Jump to content
Annons

Hjälp att fatta anteckningar jag fått..


Casperfren

Recommended Posts

Hej! Jag missade en lektion i ljudteknik, så jag fick antekningar av en klasskamrat. Jag har svårt att förstå.

Det understrukna är det jag inte fattar, eller förstår sammanhanget. Det Feta är område , ni får gärna fylla på om det är något viktigt, jag förstår att det finns oändligt med info som till exempel Nr 1 - Midi inspelning, Men ni kan ju fylla på på mera nishade områden. Det kursiverade är mina frågeställningar.

Så lycka till!, svara på det ni orkar 🙂

1 Midi Inspelning, Signalgång = antingen via tangentbord till sin lokala Ljudmidi eller tangentbord till en sequnzer som leder till ljudmidi, Men då måste man stänga av Local, tryck Local off.

 

2 Midi Time Code= H/Min/sek/frames, frames= Bildrutor

Varje sek = 25frames

3 Multitimbal= Klangfärger = Olika Instrument

Alltså många instrument på en gång, mycket klangfärger.

4 quintiseizer/grid= flytta regionen en takt. - Det beror väl på hur fel man är?

 

5 Hårddisk inspelning

Audiofiler = ALLTID på hårdisken

Om man jobbar mycket med audiofiler borde man ha en extra hårdisk på datan så alla om filerna samlas där, med tanke på att de sliter på hårdisker. Om man har allt på samma ställe kan datan crasha lättare.

Projektmapp = Mapp med Audiofiler och Projektfiler

6 Templates= En sorts mall, bra verktyg till musikprogram, om man tex ska göra en Metallåt, så finns det en mall med grundinställningar för det tex sjukt distade gitarrljud osv

7 Skillnad mellan insert o send

Insert= Efferkter, tappning Är det inte bara före och efter regel?

Send= (bus)Effekter, Många

8 Funktioner i Logic

Flextime,= Klippa o klistra, flytta toner, ändrar hela omgivningen, Asnice.

Kompenseras = Time Stretshing

9 Triggning= Bestämmer vilken som blir Note On, = triggar. Sample.. Är som en mobbare är Audio och triggen blir sampels som slår tillbaka. Fattar ej själv. men så jag skrivit

10 Automation= Volym, Panorering, Pluggins Är det hela sanningen? Handlar det tex inte om att man då ställer in att volymen ska gå upp där och ner där osv?

11 Signiter Marker = Döpa tex Vers 1, Refräng 2, Man hittar snabbt.

12 Global tracks ?

Så, det e vad jag skrivit, Fattar itne hälften själv, men se till o sök upp saker o sånt. har gett dig nåt att leta efter iallafall

LYcka till och sorry för dom dåliga anteckningarna. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

men se till o sök upp saker o sånt. har gett dig nåt att leta efter iallafall

LYcka till och sorry för dom dåliga anteckningarna. :/

Du kan gott söka upp dina egna svar på google istället för att låta nån annan jobba åt dig. Hade det varit något svårbegripligt hade jag gärna hjälpt dig men de där sakerna är enkla att få svar på.

Det är alltid bra om du åtminstone försöker själv först.

EDIT: Eller prova på att spela in något så kommer du få förståelse för vad sakerna är. Vissa av orden är lättare att förstå sig på om du har använt programmet.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Nummer 1-5 samt 9 hittar du på internet.6-8 samt 10-12 hittar du i Logic manualen som även den finns på internet.

Skickar med tre länkar där du kan börja :

Wikirecording / Engelska

Kontrollrummet Wiki / Svenska

Logic Pro 9 Manual

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även tillägga att det enda som möjligtvis hade fått mig att missa en lektion i ljudteknik var medvetslöshet. Studier är kostsamma projekt!

5 Hårddisk inspelning

Audiofiler = ALLTID på hårdisken

Om man jobbar mycket med audiofiler borde man ha en extra hårdisk på datan så alla om filerna samlas där, med tanke på att de sliter på hårdisker. Om man har allt på samma ställe kan datan crasha lättare.

Projektmapp = Mapp med Audiofiler och Projektfiler

9 Triggning= Bestämmer vilken som blir Note On, = triggar. Sample.. Är som en mobbare är Audio och triggen blir sampels som slår tillbaka. Fattar ej själv. men så jag skrivit

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag vilja hjälpa någon som är så oengagerad att det är för jobbigt att söka på google när alla nyckelord finns tillgängliga?

Gymnasiekurser i ljudteknik verkar ju för övrigt vara ett stort skämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gymnasiekurser i ljudteknik verkar ju för övrigt vara ett stort skämt.

Så där kan man väl inte generalisera. Det beror ju helt på läraren och vad för prylar skolan har tillgång till.

Trådstartarens attityd är helt fel. Till och med din polare bad dig "se till o sök upp saker o sånt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...