Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det lÄter vÀl inte pÄ ett speciellt sÀtt. Det som hÀnder Àr att tvÄ instrument spelar vid ungefÀr samma frekvens och ligger och trÀngs i mixen. Kan vara svÄrt att urskilja tonhöjd och sound frÄn instrumenten.

• Gilla 2
Postat
  On 2011-03-18 at 11:47 sa teh_dude:

Borde frekvenserna inte ta ut sig nÀr de spelar vid samma frekvenser eller tÀnker jag pÄ fasfel nu?

Att de blir trötta och lÀgger sig och vilar menar du?

Postat

JohnRick: Haha, lustigkurre 😛

Jag formulera det fel, jag förvirrade fasfel med frekvenskrock, sorry. Nu Àr jagmed pÄ det

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

â˜ș

jo, jag hÄller pÄ och kollar pÄ det nu, som jag fattar det, va inne och kolla pÄ en sida dÀr de snackar om "frequency clashing" http://www.djforums.com/forums/showthread.php?t=197709

Om du tex kör en baskagge och en basgÄng och sÄ lÀgger du tex bandpassfilter pÄ bÄde bas och kick, tex mellan 30-300 hz pÄ bÄda, dÄ ligger de och slÄr mot varandra, tÀnk en vanlig

signal, dvs nÀr de ligger i fas ökar amplituden, nÀr de ligger i ofas minskar amplituden, eftersom de ligger med helt olika frekvens sÄ det kommer att upplevas som mullrigt, oklart och dovt.

Om du börjar svepa ett filter lite sÄ kommer du att höra nÀr ljudet blir mycket klarare, dvs du fÄr mer energi i bÄde basen och kicken eftersom de nu börjar arbeta i ett "eget"

frekvensomrÄde. Testa dig fram med lite filterlösningar och sÄ fÄr du se.... och kör tex basen med ett filter med polvÀnd diskant vid tex 125 hz dÄ blir det "körv med basmos"

Kolla lite pÄ det, du fÄr mycket mer energi pÄ rÀtt stÀlle eftersom de inte brÄkar pÄ samma frekvens, dvs du fÄr ocksÄ ett mycket bÀttre och klarare och högre ljud ....

NÀr det gÀller fasfel sÄ Àr vÀl det nÀr man mickar i stereo eller har fler mickar till samma ljudkÀlla, sÄ om du tex mickar i stereo sÄ skall ljudet nÄ mickarna exakt samtidigt, gör det INTE det

har du fasfel, blir ju samma fenomen. MEN en VIKTIG skillnad, STEREO du vill köra signalerna i fas, frequency clashin, du vill undvika att de Àr i ofas

sĂ„ upplever iallafall jag verkligheten just nu â˜ș men de kan vara fel.....

Redigerat av madeinroad79
Postat
  On 2011-03-28 at 14:59 sa madeinroad79:

och kör tex basen med ett filter med polvÀnd diskant vid tex 125 hz dÄ blir det "körv med basmos"

PolvÀnd diskant?

Postat
  On 2011-03-18 at 03:23 sa teh_dude:

Hört uttrycket mÄnga gÄnger, frequency clashing etc. hur lÄter det egentligen nÀr dem krockar?

Ett ord rÀcker: hemgjort!

Det lÄter som nÄgot som Àr inspelat med de inbyggda mikrofonerna pÄ en gammal bandspelare. Man kan nog bÀst beskriva det som att frekvenserna bekÀmpar varandra istÀllet för att komplettera varandra (men det Àr som sagt inte samma sak som fasfel).

Postat (redigerat)
  On 2011-03-28 at 18:39 sa BluesBoy:

PolvÀnd diskant?

Som jag fattar de nÀr Q vÀrdet Àr inverterat, dvs puckeln gÄr ner istÀllet för upp dvs bandstop/notch filter

Postat
  On 2011-03-29 at 02:01 sa madeinroad79:

Som jag fattar de nÀr Q vÀrdet Àr inverterat, dvs puckeln gÄr ner istÀllet för upp dvs bandstop/notch filter

q-vÀrdet reglerar hur brett bandet Àr som du justerar

Postat
  On 2011-03-29 at 09:01 sa Demonproducenten:

q-vÀrdet reglerar hur brett bandet Àr som du justerar

Ja det stÀmmer ju, tÀnkte lite fel, det Àr ju förstÀrkningen som Àr positiv eller negativ. Det Àr inte Q vÀrdet i sig som inverteras det Àr funktionen? Q mÄste ju vara en konstant.

Men jag tÀnkte "Q-vÀrdet" som en del i en x^2 graf och dÄ blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare

och om man inverterar x^2 sÄ blir det ju 1/(x^2) och grafen gÄr ju ner som pÄ ett bandstopp. Kolla fÄr du se, blir ju exakt .

Kan de va sĂ„ kanske? â˜ș

Postat (redigerat)

Uhh, ok? Jag antar att jag fĂ„tt ett svar nu, eller? 😄

Redigerat av BluesBoy
Postat
  On 2011-03-29 at 12:47 sa madeinroad79:

Ja det stÀmmer ju, tÀnkte lite fel, det Àr ju förstÀrkningen som Àr positiv eller negativ. Det Àr inte Q vÀrdet i sig som inverteras det Àr funktionen? Q mÄste ju vara en konstant.

Men jag tÀnkte "Q-vÀrdet" som en del i en x^2 graf och dÄ blir Q konstanten innan ekvationen, dvs ju mindre Q man har ju mindre brant blir ju filtret, dvs ju högre Q du har ju brantare

och om man inverterar x^2 sÄ blir det ju 1/(x^2) och grafen gÄr ju ner som pÄ ett bandstopp. Kolla fÄr du se, blir ju exakt .

huga

matte Àr inte min starka sida

jag tror inte ens jag vet vad du menar hĂ€r 🙂

Postat
  On 2011-03-29 at 12:47 sa madeinroad79:

Om jag bortser frÄn de matematiska hieroglyferna och ser till innebörden av vad jag tror du menar, har du i princip rÀtt: Ett lÀgre Q-vÀrde resulterar i ett bredare (flackare) frekvensomrÄde vars amplitud du vill förstÀrka eller dÀmpa. Ett högre Q-vÀrde ger ett smalare (brantare) frekvensomrÄde vars amplitud du vill förstÀrka eller dÀmpa

Postat
  On 2011-03-29 at 14:23 sa BluesBoy:

DĂ€rav min frĂ„ga. 😄

ha..ha.. glöm det dÀr med polvÀnd diskant, funderade pÄ detta och de kan ju inte funka, kollade sen upp sidan och sÄg

ATT JAG MISSAT en mycket viktig del, jag kollade lite snabbt pÄ en filterkurva men dÀr diskuterade de att polvÀnda diskanten

pÄ en hifi högtalare för att fÄ bÀttre frekvensÄtergivning vid anvÀndande av delningsfilter... glöm detta med polvÀnd diskant i

detta sammanhang...

men se nÀsta svar om du vill

Postat (redigerat)
  On 2011-03-29 at 14:22 sa Demonproducenten:

huga

matte Àr inte min starka sida

jag tror inte ens jag vet vad du menar hĂ€r 🙂

jo det Àr ju lite det som mixopenta Àr inne pÄ, men lite mer teoretiskt.

kolla lite pÄ http://fuzzbass.fuzzphoto.eu/020703.html hÀr finns lite filter för förklaringens skull

FÖ Ă€r det fel funktion som ja inverterade innan mĂ„sta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen fĂ„r du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret

fÄr du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q sÄ stÀlls ju filterlutningen dvs hur stort gap det Àr mellan den lÄga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen.

Om man kastar inte lite positiva och negativa x pÄ ett rutat papper sÄ ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 dÄ ser du ju trenden och eftersom det

bara Àr en andragradare sÄ behöver du inte mer

Och om man fattar det sĂ„ blir det ju mycket enklare att stĂ€lla in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att fĂ„ fram rĂ€tt frekvens till rĂ€tt instrument, jag tyckerdet Ă€r sĂ„ svĂ„rt att se pĂ„ mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det Ă€r lĂ€ttare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper Ă€n bara HP och LP, det Ă€r bara det jag menar egentligen 😆

Postat

uhhh...vad hĂ€nde med att bara pilla och lyssna? 😛

Nu blev jag snurrig igen, hahaha.

Postat

Ja men TS frĂ„gar ju om frequency clashing 😆 de finns ju i alla mixar frĂ„n början och sĂ€ga att det lĂ„ter hemmagjort som jetblack sĂ€jer tycker jag Ă€r lite fel.

Det Àr mer torrmix eller grundmix.

Och en grej jag INTE förstÄr mig pÄ riktigt Àr att man skall ta nÄgot material dvs en annan mix som man tycker lÄter bra typ en lÄt pÄ cd som man tycker e ok

och jÀmföra den med sin egen mix. Jag har aldrig fÄtt det att funka eftersom jag inte vet riktigt vad man skall lyssna efter och framförallt det Àr inte samma

instrument. MEN jag mÀrkte en grymt stor skillnad nÀr jag jÀmförde tvÄ av mina egna mixar före och efter frequency clashing över hela registret.

Jo det gĂ„r ju bra Ă„ pilla lite bara man vet vad man skall pilla pĂ„ 😉 och har du koll pĂ„ filter e ju minst 80% av jobbet fixat, vill ja pĂ„stĂ„. SĂ„ har man inte koll

pÄ filter kan de vara bra Ä kolla lite till

Postat
  On 2011-03-29 at 16:13 sa madeinroad79:

jo det Àr ju lite det som mixopenta Àr inne pÄ, men lite mer teoretiskt.

kolla lite pÄ http://fuzzbass.fuzz....eu/020703.html hÀr finns lite filter för förklaringens skull

FÖ Ă€r det fel funktion som ja inverterade innan mĂ„sta vara negativ dvs -x^2 av den funktionen fĂ„r du ju ett bandpass med "sur mun" MEN inverterar du det filtret

fÄr du ett notch dvs 1/-(x^2) och med Q sÄ stÀlls ju filterlutningen dvs hur stort gap det Àr mellan den lÄga brytfrekvensen och den höga brytfrekvensen.

Om man kastar inte lite positiva och negativa x pÄ ett rutat papper sÄ ser du exakt vad jag menar- dvs -1 +1 -2 +2 upp till 5 dÄ ser du ju trenden och eftersom det

bara Àr en andragradare sÄ behöver du inte mer

Och om man fattar det sĂ„ blir det ju mycket enklare att stĂ€lla in sina filter och man kan ju blanda lite hur man vill för att fĂ„ fram rĂ€tt frekvens till rĂ€tt instrument, jag tyckerdet Ă€r sĂ„ svĂ„rt att se pĂ„ mixerns eq vad man gör med filtren. Jag tycker det Ă€r lĂ€ttare om man ser filterkurvan framför sig. Dvs bra och veta att man kan köra med fler filtertyper Ă€n bara HP och LP, det Ă€r bara det jag menar egentligen 😆

haha 😄

varför göra det sÄ teoretiskt matematiskt nÀr man bara behöver vÀlja frekvensomrÄde, bandbredd Ä sen justera upp eller ner?

jaja det Àr vÀl helt ok att diskutera men vete fan om det hjÀlper ts - Ä andra sidan har vÀl frÄgan rdan besvarats kanske

sĂ„ carry on med ekvationerna 🙂

Postat
  On 2011-03-30 at 07:26 sa Demonproducenten:

haha 😄

varför göra det sÄ teoretiskt matematiskt nÀr man bara behöver vÀlja frekvensomrÄde, bandbredd Ä sen justera upp eller ner?

jaja det Àr vÀl helt ok att diskutera men vete fan om det hjÀlper ts - Ä andra sidan har vÀl frÄgan rdan besvarats kanske

sĂ„ carry on med ekvationerna 🙂

Ja bara mena Ă€r ju lĂ€ttare Ă„ "bara ratta" nĂ€r man vet vad man gör. Det Ă€r bara en förenkling Ă€ndĂ„ eftersom alla filter i daw:en mĂ„ste vara tidsdiskreta, eftersom de e just en daw 😉

Och ljudteknik Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt teoretiskt till sin natur, eller har ja missat nĂ„t 😆

BluesBoy: Jag tror jag har bĂ€ttre koll pĂ„ filter Ă€n pĂ„ matte. 😆 Ja men filter Ă€r ju matte

Postat
  On 2011-03-30 at 08:05 sa madeinroad79:

BluesBoy: Jag tror jag har bĂ€ttre koll pĂ„ filter Ă€n pĂ„ matte. 😆 Ja men filter Ă€r ju matte

Hahaha! Jag visste att det skulle komma. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.