Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej ni glada!

Jag skulle vilja fÄ lite tips om vilka producenter, nu verksamma hÀr i landet, som anses tillhöra eliten. Dvs, de som producerar de alster som man hör i mainstreammedia? Har insett att jag har sjukt dÄlig koll! Jag tÀnker mig mest producenter inom rock/indie-pop (tÀnk P3), och egentligen inte inom RnB/hiphop, Àven om mÄnga producenter sÄklart Àr vÀldigt mÄngsidiga.

Det enklaste Ă€r ju egentligen att bara kolla vilka som har producerat artister och band som man sjĂ€lv gillar soundet hos, men jag har egentligen aldrig haft sĂ„ bra koll pĂ„ svensk musik och dĂ€rför blir det lite knepigt. Det första namnet som dyker upp i min skalle Ă€r Björn Yttling som ju har producerat mycket framgĂ„ngsrik musik men vilka fler finns det som har varit med och skapat intressanta svenska album och som man bör ha koll pĂ„? Återigen, syftar pĂ„ nu verksamma.

Namedroppa!

/Jens

Redigerat av Jens Broström
Annons
Postat

Finns massor av duktiga producenter som mer eller mindre tillhör Eliten. Jag har dock för dÄlig koll pÄ rock/indie-pop för att kunna nÀmna nÄgra dÀr.

//F

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Patrik Berger (Tove Styrke, Robyn, Thoose dancing days, Erik Hassle m.m), Björn Yttling (Peter, Bjorn & John, Lykke Li) - borde vÀl rÀknas dit antar jag?

Postat

Lite OT: Jag försökte samma stÀlle med "Svenska lÄtskrivare" och fick 2330 st. Bristvara?

Postat

Lite OT: Jag försökte samma stÀlle med "Svenska lÄtskrivare" och fick 2330 st. Bristvara?

Du satte frasen inom citat ocksÄ?

Postat

Patrik Berger (Tove Styrke, Robyn, Thoose dancing days, Erik Hassle m.m), Björn Yttling (Peter, Bjorn & John, Lykke Li) - borde vÀl rÀknas dit antar jag?

Herr Berger var ett bra tips! Och Yttling nÀmnde jag ju sjÀlv i trÄdstarten.

SjÀlvklart har jag sett den listan men eftersom jag i princip inte kÀnner igen ett enda namn sÄ tÀnkte jag tillÄta mig vara lite lat och fÄ tips om de mest intressanta. Men det Àr klart, det beror ju pÄ vem man frÄgar...

Och jag mÄste nog omformulera mig. "Mainstream" var ett dumt ord att anvÀnda. Inte för att t ex Ternheims album producerat av Yttling inte Àr Àmnat för radion men det Àr mer den typen av produktioner jag Àr ute efter, musik som inte i allra första hand Àr tÀnkt som hitmusik utan har nÄgon typ av integritet kvar. Och nej, det har inte Max Martins musik i mina ögon (öron). SjÀlvklart Àr han fruktansvÀrt duktig pÄ det han gör men jag Àr mer ute efter artister med utprÀglade personliga uttryck som har tagits vÀl om hand av den ansvarige producenten. Och företrÀdesvis musik bestÄende av mestadels akustiska instrument...

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Javisst, det missade jag ju 🙂

Postat

Du har Epicentre. Anders Wikström stod med pÄ den dÀr wikilistan men inte Fredrik Thomander som Àr andra delen av den duon. Fredrik har Àven varit med och förelÀst pÄ vissa av Studios seminarium. DÀremot fanns Fredrik med pÄ Wikis lista över lÄtskrivare.

Postat

80% av senaste Ärens "svenska vÀrldshits" finns vÀl i detta gÀnget!

http://www.cheiron-music.com/frameset.html

FörlÄt, jag postar typ aldrig i forum och inser nu att jag var slarvig med tydligheten, jag ber om ursÀkt för det!

Jag Àr INTE ute efter "Mainstream"-producenter som jobbar i löpande-band-fabriker med ekonomisk vinning som drivande kraft (ja, det Àr min uppfattning) utan folk som jobbar med singer/songwriters och band som skriver mer eller mindre allt material sjÀlva. Jag Àr sÄklart ute efter de som Àr duktiga, och dÀrigenom de man hittar i mainstreammedia, men alltsÄ inte renodlade hitmakare! Jag vet att det bÀsta egentligen Àr att helt enkelt kolla upp vem som har producerat sÄnt man gillar men eftersom jag inte har sÄ bra koll pÄ svensk musik sÄ frÄgar jag hÀr. (Jag har alltid riktat mina öron mot andra sidan Atlanten.)

Jag Ă€r inte ute efter producenter med nĂ„got speciellt sound. För mig handlar producerande om att fĂ„ en artist att uppnĂ„ sin fulla potential i studion, nĂ„got t ex Rick Rubin Ă€r vĂ€rldsbĂ€st pĂ„. Finns det nĂ„n svensk motsvarighet till honom? 😉

Postat (redigerat)
nÄgot t ex Rick Rubin Àr vÀrldsbÀst pÄ. Finns det nÄn svensk motsvarighet till honom?

SĂ„ Rick Rubin jobbar inte

" med ekonomisk vinning som drivande kraft "
med ekonomisk vinning som drivande kraft?

Visserligen mera rock Àn pop men definitivt Mainstream.

Och det blir nog svÄrt att hitta nÄgon svensk motsvarighet till honom för den delen.

För mig handlar producerande om att fÄ en artist att uppnÄ sin fulla potential i studion

Men jag slÀnger vÀl in en till , Oscar Linnros ( Producerade Veronica Maggio ).

Redigerat av Piccazzo
Postat

FörlÄt, jag postar typ aldrig i forum och inser nu att jag var slarvig med tydligheten, jag ber om ursÀkt för det!

Jag Àr INTE ute efter "Mainstream"-producenter som jobbar i löpande-band-fabriker med ekonomisk vinning som drivande kraft (ja, det Àr min uppfattning)

Tror du missuppfattat hur dessa herrar/damer jobbar. Dom Àr ruskigt drivna musikÀlskare som Àr fantastiskt duktiga pÄ det dom gör och jobbar stenhÄrt!

Bara för att dom har en annan musiksmak innebÀr det inte att dom "gör det för pengarna". Varför tar singer/songwriters och indieband betalt om dom inte gör det för pengarna?

Är man framgĂ„ngsrik och tjĂ€nar mycket dĂ„ gör man det för pengarna, Ă€r man mindre framgĂ„ngsrik och fattig gör man det för konsten...(eller Ă€r man bara dĂ„lig entreprenör?)

Annars finns det snuskigt rika singer/songwriters ocksÄ.

Jag som trodde denna attityden dog ut efter 70-talet... đŸ˜±

Postat

Jag Àr sÄklart ute efter de som Àr duktiga, och dÀrigenom de man hittar i mainstreammedia, men alltsÄ inte renodlade hitmakare!

Du söker alltsÄ producenter som Àr bra men inte sÄ pass bra att de sÀljer platina? :rolleyes:

Postat
Jag tÀnker mig mest producenter inom rock/indie-pop (tÀnk P3), och egentligen inte inom RnB/hiphop
Indie? Marco Manieri eller Jari Haapalainen kanske.
Postat

Rock/Metal

Jens Bogren

Daniel Bergstrand

Tackar!

SĂ„ Rick Rubin jobbar inte med ekonomisk vinning som drivande kraft?

Jag menade sÄklart med ekonomisk vinning som huvudsaklig drivande kraft i sjÀlva skapandet och det tror jag faktiskt inte att han gör. Se vidare nedan.

Men jag slÀnger vÀl in en till , Oscar Linnros ( Producerade Veronica Maggio ).

Han Àr ju faktiskt jÀvligt duktig! (Bortsett frÄn "FrÄn och med du" eller vad den heter...)

Tror du missuppfattat hur dessa herrar/damer jobbar. Dom Àr ruskigt drivna musikÀlskare som Àr fantastiskt duktiga pÄ det dom gör och jobbar stenhÄrt!

Bara för att dom har en annan musiksmak innebÀr det inte att dom "gör det för pengarna". Varför tar singer/songwriters och indieband betalt om dom inte gör det för pengarna?

Är man framgĂ„ngsrik och tjĂ€nar mycket dĂ„ gör man det för pengarna, Ă€r man mindre framgĂ„ngsrik och fattig gör man det för konsten...(eller Ă€r man bara dĂ„lig entreprenör?)

Annars finns det snuskigt rika singer/songwriters ocksÄ.

Jag som trodde denna attityden dog ut efter 70-talet... đŸ˜±

Jag har enorm respekt Àven för dessa producenter och det Àr vÀldigt ofta jag lyssnar till denna musik hÀr hemma pÄ kammaren pÄ högsta volym! De Àr sjÀlvklart otroligt duktiga och drivna i det de gör och det skulle förvÄna mig om de inte Àlskade sitt jobb men jag vill ÀndÄ pÄstÄ att det Àr viss skillnad i hur man ser pÄ sjÀlva "produkten" musik. Att skapa hits handlar i vÀldigt stor utstrÀckning om att "visualisera" det som en tÀnkt konsument vill ha och sedan skapa det med de medel man har, vilket innebÀr att integriteten hos de artister som framför dessa lÄtar inte Àr mycket att hÀnga i julgranen. Jag kanske borde ha specificerat att det Àr frÄn en artists synvinkel jag ser pÄ saken i denna trÄd. Det var dock lite olyckligt att jag uttryckte mig en aning nedvÀrderande om denna grupp producenter men det var bara ett försök att förtydliga vad jag var ute efter.

Alla producenter vill vara med och skapa bra musik men de som (ÀndÄ) ytterst ser framför sig hur en lÄt ska hamna pÄ radion Àr inte intressant för mig i detta fall. Men jag förstÄr att det Àr omöjligt att dra grÀnsen mellan de tvÄ extremerna "nÄgon som gör nÄgot han/hon inte egentligen vill göra bara för att tjÀna pengar" och "en idealist som uteslutande följer sina konstnÀrliga ambitioner". De finns sÄklart lite av bÄda i de flesta som sysslar med musik...

Tretow

Haha, Àr han fortfarande verksam?!

Charlie Storm Àr en doldis som bör fÄ mer kred.

Ska jag kolla upp!

Du söker alltsÄ producenter som Àr bra men inte sÄ pass bra att de sÀljer platina? :rolleyes:

Se ovan.

Postat

De Àr sjÀlvklart otroligt duktiga och drivna i det de gör och det skulle förvÄna mig om de inte Àlskade sitt jobb men jag vill ÀndÄ pÄstÄ att det Àr viss skillnad i hur man ser pÄ sjÀlva "produkten" musik. Att skapa hits handlar i vÀldigt stor utstrÀckning om att "visualisera" det som en tÀnkt konsument vill ha och sedan skapa det med de medel man har, vilket innebÀr att integriteten hos de artister som framför dessa lÄtar inte Àr mycket att hÀnga i julgranen. Jag kanske borde ha specificerat att det Àr frÄn en artists synvinkel jag ser pÄ saken i denna trÄd. Det var dock lite olyckligt att jag uttryckte mig en aning nedvÀrderande om denna grupp producenter men det var bara ett försök att förtydliga vad jag var ute efter.

Alla producenter vill vara med och skapa bra musik men de som (ÀndÄ) ytterst ser framför sig hur en lÄt ska hamna pÄ radion Àr inte intressant för mig i detta fall. Men jag förstÄr att det Àr omöjligt att dra grÀnsen mellan de tvÄ extremerna "nÄgon som gör nÄgot han/hon inte egentligen vill göra bara för att tjÀna pengar" och "en idealist som uteslutande följer sina konstnÀrliga ambitioner". De finns sÄklart lite av bÄda i de flesta som sysslar med musik...

Jag förstÄr vad du menar med artistens roll nÀr det kommer till superproducenterna men i övrigt hÄller jag inte riktigt med. Max Martin sa vid nÄgot tillfÀlle att de ibland lÀgger mer Àn 1 mÄnad pÄ att mixa en lÄt om det Àr det som krÀvs, lÄter knappast som ett löpande band tÀnk enligt mig. Dessutom plockade han som exempel bort bÄde sitt eget och Ramis namn frÄn produktionen pÄ It's my life för att han inte gillade mixen pÄ lÄten och dÀrför inte kunde stÄ för den. Bara ett sÄnt exempel, som gick att lÀsa i föregÄende numret av studio, nÀr han och Johan har anvÀnt sig av 9 olika kickar för att forma exakt den kick de vill ha, visar lite pÄ hur dedikerade de Àr. En sÄn grej gör man ju knappast för att tjÀna snabba cash.

Om du inte Ă€r superförtjust i mannens tuggummipop sĂ„ lyssna en vĂ€nda pĂ„ Carolina Liars debutplatta Coming to Terms som Max producerade, helt fantastisk platta enligt mig 🙂

Postat

En som jag tycker absolut Àr vÀrd att nÀmna i denna diskution

Àr Henryk Lipp Musicamatic studios i Göteborg.

Henryk Lipp, musiker och musikproducent frÄn Göteborg men född och delvis uppvuxen i Polen. I slutet av 70-talet/början av 80-talet spelade han i bandet Extra tillsammans med bland andra Anne-Lie Rydé. Tillsammans med Freddie Wadling bildade han Blue for Two. Har producerat bland annat ThÄström, Millencolin, HÄkan Hellström, Blue for Two, Sator och Union Carbide Productions.

Ni fÄr absolut inte fÄr glömma bort Bernrad Löhr Mono studios.

Ett axplock av vad han har mixat:

http://www.monomusic.se/mixlista-studio.aspx

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.