Jump to content
Annons

Jag behöver högtalare!


Shimmen

Recommended Posts

Hej! Som titeln lyder ungefär, fast inte riktigt. Jag ska förklara mitt scenario! :rolleyes:

Jag har ett par monitorer som jag använder, och söker inte nya studiomonitorer. Problemet är att jag måste dela dem med min bror, så kompromissen blev att ha dem i ett hobbyrum. Mitt "följdproblem" är då att jag inte har ett enda par högtalare till mitt rum! 😮 Jag lyssnar helt enkelt genom mina studiohörlurar hela tiden, vilket jag har tröttnat på lite nu.

Så det jag vill ha är ett par datorhögtalare som är billiga men ändå ganska bra. Jag har tröttnat på kassa Logitech saker jag har haft och vill ha någonting bra, som fortfarande inte är något fantastiskt. Jag gissar att det ändå kallas för monitorer, men jag tror att ni fattar ändå.

Jag har funderat lite på någon billig Behringer monitor för typ 1200kr paret. Får man ett ljud som är någorlunda bra? Och jag säger det igen, jag kommer inte att mixa i dem utan bara lyssna på lite musik, kolla på youtube med mera.

Tack

//Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa märke jag känner till för dator är Audio Pro, om du med datorhögtalare menar just små såna där... "datorhögtalare".

1200 kr kan vara en för lågt satt gräns, men om du letar under begagnat/lagerrensning/konkurs/dödsbo eller liknande, så...

Annars kan man ju koppla vilka högtalare som helst nästan till datorn om man har och använder ett externt ljudkort till den.

Själv har jag Boss 100HD datorhögtalare för 1400 kr, men de kan man inte mixa eller mastra i, de är mest till för medhörning av enklare slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns några...

http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatName=AKTIVA&KatID=557

Hifi Kit kanske inte är världsbilligast, men de är kanonbra när något går sönder!

Adam skulle jag rekommendera (har A7:orna själv).

Lyssnade på Behringer inne på Hifi Kit och tyckte de lät bra också, mycket billiga.

Yamaha har ju bra rykte också, eller Genelec om du har råd.

För dina 1200:- tror jag inte du får så mycket för, tyvärr.

Det är typ att man får det man betalar för.

Varför funkar inte Logitech som vanliga datorhögtalare för dig?

Risken med en monitorhögtalare är att ljudet blir lite vasst, typ mycket mellanregister.

Korrekt ljud i all ära, men kanske inte är att föredra alla gånger...

Som debatt skriver så kan jag bara hålla med, har ett par AudioPro black diamond v1 i vardagsrummet.

(Gammal referens hos HiFi & Musik tidningen)

Citat från en känd tv-serie:

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!"

Tror det var farbror Barbro som kläckte ur sig den klassiska kommentaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...