Jump to content

  • Det finns ingen "bästa mikrofon" under 10 000 kr

    FREDAGSTIPSET: Att välja rätt studiomikrofon är ungefär lika lätt som att välja rätt gymnasieutbildning. Istället handlar det om att lita på sin magkänsla och göra det bästa av situationen. Det finns helt enkelt ingen ”bästa mikrofon" under 10 000 kr

    Jon Rinneby

    Steg ett när det kommer till mikrofoner är förståelsen för att mikrofonplacering många gånger är direkt avgörande för soundet och att några centimeter hit eller dit ofta kan större skillnad än priset på mikrofonen. Genom att experimentera med placeringen kan du lätt få till mer eller mindre diskant och mer eller mindre rum och så vidare. Du kan med andra ord göra en mer tilltalande inspelning med en Shure SM57 om du vet vad du håller på med, än med en gammal felplacerad Neumann U47.

    Den optimala mikrofonen som sådan existerar således inte, istället ska vi fokusera på ett gäng mikrofoner som inte står i vägen för inspelningen och i bästa fall även kan lyfta den en smula. Det finns otroligt mycket att välja på och listan skulle kunna göras anmärkningsvärt lång. Jag har därför valt att begränsa mig till sju mikrofoner i prisklassen under 10 000 kr. Men märk väl, ingen av dem är bäst.

    Røde NT1
    rode_nt1.jpg.6508500895be3f22d6d89b411d5bdd38.jpg.dc590e94f98a524fc0cf049049c7f0fa.jpg

    Røde NT1 är, namnet till trots, uppföljaren till smått klassika NT1A. Förutom den uppenbara färgskillnaden skiljer sig de båda mikrofonerna åt i frekvensåtergivningen, där NT1 tenderar att vara mer neutral med lägre brus och mindre stickig i diskanten. En prisvärd arbetshäst med 10 års garanti som fungerar på i stort sätt alla ljudkällor.

    Pris: 1 900 kr
    Hemsida: http://www.rode.com/microphones/nt1

    Aston Spirit
    aston_sprit.jpg.f50b4907bf9621c67c6c13cac23aca4d.jpg.ba8e8e756fcc448158118d73ee531ed1.jpg

    Engelska Aston Spirit är en handbyggd kvalitetsmikrofon som soundmässigt drar åt det mer moderna hållet, med en fin tydlighet som sällan blir påträngande. En utmärkt sång- och instrumentmikrofon, speciellt på stränginstrument så som akustisk gitarr, fiol och cello. Spirit har en inbyggd transformator med tydlig karaktär vilket ger mer topp, till skillnad från Aston Origin som lutar mer åt det neutrala hållet.

    Pris: 3 300 kr
    Hemsida: https://www.astonmics.com/EN/product/mics/spirit

    Shure KSM32
    shure_ksm32.jpg.0e9a8bc7ef0ae76464131a32e647dd61.jpg.e4a393bbedd241ebdd6e0905771ec7f6.jpg

    Shure KSM32 är mitt förstahandsval när det kommer till att rekommendera endast en mikrofon för studiobruk. KSM32 är underbart ren och välbalanserad utan att låta steril - snarare är den varm och inbjudande. Det kanske inte är den mest spännande mikrofonen på marknaden, men absolut en av de mer karaktäristiskt neutrala. En älskvärd allt i allo-mikrofon, om det nu finns en sådan.

    Pris: 5 500 kr
    Hemsida: https://www.shure.com/en-US/products/microphones/ksm32

    Warm Audio WA-87
    warm_87.jpg.c3f413a6682484b9fea00cd16470bb76.jpg.76e5dd8ffef18b3cdab8f3e48d1f217c.jpg

    Warm audio WA-87 är en prisvärd Neumann U87-klon som tenderar att vara aningen tydligare i diskanten än originalet (vilket inte är särskilt konstigt med tanke på det rör sig om nyproduktion kontra vintage). Den klassiska U87:an är känd för att fungera på allt från sång till gitarrförstärkare och trummor. WA-87 har hög byggkvalité, fina komponenter och skeppas i en trevlig trälåda med diverse attiraljer.

    Pris: 6 000 kr
    Hemsida: https://warmaudio.com/wa87/

    AKG C414 XLS och XLII
    1401755287_AKGC414XLS.jpg.d2dec4cf6e76b1ee5989eee90902bc7f.jpg.0a1a6a8c460668e6ef9df06e87451a64.jpg

    AKG C414 är förmodligen AKGs mest kända mikrofon, vilken har genomgått diverse förändringar genom åren. AKG C414 XLS och XLII är i stort sett identiska frånsett att XLS är lite mörkare i karaktären (mer neutral om så önskas), medan XLII har ett lyft runt 3kHz vilket ger mer öppenhet. Båda mikrofonerna har sina naturliga fördelar och det spelar egentigen mindre roll vilken du väljer, viktigare är då mikrofonplaceringen, där XLII kan komma undan med att placeras lite längre ifrån och fortfarande plocka upp välbehövlig diskant.

    Pris: 7 400 kr
    Hemsida: https://www.akg.com/Microphones/Condenser Microphones/C414XLS.html

    Miktek CV3
    136472388_MiktekCV3.jpg.3435ce5cd2cf02d42c8929a8376654ca.jpg.28ccf4b01146c48ef887ca0672f7e252.jpg

    Miktek CV3 (eller CV4 om du lyckas få tag på en) är en stilren kondensatormikrofon med dubbel MK9 kapsel, inte helt olik den som sitter i Neumann U67. Ljudet kan beskrivas som mjukt, lent och jämt med dragning åt det neutrala hållet. Fungerar på allt mellan himmel och jord, som så många andra mikrofoner. Ett anmärkningsvärt bra puffskydd ingår i priset.

    Pris: 8 600 kr
    Hemsida: http://www.miktekaudio.com/cv-3/

    Shure SM7B
    sm7b.jpg.ac32fd228afbbfdcd59da2b8dba7c101.jpg.a9bfdac4e66a016746b429222c1ac095.jpg

    Slutligen vill jag slå ett slag för Shure SM7B, en dynamisk mikrofon speciellt framtagen för röst som passar utmärkt när du spelar in i rum med mindre smickrande akustik. Mikrofonen fungerar även i livesammanhang och har blivit känd under det illa valda namnet ”rockmikrofonen”. Vill höra hur Shure SM7B låter på just sång kan du lyssna på mitt senaste album med Låtsaspoeten här.

    Pris: 4 000 kr
    Hemsida: https://www.shure.com/en-US/products/microphones/sm7b

    Värda att nämna är också Sennheiser MD421 och Shure SM57

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

    • Gilla 2

    User Feedback

    Recommended Comments

    2 minuter sedan sa DrHeartman:

    Bra lista, alla är mycket bra mikrofoner. Jag skulle personligen vilja slå ett slag för Neumann TLM102 också. En riktigt bra mikrofon som inte färgar ljudet på något sätt alls.

    Tack DrHeartman, både Neumann TLM 102 och TLM 103 är trevliga mikrofoner, där 103 har lite högre output (vilket i praktiken inte spelar så stor roll) och aning mer botten och luftigare topp. Samtidigt upplever jag TLM 102 som rakare i sin frekvensåtergivning, vilket många gånger är önskvärt.

    Mvh Jon

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites

    Bra lista.
    Utöver TLM 102an skulle jag även vilja slå ett kraftfullt slag för ett gäng som är relativt
    nya på marknaden, nämligen Weissklang. Har jobbat med deras V13 ( som har en helt rak frekvenskurva ) under ett halvår, och har nu skaffat mig en V17 ( med en liten puckel i klassiskt röstläge ).
    Löjligt bra mikrofoner båda två till ett verkligt bra pris.

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites
    5 timmar sedan sa Kent Svanström:

    Bra lista.
    Utöver TLM 102an skulle jag även vilja slå ett kraftfullt slag för ett gäng som är relativt
    nya på marknaden, nämligen Weissklang. Har jobbat med deras V13 ( som har en helt rak frekvenskurva ) under ett halvår, och har nu skaffat mig en V17 ( med en liten puckel i klassiskt röstläge ).
    Löjligt bra mikrofoner båda två till ett verkligt bra pris.

    Bra tips Kent, tack. Har haft ögonen på Weissklang V13. Ska absolut spana in dessa igen. Otroligt bra pris.

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby
    Link to comment
    Share on other sites
    47 minuter sedan sa bengt__s:

    Blir alltid faschinerad av att SM57 (och SM58) fortfarande hänger med, det måste vara en otroligt lång produktcykel 😄

    Verkligen. Själv använder jag en gammal föregångare till SM57 när jag närmickar akustiskt gitarr, fantastiskt mellanregister som sätter sig perfekt i mixen.

    Mvh Jon

    Link to comment
    Share on other sites

    Hamnade här efter 100 timmars googling kring vilken mikrofon jag ska köpa. Det lutar mycket åt Spirit. Gillar luftigheten otroligt mycket. Men jag funderar på om det kommer fungera i en hemmamiljö, i ett rum som inte är behandlat. Tänkte använda micken för sång och gitarr. 

    • Gilla 1
    Link to comment
    Share on other sites
    4 timmar sedan sa Chriistiiaan:

    Hamnade här efter 100 timmars googling kring vilken mikrofon jag ska köpa. Det lutar mycket åt Spirit. Gillar luftigheten otroligt mycket. Men jag funderar på om det kommer fungera i en hemmamiljö, i ett rum som inte är behandlat. Tänkte använda micken för sång och gitarr. 

    Absolut ett bra val. Jag kan även slå ett varmt slag för Weissklang V17, om du inte har något emot att beställa från nätet.

    Mvh Jon

    Edited by Jon Rinneby
    Link to comment
    Share on other sites

    Tusen tack för svaret Jon. Sitter hemma med en ny Spirit. Försöker vänja mig vid den fortfarande. Jäklar vad den fångar datorns fläkt till skillnad från min billiga S Electronics. Det är väl det som är det svåra desto dyrare mick man köper va? De fångar verkligen allt liksom

    Link to comment
    Share on other sites
    56 minuter sedan sa Chriistiiaan:

    Tusen tack för svaret Jon. Sitter hemma med en ny Spirit. Försöker vänja mig vid den fortfarande. Jäklar vad den fångar datorns fläkt till skillnad från min billiga S Electronics. Det är väl det som är det svåra desto dyrare mick man köper va? De fångar verkligen allt liksom

    Jo, det kan absolut vara så, men inte nödvändigtvis. Men generellt kan man säga att dyrare kondensatormikrofoner är känsligare. 

    Link to comment
    Share on other sites


    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

×
×
  • Create New...