Jump to content
Annons

Micka stärkare / Gothenburg sound


nicke454

Recommended Posts

Hej!

Är nybörjare och försöker komma på hur jag får ett bra metaljud när jag ska spela in gitarrer, känns inte som jag når det resultat jag vill åt.

Vill testa med Fredmans gothenburg sound (typ At the gates), men fattar inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Mina förutsättningar är.

-Peavey 6505+ Combo

-2st Shure SM57

-Ibanez 7strängad/blackout mickar

-Roland edirol ljudkort/cubase

Har fatta att jag ska använda 2st SM57 på en gång, men innebär det att man spelar båda på ett och samma spår, eller ska man lägga dem separat?

Det ena ska sitta mitt framför konan, men hur ska den andra sitta/vara riktad?

Tar gärna emot tipps om hur jag ska göra, kul om någon har bilder att visa, tex på mick placering.

De låtar som jag redan spelat in går att lyssna på http://www.myspace.com/engulfingrage, fast då är det med helt annan upssättning grejor.

Mvh

Nicklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har fatta att jag ska använda 2st SM57 på en gång, men innebär det att man spelar båda på ett och samma spår, eller ska man lägga dem separat?

Spela in dom på två spår så blir det lättare att blanda dessa efter smak senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Placering, prova dig fram. Börja med micken centrerad rakt mot konen, sen provar du att flytta den ut mot sidan tills du hittar tonen du är ute efter.

I mitten blir det mer topp och lite hårdare diskant. Mot sidorna lite mjukare diskant och rundare topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom: Glöm inte att dubba. Sex gånger, två vänster, två höger, och två i mitten.

...även om denna instickare inte hade med mikplaceringar att göra ... men kanske lite ändå, du vet inte fullt ut hur det låter förrns du hör dubbarna tillsammans, det gör en stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klassikern!!

Plugga ur guran och låt kabeln sitta i stärkaren.

Vrid upp gain och slutsteg på max.

Ta på tätsittande lurar så att du kan höra mickens ljud i lurarna.

Flytta micken till det ställe på högtalarkonen där det brusar mest.

Där har du mest pulver och framför allt stommen från vad din rigg levererar.

Tänk på att du kanske har fyra element i kabinettet.

Inte säkert att det element du brukar micka upp, faktiskt är det bästa.

Kolla hur starkt bruset blir med en VU-mätare!

Åter igen, där du har starkast brus, där sitter ljudet!

Tänk oxå på kabinett låter olika från dag till dag.

Luftfuktighet påverkar massor och likaså värme.

Lyssna och smaka av som en köttgryta!! He he he!

Lycka till med mick nummer ett!!!

Piiiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan inflikning om starkt gitarrljud... Jag och polarn har jämfört raka och vinklade fyrtolvlådor mot varann. Hörde för länge sen att de raka skulle ha mer tryck trots samma element. Vi spelade på en i taget, och det var faktiskt en tydlig skillnad, de raka lådorna lät mer, och med bättre botten. Jag hade Marshall och han hade Carvinlådor, såg likadana ut typ, men fenomenet var exakt det samma, den raka lådan lät bättre. Vi testade det sen med ett till märke ändå, glömt bort vilket. Så om jag nån gång skulle skaffa en fyrtolva som extralåda till combon skulle det bli en rak. Skulle jag skaffa en stack med två lådor skulle jag köpa två raka lådor.

I en vinklad låda kommer nog elementen aningen i otakt eftersom de övre har lite mindre utrymme att röra sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok nu har jag testat lite, nu börjar det låta riktigt bra. Spelade in 4 tagningar (totalt 8 spår) panorerade ut dem 100, 80%, la in högpass, lågpass filter och på med multibandskompressor. Ett riktigt rått ljud. Ska finslipa på mickplaceringen och sedan blir det att spela in.

Jag tycker det är bra ljud i Peavey 6505+, med det är högt brus på hög volym, men det kanske ska vara så?

Tack för tippsen!

Mvh

Nicklas

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det med bruset hade jag nog inte hört förut, eller så har jag det då det ändå kändes bekant på något sätt, men inget jag själv provat. Det ska allt testas i morgon! 🙂

MVH

Anders

Anledningen till varför många inte använder det är ju för att dom kan sina stärkare ganska bra.

Sen måste man ha en sju helvetes volym på vilket blir förödande för öronen om nån tokig fan tar tag i den kopplade gitarrsladden!!! Aj aj aj!!

Varning där!!

Hoppas det gav resultat!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...