Jump to content
Annons

Bygga diffusor av stående reglar?


DrHans

Recommended Posts

Hej!

Vill diffusera en vägg i liverummet.

Ett enkelt stilrent diffusorbygge vore att ställa reglar ( från golv till tak ) i olika djup längs hela väggen.

Färdiga 45mm reglar finns med djupen 45,70,95,120,145,195,220 ( samt läkt med djupet 20mm ) och såklart ingen regel så att man får djupet 0mm.

Eftersom det är fasta mått så blir det ju svårt att använda en qrd kalkulator.

Så frågan är:

Vilken ordning skall man placera reglarna i för bästa effekt?

Är det jättedumt att inte följa de mattematiska reglerna?

Tacksam för funderingar!

Mvh DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte först att det kommer bli svindyrt men sen började jag räkna på det. På byggmax kostar regler från 7: till 37:-/meter beroende på dimension. Om man räknar på ett snittpris på 25:- blir det 75:- vid 3 meter vägghöjd och därmed ca 1700:- per meter vägg. Sen kan du ju använda dig av en matematisk utäkning ändå. Min diffusor som jag byggt av björkplywood har ett djup på cirka 20cm så om du utgår från en 220 regel finns det ju ingen anledning att alla regler måste gå in till väggen utan du använder dig av de måtten en formel ger. Du lämnar helt enkelt ett hålrum bakom där du kan och då kan du använda dig mestadels av mindre dimensioner på reglar(=billigare).

Hur bra den kommer funka i praktiken överlåter jag med varm hand till Forumets akustikexperter. Det var allt för länge sen jag läste akustik och det mesta av den informationen har knuffats ut av fotbollsresultat, Trivial Pursiut-frågor samt reseupplevelser.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke bara. Går det inte att använda kalkylatorn och sedan skruva reglar i varandra (från sidan)? Finns ju en del överlapp som gör att du kan använda dig av olika djup, alla behöver kanske inte ligga mot väggen? Om man gör det i olika stycken där de yttre reglarna har samma djup så borde det kunna bli ganska stabilt iaf. Som sagt bara en tanke, snart kommer nog Gilbert med lite mer vetenskapliga tips 😉

Edit: Audiorent var snäppet snabbare 😄

Redigerat av Fredrix
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Dr Hans! Spännande idé du har. Vad det gäller konstruktionen så kom Fredrix med en bra variant om du inte har tillgång till klyvsåg eller plan/rikthyvel. Jag rekommendera att du skruvlimmar i så fall. Kom ihåg att trä är ett levande och icke formstabilt material och att du bör jobba med nedtorkat snickerivirke (helst 6 - 10 % fuktkvot) för att det ska bli riktigt bra. Tar du vanligt regelvirke (gran) direkt från brädgården kommer du att få sprickor och formförändringar om du tar in det direkt i stugvärmen. Om du vill ha det stilrent och inte vill ha allmogestuk på din diffusor tycker jag att du ska välja kvistfri björk eller dyl.

Lycka till med ditt bygge!

Hälsningar / Björn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en diffusor med 7 wells:

0 1 4 2 2 4 1

man kan även gör den symetrisk där man delar 0 well width på hälften:

0½ 1 4 2 2 4 1 0½

0=inget djup.(eller högst om man mäter från botten)

4= djupast.

om man då delar det i 4 delar så blir det tex, på 200 djup diffusor:

0= 200mm

1= 150mm

4= 0mm

2= 100mm

2= 100mm

4= 0mm

1= 150mm

en sådan diffusor diffuserar ca 540 - 3400hz

540hz = 0,637m

0,637m x 3 = 1,911

atså längsta deignfrekäns gånger 3.

altså bör man sitta minst ca 2m från en sådan diffusor.

men det bror på om det är kontrollrum eller inspelingsrum. vid inspelning så kan man placera ljudkällor och mickar så nära att man tycker att det låter bra, dvs att den färging som blir inte behöver vara negativ.

att sätta diffusorer över en hel vägg skulle jag dock inte rekomendera utan att gör det i kombination med basfällor. tex som slots på helmholtz resonator. i stort sätt alla rum är mer ibehov av basabsorbering än enbart diffusion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man har avskiljningsväggar (”fins/dividers”) mellan djupen så är det bara att följa de koncept som erhålls via QRDude:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

Man kan som redan nämnts ovan låta överblivande längd på reglarna sticka ut på baksidan för att få rätt mått.

Om man vill bygga utan avskiljningsväggar, s k ”stepped”, så måste man ta fram formen via avancerade modeller som FEM/BEM t ex annars kommer prestandan begränsas ganska rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiorent och fredrik: Tack, jo jag har funderat på att skruva från sidan. Men problem dyker upp bredvid fulldjupsfacken.

Kardo: Tack, jo men då känns det inte lika smidigt längre.

Wellnes M: Tack för tipsen, målar nog.

Adrumdrum: Tack för mått och allt. Det är inte en jättestor yta. Det är runt fönstret på bilden.

Länk till bild

Gilbert: Tack, och hur räknar jag ut det om jag inte vill använda skiljeväggar då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Tack, och hur räknar jag ut det om jag inte vill använda skiljeväggar då?

Jo du ... Det är inte lätt. Vet inte om det finns några kommersiella program för att förutspå diffusorer som inte följer de beprövade modellerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du ... Det är inte lätt. Vet inte om det finns några kommersiella program för att förutspå diffusorer som inte följer de beprövade modellerna.

Å andra sidan borde det väl inte vara så svårt att sandwich:a en skiljevägg mellan varje regel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Wellnes M: själva fästadet går ju lösa med klossar men det skapar ju luftspalt bakom som möter fulldjupsfacket.

Om man kör utan skiljeväggar.

Gilbert: Tack, så synd! Hoppades att du kunde räkna ur det.

Mr Bluesman: inte svårt, men betydligt dyrare. Många remsor blir det. Men det kanske måste bli så ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

det borde väl funka att bygga om man räknar det i qrdude och skriver in 0mm "fin width" och klickar ur "auto-minimize well width" och kriver in 45mm well width.

men jag skulle nog rekomendera att klyva ner reglarna till exakta höjder.

om du kollar här så säljs det en duffusor som är byggd av solida bitar utan "fenor". det är 13 wells.

http://kacoustics.com/sound-diffusers.php

så det borde inte va nått problem att bygga "finless" qrd, uträknat med qrdude och 13 wells.

Link to comment
Dela på andra sajter

det borde väl funka att bygga om man räknar det i qrdude och skriver in 0mm "fin width" och klickar ur "auto-minimize well width" och kriver in 45mm well width.

Nej, QRDude tar ingen hänsyn till avsaknad av skiljeväggar så att skriva 0 mm är att lura sig själv. För att förutspå hur "stepped" (diffusorer utan skiljeväggar) diffusorer beter sig så måste man använda BEM/FEM -modeller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, QRDude tar ingen hänsyn till avsaknad av skiljeväggar så att skriva 0 mm är att lura sig själv. För att förutspå hur "stepped" (diffusorer utan skiljeväggar) diffusorer beter sig så måste man använda BEM/FEM -modeller.

fast nu utgick jag från att kacoustics vet vad som håller på med och att det borde gå att göra en kopia på denna.

höjderna på kacoustics diffusor lär ju va samma som en qrd med fins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ny måste använda fins skulle jag kunna göra dem i board? Eller bör jag gå på starkare oljehärdad board.? Eller t o m tunn mdf eller plyfa?

Vanlig standard board är ju rätt billig men kanske lite klen. Men om fogar med akustikfog i skarven mot väggen innan man målar så kanske det funkar.

Sen till nästa fråga:

Är det rätt att utgå från 220mm?

Tänkte som hastigast att ju djupare desto bättre.

Men man kanske bör överväga vilka frekvenser man vill diffusera.

Anledningen till art jag vill diffusera väggen är att jag har trummorna ståendes vid andra sidan på rummet och vill bryta upp reflexen.

Och behöver facken stängas upp nere eller kan man bara bygga allt stående?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast nu utgick jag från att kacoustics vet vad som håller på med och att det borde gå att göra en kopia på denna.

höjderna på kacoustics diffusor lär ju va samma som en qrd med fins?

"The fins are the walls between the wells, and run the full depth of the diffuser. Some cheap foam panels have the fins missing, but this lessens the effectiveness - leave them in."

http://www.subwoofer-builder.com/qrd.htm

Kacoustics har uppenbarligen valt att erbjuda en kostnadseffektiv lösning men prestandan blir lidande som mätdata visar. Observera även att upplösningen är väldigt låg (en punkt per oktav) samt att den normaliserade diffusionskoefficienten inte visas (som är lägre än den onormaliserade, framförallt i det lägre registret) och då det heller inte framgår hur många perioder som använts så antar jag att endast en har mätts som ger missvisande data (då fler perioder ger lägre värden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ny måste använda fins skulle jag kunna göra dem i board? Eller bör jag gå på starkare oljehärdad board.? Eller t o m tunn mdf eller plyfa?

Vanlig standard board är ju rätt billig men kanske lite klen. Men om fogar med akustikfog i skarven mot väggen innan man målar så kanske det funkar.

Skiljeväggarna ska vara så tunna men samtidigt så styva som möjligt. MDF eller plywood är lämpliga material.

Sen till nästa fråga:

Är det rätt att utgå från 220mm?

Tänkte som hastigast att ju djupare desto bättre.

Men man kanske bör överväga vilka frekvenser man vill diffusera.

Anledningen till art jag vill diffusera väggen är att jag har trummorna ståendes vid andra sidan på rummet och vill bryta upp reflexen.

Ju djupare desto bättre. Ladda hem QRDude så märker du vad som funkar bäst. Viktigaste området att diffusera är mellan Schroeder frekvensen (ca 300 Hz men varierar beroende på bl a rumsstorlek) och ca 5 kHz (men ju högre desto bättre).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fräste spår i spånskiva och satte in 4mm plywood som fenor. Själva ramen, bottenplatta och "brunnslock" gjordes i spån. Skulle rekomendera dig att hitta ett dödare material än plywood då dessa inte var helt raka. Alternativt förborra och dra plywoodfenorna i reglar så de sitter rejält. Tog mig ca 15 timmar att pussla ihop en låda. Kan posta lite bilder om intresse finns?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fräste spår i spånskiva och satte in 4mm plywood som fenor. Själva ramen, bottenplatta och "brunnslock" gjordes i spån. Skulle rekomendera dig att hitta ett dödare material än plywood då dessa inte var helt raka. Alternativt förborra och dra plywoodfenorna i reglar så de sitter rejält. Tog mig ca 15 timmar att pussla ihop en låda. Kan posta lite bilder om intresse finns?

Bra tips av KrillePille! Plyfan har spänningar i sig och MDF är mer formstabilt. Gjorde själv en liknande variant i björkplyfa och hade svart att få till det rakt.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

För att förutspå hur "stepped" (diffusorer utan skiljeväggar) diffusorer beter sig så måste man använda BEM/FEM -modeller.

Attans. Jag har letat som en tok efter nån information om "finless" design. Det är ju smidigare att bygga om man vill ha N19 eller N31.

Dessutom verkar de även ha lägre absorptionsnivå än om man har skiljeväggar. Har du nån koll på det Gilbert?

Verkar inte vara lika viktigt när man gör 2D-diffusorerna dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Attans. Jag har letat som en tok efter nån information om "finless" design. Det är ju smidigare att bygga om man vill ha N19 eller N31.

Dessutom verkar de även ha lägre absorptionsnivå än om man har skiljeväggar. Har du nån koll på det Gilbert?

Verkar inte vara lika viktigt när man gör 2D-diffusorerna dock.

Ja, "stepped"-diffusorer har generellt mindre problem med absorption p g a avsaknaden av skiljeväggar. Det finns flera anledningar varför skiljeväggar är ovanligt på 2D-modeller ("skyline"), den minst sagt bökiga konstruktionen inte minst. En annan är att prestandan inte är lika kritisk i de användningsområden 2D-mdeller associeras med (d v s inte ofta i kontrollrum om inte väldigt stora).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här fick jag fram på http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul

Räknade på 45mm reglar

Bredd 31,5cm teoretiskt djup 38,8cm prime seed 7

Width of wells: 4,50cm

Depth of wells:

Well 1: 5,5 cm or 2,17 inches sn = 1

Well 2: 22,0 cm or 8,66 inches sn = 4

Well 3: 11,0 cm or 4,33 inches sn = 2

Well 4: 11,0 cm or 4,33 inches sn = 2

Well 5: 22,0 cm or 8,66 inches sn = 4

Well 6: 5,5 cm or 2,17 inches sn = 1

Well 7: 0 cm or 0 inches sn = 0

Bandwidth:

flow 317 Hz

fhigh 4661 Hz

Ser det bra ut?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...