Jump to content
Annons

I behov av hjälp/klarhet!


joakimludvig

Recommended Posts

Hej,

Jag är i behov av att veta lite saker som har med en musikkurs jag tar att göra. En uppgift jag har fått går ut på att ta reda på i vilka sammanhang du kan använda en skärmad kabel? Jag har sökt runt en hel del, men inte fått någon direkt klarhet i detta. Det ända jag tror jag kommit underfund med är vid användandet av aktiva högtalare/monitorer. Stämmer detta, eller vad finns det för andra användningsområden?

Vidare så har jag ytterligare en fråga, som jag verkligen inte har någon som helst aning om. Har försökt leta, och leta men får ingen klarhet i det heller. Det handlar nämligen om lödning. Om någon vet "Hur ska du koppla den balanserade utgångens skärm och ledare på den obalanserade ingångens telekontakt vid lödning?" och kan förklara detta någorlunda för mig skulle detta hjälpa mig oerhört mycket!

Tacksam för svar så fort någon har tid och lust! Är viktigt för mig att förstå detta!

Tack på förhand,

Mvh

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skärmad kabel använder man alltid när det handlar om svaga signaler (mikrofon, gitarr, linesignaler etc), så att eventuella störningar utifrån reduceras. Det är i princip bara när det gäller nätkabel och högtalarkabel man inte kör med skärmad kabel...

Det förekommer skärmade nätkablar också, för att reducera störningsfältet runt dem, något som kan göra viss skillnad om man kör med obalanserade kopplingar där kablarna ligger lite för nära nätkablarna, men det är inte särskilt vanligt...

Koppling av TRS-kabel kan du hitta här: http://wiki.kontrollrummet.com/TRS

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, jag kollade kontrollrummet och den länken du länkade. Jag får dock ingen klarhet i hur man gör i en lödningsprocess när man kopplar ihop de olika delarna...?

Är kopplingen TRS-kabel det jag söker? Har ingen som helst aning, utan har du någon väldigt enkel förklaring på även hur man gör vid lödning hur man ska koppla den balanserade utgångens skärm och ledare på den obalanserade ingångens telekontakt så vore jag extremt glad och tacksam.

Är en hel djungel för mig som inte läst så mycket om detta innan..

Tack på förhand, uppskattar alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan knappt bli enklare än att följa tabellen under kopplingar i Wiki-artikeln... 😉

TS = Tip-Sleeve (tvåpolig "telekontakt" - eller "monotele")

TRS = Tip-Ring-Sleeve (trepolig "telekontakt" - eller "stereotele")

Du ser på bilden bredvid tabellen vilken del som är vilken i kontakterna.

Inuti kontakten ser du vilket lödöra som går till mitten - och det är "Tip".

Normalt så kopplar man ihop Sleeve och Ring i TS-kontakten - alltså skärm och den fasvända signalen (som betecknas med - i tabellen), medan den normala signalen går till "tip" i båda ändarna. Skärmen kopplas alltid till "Sleeve" - alltså den stora kontaktytan som också har dragavlastningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag är i behov av att veta lite saker som har med en musikkurs jag tar att göra. En uppgift jag har fått går ut på att ta reda på i vilka sammanhang du kan använda en skärmad kabel? Jag har sökt runt en hel del, men inte fått någon direkt klarhet i detta. Det ända jag tror jag kommit underfund med är vid användandet av aktiva högtalare/monitorer. Stämmer detta, eller vad finns det för andra användningsområden?

Tack på förhand,

Mvh

jag skulle svara alltid, frågan är ju helt fel ställd? Så länge strömmen i kabeln inte överstiger max i den minsta ledarens area kan du använda de till vad som helst, lampa, startmoror, mikrofon, etc.

fråga den som ställde frågan vilket svar som var svaret ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan använda en gammal skärmad kabel som snöre runt presenten. Funkar inte så bra som bogserkabel för bil (har provat med en mick-kabel i min ungdom, den gick av).

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...