Jump to content
Annons

Kondensatormikrofon


Shimmen

Recommended Posts

Jag håller på att skriva ett arbete om "elektroniskt ljud". Typ mikrofoner, datalagring, uppspelning m.m. Jag ska nu skriva om kondensatormikrofonen. Jag skrev på de andra mikrofonerna några meningar om mikrofonens grundläggande teknik (som att dynamiska fungerar med induktion) men insåg att jag inte förstod hur en kondensatormic fungerar! 😮

Hur kan det uppstå ett elektroniskt fält runt plattorna om det inte går någon el igenom dem?

Hur kan det vara en sluten krets om det inte går ström mellan plattorna?

Jag förstår att detta är avancerad fysik men skulle någon bara kunna ge en lätt förklaring för jag förstår inte alls nu 😕

Tack på förhand

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När avståndet mellan den fasta plattan och membranet (det är dessa som utgör polerna i kondensatorn som mikrofontypen har sitt namn från) varierar i takt med ljudvågorna, så alstras en svag ström som sedan förstärks i mickens inbyggda förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kan mikrofonen spänningmatas om det inte är en sluten krets?

Det går utmärkt att spänningssätta en ickesluten krets. Ett batteri är i princip en sådan konstruktion (en spänningssatt öppen grunka) så länge det inte används. Du skola icke blanda ihop spänning och ström.

En kondensator består av två plattor. I en kondensatormik så utgör den ena av dessa plattor "membranet", som alltså rör på sig när du gastar i miken. När membranet rör sig, så ändras avståndet mellan plattorna och därmed kondensatorns kapacitans (du är med? Kapacitansen (C ) beror av någon dielektricitetskonstant (e), storlek på plattorna (A) och just AVSTÅNDET (d) mellan dem). Alltså: C=e(A/d).

För att kondensatormiken ska funka, så spänningssätter man plattorna med typiskt 48VDC (andra spänningar förekommer). Detta är "fantommatningen". När en kondensator spänningssätts så hamnar ett överskott av laddningar på ena plattan, och ett underskott av laddningar på den andra. Storleken på denna laddning (Q) beror av pålagd spänning (U) och tidigare nämnd kapacitans ( C); Q=CU (viktigt!).

Vi närmar oss det fina i kråksången:

Mellan matningspänningen (fantommatningen) och kondensatorn sitter ett motstånd med mycket hög resistans. Din sång åstadkommer i sammanhanget snabba förändringar i avståndet mellan plattorna, "för snabbt" för att en laddningsförändrring ska ske (hög resistans, långsam förflyttning av laddning, right!). Man kan säga att laddningen (Q) därmed hålls konstant.

Sambandet Q=CU, med Q konstant och varierande C, tvingar så fram en variation i spänning (U). Denna spänningsvariation är din önskade signal.

***

Notera att jag inte nämner "ström" någonstans. I det här fallet blir det lättare så, tycker jag.

tjing

(edit: ( C ) såg ut som ett copyright-tecken "ringmärkt c". Hoppas bättre nu).

Redigerat av Vallhagen
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det betyder väl alltså att det inte alstras någon spänning av att plattorna rör sig, utan man påverkar bara hur mycket av den pålagda spänningne över kondensatorn som "kommer ut" ur kretsen. Det blir väl en grov förenkling, men...

Rätte mig om jag har fel förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder väl alltså att det inte alstras någon spänning av att plattorna rör sig, utan man påverkar bara hur mycket av den pålagda spänningne över kondensatorn som "kommer ut" ur kretsen. Det blir väl en grov förenkling, men...

Rätte mig om jag har fel förstås.

om jag inte är totalt ute å cyklar så är det väl en ström som alstras av plattornas rörelse

är dom stilla så ligger bara en spänning å strömmen är noll

rätta MIG om jag har fel vallhagen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag inte är totalt ute å cyklar så är det väl en ström som alstras av plattornas rörelse

är dom stilla så ligger bara en spänning å strömmen är noll

rätta MIG om jag har fel vallhagen! 🙂

Ute och cyklar. Det är spänningen som ändras.

Ström kan uppstå om det finns nånstans för elektronerna att kan ta vägen. Vanligen finns det ju det. Men det är mycket, mycket litet energi som är möjligt att ta ut. Därav kravet på att ha höga motstånd och bra isolering om inte det hela bara skall försvinna. Vanligen är det miljoner ohm i motstånden runt kring en kondensatorkapsel.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

I en dynamisk mikrofon (sluten krets) alstras en ström när membranet rör sig efter som det är kopplat till en spole som rör sig över en magnet.. När det gäller en kondensatormic så handlar det om balansen mellan överkott/underkott av elektroner på endera sidan av en platta som rör sig (blir tjockare eller tunnare) som i sig INTE är en sluten krets. Denna spänningsförändring (elektronvandring) förstärks och görs sen om till en ström i en sluten krets (rör eller transistor) När det gäller att omvandla en förändring av elektronflödet i en konduktiv last till ström funkar inte Ohms lag utan du får räkna så här dade1247f542da6afa1ee184ca7d0839.png.

om jag inte är totalt ute å cyklar så är det väl en ström som alstras av plattornas rörelse

är dom stilla så ligger bara en spänning å strömmen är noll

rätta MIG om jag har fel vallhagen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...