Jonizots Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 (redigerat) Hej! Satt nyss och kollade pĂ„ lite nya studio grejer (alldeles för ofta ) đ Fick en liten rolig fundering nĂ€r jag kollade pĂ„ mikrofonkablar, man hör ju ofta om en hel del om hur viktigt det Ă€r med en korrekt mic, bra monitorer, ja allt som pĂ„verkar ljudet. Dock har jag aldrig sĂ€tt nĂ„gon direkt trĂ„d om hur stor/liten skillnad en bra mickabel gör? Sökte runt med hittade ingen direkt trĂ„d om det hela, ni fĂ„r gĂ€rna ge mig tillrĂ€ttavisning och förtjĂ€na en ursĂ€kt, annars fĂ„r ni gĂ€rna lĂ€ra upp mig det som finns att veta om olika mickablage och nĂ€r olika sorter finns att rekommendera om de nu finns olika.. đ //Jonathan Redigerat 25 februari 2011 av Jonizots
mickestrang Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas pÄ tjÀnar onekligen pÄ att hÄlla en hög kvalité. DÀremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig sÄ hiskeligt mycket. Ifall man hör skillnad pÄ 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- sÄ har i alla fall inte jag mÀrkt nÄgot. AnvÀnder man extrema lÀngder kabel sÄ borde det kunna bli mÀrkbara skillnader.
Jonizots Postat 25 februari 2011 TrÄdstartare Postat 25 februari 2011 (redigerat) kablar som skall flyttas, ryckas i och trampas pÄ tjÀnar onekligen pÄ att hÄlla en hög kvalité. DÀremot mer fasta installitiner gör att man inte behöver bry sig sÄ hiskeligt mycket. Ifall man hör skillnad pÄ 3-meter kabel som kostar 995:- eller en som kostar 149:- sÄ har i alla fall inte jag mÀrkt nÄgot. AnvÀnder man extrema lÀngder kabel sÄ borde det kunna bli mÀrkbara skillnader. Okej tack för svaret som jag förstÄr sÄ Àr de som du sÀger att de inte spelar sÄ stor roll, om man inte skulle ha skÀrmade sladdar av nÄgon bra anledning? finns den nÄgon kÀllhÀnvisning nÄgonstans? jag menar 3.700kr för sladd? Thomann vovox samma sak med guldplÀtering gör de nÄgot egentligen? för betala för det fÄr man verkligen? //Jonathan Redigerat 25 februari 2011 av Jonizots
MrBluesman Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Det spelar INGEN roll för ljudet, sÄ lÀnge inte kabeln ifrÄga Àr defekt (eller möjligtvis extremt dÄligt skÀrmad). Det som kan skilja sig Àr kvaliteten pÄ lödningar och materialval etc, vilket pÄverkar livslÀngden om den utsÀtts för slitage. Att sÀlja extremt dyra kablar och pÄstÄ att de kommer ha stor skillnad pÄ ljudet anser jag Àr lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det Àr möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om lÄnga avstÄnd etc, men den skillnaden Àr, om ens mÀtbar, högst försumbar. 1
TimB Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Att löda egna kablar funkar bĂ€st för mig đ Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga fĂ€rger pĂ„ kontakter och sladdar det finns pĂ„ marknaden + att man fĂ„r den lĂ€ngd man vill SĂ„lĂ€nge man vet vilken Ă€nda av lödkolven som Ă€r den varma sĂ„ Ă€r det en barnlek ocksĂ„! samt vĂ€ldigt terapeutiskt âșïž
Jonizots Postat 25 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 februari 2011 (redigerat) Det spelar INGEN roll för ljudet, sĂ„ lĂ€nge inte kabeln ifrĂ„ga Ă€r defekt (eller möjligtvis extremt dĂ„ligt skĂ€rmad). Det som kan skilja sig Ă€r kvaliteten pĂ„ lödningar och materialval etc, vilket pĂ„verkar livslĂ€ngden om den utsĂ€tts för slitage. Att sĂ€lja extremt dyra kablar och pĂ„stĂ„ att de kommer ha stor skillnad pĂ„ ljudet anser jag Ă€r lurendrejeri och falsk marknadsföring. Det Ă€r möjligt att det kan ha en extremt liten skillnad om lĂ„nga avstĂ„nd etc, men den skillnaden Ă€r, om ens mĂ€tbar, högst försumbar. Att löda egna kablar funkar bĂ€st för mig đ Blir bra pris per meter och man kan flumma till det med alla roliga fĂ€rger pĂ„ kontakter och sladdar det finns pĂ„ marknaden + att man fĂ„r den lĂ€ngd man vill SĂ„lĂ€nge man vet vilken Ă€nda av lödkolven som Ă€r den varma sĂ„ Ă€r det en barnlek ocksĂ„! samt vĂ€ldigt terapeutiskt âșïž NĂ€ de Ă€r min uppfattning med kĂ€nns helt sjukt de dĂ€r, men nĂ„gon som har koll pĂ„ vad guldplĂ€tering har fr inverkan om ens nĂ„gon? đ @ TimB Jo jag med, de var mer en spontan frĂ„ga om hur mĂ€rkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr đ hittade en trĂ„d som jag mĂ„ste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar! kabalge Redigerat 25 februari 2011 av Jonizots
P Forsberg Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 NĂ€ de Ă€r min uppfattning med kĂ€nns helt sjukt de dĂ€r, men nĂ„gon som har koll pĂ„ vad guldplĂ€tering har fr inverkan om ens nĂ„gon? đ @ TimB Jo jag med, de var mer en spontan frĂ„ga om hur mĂ€rkbar kvaliten mellan 150 kr mickabel och 3.700 kr đ hittade en trĂ„d som jag mĂ„ste missat konstigt nog som ger mer eller mindre alla svar! kabalge GuldplĂ€teringen Ă€r faktiskt inget plus för ljudet, dĂ„ det faktiskt har sĂ€mre ledningsförmĂ„ga Ă€n koppar. DĂ€remot sĂ„ blir det ingen korrision nĂ€r man har guldplĂ€tering, vilket vissa tycker Ă€r jĂ€tte bra... Sedan sĂ„ Ă€r det vĂ€l lite allmĂ€nt att man fĂ„r det man betalar för, köper man en kabel för 99:- sĂ„ hĂ„ller den kanske i ett Ă„r i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den hĂ„ller i tio Ă„r. Ljudet tror jag inte det Ă€r nĂ„gon skillnad pĂ„.
TimB Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Jo det pluset med dyrare kablar Ă€r att dom hĂ„ller för livebruk och att man kan sitta och lĂ„tsas att man hör skillnad đ men allt över 100kr/m tycker jag Ă€r lite att ta i đ
Claes Holmerup Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 GuldplĂ€teringen Ă€r faktiskt inget plus för ljudet, dĂ„ det faktiskt har sĂ€mre ledningsförmĂ„ga Ă€n koppar. DĂ€remot sĂ„ blir det ingen korrision nĂ€r man har guldplĂ€tering, vilket vissa tycker Ă€r jĂ€tte bra... Verkligen jĂ€ttebra, eftersom oxiderad koppar Ă€r en skitkass ledare... đ Lite mer info om plĂ€tering kan man hitta hĂ€r: http://wiki.kontrollrummet.com/Pl%C3%A4tering Sedan sĂ„ Ă€r det vĂ€l lite allmĂ€nt att man fĂ„r det man betalar för, köper man en kabel för 99:- sĂ„ hĂ„ller den kanske i ett Ă„r i en normal hemmastudio, men köper man en för 999:- kanske den hĂ„ller i tio Ă„r. Ljudet tror jag inte det Ă€r nĂ„gon skillnad pĂ„. Ingen skillnad alls nĂ€r det handlar om balanserad överföring - och upp till Ă„tminstone 10m eller nĂ„got. PĂ„ kablar över 10m kan det börja finnas smĂ„ mĂ€tbara skillnader, men knappast nĂ„got hörbart förrĂ€n det Ă€r Ă€nnu lĂ€ngre lĂ€ngder. Om det Ă€r obalanserat, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot viktigt med sĂ„ tĂ€t skĂ€rm som möjligt för att stĂ€nga ute störningar i sĂ„ hög grad som möjligt. Ljudet i sig pĂ„verkas inte, men det Ă€r större risk att man fĂ„r in brum pĂ„ vĂ€gen i en obalanserad överföring.
stratsvante Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Nu mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ pĂ„peka att det Ă€r skillnad pĂ„ kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen Ă€r att det gĂ„r att mĂ€ta och att ja om man har gulplĂ€terad platinumöron sĂ„ gĂ„r det att höra MEN! Som om det gör nĂ„n jĂ€vla skillnad egentligen, det Ă€r fruktansvĂ€rt lite skillnad. Men hade jag pengar hade jag bytt alla mina kablar till monster för de har livstids garanti. Men de dĂ€r matchat stereoset... My ass assĂ„đ
sadomachine (oregistrerad) Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Nu skulle man vilja att glaskatten hoppade in och förklarade vilken otrolig skillnad kablarna gör.....
Claes Holmerup Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Nu mĂ„ste jag Ă€ndĂ„ pĂ„peka att det Ă€r skillnad pĂ„ kabel och kabel EGENTLIGEN. I den meningen Ă€r att det gĂ„r att mĂ€ta och att ja om man har gulplĂ€terad platinumöron sĂ„ gĂ„r det att höra MEN! Jag tillĂ„ter mig att tvivla mycket starkt pĂ„ detta, men jag har ett gĂ€ng kablar av olika kvalisort (frĂ„n billigaste Clas Ohlsson-kabel, till dyra Monster och svindyr Zaolla silverkabel) liggande för Ă€ndamĂ„let, sĂ„ jag kommer att göra inspelningstester nĂ€r andan faller pĂ„ och tiden rĂ€cker till, sĂ„ det kommer sĂ„ smĂ„ningom att bli tillgĂ€ngligt, i form av ett blindtest. đ 1
kardo Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 http://www.intheair.se/1g-kablar/1f-tips/index-idebank.html FörsÀljningssnack eller ?
Guitar Nilsson Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Jag vill pÄpeka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, sÄ Àr det vÀldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara pÄ Börsen o lödde sjÀlv, en kabel som i stÀllet för flÀtad skÀrm har nÄn sorts kol i plasten. NÀr man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad. Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet.
Claes Holmerup Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Jag vill pĂ„peka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara pĂ„ Börsen o lödde sjĂ€lv, en kabel som i stĂ€llet för flĂ€tad skĂ€rm har nĂ„n sorts kol i plasten. NĂ€r man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad. Till studiomicken verkar det spela mindre roll för ljudet. FrĂ„n gitarren Ă€r det obalanserad signal, sĂ„ dĂ€r Ă€r skĂ€rmen extra viktig, som jag sade tidigare. Förutom det, sĂ„ Ă€r det bra med lĂ„g kapacitans i fallet med gitarr, eftersom man annars kan fĂ„ diskantförlust i det hörbara frekvensomrĂ„det. Förklaringar och en lĂ€nk till en rĂ€knare att mata in vĂ€rdena i, finns hĂ€r: http://wiki.kontrollrummet.com/Kapacitans_i_audiokabel . đ
Gilbert Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 (redigerat) Jag vill pĂ„peka att till elgitarr, till skillnad mot micksladdar, sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt viktigt med bra kablar. Man hör skillnaden, ju fler kablar mellan alla stompboxar ju viktigare. Sist köpte jag lösvara pĂ„ Börsen o lödde sjĂ€lv, en kabel som i stĂ€llet för flĂ€tad skĂ€rm har nĂ„n sorts kol i plasten. NĂ€r man spelar singelcoil med mycket dist ger bra kablar till gitarren en stooor skillnad. Lika stor skillnad som om gitarristen stĂ„r i samma rum som stĂ€rkaren eller inte dĂ„ eller đ. Skulle kunna tĂ€nka mig att dĂ„ sĂ„ hög impedans sĂ„ Ă€r det viktigare med rĂ€tt vĂ€rden pĂ„ kabeln, d v s inte nödvĂ€ndigtvis = dyrt. https://www.studio.se/index.php?showtopic=71201 Redigerat 1 mars 2011 av Gilbert
Unicron Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Har haft referenslyssning av kablage pÄ den utbildningen jag gÄr, allt frÄn klotz till zaolla och det Àr definitivt skillnad frÄn kabel till kabel. Om inte annat i karaktÀr.
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 (redigerat) Har haft referenslyssning av kablage pĂ„ den utbildningen jag gĂ„r, allt frĂ„n klotz till zaolla och det Ă€r definitivt skillnad frĂ„n kabel till kabel. Om inte annat i karaktĂ€r. Ăöö, hur gjorde ni denna "referenslyssning". Redigerat 1 mars 2011 av drloop
Gilbert Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Har haft referenslyssning av kablage pÄ den utbildningen jag gÄr, allt frÄn klotz till zaolla och det Àr definitivt skillnad frÄn kabel till kabel. Om inte annat i karaktÀr. Byt utbildning, snabbt! FÄr man frÄga vilken?
Unicron Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Byt utbildning, snabbt! FÄr man frÄga vilken? FÄr vÀl byta öron annars. Och jag hörde en mÀrkbar skillnad mellan kablarna, sÄ jag tror definitivt att kabeln spelar roll. Musikproduktion pÄ Linnéuniversitetet.
Unicron Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Ăöö, hur gjorde ni denna "referenslyssning". Det var ett tag sen nu sĂ„ kommer inte ihĂ„g exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som Ă€ndrades var kabeln. Naturligtvis gĂ„r det inte att fĂ„ det exakt eftersom basisten spelar annorlunda frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng. Men jag hörde skillnad utan tvekan.
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 (redigerat) FÄr vÀl byta öron annars. Och jag hörde en mÀrkbar skillnad mellan kablarna, sÄ jag tror definitivt att kabeln spelar roll. Musikproduktion pÄ Linnéuniversitetet. Beskriv gÀrna hur ni gick tillvÀga. Ett Universitet mÄste vÀl ÀndÄ göra saker vetenskapligt korrekt, ni kanske hittat nÄt nytt som jag inte kÀnner till. EDIT: OK, du hann svara innan. Redigerat 1 mars 2011 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Det var ett tag sen nu sÄ kommer inte ihÄg exakt. Har för mig att vi spelade in bas och det enda i kedjan som Àndrades var kabeln. Naturligtvis gÄr det inte att fÄ det exakt eftersom basisten spelar annorlunda frÄn gÄng till gÄng. Men jag hörde skillnad utan tvekan. Testen Àr helt slumpmÀssig och av nollvÀrde för en vÀrdering av kabeln. HÀlsa din lÀrare det!
Ken KÀngström Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Line out, till Line in pÄ ljudkortet. Lira in en visa. Gör om med annan kabel. FasvÀnd en av dem. 1
Unicron Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Testen Ă€r helt slumpmĂ€ssig och av nollvĂ€rde för en vĂ€rdering av kabeln. HĂ€lsa din lĂ€rare det! Ăr ju inte helt hundra pĂ„ att det gick till sĂ„ som jag skrev. Ăndrar inte min Ă„sikt dock.
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Jag har inte testat med instrument och vet inte hur en sÄdan test skulle kunna göras korrekt. För linjenivÄer Àr jag helt sÀker pÄ att kabeln inte pÄverkar sÄ att man kan höra det.
Ken KÀngström Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Jag har inte testat med instrument och vet inte hur en sÄdan test skulle kunna göras korrekt. För linjenivÄer Àr jag helt sÀker pÄ att kabeln inte pÄverkar sÄ att man kan höra det. Signalsplitter, och dÀrifrÄn tvÄ olika kablage?
drloop (oregistrerad) Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 (redigerat) Signalsplitter, och dĂ€rifrĂ„n tvĂ„ olika kablage? Vad korkad jag Ă€r đ Redigerat 1 mars 2011 av drloop
Gilbert Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Ăr ju inte helt hundra pĂ„ att det gick till sĂ„ som jag skrev. Ăndrar inte min Ă„sikt dock.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.