Jump to content
Annons

Datorn hänger sig sporadiskt


Pluffo

Recommended Posts

Cirkus Pluffo fortsätter.

Jag försökte att bygla om CD-Läsaren och DVD-Läsaren till lite olika konfigurationer ( CD-spelaren fick jag dock köra på gissning eftersom det inte fanns något byglingsschema ). Någonstans på vägen vet jag dock inte vad som hände. Nu står de iallafall kopplade och byglade precis som förrut. Dock kan jag inte hitta dem i bios ( eller i Windows ) längre. Försöker jag att koppla in dem hittar inte datorn någonting ( Varken hårddiskar eller optiska läsare ). Har jag dem urkopplade hittar datorn hårddiskarna som vanligt och jag kan boota windows.

Det här blir bara konstigare och konstigare. Jag tror jag har börjat upptäcka något stort om PC:n som det finns krafter som inte vill att jag ska kunna läcka ut, och följdaktligen helt sonika sabbar min dator.

Edit: Jag har löst det nu. Och det var helt logiskt.

Jag bytte helt enkelt plats på CD-portarna och hårddiskportarna på moderkortet. Att jag inte tänkte på det innan. Det hade ju ett barn fattat.

Dock så är ju såklart mitt orginalproblem tillbaka igen eftersom DVD-läsaren är inkopplad så egentligen har jag inte vunnit någonting.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cirkus Pluffo fortsätter.

Jag försökte att bygla om CD-Läsaren och DVD-Läsaren till lite olika konfigurationer ( CD-spelaren fick jag dock köra på gissning eftersom det inte fanns något byglingsschema ). Någonstans på vägen vet jag dock inte vad som hände. Nu står de iallafall kopplade och byglade precis som förrut. Dock kan jag inte hitta dem i bios ( eller i Windows ) längre. Försöker jag att koppla in dem hittar inte datorn någonting ( Varken hårddiskar eller optiska läsare ). Har jag dem urkopplade hittar datorn hårddiskarna som vanligt och jag kan boota windows.

Det här blir bara konstigare och konstigare. Jag tror jag har börjat upptäcka något stort om PC:n som det finns krafter som inte vill att jag ska kunna läcka ut, och följdaktligen helt sonika sabbar min dator.

Edit: Jag har löst det nu. Och det var helt logiskt.

Jag bytte helt enkelt plats på CD-portarna och hårddiskportarna på moderkortet. Att jag inte tänkte på det innan. Det hade ju ett barn fattat.

Dock så är ju såklart mitt orginalproblem tillbaka igen eftersom DVD-läsaren är inkopplad så egentligen har jag inte vunnit någonting.

Men har du byglat DVD´en rätt, byglingen ska motsvara till IDE-kontakten,

längst ut på idekabeln är master den i mitten är slave.

Det kan vara så helt enkel att DVDspelaren är tyvär kass 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har du byglat DVD´en rätt, byglingen ska motsvara till IDE-kontakten,

längst ut på idekabeln är master den i mitten är slave.

Det kan vara så helt enkel att DVDspelaren är tyvär kass  😉

Jo, prylen är det att jag tor att jag har byglat den rätt. DVD:n har jag satt som CS och CD:n vet jag inte eftersom det inte finns något byglingsschema på den. Ska dock försöka mig på att hitta något på internet.

Men kan det orsaka problem med byglingen även om det ser okej ut i bios?

Edit: Jag kan tillägga att hängningen är ytlig så att säga. Dvs processerna fortsätter som vanligt i datorn. Skriver jag tillexempel någonting på skrivbordet under hägningen så dyker det upp på skärmen när hägningen slutar.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollpanelen/system/egenskaper/enhetshanteraren.

Där kan du kolla eventuella IRQ-konflikter.

Ta också upp egenskaper för dvd;n och se vad som kan ändras där.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Men kan det orsaka problem med byglingen även om det ser okej ut i bios?

2.Edit: Jag kan tillägga att hängningen är ytlig så att säga. Dvs processerna fortsätter som vanligt i datorn. Skriver jag tillexempel någonting på skrivbordet under hägningen så dyker det upp på skärmen när hägningen slutar.

1.Ja, informationsflöde kan bli fel.

2.Då är det inte bara DVD´en som krånglar , jag känner igen den symtomen

men kan inte placera det just nu har haft nån liknande problem förut.

Jag får nog gå ett par runder runt huset och fundera på det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det känns som att det bara är DVD:n som krånglar eftersom probleme försvinner när jag pluggar ur den.

Och problemet är som sagt att jag inte vet hur jag ska mounta CD:n.....Bör det bli några problem om båda står på cableselect?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej,det bästa är nog att dom står på cable select,

prova så får vi se om det fungera.

Vi å vi,menade Du 😛

Det är bra at du angagerar dig i mina bekymmer 😛 Jag ska prova det!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gången vågar jag nästan påstå ( knack, knack, ta i trä ) att jag har löst det. Jag gick efter samma mountingsschema som DVD:n och mountade CD:n som CableSelect. Så jag kör både CD:n och DVD:n på CS och har satt DVD:n längst ut på sladden och CD:n i mitten. Det verkar ha löst sig ( Jag ska inte säga för mycket men så här stabil har inte datorn varit på flera månader ).

Tack för all hjälp jag har fått. Uppskattar det verkligen!

Peace out 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här gången vågar jag nästan påstå ( knack, knack, ta i trä ) att jag har löst det. Jag gick efter samma mountingsschema som DVD:n och mountade CD:n som CableSelect. Så jag kör både CD:n och DVD:n på CS och har satt DVD:n längst ut på sladden och CD:n i mitten. Det verkar ha löst sig ( Jag ska inte säga för mycket men så här stabil har inte datorn varit på flera månader ).

Tack för all hjälp jag har fått. Uppskattar det verkligen!

Peace out  😉

Vad gött att det löste sig,då slipper jag att vandra runt

huset å fundera nu mera 😉

mvh:zando

PS:Vad gött det ska bli med en Pigeli

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade vädliga besvär med omstarter för en vecka sedan och bakåt. Då testade jag att ta ut mitt ena 256 ram minne och vips, var datorn stabil som aldrig förr.

Då har du en trasig minneskrets. Det är inte ovanligt, särskilt med billigare noname-kretsar (såna som andra ratar). Hade du satt i den själv?

Minnen är ömtåliga och känsliga för strömspikar, värme och annat. Jag har varit med om att fabriksinstallerade minnen varit korrupta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zando: Piggelinen är din på samma villkor som för MusicNixon 🙂

punkrockdude: Ibland är datorer bara så logiska...eller hur? 😉

Jag tackar å bugar, då blir det första gången jag dricker en

pigelin från ett kuvert 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...