Jump to content
Annons

Acid ljud i Reason 2.5??


Charlie (oregistrerad)

Recommended Posts

Charlie (oregistrerad)

hej!

jag arbetar i Reason 2.5.

Innan gjorde jag mest dance låtar men nu har jag börjat att övergå till lite mer Uplifting trance..

och nu är min fråga:

vet någon om det finns några coola acid ljud till reason?? (typ som Voodoo & serano använder i Blod is pumping)

och var kan man få tag i dom???

tack på förhand! 😄

ps. snyggt forum! 🙁😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Källan till soundet är en distad 303,källan till samplingen är (vad jag kan minnas) en låt med Josh Wink (som för övrigt gästar sthlm till nyår) Senn har det samplats hejvildt av massor av folk.

Slingan är dock inte speciellt orginell, finns säkert massor av fler låtar som har den,ja senn tidigt 90 tal o framåt.

Tippar på att det finns med på massor av samplecds,ja o vill du ha källan så får du titta på ngn 303 klon. Vill du testa dig fram i reason självt är det till att skruva på substractor o dista som tusan. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som slackerboy skrev e det antagligen ett 303igt ljud du letar efter. Tweaka subtractorn och använd dig av saw- och squarewaveforms. En aning dist kan piffa till ljudet.

Har du svårt att få till det ljud du letar efter kolla www.peff.com

Dom har gjort en refill som heter 303 square bass som består av samples från den riktiga TB-303.

Ett annat alternativ är köpa den riktiga Roland TB-303 eller Propellerheads Rebirth som emulerar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du verkligen vill ha möjlighet att programera dessa typer av lju och få rätt sväng i slingorna är detta det enda rätta alternativet idag,ja ett svenskt med:

http://www.audiorealism.se

Handle den och använd i ngt vsti kompatibelt program och du har snart programerat denna slinga (eller en egen). Den har även inbyggd dist,bara tuta o köra. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? Vadå för lead? Skicka ett klipp så ska ni få se på faen (eller så får jag äta upp det här inlägget).  🙁

http://home.no.net/gbazoner/phatt_bass.mp3

Good Luck Have Fun. Det lär du behöva ;-)

Ett sätt att få till det här ljudet är ju att sampla en ren källa (som länken ovan). Då får man nog trixa lite med loop-points osv, men det borde gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojävlar... Det där ljudet är ju av någon mystisk anledning det mest eftersökta i världen. Prova t ex att googla på "that darude/acid sound" eller liknande så ska ni få se... Ett alternativ till att klona i Reason är ju då att köpa en jp-8080 där ljudet finns som preset eller, då det finns ungefär en miljard låtar med det här ljudet, så kan man bara plocka fram smaplern och göra en samplad patch en gång för alla. Eller kanske hyra Darudes (tillika Bomfunk MCs) producent och låta honom göra allt, då kan det ju inte bli fel. Eller ännu hellre då: Gör nåt nytt och spännande (det där kommer jag bli flejmad för).

Hsh, jag ska se vad jag kan åstadkomma (frågan är bara om jag inte gör världen en björntjänst om jag lyckas).

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med slackerboy om http://www.audiorealism.se

Den rockar!

Annars finns det ju utmärkta samplingsskivor med riktiga 303:or inspelade i olika fraser. Med Ableton Live kan man stoppa "the real thing" i andra tonarter och även stämma om vissa toner så att det passar ens egen låt. Jag har en samplings-CD utgiven av Überschall -94 som är svinbra! Den heter "Electro Shock, trance + techno tools, director's cut" och musikaffärerna rea:de den för några tior på nittiotalet. Konstigt att ingen fattade hur bra den var! Fortfarande är det sällan jag hör samplingar med samma punch i ljudet. Jag tror att den spelades in genom att trummaskiner och syntar först spelades in på analog tejp och sedan digitaliserades därifrån. Det är mest 909 med rådist, moog och så 303.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojävlar... Det där ljudet är ju av någon mystisk anledning det mest eftersökta i världen. Prova t ex att googla på "that darude/acid sound" eller liknande så ska ni få se... Ett alternativ till att klona i Reason är ju då att köpa en jp-8080 där ljudet finns som preset eller, då det finns ungefär en miljard låtar med det här ljudet, så kan man bara plocka fram smaplern och göra en samplad patch en gång för alla. Eller kanske hyra Darudes (tillika Bomfunk MCs) producent och låta honom göra allt, då kan det ju inte bli fel. Eller ännu hellre då: Gör nåt nytt och spännande (det där kommer jag bli flejmad för).

Hsh, jag ska se vad jag kan åstadkomma (frågan är bara om jag inte gör världen en björntjänst om jag lyckas).

Det där är inte samma ljud som Darude kör i alla låtar. Dessutom så finns inte det ljudet med som preset på JP'n. Iaf inte JP-8000, men dess presets kanske skiljer sig från JP-8080:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

cm0s: Enligt vad jag har hört (internet är inte världens lättaste plats att kontrollera källor) är ljudet i Sandstorm en preset på JP-8080n som heter just Sandstorm. Har för mig att 8080n har ett antal presets som inte finns på jp-8000. Huruvida det är samma ljud, tja, jag är ingen konnässör, men det låter snarlikt i mina öron 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej! Ny här!

Jag råkade se diskutionen om "303 dist ljudet", JP-8080 har ett preset som heter Sandstorm men det är inte det ljudet som du söker om jag fattar rätt 🙂 sandstorm preset, är ett stråkljud och som används i just låten Sandstorm med Darude.

sen tycker i allafall jag att dist ljudet du vill ha är ganska enkelt att "fixa" avänder du bara mjukvara så kan du bara sampla en sågtand genom en distpedal (ja till gitarr) för att få "rätt"

sound.

mvh / Starion

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt,istället för att leta bland Rolands egna (eller andras) bleka patch kopior av "ljudet" så handla http://www.audiorealism.se, då får ni källan till allt inom acid. Jag har rattat på TB-303 dvs "the real thing" och kan garantera att det inte är ngn lek att programera den. Senn att den inte hade ngn dist gjorde att ville man ha den typ av ljud fick man dista i mixerborden etc. Audiorealism har dist som passar och går att på mkt lättare sätt programera fram/jobba med i vilken seq som man behagar. Om jag vore er skulle jag sampla. Om man därimot vill göra egna slingor men med samma typ av sound så är det Audiorealism som gäller,ja om man vill få bästa resultat. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ett annat alternativ är köpa den riktiga Roland TB-303

Det är bara så jävla synd att den nästan är omöjlig att få tag i dessa dagar 🙁🙁

Nä...det menar du inte 😆

Joh 😉 Det menar jag 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är köpa den riktiga Roland TB-303

Det är bara så jävla synd att den nästan är omöjlig att få tag i dessa dagar 🙁🙁

Nä...det menar du inte 😆

Joh 😉 Det menar jag 🙂😄

Jaså, det menar du! 🙁🙁😄 (fick sån lust att göra en fyrkant till här, he he...)

Redigerat av pboy
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

gör inte fler låtar med 303, snälla.

det finns ingenting nytt du kan göra med 303:an och det jag föreställer mig att du tänker göra har andra redan gjort bättre. typ 1986, långt innan nån jävla Josh Wink blev bögvegan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...