Jump to content
Annons

Bättre ljud vid bounce :D


pearlvisionboy

Recommended Posts

Annons

Att du lyssnar i iTunes med "ljudförbättrare" (yuck) kanske...?

Nej!

Jag tror helt enkelt att det beror på att man slipper se sin sequencer, och alla pluggar/inställningar framför sig. Man får en mycket mer objektiv syn på vad man har pysslat med utan att ha sin DAW framför ögonen.

Själv brukar jag minimera mitt arbetsfönster när jag ska ta en mer noggrann analys på vad jag har gjort.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, nej, jag har aldrig upplevt det. Enda skillnaden jag märker är att ljudet blir lägre, men det är också enda skillnaden. I övrigt låter det precis som innan jag bouncat det.

Är syftet med den här tråden att skapa en ny CD v/s LP-tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej!

Jag tror helt enkelt att det beror på att man slipper se sin sequencer, och alla pluggar/inställningar framför sig. Man får en mycket mer objektiv syn på vad man har pysslat med utan att ha sin DAW framför ögonen.

Själv brukar jag minimera mitt arbetsfönster när jag ska ta en mer noggrann analys på vad jag har gjort.

Helt rätt! Jag brukar stänga av bildskärmarna när jag sitter med den absoluta slutmixen. Bara lyssna och skruva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått en känsla av att när jag bouncar ner min mix så får jag bättre ljud än att spela upp den i mitt musikprogram.
Jag säger inget om din känsla, men jag vet en bekant som hävdade det också. Jag besökte hans studio en kväll, och hittade svaret i bouncefönstret. Automatisk normalisering av ljudfilen var aktiverat, så det blev några få dB högre volym på nedmixningen än vid normal uppspelning i DAW. Några dB starkare var alltså tillräckligt för att han skulle uppleva det som "bättre ljud".
Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, nej, jag har aldrig upplevt det. Enda skillnaden jag märker är att ljudet blir lägre, men det är också enda skillnaden. I övrigt låter det precis som innan jag bouncat det.

Är syftet med den här tråden att skapa en ny CD v/s LP-tråd?

Hur menar du nu? Att DAW'en skulle avrunda nedåt vid konvertering från en 32 bitars floating point till ex. 16 bitars fixed?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbade med Reason i helgen (vilket jag inte har gjort på ett tag) märkte jag att stereobilden limmade bättre när jag hade tankat ner. Jag har alltid tyckt att panorering i Reason känns väldigt spretig, men när jag tankar ner så upplever jag inte alls detta på samma sätt. I en "riktig" DAW har jag dock aldrig märk nåt liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du nu? Att DAW'en skulle avrunda nedåt vid konvertering från en 32 bitars floating point till ex. 16 bitars fixed?

Jag är ingen expert på just det där, men jag har antagit att det beror på att den interna upplösningen i DAW:en är mycket högre än de 24 bitar man bouncar ner till. Men att ljudet blir lägre är ju en förväntad defekt, och det är ju därför man mastrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vi har i tidigare trådar kunnat konstatera att det inte är någon skillnad på summeringen i olika DAW program.

Detta torde också innebära att skillnader vid mixdown också är rent psykologiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan bli en "bra" fredagstråd känner jag.

EDIT: Ska vi passa på att dela tråden redan nu? 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

"han" menar nog att reason inte kvalar in som riktig daw

Ganska precis vad jag menar. Record, absolut en "riktig" DAW. Sen att jag tycker att Reason är ett gäng syntar med en sequence och inte en "riktig DAW" gör det ju inte till en sämre produkt. Jag tycker Reason är kalas och tycker att Reasonsyntarna är bland de roligaste mjukissyntarna att ratta. Men nu hamnade vi off topic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst håller jag med. Reason är en överlägsen synt workstation, Record är en DAW.

Men jag hade nog hellre plockat bort ordet "riktig" ur din mening och skrivit I en DAW har jag dock... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...