Jens Broström Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 (redigerat) Hej ni glada! Jag skulle vilja fÄ lite tips om vilka producenter, nu verksamma hÀr i landet, som anses tillhöra eliten. Dvs, de som producerar de alster som man hör i mainstreammedia? Har insett att jag har sjukt dÄlig koll! Jag tÀnker mig mest producenter inom rock/indie-pop (tÀnk P3), och egentligen inte inom RnB/hiphop, Àven om mÄnga producenter sÄklart Àr vÀldigt mÄngsidiga. Det enklaste Àr ju egentligen att bara kolla vilka som har producerat artister och band som man sjÀlv gillar soundet hos, men jag har egentligen aldrig haft sÄ bra koll pÄ svensk musik och dÀrför blir det lite knepigt. Det första namnet som dyker upp i min skalle Àr Björn Yttling som ju har producerat mycket framgÄngsrik musik men vilka fler finns det som har varit med och skapat intressanta svenska album och som man bör ha koll pÄ? à terigen, syftar pÄ nu verksamma. Namedroppa! /Jens Redigerat 23 mars 2011 av Jens Broström
Sonefors Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Finns massor av duktiga producenter som mer eller mindre tillhör Eliten. Jag har dock för dÄlig koll pÄ rock/indie-pop för att kunna nÀmna nÄgra dÀr. //F
Waltzberger (oregistrerad) Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Patrik Berger (Tove Styrke, Robyn, Thoose dancing days, Erik Hassle m.m), Björn Yttling (Peter, Bjorn & John, Lykke Li) - borde vÀl rÀknas dit antar jag?
JohnRick Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_musikproducenter
Erik dP Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Lite OT: Jag försökte samma stÀlle med "Svenska lÄtskrivare" och fick 2330 st. Bristvara?
JohnRick Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Lite OT: Jag försökte samma stÀlle med "Svenska lÄtskrivare" och fick 2330 st. Bristvara? Du satte frasen inom citat ocksÄ?
Jens Broström Postat 23 mars 2011 TrÄdstartare Postat 23 mars 2011 Patrik Berger (Tove Styrke, Robyn, Thoose dancing days, Erik Hassle m.m), Björn Yttling (Peter, Bjorn & John, Lykke Li) - borde vÀl rÀknas dit antar jag? Herr Berger var ett bra tips! Och Yttling nÀmnde jag ju sjÀlv i trÄdstarten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_musikproducenter SjÀlvklart har jag sett den listan men eftersom jag i princip inte kÀnner igen ett enda namn sÄ tÀnkte jag tillÄta mig vara lite lat och fÄ tips om de mest intressanta. Men det Àr klart, det beror ju pÄ vem man frÄgar... Och jag mÄste nog omformulera mig. "Mainstream" var ett dumt ord att anvÀnda. Inte för att t ex Ternheims album producerat av Yttling inte Àr Àmnat för radion men det Àr mer den typen av produktioner jag Àr ute efter, musik som inte i allra första hand Àr tÀnkt som hitmusik utan har nÄgon typ av integritet kvar. Och nej, det har inte Max Martins musik i mina ögon (öron). SjÀlvklart Àr han fruktansvÀrt duktig pÄ det han gör men jag Àr mer ute efter artister med utprÀglade personliga uttryck som har tagits vÀl om hand av den ansvarige producenten. Och företrÀdesvis musik bestÄende av mestadels akustiska instrument...
Audiorent Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Du har Epicentre. Anders Wikström stod med pÄ den dÀr wikilistan men inte Fredrik Thomander som Àr andra delen av den duon. Fredrik har Àven varit med och förelÀst pÄ vissa av Studios seminarium. DÀremot fanns Fredrik med pÄ Wikis lista över lÄtskrivare.
Ulf_A Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 80% av senaste Ärens "svenska vÀrldshits" finns vÀl i detta gÀnget! http://www.cheiron-music.com/frameset.html
Fredrix Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 80% av senaste Ärens "svenska vÀrldshits" finns vÀl i detta gÀnget! http://www.cheiron-music.com/frameset.html +1
Jens Broström Postat 23 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 23 mars 2011 80% av senaste Ă„rens "svenska vĂ€rldshits" finns vĂ€l i detta gĂ€nget! http://www.cheiron-music.com/frameset.html FörlĂ„t, jag postar typ aldrig i forum och inser nu att jag var slarvig med tydligheten, jag ber om ursĂ€kt för det! Jag Ă€r INTE ute efter "Mainstream"-producenter som jobbar i löpande-band-fabriker med ekonomisk vinning som drivande kraft (ja, det Ă€r min uppfattning) utan folk som jobbar med singer/songwriters och band som skriver mer eller mindre allt material sjĂ€lva. Jag Ă€r sĂ„klart ute efter de som Ă€r duktiga, och dĂ€rigenom de man hittar i mainstreammedia, men alltsĂ„ inte renodlade hitmakare! Jag vet att det bĂ€sta egentligen Ă€r att helt enkelt kolla upp vem som har producerat sĂ„nt man gillar men eftersom jag inte har sĂ„ bra koll pĂ„ svensk musik sĂ„ frĂ„gar jag hĂ€r. (Jag har alltid riktat mina öron mot andra sidan Atlanten.) Jag Ă€r inte ute efter producenter med nĂ„got speciellt sound. För mig handlar producerande om att fĂ„ en artist att uppnĂ„ sin fulla potential i studion, nĂ„got t ex Rick Rubin Ă€r vĂ€rldsbĂ€st pĂ„. Finns det nĂ„n svensk motsvarighet till honom? đ
Jens Broström Postat 23 mars 2011 TrÄdstartare Postat 23 mars 2011 Björn Olsson, Björn Yttling och Jocke à hlund. Mer i den stilen, ja. Tack för Björn Olsson, honom ska jag kolla upp!
Piccazzo Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 (redigerat) nÄgot t ex Rick Rubin Àr vÀrldsbÀst pÄ. Finns det nÄn svensk motsvarighet till honom? SÄ Rick Rubin jobbar inte " med ekonomisk vinning som drivande kraft " med ekonomisk vinning som drivande kraft? Visserligen mera rock Àn pop men definitivt Mainstream. Och det blir nog svÄrt att hitta nÄgon svensk motsvarighet till honom för den delen. För mig handlar producerande om att fÄ en artist att uppnÄ sin fulla potential i studion Men jag slÀnger vÀl in en till , Oscar Linnros ( Producerade Veronica Maggio ). Redigerat 23 mars 2011 av Piccazzo
Ulf_A Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 FörlĂ„t, jag postar typ aldrig i forum och inser nu att jag var slarvig med tydligheten, jag ber om ursĂ€kt för det! Jag Ă€r INTE ute efter "Mainstream"-producenter som jobbar i löpande-band-fabriker med ekonomisk vinning som drivande kraft (ja, det Ă€r min uppfattning) Tror du missuppfattat hur dessa herrar/damer jobbar. Dom Ă€r ruskigt drivna musikĂ€lskare som Ă€r fantastiskt duktiga pĂ„ det dom gör och jobbar stenhĂ„rt! Bara för att dom har en annan musiksmak innebĂ€r det inte att dom "gör det för pengarna". Varför tar singer/songwriters och indieband betalt om dom inte gör det för pengarna? Ăr man framgĂ„ngsrik och tjĂ€nar mycket dĂ„ gör man det för pengarna, Ă€r man mindre framgĂ„ngsrik och fattig gör man det för konsten...(eller Ă€r man bara dĂ„lig entreprenör?) Annars finns det snuskigt rika singer/songwriters ocksĂ„. Jag som trodde denna attityden dog ut efter 70-talet... đ±
drloop (oregistrerad) Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Charlie Storm Àr en doldis som bör fÄ mer kred. http://strasse.bandcamp.com/track/crashing-2 http://www.myspace.com/69547140/music/songs/Catch-My-Fall-In-It-For-You--24108848
Fredrix Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Jag Àr sÄklart ute efter de som Àr duktiga, och dÀrigenom de man hittar i mainstreammedia, men alltsÄ inte renodlade hitmakare! Du söker alltsÄ producenter som Àr bra men inte sÄ pass bra att de sÀljer platina?
Linus Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Jag tÀnker mig mest producenter inom rock/indie-pop (tÀnk P3), och egentligen inte inom RnB/hiphopIndie? Marco Manieri eller Jari Haapalainen kanske.
Jetblack Postat 23 mars 2011 Postat 23 mars 2011 Tretow Han har tyvÀrr gÄtt i pension =/ Men han var ett snille. Det var ju han som producerade Big Moneys album. 1
Jens Broström Postat 23 mars 2011 TrĂ„dstartare Postat 23 mars 2011 Rock/Metal Jens Bogren Daniel Bergstrand Tackar! SĂ„ Rick Rubin jobbar inte med ekonomisk vinning som drivande kraft? Jag menade sĂ„klart med ekonomisk vinning som huvudsaklig drivande kraft i sjĂ€lva skapandet och det tror jag faktiskt inte att han gör. Se vidare nedan. Men jag slĂ€nger vĂ€l in en till , Oscar Linnros ( Producerade Veronica Maggio ). Han Ă€r ju faktiskt jĂ€vligt duktig! (Bortsett frĂ„n "FrĂ„n och med du" eller vad den heter...) Tror du missuppfattat hur dessa herrar/damer jobbar. Dom Ă€r ruskigt drivna musikĂ€lskare som Ă€r fantastiskt duktiga pĂ„ det dom gör och jobbar stenhĂ„rt! Bara för att dom har en annan musiksmak innebĂ€r det inte att dom "gör det för pengarna". Varför tar singer/songwriters och indieband betalt om dom inte gör det för pengarna? Ăr man framgĂ„ngsrik och tjĂ€nar mycket dĂ„ gör man det för pengarna, Ă€r man mindre framgĂ„ngsrik och fattig gör man det för konsten...(eller Ă€r man bara dĂ„lig entreprenör?) Annars finns det snuskigt rika singer/songwriters ocksĂ„. Jag som trodde denna attityden dog ut efter 70-talet... đ± Jag har enorm respekt Ă€ven för dessa producenter och det Ă€r vĂ€ldigt ofta jag lyssnar till denna musik hĂ€r hemma pĂ„ kammaren pĂ„ högsta volym! De Ă€r sjĂ€lvklart otroligt duktiga och drivna i det de gör och det skulle förvĂ„na mig om de inte Ă€lskade sitt jobb men jag vill Ă€ndĂ„ pĂ„stĂ„ att det Ă€r viss skillnad i hur man ser pĂ„ sjĂ€lva "produkten" musik. Att skapa hits handlar i vĂ€ldigt stor utstrĂ€ckning om att "visualisera" det som en tĂ€nkt konsument vill ha och sedan skapa det med de medel man har, vilket innebĂ€r att integriteten hos de artister som framför dessa lĂ„tar inte Ă€r mycket att hĂ€nga i julgranen. Jag kanske borde ha specificerat att det Ă€r frĂ„n en artists synvinkel jag ser pĂ„ saken i denna trĂ„d. Det var dock lite olyckligt att jag uttryckte mig en aning nedvĂ€rderande om denna grupp producenter men det var bara ett försök att förtydliga vad jag var ute efter. Alla producenter vill vara med och skapa bra musik men de som (Ă€ndĂ„) ytterst ser framför sig hur en lĂ„t ska hamna pĂ„ radion Ă€r inte intressant för mig i detta fall. Men jag förstĂ„r att det Ă€r omöjligt att dra grĂ€nsen mellan de tvĂ„ extremerna "nĂ„gon som gör nĂ„got han/hon inte egentligen vill göra bara för att tjĂ€na pengar" och "en idealist som uteslutande följer sina konstnĂ€rliga ambitioner". De finns sĂ„klart lite av bĂ„da i de flesta som sysslar med musik... Tretow Haha, Ă€r han fortfarande verksam?! Charlie Storm Ă€r en doldis som bör fĂ„ mer kred. Ska jag kolla upp! Du söker alltsĂ„ producenter som Ă€r bra men inte sĂ„ pass bra att de sĂ€ljer platina? Se ovan.
Fredrix Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 De Ă€r sjĂ€lvklart otroligt duktiga och drivna i det de gör och det skulle förvĂ„na mig om de inte Ă€lskade sitt jobb men jag vill Ă€ndĂ„ pĂ„stĂ„ att det Ă€r viss skillnad i hur man ser pĂ„ sjĂ€lva "produkten" musik. Att skapa hits handlar i vĂ€ldigt stor utstrĂ€ckning om att "visualisera" det som en tĂ€nkt konsument vill ha och sedan skapa det med de medel man har, vilket innebĂ€r att integriteten hos de artister som framför dessa lĂ„tar inte Ă€r mycket att hĂ€nga i julgranen. Jag kanske borde ha specificerat att det Ă€r frĂ„n en artists synvinkel jag ser pĂ„ saken i denna trĂ„d. Det var dock lite olyckligt att jag uttryckte mig en aning nedvĂ€rderande om denna grupp producenter men det var bara ett försök att förtydliga vad jag var ute efter. Alla producenter vill vara med och skapa bra musik men de som (Ă€ndĂ„) ytterst ser framför sig hur en lĂ„t ska hamna pĂ„ radion Ă€r inte intressant för mig i detta fall. Men jag förstĂ„r att det Ă€r omöjligt att dra grĂ€nsen mellan de tvĂ„ extremerna "nĂ„gon som gör nĂ„got han/hon inte egentligen vill göra bara för att tjĂ€na pengar" och "en idealist som uteslutande följer sina konstnĂ€rliga ambitioner". De finns sĂ„klart lite av bĂ„da i de flesta som sysslar med musik... Jag förstĂ„r vad du menar med artistens roll nĂ€r det kommer till superproducenterna men i övrigt hĂ„ller jag inte riktigt med. Max Martin sa vid nĂ„got tillfĂ€lle att de ibland lĂ€gger mer Ă€n 1 mĂ„nad pĂ„ att mixa en lĂ„t om det Ă€r det som krĂ€vs, lĂ„ter knappast som ett löpande band tĂ€nk enligt mig. Dessutom plockade han som exempel bort bĂ„de sitt eget och Ramis namn frĂ„n produktionen pĂ„ It's my life för att han inte gillade mixen pĂ„ lĂ„ten och dĂ€rför inte kunde stĂ„ för den. Bara ett sĂ„nt exempel, som gick att lĂ€sa i föregĂ„ende numret av studio, nĂ€r han och Johan har anvĂ€nt sig av 9 olika kickar för att forma exakt den kick de vill ha, visar lite pĂ„ hur dedikerade de Ă€r. En sĂ„n grej gör man ju knappast för att tjĂ€na snabba cash. Om du inte Ă€r superförtjust i mannens tuggummipop sĂ„ lyssna en vĂ€nda pĂ„ Carolina Liars debutplatta Coming to Terms som Max producerade, helt fantastisk platta enligt mig đ
KaH Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 En som jag tycker absolut Àr vÀrd att nÀmna i denna diskution Àr Henryk Lipp Musicamatic studios i Göteborg. Henryk Lipp, musiker och musikproducent frÄn Göteborg men född och delvis uppvuxen i Polen. I slutet av 70-talet/början av 80-talet spelade han i bandet Extra tillsammans med bland andra Anne-Lie Rydé. Tillsammans med Freddie Wadling bildade han Blue for Two. Har producerat bland annat ThÄström, Millencolin, HÄkan Hellström, Blue for Two, Sator och Union Carbide Productions. Ni fÄr absolut inte fÄr glömma bort Bernrad Löhr Mono studios. Ett axplock av vad han har mixat: http://www.monomusic.se/mixlista-studio.aspx
Frekvensspektrumanalysator Postat 24 mars 2011 Postat 24 mars 2011 elit? fyfan, krÀktes lite i munnen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.