdatering då:

Jag beslutade mig för att gå på Hegobalds idé och lösa upp limmet som håller fast pappret i cigarettpaketfolien med etanol. Sagt och gjort, efters lämning på dagis började jag leta efter tomma cigarettpaket på gatan (fräscht) och tillskansade mig sålunda några foliepapper. Sedan in på macken och inhandla en flaska T-röd (ännu fräschare). Sedan direkt hem och lägga folien i blöt i etanolen.

Efter ca 20 minuter kollade jag om nåt hade hänt. Det hade det inte pappret satt fast precis lika bra fortfarande. Efter ytterligare en halvtimme var läget fortfarande oförändrat. Då bestämde jag mig för att testa att elda, vilket jag redan gjort tidigare med dåligt resultat, men att försöka vara mycket försiktigt den här gången.

Det visade sig att marlboropagetens folie verkar vara aluminiumpulver inbakat i papper. Allt löstes upp när jag satte fyr på det. Marlboro rekommenderas alltså inte. Som tur var hade jag också papper från nåt annat märke, kommer dock inte ihåg vilket, och där satt folien ihop. Efter lite eldning och sedan tvät i etanolen fick jag fram följande:

post-26410-0-86093200-1304707684_thumb.jpg

Ur detta lyckades jag få till en enda remsa, ca 3-4 mm bred och 4-5 cm lång. Denna skulle veckas i min hemmagjorda "veckare" gjord av lego som syns på bilden ovan.

post-26410-0-79312900-1304707726_thumb.jpg

Så här blev den:

[post-26410-0-21658600-1304707742_thumb.jpg

Dags att öppna micken

[post-26410-0-83845900-1304707766_thumb.jpg

Inget band

post-26410-0-86361400-1304707785_thumb.jpg

Nu börjar det bli krångligt. först försöka placera den på ena änden

[post-26410-0-41898400-1304707818_thumb.jpg

sedan andra

post-26410-0-82041600-1304707837_thumb.jpg

Ja, nu sitter den där. Lite snett tyvärr för det var väldigt pilligt och utan några marginaler.

post-26410-0-96949000-1304707863_thumb.jpg

Saker man inte bör göra när man byter band på en bandmikrofon. (lärda av egen erfarenhet :rolleyes: )

• Andas kraftigt

• Få ett nysanfall

• Äta jordnötter

• Tänka på nåt roligt och börja skratta

• Bli tankspridd och tappa bort remsan och senare hitta den på armbågen.

Jag kommer nog att beställa ett ark aluminiumfolie med rätt tjocklek från USA till en kostnad av en hundring. Det är lite för jobbigt att leta efter tomma ciggpaket och leka eldsvåda för att sedan inte var säker på att man får ut nåt av det ändå.

Ljudfiler kommer också...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

spännande -ser fram emot ljudfilen

(och vilket bra jobb du har gjort.-kul med foton.)

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...Jaha, nu har jag börjat fatta det här med bandmikrofoner lite bättre och fått blodad tand. Nästa steg blir att göra om mikrofonhuset så att ljudvågorna kan flöda friare och jag kommer också att placera dämpning på några ställen. Just nu känns hela mickhuset som en resonanslåda. Det ska jag få fason på 🙂

Nu ska jag ut och skaffa en lämplig bågfil!

Redigerat av mucko
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så trevligt och roligt med ljudprov och bilder. Fortsätt med det bra jobbet!

Tack. När jag tag på nåt lämpligt verktyg för att såga lite i mikrofonhuset så kommer fler bilder med uppdateringar.

Planen för mikrofonen är följande:

•Modifiera mikrofonhuset så att jag tar bort tvärbalkarna framför bandmotorn och eventuellt ett nytt nät också.

•Gummiringar där micken ska skruvas ihop för att undvika vibrationer.

• Silikondämpning på valda ställen.

• Byta transformator till en Lundahl.

• Byta bandet ytterligare en gång och denna gång till 1,8 micron "proffs"-folie som jag ska skicka beställning på idag.

När detta är gjort så hoppas och tror jag att micken kommer att vara betydligt bättre, kanske rentav i klass med de dyrare modellerna. Vi får se....

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Spännande. Nyfiken på hur det har gått?

Funderar själv på att modda en bandmik. Forskat lite och materialet som föreslås på lkmusik.co.nz "imitation silver leaf" tror jag heter slagaluminium.

http://www.abcfargekonomi.se/ (kolla prislista) och http://www.slojddetaljer.se/product.aspx?productid=1123

Den senare är 1/1000 och kanske är för tunnt. Om inte annat svårjobbat.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spännande. Nyfiken på hur det har gått?

Funderar själv på att modda en bandmik. Forskat lite och materialet som föreslås på lkmusik.co.nz "imitation silver leaf" tror jag heter slagaluminium.

http://www.abcfargekonomi.se/ (kolla prislista) och http://www.slojddetaljer.se/product.aspx?productid=1123

Den senare är 1/1000 och kanske är för tunnt. Om inte annat svårjobbat.

Mvh

Jo, jag köpte sånt och har använt det men det är ,som du skriver, mycket svårjobbat. Svårt att få vecken att sitta kvar och dessutom vill det flyga omkring överallt.

Jag har för övrigt köpt en till likadan mikrofon så när jag får tummen ur ska jag göra en shotout mellan min moddade och originalet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...