Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Satt nyss och kollade pĂ„ lite nya studio grejer (alldeles för ofta ) 😉 Fick en liten rolig fundering nĂ€r jag kollade pĂ„ mikrofonkablar, man hör ju ofta om en hel del om hur viktigt det Ă€r med en korrekt mic, bra monitorer, ja allt som pĂ„verkar ljudet. Dock har jag aldrig sĂ€tt nĂ„gon direkt trĂ„d om hur stor/liten skillnad en bra mickabel gör?

Sökte runt med hittade ingen direkt trĂ„d om det hela, ni fĂ„r gĂ€rna ge mig tillrĂ€ttavisning och förtjĂ€na en ursĂ€kt, annars fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€ra upp mig det som finns att veta om olika mickablage och nĂ€r olika sorter finns att rekommendera om de nu finns olika.. 🙂

//Jonathan

Redigerat av Jonizots
Annons
Postat

kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas pÄ tjÀnar onekligen pÄ att hÄlla en hög kvalité. DÀremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig sÄ hiskeligt mycket.

Ifall man hör skillnad pÄ 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- sÄ har i alla fall inte jag mÀrkt nÄgot. AnvÀnder man extrema lÀngder kabel sÄ borde det kunna bli mÀrkbara skillnader.

Postat (redigerat)

kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas pÄ tjÀnar onekligen pÄ att hÄlla en hög kvalité. DÀremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig sÄ hiskeligt mycket.

Ifall man hör skillnad pÄ 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- sÄ har i alla fall inte jag mÀrkt nÄgot. AnvÀnder man extrema lÀngder kabel sÄ borde det kunna bli mÀrkbara skillnader.

Okej tack för svaret som jag förstÄr sÄ Àr de som du sÀger att de inte spelar sÄ stor roll, om man inte skulle ha skÀrmade sladdar av nÄgon bra anledning?

finns den nÄgon kÀllhÀnvisning nÄgonstans?

jag menar 3.700kr för sladd? Thomann vovox samma sak med guldplÀtering gör de nÄgot egentligen? för betala för det fÄr man verkligen?

//Jonathan

Redigerat av Jonizots
Postat

Det spelar INGEN roll för ljudet, sÄ lÀnge inte kabeln ifrÄga Àr defekt (eller möjligtvis extremt dÄligt skÀrmad). Det som kan skilja sig Àr kvaliteten pÄ lödningar och materialval etc, vilket pÄverkar livslÀngden om den utsÀtts för slitage.

Att sÀlja extremt dyra kablar och pÄstÄ att de kommer ha stor skillnad pÄ ljudet anser jag Àr lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det Àr möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om lÄnga avstÄnd etc, men den skillnaden Àr, om ens mÀtbar, högst försumbar.

• Gilla 1
Postat

Att löda egna kablar funkar bĂ€st för mig 🙂

Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga fÀrger pÄ kontakter och sladdar det finns pÄ marknaden + att man fÄr den lÀngd man vill

SĂ„lĂ€nge man vet vilken Ă€nda av lödkolven som Ă€r den varma sĂ„ Ă€r det en barnlek ocksĂ„! samt vĂ€ldigt terapeutiskt â˜ș

Postat (redigerat)

Det spelar INGEN roll för ljudet, sÄ lÀnge inte kabeln ifrÄga Àr defekt (eller möjligtvis extremt dÄligt skÀrmad). Det som kan skilja sig Àr kvaliteten pÄ lödningar och materialval etc, vilket pÄverkar livslÀngden om den utsÀtts för slitage.

Att sÀlja extremt dyra kablar och pÄstÄ att de kommer ha stor skillnad pÄ ljudet anser jag Àr lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det Àr möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om lÄnga avstÄnd etc, men den skillnaden Àr, om ens mÀtbar, högst försumbar.

Att löda egna kablar funkar bĂ€st för mig 🙂

Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga fÀrger pÄ kontakter och sladdar det finns pÄ marknaden + att man fÄr den lÀngd man vill

SĂ„lĂ€nge man vet vilken Ă€nda av lödkolven som Ă€r den varma sĂ„ Ă€r det en barnlek ocksĂ„! samt vĂ€ldigt terapeutiskt â˜ș

NĂ€ de Ă€r min uppfattning med kĂ€nns helt sjukt de dĂ€r, men nĂ„gon som har koll pĂ„ vad guldplĂ€tering har fr inverkan om ens nĂ„gon? 🙂

@ TimB

Jo jag med, de var mer en spontan frĂ„ga om hur mĂ€rkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr 🙂

hittade en trÄd som jag mÄste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar!

kabalge

Redigerat av Jonizots
Postat

NĂ€ de Ă€r min uppfattning med kĂ€nns helt sjukt de dĂ€r, men nĂ„gon som har koll pĂ„ vad guldplĂ€tering har fr inverkan om ens nĂ„gon? 🙂

@ TimB

Jo jag med, de var mer en spontan frĂ„ga om hur mĂ€rkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr 🙂

hittade en trÄd som jag mÄste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar!

kabalge

GuldplÀteringen Àr faktiskt inget plus för ljudet, dÄ det faktiskt har sÀmre ledningsförmÄga Àn koppar. DÀremot sÄ blir det ingen korrision nÀr man har guldplÀtering, vilket vissa tycker Àr jÀtte bra...

Sedan sÄ Àr det vÀl lite allmÀnt att man fÄr det man betalar för, köper man en kabel för 99:- sÄ hÄller den kanske i ett Är i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den hÄller i tio Är. Ljudet tror jag inte det Àr nÄgon skillnad pÄ.

Postat

Jo det pluset med dyrare kablar Ă€r att dom hĂ„ller för livebruk och att man kan sitta och lĂ„tsas att man hör skillnad 😄 men allt över 100kr/m tycker jag Ă€r lite att ta i 🙂

Postat

GuldplÀteringen Àr faktiskt inget plus för ljudet, dÄ det faktiskt har sÀmre ledningsförmÄga Àn koppar. DÀremot sÄ blir det ingen korrision nÀr man har guldplÀtering, vilket vissa tycker Àr jÀtte bra...

Verkligen jĂ€ttebra, eftersom oxiderad koppar Ă€r en skitkass ledare... 🙂

Lite mer info om plÀtering kan man hitta hÀr: http://wiki.kontrollrummet.com/Pl%C3%A4tering

Sedan sÄ Àr det vÀl lite allmÀnt att man fÄr det man betalar för, köper man en kabel för 99:- sÄ hÄller den kanske i ett Är i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den hÄller i tio Är. Ljudet tror jag inte det Àr nÄgon skillnad pÄ.

Ingen skillnad alls nÀr det handlar om balanserad överföring - och upp till Ätminstone 10m eller nÄgot. PÄ kablar över 10m kan det börja finnas smÄ mÀtbara skillnader, men knappast nÄgot hörbart förrÀn det Àr Ànnu lÀngre lÀngder. Om det Àr obalanserat, sÄ Àr det dÀremot viktigt med sÄ tÀt skÀrm som möjligt för att stÀnga ute störningar i sÄ hög grad som möjligt. Ljudet i sig pÄverkas inte, men det Àr större risk att man fÄr in brum pÄ vÀgen i en obalanserad överföring.

Postat

Nu mÄste jag ÀndÄ pÄpeka att det Àr skillnad pÄ kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen Àr att det gÄr att mÀta och att ja om man har gulplÀterad platinumöron sÄ gÄr det att höra MEN!

Som om det gör nÄn jÀvla skillnad egentligen, det Àr fruktansvÀrt lite skillnad. Men hade jag pengar hade jag bytt alla mina kablar till monster för de har livstids garanti.

Men de dĂ€r matchat stereoset... My ass assĂ„đŸ˜›

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Nu skulle man vilja att glaskatten hoppade in och förklarade vilken otrolig skillnad kablarna gör..... :rolleyes:

Postat

Nu mÄste jag ÀndÄ pÄpeka att det Àr skillnad pÄ kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen Àr att det gÄr att mÀta och att ja om man har gulplÀterad platinumöron sÄ gÄr det att höra MEN!

Jag tillĂ„ter mig att tvivla mycket starkt pĂ„ detta, men jag har ett gĂ€ng kablar av olika kvalisort (frĂ„n billigaste Clas Ohlsson-kabel, till dyra Monster och svindyr Zaolla silverkabel) liggande för Ă€ndamĂ„let, sĂ„ jag kommer att göra inspelningstester nĂ€r andan faller pĂ„ och tiden rĂ€cker till, sĂ„ det kommer sĂ„ smĂ„ningom att bli tillgĂ€ngligt, i form av ett blindtest. 🙂

• Gilla 1
Postat

Jag vill pÄpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, sÄ Àr det vÀldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara pÄ Börsen o lödde sjÀlv, en kabel som i stÀllet för flÀtad skÀrm har nÄn sorts kol i plasten. NÀr man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad.

Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet.

Postat

Jag vill pÄpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, sÄ Àr det vÀldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara pÄ Börsen o lödde sjÀlv, en kabel som i stÀllet för flÀtad skÀrm har nÄn sorts kol i plasten. NÀr man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad.

Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet.

FrĂ„n gitarren Ă€r det obalanserad signal, sĂ„ dĂ€r Ă€r skĂ€rmen extra viktig, som jag sade tidigare. Förutom det, sĂ„ Ă€r det bra med lĂ„g kapacitans i fallet med gitarr, eftersom man annars kan fĂ„ diskantförlust i det hörbara frekvensomrĂ„det. Förklaringar och en lĂ€nk till en rĂ€knare att mata in vĂ€rdena i, finns hĂ€r: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel . 🙂

Postat (redigerat)

Lika stor skillnad som om gitarristen stĂ„r i samma rum som stĂ€rkaren eller inte dĂ„ eller 😉. Skulle kunna tĂ€nka mig att dĂ„ sĂ„ hög impedans sĂ„ Ă€r det viktigare med rĂ€tt vĂ€rden pĂ„ kabeln, d v s inte nödvĂ€ndigtvis = dyrt.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71201

Redigerat av Gilbert
Postat

Har haft referenslyssning av kablage pÄ den utbildningen jag gÄr, allt frÄn klotz till zaolla och det Àr definitivt skillnad frÄn kabel till kabel. Om inte annat i karaktÀr.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har haft referenslyssning av kablage pÄ den utbildningen jag gÄr, allt frÄn klotz till zaolla och det Àr definitivt skillnad frÄn kabel till kabel. Om inte annat i karaktÀr.

Ööö, hur gjorde ni denna "referenslyssning".

Redigerat av drloop
Postat

Byt utbildning, snabbt!

FÄr man frÄga vilken?

Postat

Byt utbildning, snabbt!

FÄr man frÄga vilken?

FÄr vÀl byta öron annars. Och jag hörde en mÀrkbar skillnad mellan kablarna, sÄ jag tror definitivt att kabeln spelar roll.

Musikproduktion pÄ Linnéuniversitetet.

Postat

Ööö, hur gjorde ni denna "referenslyssning".

Det var ett tag sen nu sÄ kommer inte ihÄg exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som Àndrades var kabeln. Naturligtvis gÄr det inte att fÄ det exakt eftersom basisten spelar annorlunda frÄn gÄng till gÄng. Men jag hörde skillnad utan tvekan.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

FÄr vÀl byta öron annars. Och jag hörde en mÀrkbar skillnad mellan kablarna, sÄ jag tror definitivt att kabeln spelar roll.

Musikproduktion pÄ Linnéuniversitetet.

Beskriv gÀrna hur ni gick tillvÀga.

Ett Universitet mÄste vÀl ÀndÄ göra saker vetenskapligt korrekt, ni kanske hittat nÄt nytt som jag inte kÀnner till.

EDIT: OK, du hann svara innan.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Det var ett tag sen nu sÄ kommer inte ihÄg exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som Àndrades var kabeln. Naturligtvis gÄr det inte att fÄ det exakt eftersom basisten spelar annorlunda frÄn gÄng till gÄng. Men jag hörde skillnad utan tvekan.

Testen Àr helt slumpmÀssig och av nollvÀrde för en vÀrdering av kabeln.

HÀlsa din lÀrare det!

Postat

Testen Àr helt slumpmÀssig och av nollvÀrde för en vÀrdering av kabeln.

HÀlsa din lÀrare det!

Är ju inte helt hundra pĂ„ att det gick till sĂ„ som jag skrev. Ändrar inte min Ă„sikt dock.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har inte testat med instrument och vet inte hur en sÄdan test skulle kunna göras korrekt.

För linjenivÄer Àr jag helt sÀker pÄ att kabeln inte pÄverkar sÄ att man kan höra det.

Postat

Jag har inte testat med instrument och vet inte hur en sÄdan test skulle kunna göras korrekt.

För linjenivÄer Àr jag helt sÀker pÄ att kabeln inte pÄverkar sÄ att man kan höra det.

Signalsplitter, och dÀrifrÄn tvÄ olika kablage?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Signalsplitter, och dÀrifrÄn tvÄ olika kablage?

Vad korkad jag Ă€r 🙂

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.