Jump to content
Annons

Vilka skalor över ackord? All the things you are


King Crimson

Recommended Posts

Hej

Tänkte jag skulle lära mig att improvisera och sola över olika ackord. Att systematiskt byta skala och inte bara ligga och harva i någon blues eller pentaskala...

Har skaffat The real jazz fake book som har bra standards att öva till.

Tänkte ta All The Things You Are som exempel.

Tonarten är Fm, se nedan:

-------------------------------------------------------------

Fm7 Bbm7 Eb7 Abmaj7

You are the promised kiss of springtime

Dbmaj7 G7 Cmaj7

That makes the lonely winter seem long.

Cm7 Fm7 Bb7 Ebmaj7

You are the breathless hush of evening

Abmaj7 Am7b5 D7

That trembles on the brink of a lovely

Gmaj7

song.

Gmaj7 Am7

You are the angel glow

D7 Gmaj7

That lights a star.

Cmaj7 F#m7b

The dearest things I know

B7 E C+

Are what you are.

Fm7 Bbm7 Eb7 Abmaj7

One day my happy arms will hold you

Dbmaj7 Dbm7 Abmaj7 Bdim7

And someday I'll know that moment divine

Bbm7 Eb7 Abmaj7

When All The Things You Are are mine.

----------------------------------------------------------------

Jag vill alltså veta vilka skalor man skall välja vid de olika ackordbytena...

Skall man tänka att eftersom låten börjar med tonikan moll så funkar F-Aeolisk, sedan byter det till subdominanten och sjuan finns i skalans segna toner. Skall man nu gå över i Lydisk skala eller ska man ligga kvar i Aeolisk?

Jag utgår från skalorna på http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonart

Hur ska man tänka när det sedan dyker upp ackord utanför de skalegna tonerna som, går man över i tonartsutviningens kyrkotonarter eller hur ska man tänka... skala över dimackord? Över 9, 11, 13 (# 😎 + -..ackord som innehåller toner som inte finns i tonarten osv..

Tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den börjar på en 6 - 2 - 5 - 1a alltså går låten i Ab, men det är ju paralleller så det funkar ju vilket som. Håll dig till tonartens skala och spela toner som finns i ackorden, när det kommer tonartsfrämmande kan du spela arpeggion över de ackorden. Fastna INTE i att spela skalorna upp och ner! Spela melodier, prova att sjunga med det du spelar. Då blir det ju som hos en blåsare som måste ta luft och andas mellan fraserna, det lär man sig jättemycket på.

DEN HÄR BOKEN har jättemycket bra tips (om man läser den på rätt sätt). Spela igenom bokens alla temata också, bara där får man ju gratis fraser man kan använda...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra svar! Då kör jag med arpeggion där ackordens toner inte finns i tonarten. Fast så är väl dumt att tänka vid längre tonartsutvikningar?

Kyrkotonarter kanske är dumt att tänka. Dom innehåller ju alla samma toner för samma tonart. Bara annan startpunkt.

Men finns det riktiga skalor för alla ackord? Staplar man terser och bara adderar de höjda och sänkta tonerna till skalan?

Ska kolla in boken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra svar! Då kör jag med arpeggion där ackordens toner inte finns i tonarten. Fast så är väl dumt att tänka vid längre tonartsutvikningar?

Kyrkotonarter kanske är dumt att tänka. Dom innehåller ju alla samma toner för samma tonart. Bara annan startpunkt.

Men finns det riktiga skalor för alla ackord? Staplar man terser och bara adderar de höjda och sänkta tonerna till skalan?

Ska kolla in boken.

Kyrkotonarterna är bra att kunna, jag brukar dock mest använda det mer som ett "mönster" över halsen för att kunna hitta alla toner.

Jag har haft några olika lärare i gitarr och alla har haft olika åsikter om det där med arpeggio eller skalor. Så som jag har fattat det, spela toner som finns i ackordet, använd dig av övergångar till nästa ackord. t.ex. kromatik, dimskalor. Fördelen med att tänka arpeggio direkt är att man lättare ser stora kliv, som kvinter, sexter, oktaver, decimor och sånt. I skalor ser man ju närmaste väg till närmaste ton och så tar man den, då blir det lätt att man står still i skalan och det låter inte alltid så kul. Men det är ju lättare att lära sig en skala än sju arpeggion (som man visserligen lärt sig så fort man lärt sig skalan, bäst att inte inse det för sent 😉 ). Just när man lär sig själv tror jag det är väldigt lätt att hamna i antingen skal- eller arpeggioträsket, den boken jag nämnde är bra för den tar upp olika sätt att öva på som man verkligen inte skulle tänka på. Lyssna på musiken du spelar, spela mycket, spela in dig själv så hör du ju vad du gör fel och vad du gör bra (ställ en kassettbandare breve stärkaren, nu är det inte bra ljud vi är ute efter.)

glöm inte kompa heller! spela ackord, alla konstiga läggningar du kan komma att tänka på! gitarr är inget melodiinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta känns väldigt mycket gitarr och av förklarliga skäll. Man har så att sägga positionerna i de band man spelar i att tänka på. Det gör också att många gitarrister spelar ganska förutsägbart tyvärr. Lysna gärna och jämför med en bra blåsare allt är inte så förtvivlat skalbundet och inom akorden där.

När man improviserar ska man inte tänka skalor och arpegion enligt min mening även om man givetvis kan göra det också.

Skalor och arpegion ska man öva för att få den tekniska frihet som man behöver för att kunna uttrycka det man vill. Finns även mycket annat som kan vara bra att öva men det är en bra start. Teknik är bara ett annat ord för att kunna tala ett språk flytande. Det viktiga är vad man säger.

När man är flytande har inte tonarter någon betydelse längre och alla toner är lika på ett tekniskt plan. Det enda som är viktigt då är det du vill ha sagt.

Kan låta kluvet men personligen tycker jag att det är jättebra att öva skalor och arpegion för att helt enkelt hitta alla toner lätt.

När jag sedan ställer mig och spelar ett solo så tänker jag aldrig skalor eller akord annat än undantagsvis.

Givetvis är detta individuellt passar det dig så ska du göra det men själv skulle jag nog bli galen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en bra kommentar DivineCo!

Jag vill inte ha tråden gitarrbaserad utan gärna pianobaserad.

I den här youtubevideon kommer killen efter några ackord in i progressionen av "all the things u are".

Det låter som han byter skalor på varje ackord

Ungefär så här skulle jag vilja lära mig att improvisera över låtarna i real fake jazzboken :-) han spelar dessutom samma moog som jag 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det känns så mycket att han byter skalor som att han förhåller sig till ett harmoniskt material många av de toner han spelar finns ju inte i akorden men så kan det gärna vara. Kan inte på rak arm analysera exakt vad han gör ur ett harmoniskt perspektiv. Däremot tycker jag att du mycket väl kan ta och rippa den här inspelningen i övningssyfte. Kör den långsamt och ta ut tonerna. Att ta ut vad andra har gjort är ett mycket bra sätt att lära sig både det ena och andra. Ofta finner man att solister inte spelar skalor speciellt länge då dom som regel är uppbrutna och kanske oftare i form av arpegio-intervaller snarare än att man kör skalor upp och ner.

Usch, nu går jag på som om jag vore fulllärd. Det är jag långt ifrån. Däremot har jag själv lärt mig oerhört mycket av att planka och imitera andra så det är mitt tipps.

Lycka till med moogen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra dimskalan på dominanten! Det blir gött det.

Ja! Fast ta dimskalan en halv sekund ovanför dominantens grundton så att du får med dominantens durters och -stora sjuan och lilla nian- mot tonikans grundton!

Personligen skulle jag nog bara köra kromatiskt uppochned och hit och dit tills man kommer till tonikan då man drar av en fet lick i mollpentan! Fast jag är ju dock lat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Fast ta dimskalan en halv sekund ovanför dominantens grundton så att du får med dominantens durters och -stora sjuan och lilla nian- mot tonikans grundton!

Personligen skulle jag nog bara köra kromatiskt uppochned och hit och dit tills man kommer till tonikan då man drar av en fet lick i mollpentan! Fast jag är ju dock lat..

Haha, ja det goa med dominanten, iallafall i jazz, är att allting funkar sålänge man landar rätt i tonikan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär dig att hitta II-V-I:orna i olika tonarter.

All the Things You Are och många andra jazzstandards är uppbyggda av ackordprogressionen II-V-I

Bbm7-Eb7-Abmaj7 är ett exempel på en sådan progression. II:an Bbm7 leder till dominanten Eb7 som leder till tonikan Abmaj7. Över denna progression fungerar Ab-durskalan utmärkt, d.v.s tonikatonarten.

Det samma gäller för Fm7-Bb7-Ebmaj7 där Ebmaj7 är tonika, därför fungerar Eb-durskalan bra här.

Ibland kanske man inte hittar en hel II-V-I:a som t.ex. progressionen G7-Cmaj7 som ju bara är en V-I:a. Men här är det alltså C-dur som gäller. Det föregående Dbmaj7-ackordet hör snarare hemma i Ab-dur.

Ganska ofta förekommer endast II-V:or utan efterföljande tonika, dock inte i denna låt.

Resterande ackord i den här låten går oftast att rellatera till andra ackord, Fm7 i början är ju t.ex. parallell till Ab-dur.

Man kommer väldigt långt på att endast köra durskalor. Det kan dock köra ihop sig på vissa ställen som t.ex. C+5-ackordet och Bdim-ackordet. Jag rekommenderar dig att köra på ackordstonerna där så länge tills du fått kläm på det andra.

När man har stenkoll på detta kan man sedan gå utanför boxen för att färga till det ytterligare om man vill.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...