Jump to content
Annons

Datorn hänger sig sporadiskt


Pluffo

Recommended Posts

Detta är riktigt surt. Då och då när jag använder min dator så hänger sig hela systemet. Dock pratar vi om en konstig typ av hängning eftersom allt går igång igen under 10 sekunder. Detta händer lite titt som tätt ( ett par gånger i timman uppskattningsvis ). Jag har dels prövat att formatera om datorn och flyttat operativet till andra hårddisken, men det har inte fungerat.

Har även misstänkt att det kan ha något med värmeploblem att göra så nu sitter jag här med en nydammsugen, öppen dator brevid mig men jag stöter fortfarande på samma problem. Jag vet inte var jag ska fortsätta någonstans men det här kan inte få fortgå. Är lagom kul när man sitter i PT och trycker och systemet helt sonika låser sig.

Den som hjälper mig med det här ska fan få en puss och en pigelin. Även tips om möjliga fel, från icke datorexperter mottages varmt.

Edit: Jag har lyckats lokalisera att det är när min DVD-spelaren är inkopplad till datorn som de här problemen uppkommer.

Edit 2: Jag kan tillägga att hängningen är ytlig så att säga. Dvs processerna fortsätter som vanligt i datorn. Skriver jag tillexempel någonting på skrivbordet under hägningen så dyker det upp på skärmen när hägningen slutar.

Specs:

ASUS A7V600-X

AMD Sempron 2600+

2x512 MB DDR PC-3200

LG 52x/32x/52x, CD-RW

Plextor DVD 16XDVD 48XCD

80 GB Hitachi Deskstar 7K250

160GB Hitachi 7K250 8Mb

PowerColor Radeon 9800PRO 128Mb

M-Box ( som jag dock har prövat att rycka ut. Fortfarande samma problem. )

Windows XP

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om jag har rätt så vill jag bara ha pigelinen pussen får du ge nån annan 🙂

Jo, pigelinen kan du få om du skulle kunna komma med något tips som jag kan använda för att verifiera att det är grafikkortet som spökar. Annars får du hålla till godo med pussen 😄

Det ska sägas att det här problemet har alltså uppkommit allteftersom. Kommer inte iåg exakt när det började, men den enda modifikation jag har gjort på datorn är att jag satt in en DVD-spelare, och jag har svårt att tro att det är där probleme ligger.

Edit: nu jäklar ska jag verifiera att det inte handlar om kylningsproblem. Har dragit en en sån där elextrolux-bordfläkt som jag ska sätta på fullt ös rakt in i den öppna burken.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara referera till Mac... men det låter som nån nätverksgrej... eller att datorn söker efter någon disk eller annan volym.

Kan det vara det?

Svårt att säga. Om det kan ha någonting att göra med DVD-Romen att göra så är det ju möjligt eftersom den är det enda som tillkommit på sistone ( innan problemen började....var dock rätt längesedan jag satte i den nu ).

Nätverket vet jag inte. Jag kör med en router. Vet inte om det kan vara problemet.

Nu blir jag dock lite orolig. Var och beställde en Mac Mini idag just för att slippa all den här skiten som man upplever med PC. Och så står du här och säger att samma sak kan hända på MAC. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart att det kan hända sånt på mac också... men inte flera gånger i timmen. 🙂 Och vi snackar ju inte virus och dll nu...

Badboll har kommit fram ibland när jag slarvat med att unmounta (avmontera?) enheter. Men det tar några sekunder så är man igång igen.

Testa att dra ut nätverkssladden nästa gång du jobbar i ProTools, och kanske ta ur dvdn... iaf för att testa uteslutningsmetoden...

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl klart att det kan hända sånt på mac också... men inte flera gånger i timmen. 😄 Och vi snackar ju inte virus och dll nu...

Badboll har kommit fram ibland när jag slarvat med att unmounta (avmontera?) enheter. Men det tar några sekunder så är man igång igen.

Testa att dra ut nätverkssladden nästa gång du jobbar i ProTools, och kanske ta ur dvdn... iaf för att testa uteslutningsmetoden...

Jo, jag ska pröva den metoden.

Dock så är jag rätt hoppfull till mitt lilla experiment jag kör just nu. Som sagt, bordsfläkten på fullt ös in i datorn. 20 minuter and counting utan avbrott....Kanske har lokaliserat felet iaf. Men jag kan inte vara säker innan jag fått det att rulla en timme.

Jo, på måndag har jag en liten mac. Då gäller det bara att se vad jag ska göra med det här åbäket till PC jag har nu. Skulle vara kul att låta den slava som server eller nått bara för att låta den sota för sina synder. Eller så säljer jag den till någon elak fan som häller saftsoppa i kylaggregatet på den och använder den för att encoda polkalåtar till mp3 hela dagarna. Mohahaha! 🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

En Linux-server vore väl kanon att ha i garderoben...

Jag menar, det jag kan om PC-specar tyder ju på att det är en helt OK dator.

Javisst...när den fungerar är den jättemysig.

Kanske kan bli en wikiserver 🙂

Bingo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, intressant utveckling på den här tråden.

Nåja, för dem som är intresserade eller har liknande problem så vågar jag nu nästan påstå att det var ett värmeproblemsproblem. En hel halvtimma utan att datorn har hängt sig kan inte betyda någonting annat än att jag har löst det. Dock så vet jag inte om jag har lust att låta den här fläkten stå kvar. Inte direkt idéalet vad gäller ljudnivån på musikburkar 🙂

Tack för eran hjälp!

( Men det blir nog jag som får äta upp den där pigelinen själv 😄 )

Edit: Hej va det går.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Naaaajjj.....Nu hängde den sig igen. Dock klarade jag mig 50 minuter den här gången vilket inte alls är så pjåkigt. Känns konstigt att det skulle vara en slump.

Jag blir så trött...

Så trött att jag går och lägger mig...

God natt...

🙂

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

men den enda modifikation jag har gjort på datorn är att jag satt in en DVD-spelare, och jag har svårt att tro att det är där probleme ligger.

1.Har du byglat den rätt det kan vara det som MusicNixon menar med datorn söker en disk/volym. Om du byglar den till CabelSelect så spelar det ingenroll om det är

Master eller Slave kontakten som sitter i DVD-spelaren men om det är byglat på mastern och du har slave-kontakten i så kan det uppförasej konstigt.

2.CPUkylaren kyler inte tillräkligt.

3.God Natt Sov Gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla värmen i datorn med MotherBoard Monitor. Sök på nätet. Gratis.

Annars kan det vara ditt nätagg som inte klarar av att leverera ordentlig spänning (du har ju satt i mer komponenter). Testa med en kompis fetingnätagg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ är att det är Bit-fel i ett av dina minnen......Det resulterar i att när datorn försöker accessa den biten av minet som är "trasig", så hänger sig burken.

Det gör att den kan hänga sig när som helst, med väldigt olika intervaller beroende på hur ofta den råkar hamna på den "felaktiga" biten.....

Ni som är mer datakunniga än mig här på forumet får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar....

Jag tror att jag själv har råkat ut för det på min PC nämligen....

Mine käre bror tipsade mig om ett program, memtest86 tror jag det heter.....sök på google på det.

Jobbigt att köra testet dock, men det finns beskrivning på sidan exakt hur man skall bära sig åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zando:

1. Båda hårdiskarna står på "cable select" och sitter på samma kabel. Mastern på slutet och slaven i mitten. DVD:n sitter på en annan kabel.

2. Det kan inte ha att göra med värmeproblem eftersom jag körde fullt ös med en electrolux bordkläkt igår rätt in i en dator utan chassi, utan att problemet avhjälptes. Bättre kylning än så får man leta efter.

3. Det gjorde jag 😆

MusicGene: Att strömaggregatet skulle strula låter en aning långsökt eftersom jag bara har petat in en DVD-läsare, som dessutom nästan aldrig används. Kn inte dra speceillt mycket ström i viloläga tycker man.

Kan ju stämma iochförsig. Vad vet jag? Men att byta strömaggregat ligger inte högst upp på min "prövo-lista" just nu men jag sätter den på "desperat-listan".

Mr Keys: Tack för tipset. Jag ska prova det programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde memtest86 fyra gånger ( vilket tog ett antal timmar ) och jag fick inget felmeddelande alls.

Nåja, jag ger inte upp. Nästa test är att rycka ur DVD:spelaren, och sedan nätverkskabeln. Jag ska för böveln gå till botten med det här.

Zando och SamiRaj: Jag har redan formaterat datorn en 4-5 gånger utan resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon som är intresserad så tror jag att jag har löst problemet på riktigt den här gången. Jag röck helt sonika ur DVD:n och nu har jag inte haft en hängning på länge. Börjar mer och mer luta åt att det var det som var problemet?

P.S Någon som vet hur jag kan gå vidare nu? Är det nätagget som har varit för klent alltså eller vad? Min kompis tipsade om att uppdatera firmwaren....Kan det vara något kanske? Gäller väl att hitta skiten först 😛 D.S

P.S.2 Någon som vill köpa en datorn utan dvd? 😎 D.S

P.S.3 Jag tror jag är skylldig någon en piggelin 🙁 D.S

P.S.4 Går dem ens att köpa fortfarande? 😄 D.S

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Var är Claes när han behövs?

Prova att stänga av DMA på dvd;n

Byggla den som master - om den ska vara det,

Bygla DVD:n? Menar du att det finns sådana där små pluggar och plastbrickor på den också? För övrigt sitter DVD:n på en egen kabel. En vit. Min kompis sa någonting om att den inte var lika snabb som hårddiskkablarna men det borde väl inte göra någon skillnad i det här sammanhanget?

DMA, var kan man fippla med det?

Vågar inte koppla in DVD:n igen för nu rullar ju datorn så stabilt 😛 Men jag antar att jag måste ta tjuren vid hornen.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dra ut nätverkssladden nästa gång du jobbar i ProTools, och kanske ta ur dvdn... iaf för att testa uteslutningsmetoden...

Piggelin? 😛

Shit, när jag var liten kostade Piggelin knappt 2 kr...

http://susning.nu/Piggelin

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att dra ut nätverkssladden nästa gång du jobbar i ProTools, och kanske ta ur dvdn... iaf för att testa uteslutningsmetoden...

Piggelin? 😛

Jaja, bara att PM:a din adress. Jag kan dock inte garantera att den är i fast form när den anländer till dig. Vad jag kan göra är att jag tätar kuveret med plast så får du själv frysa om den när den kommer.

Om du bor i Göteborg så kan du annars få den direkt i handen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i Sthlm, så vi struntar i Piggelin-brev. Det är tanken som räknas!  😉

(fanns det inte glassogram från Pressbyrån för ett par år sedan?)

Haha, jo, jag tror fan att det fanns det. Hade varit så klockrent. Om jag hittar det ska jag fan skicka en hel cornetto till dig 😛🙂

Edit: Jag hittade det. Det finns kvar. Fast det är bara för företag 😛

För övrigt önskar sig Titti ett glassogram i julklapp. Hett tips inför julen 2005.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta händer lite titt som tätt ( ett par gånger i timman uppskattningsvis ). Jag har dels prövat att formatera om datorn och flyttat operativet till andra hårddisken, men det har inte fungerat.

Har även misstänkt att det kan ha något med värmeploblem att göra

Den som hjälper mig med det här ska fan få en puss och en pigelin. Även tips om möjliga fel, från icke datorexperter mottages varmt.

Specs:

ASUS A7V600-X

AMD Sempron 2600+

2x512 MB DDR PC-3200

LG 52x/32x/52x, CD-RW

Plextor DVD 16XDVD 48XCD

80 GB Hitachi Deskstar 7K250

160GB Hitachi 7K250 8Mb

PowerColor Radeon 9800PRO 128Mb

M-Box ( som jag dock har prövat att rycka ut. Fortfarande samma problem. )

Windows XP

Varför en dator hänger sig efter en halvtimma beror oftast på följande anledningar:

* för svagt nätagg

(om själva "hänget" inträffar exempelvis när man kopierar många filer från både cd-n och dvd till hårddiskarna och man förslagvis kör något grafikkrävande spel eller program samtidigt - beror det på nätagget som inte orkar driva) - Nätagget måste vara ett visst antal Watt för att orka driva alla enheterna samtidigt.

* hårddiskarna

(Hitachi är de som tillverkade IBM-hårddiskarna. Kvaliten är lite si och så med dessa. Vet ej om de har bättrat sig sen "IBM-skandalen". Se till att de inte sitter för nära ovanpå varande eftersom "lufthålet" inte får bli övertäckt och då blir det varmt.)

* cd/dvd:n

(oftast inga större problem. Men var försiktig med att använda den exempelvis samtidigt som man spelar in musik, eftersom datorn tillfälligt kan frysas om man läser skivor av dålig kvalitet.)

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för matnyttig information Nossloh.

Mitt problem berodde på DVD-spelaren...och då använder jag den ändå i princip aldrig. Vet dock inte exakt vad som var fel, bara att det var fel. Nu med den urpluggad så flyter allting på som rinnande vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...