Jump to content
Annons

Förstärkare för både elgitarr och keyboard/Mic


RCK (oregistrerad)

Recommended Posts

RCK (oregistrerad)

Behöver råd och vägledning i en fråga.

Jag funderar på att skaffa mig en elgitarr samt en enkel förstärkare (bara spelat akustiskt hittills)...

Men då jag har en son som gärna spelar keyboard och en fru som gillar att sjunga vore det ju trevligt om man kunde plugga in både gitarren, keyboarden och en mic i förstärkaren (Eller alternativt sätt att åstadkomma detta).

Har i och för sig ett externt ljudkort med XLR- och tele-pluggar men då är vi beroende av att alltid sitta med en PC (i mitt fall) med bra högtalare till hands.

Läste ngn gång att det fanns sådana förstärkare men vet inget om kvaliteten (är dock inte så kräsen i början iaf)

Tacksam för alla tips

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är att en gitarrföratärkare medvetet färgar ljudet så det låter elgitarr men detta vill du inte för sång/annat. Enklast vore att skaffa en eller ett par PA-högtalare och köra guran genom antingen dator med gitarrplugg eller en Pod (eller liknande) för att få soundet du vill ha, och sedan in i PAt (via en lämplig mixer men behöver inte vara något märkvärdigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

RCK (oregistrerad)

Tack för svaren

Vad jag egentligen vill åstadkomma är just att vi ska kunna spela/sjunga tillsammans och mina krav är inte så höga. Vet inte ens om jag kommer att fastna för elgitarr-lirandet (men jag misstänker det). Jag har nu också förstått att köra allt i en combo avsedd för elgitarr inte är att rekommendera. Pratade med en kille på musikbörsen som tipsade om en Behringer (Powermixer), ett paket som innehöll 5 (eller 6) kanaler, en mixer och två högtalare. Behöver förmodligen då också en pedal om man vill ha dista (vilket man kommer att vilja). Hur skulle det funka för våra behov?

/R

PS El-gitarr lånas ev brorsan, har inte glömt den i beskrivningen ovan DS

Link to comment
Dela på andra sajter

VOX DA5 har jag. Det finns ingångar för gitarr, keyboard (alltså en vanlig stereoingång för tex CD) och en mick-ingång.

Den har inbyggd högtalare och massor med gitarreffekter. Batteridrift som alternativ till nätdriven.

Som gitarrförstärkare låter den bra, speciellt om man kopplar upp den till en Marshall 4*12.

Om man kopplar den till ngn vanlig högtalare så kanske även sången och keyboard låter kanon, men det funkar med befintlig ljudkvalité för mig.

Kostar ca 1000-1700kr (eftersom det kommit en ny modell)

OBS!:

Det har kommit en ny utgåva av denna som även har reverb på mickingången.

(Jag funderar på att sälja min DA5 som är moddad med högtalarutgång, effektloop, och pedaler för taptempo och effekt on/off eftersom jag ska sälja 4*12:an. Men om du inte behöver allt glitter jag har så är den nya utgåvan säkert bättre då den har reverb på sång. Den nya utgåvan går nog inte att modda på samma sätt som DA5.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en enkel mixer och högtalare. Vill du ha en förstärkare som låter kalas på både elgura och piano finns inget annat än en Roland jazz-chorus! Du lär behöva en distpedal för den suger i förstärkaren men ingenting annat kommer nära den stärkaren i rent ljud och mångsidighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...