Jump to content
Annons

Singel vs EP vs LP i digitalvärlden


hackeman

Recommended Posts

Som det står, hur resonerar ni gällande Singel vs EP vs LP när ni ska distribuera er musik digitalt? Tidigare i vinyl- och CD-världen fanns det en massa regler och de facto standards som inte passar nu i digitalvärlden.

Om ni t.ex har 2-4 mixar av samma låt, blir det singel eller EP då? Om det är 2-3 olika låtar, Singel eller EP? Var sätter ni gränsen för det ena eller det andra? Hur prissätter ni? Och händer det att ni har exakt samma låt och produktion på flera album, fast att samtliga bara finns digitalt?

Frågorna kan bli många fler, tror ni förstår min undran... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

detta är ju väldigt subjektivt. Jag har nog hittills tänkt lika som förut. Håller just nu på med en LP. Ska snart släppa en singel, en singel som även kommer vara med på LPn. Har dock även funderat på några EP's med alternativa mixar (lite mer elektronika stuk). Men ja, singel, EP eller LP vad man vill kalla vad är väl lite upp till en själv.

En skiva med 5 olika mixar av samma låt är nog för mig fortfarande en singel.

Det beror ju såklart hur man marknadsför det också. Är det ett speciellt spår man vill trycka för på en skiva med 3 låtar så kan det vara en singel. Har alla 3 låtar däremot samma fokus kan man kalla det för EP. LP däremot är lite svårt. Jag skulle nog kalla en skiva med 7-8 låtar LP (som var väldigt sant back in the day) men vill nog helst se iaf 10 låtar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I regel, för mig:

1-3 låtar = singel

4-5 låtar = EP

6-? = LP

Undantag är när jag släpper på 3" CDR då räknar jag det alltid som EP, oavsett antal låtar eller längd. Dessutom har jag släppt skivor med 20-minuterslåtar som räknats som EP.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I regel, för mig:

1-3 låtar = singel

4-5 låtar = EP

6-? = LP

Undantag är när jag släpper på 3" CDR då räknar jag det alltid som EP, oavsett antal låtar eller längd. Dessutom har jag släppt skivor med 20-minuterslåtar som räknats som EP.

Mmm... det där stämmer rätt bra med vad jag är inne på, är dessutom vän av KISS-principen ("Keep it Simple Stupid" då alltså, inte rockgubbarna 🙂). Dock tycker jag nog att en LP ska iaf innehålla 10-12 låtar, så måste jag tvunget släppa 6-9 låtar och inte kan vänta tills jag har 10 st då får det nog bli två EP alt en EP och en Singel istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... det där stämmer rätt bra med vad jag är inne på, är dessutom vän av KISS-principen ("Keep it Simple Stupid" då alltså, inte rockgubbarna 🙂). Dock tycker jag nog att en LP ska iaf innehålla 10-12 låtar, så måste jag tvunget släppa 6-9 låtar och inte kan vänta tills jag har 10 st då får det nog bli två EP alt en EP och en Singel istället.

Beror ju mycket på låtlängd också. En LP (fullängdare eller album, om man så vill) jag gav ut för ett par år sen bestod av två låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi släpper en EP med Störda Poeters Sällskap senare i vår. Den innehåller 5 helt olika spår.

Vi börjar tro att det är EP som mer eller mindre gäller framöver. Det verkar som de flesta lyssnarna vill ha "singlar" till sin playlist på spotyfi.

Vi kommer ändå pressa 500 ex i en snygg pappficka som vi hoppas kunna kränga till närmast sörjande för 40 - 50 kr. Vi pressar skivan mest för att vi är lite gubbiga och gärna har en riktig skiva att visa upp. Tror det är fördelaktigt vid pressutskick etc, lite mer pro helt enkelt.

Cool Runnings!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...