Jump to content
Annons

Val av mikrofoner


pearlvisionboy

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har nu köpt mig ett 8-kanalkort (M-audio profire 2626)

Nu kommer det till truminspelning.

Vad ska man köra för mickar på vad osv?

Har nu en Sm57 men ska köpa ev Shure beta 52 för kagge.

men overhead? har blivit rekomenderad dom där pytte små för en 1000:- på musikbörsen om ni vet 😛

Har även En Rode nt-2a men tror den kommer plocka upp för mkt av själva setet.

Vore tacksam för svar 😉

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, svårt att svara på eftersom det finns så mycket faktorer som påverkar, så jag kan bara beskriva vad jag använder (och varför).

På kicken (20" Yamaha) har jag oftast en sm52:a i hålet men ibland en AKG d112:a, (lite liknande mickar).

På virveln brukar jag ha en 57:a över och en 57:a under (placera dom så att fasfel undviks), jag har också en snarepal, för att isolera undre micken lite (och minska oljudet i rummet lite).

Pukorna brukar jag också ha 57:or på.

Som overhead har jag 2st AKG C1000

och på hihat AKG C1000.

AKG C1000 kanske inte är världens bästa OH-mickar men jag brukar ha dom live också, och det funkar dom bra till.

Det finns ju flera skolor om hur man mixar trummor..., bl.a. dom som använder större delen av ljudet från OH och sedan bara blandar in lite punch från kick och virvel, eller dom som använder närmickarna till grundljudet och skär bort allting under 2kHz på OH och bara har med cymbal swishet. Vilken metod man vill använda beror till stor del av rummet som trummorna spelas in i och hur nära OH mickarna är placerade och hur trummisen spelar...

Det bästa tipset jag kan ge dig är att låna ihop lite mickar och spela in lite med, för att lära dig lite vad som fungerar i ditt fall.

/Johan

EDIT: om du mickar OH med mickarna från varsin sida så MÅSTE du vara noga med att avståndet/riktning till baskagge och virveln är lika stort och att det kommer in exakt lika mycket kagge/Virvel i båda OH-mickarna, annars blir det fasfel. X/Y-mickning är lättare att komma undan med, men det ger inte nödvändigtvis lika bred stereobild...

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Leta en till beg NT2-A. Mycket mångsidiga. De kan du ha som oh. Kör du i omniläge får du mer rum. I cardiod mindre rum. I 8-läget kan du sikta med den så den tar väldigt lite av nåt åt sidan.

CM3 är kanon på pukor, köp K&M trumsargsfästen till dem. Helt suveränt. Funkar även live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar 😄

Den micken till OH jag skrev är denna : Line Audio Design CM3 995:- musikbörsen.

Vad tror ni om 2 såna?

🙂

Jäpp, CM3:orna funkar bra till OH och en massa annat - men de finns billigare på andra håll... 😉 Om man är ute efter ett färgat sound så är de däremot inte rätt, eftersom de är neutrala i återgivningen och därför kan uppfattas som "tråkiga" om man inte är ute efter transparens.

Ett annat trevligt alternativ är Oktava MK012. De färgar mer och funkar bra till det mesta.

Sedan finns det en del som föredrar bandmickar som OH, eftersom de ofta ger ett mjukare sound, men de billigaste ligger runt 1500:- och kräver en preamp med mycket gain och lågt brus i så fall. Eftersom bandmickarna normalt har 8-upptagning, så kräver de förstås också i ännu högre grad att rummet låter juste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar både Line Audio Cm3 och Röde Nt5 - men på OH har jag aldrig använt dem. Senaste projektet jag höll på med hade AKG Perception 170 på överhäng, och en fördel med dem är att de har möjlighet att "padda", dvs -10dB. Och det kan vara en fördel om man som jag var tvungen att (pga takhöjd) gå ganska nära.

Som Claes skrev, bandmickar är ju ett annat alternativ. Mitt nästa projekt ska (om budgeten tillåter det) innefatta bandmickar som överhäng. Å sen finns det väl ett hundratal alternativ till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som du märker är du överröst med tips och modeller att välja på.

Nu är jag ingen trummis, eller för den delen en erfaren trumtekniker, men jag tror det är bra att från början bestämma hur du vill spela in.

T ex vill du separera varje trumma eller vill du få en snygg helhet där trummorna låter som ETT instrument?

Sen är det ännu viktigare att bestämma inspelningssätt efter den typ av lokal du kommer spela in i. Lokalen kanske låter kass och då är det knappt lönt att göra någon form av distansmickning utan att akustikbehandla rummet först.

Själv brukar jag föredra att micka trummorna i rummet och har använt allt från alla mickar jag har både nära och på håll till endast en SM58 för trumsetet (vilket faktiskt funkar om man lyssnar innan. Det var dock inget metalgig).

Sist jag spelade in trummorna själv körde jag en Shure baskagge-mick, tillsammans med två Beta57or ovan och under virveln och sedan två stormembranare (av billligt märke) ca 2m framför setet i höjd med cymbalerna.

I efterhand hade jag gärna lagt till en mick på golvpukan, men men....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...