Jump to content
Annons

Lastpallsdiffusorer...


Recommended Posts

Railind (oregistrerad)

Om man av någon anledning envist vill sätta etiketten ”diffuser” på en lastpall så kan vi då åtminstone dra slutsatsen att prestandan för denna ”diffuser” är totalt värdelös.

Du kanske ska lyfta näsan från din akustikbibel och inse att ljuddiffusorer inte bara behöver se ut på ett sätt för att fungera som tänkt IRL, påminner det här om något?

MLS_diffusor.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske ska lyfta näsan från din akustikbibel och inse att ljuddiffusorer inte bara behöver se ut på ett sätt för att fungera som tänkt IRL, påminner det här om något?

MLS_diffusor.gif

Är du alltid lika trevlig du? Är det Glaskatten som återuppstått?

Ser ut som en modifierad MLS och om så är fallet med väldigt begränsat effektivt arbetsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

om man översätter det här till gitarrbyggande så vore det som att sätta halsen 90grader mot stallet och ha samma avstånd på all band på en hals som är 900mm lång och seda hävda att det är rätt.

Samma avstånd? Har du ens sett videon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lyckas han själv rätt bra med. Han verkar inte ens ha läst eller lyssnat på kommentarerna i videon och han har ju i hela tråden dumförklarat studioägaren för användandet av lastpallarna trots att studioägaren säger sig var nöjd med verkan av dessa extremt billiga diffusorer.

Ja, du han får ta sin fajt själv. Som 'utomstående' tycker jag dock inte att han dumförklarar sig själv, men det är kanske för att jag sett tidigare att han kan en massa.

Att studioägaren är nöjd förändrar ju inte vetenskapen bakom en diffusor. Kul för honom att han upplever att ingreppet gör nytta. Kan det säkert göra... Som sagt; bättre än nakna betongväggar. Men rent tekniskt så är det inte äkta diffusion det handlar om.

Men skit samma. Kalla det för vad du vill.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Ja, du han får ta sin fajt själv. Som 'utomstående' tycker jag dock inte att han dumförklarar sig själv, men det är kanske för att jag sett tidigare att han kan en massa.

Att studioägaren är nöjd förändrar ju inte vetenskapen bakom en diffusor.

Diffusorers verkan på återgivningen av musik och tal i ett rum är inte en exakt vetenskap även om du och Gilbe verkar tro det. Till och med några av de tyngre experterna på området verkar vara oense om vad som egentligen ger bäst resultat http://www.rpginc.com/news/library/tyndall_paper.pdf

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Diffusorers verkan på återgivningen av musik och tal i ett rum är inte en exakt vetenskap även om du och Gilbe verkar tro det. Till och med några av de tyngre experterna på området verkar vara oense om vad som egentligen ger bäst resultat http://www.rpginc.com/news/library/tyndall_paper.pdf

Läser du vad du själv länkar till?

Din argumentationsstil är väldigt lik Glaskatten/James Blansing (samma person) må jag säga ... Du kanske har en okänd bror.

Nåväl, jag lämnar tråden då denna tyvärr inte kommer att utvecklas till något konstruktivt. Synd då jag gärna hade diskuterat diffusorer, både design och applikation av dessa viktiga verktyg i akustikbehandling.

EDIT:

För er som faktiskt vill veta mer om diffusorer så finns dessa trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79657

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302

Slutligen: Man kan kalla en åkergräsklippare för rallybil om man veklingen vill. Den går i teorin att använda för ändamålet (och den kanske inte ens skulle komma sist då risken för avåkning är liten … 🙂 men att kalla den rallybil kommer att få de flesta att höja på ögonbrynen då den kommer att prestera fruktansvärd illa som detta.

Vliken yta som helst splittrar reflektioner (ja, till och med en plan yta p g a diffraktion, förutsatt att det finns gränser på denna) men en ”diffuser” splittrar energin jämt åt alla håll (i det plan som den är avsedd för) oavsett infallsvinkel och erbjuder diffusion även i tid vilket en halvcirkel inte gör. Bägge kriterier måste uppfyllas för att en yta ska kallas diffuser. En lastpall splittrar säkert lite åt några håll, men att kalla den för diffuser är som att kalla åkergräsklipparen för rallybil.

EDIT: La till en länk till tråd.

Redigerat av Gilbert
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Ethans diffusorer är av typen 1D Qrd.

Besktivs ingående med rätt mått i den här tråden här

på studio forum hur man bygger en sådan själv:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65559&st=60

Den här videon med fin grafik visar

hur man går tillväga när man bygger:

Spanskt tal men engelsk text.

Mkt material går åt och tungt blir det samt 1-veckas byggtid.

Betydligt enklare att köpa färdiga i frigolit:

http://www.holmerup.biz/produkter/akustik/vicoustic.php

Exempelvis: Vicoustic PulsarFusor DA

om man vill ha en 1 D diffusor av typen Qrd.

Eller

Vicoustic MultiFusor DC2

Om man vill en 3d skyline diffusor som

splittrar upp och sprider ljudet i alla riktningar.

Eller köpa Svanås Golden horn som inte är jättedyra:

http://www.diffusor.com/Goldenhorn.htm

Jag tycker det är ok att testa med olika typer av diy byggen.

Det bästa är att bygga korrekt enligt ritning.

Då får man en hög verkningsgrad.

Anledningen att använda lastpallar och annat är att det är gratis.

Många musiker jobbar på lager och har usel lön.

Ofta kastas engångspallar och pall lock i Spånplatta.

Detta är utmärkt gratismaterial som kan avändas för att bygga saker.

På byggarbetsplatser kan man fråga om man kan få spillbitar som skall kastas

eller om man känner någon som är byggarbetare.

En massa stumpar från reglar kan kapas till rätt mått

och bli en utmärkt skyline diffusor om man limmar fast dom på ett pallock

Det är inget fel att testa sig fram och prova om något funkar.

Killen i videon med pallarna har antagligen väldigt begränsad budget

och ont om tid har därför kompromissat väldigt mkt.

Om man bestämmer sig för att bygga något själv gäller

det att först läsa på eller starta trådar i ämnet på forum.

Att läsa på denna sidan är en bra början:

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/fullindex.htm

Om diffusorer:

http://www.sae.edu/reference_material/audio/pages/Diffusion.htm

Fördelen med ett forum är att det är bred kunskapsbas med folk

som är bra på väldigt olika saker.Vissa är grymma på matematik och

teoretiska saker rent allmänt. Andra är duktiga på snickra och bygga saker.

Och det är just utbytet av kunskap och erfarenheter som är värdefullt.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill en 3d skyline diffusor som

splittrar upp och sprider ljudet i alla riktningar.

"skyline-diffusorer" är 2D, d v s att de sprider i två plan istället för bara ett som 1D-diffusorer gör. Som jag redan tidigare påpekat i andra trådar så är 2D inte nödvändigtvis bättre, oftast tvärt om, om mindre rum. "3D" -diffusorer (volumetric) finns, men är väldigt sällsynt.

Skulle även läsa SAE-sidan med kritiska glasögon då det är väldigt mycket åsikter som går stick i stäv med "de tyngre experterna" som andra kallar dem (och jag håller med på denna punkt) samt en hel del felaktigheter. Författaren till SAE-sidan är tydligen inget fan av den vanligaste kontrollrums principen (RFZ), troligtvis beroende på att han aldrig varit i ett korrekt byggt RFZ-rum (inte alls ovanligt tyvärr) där diffusorer använts på ett felaktigt vis.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gilbert.

Du har grym koll helt enkelt.

Har läst många trådar där du ger bra tipps och råd och hjälp med beräkningar.

bla Cruncharns supertråd som nästan borde ges ut i bokform.

Vilken typ av diffusor är bäst ?

Skyline eller Qrd.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/112332d1235905743

http://www.dbmute.com/IMAGES2007/ph-diffuseur-shroeder.jpg

Känns som Qrd är mer vanligt förkommande på bakväggen bakom mixplatsen där

man vill ha reflektioner i ett reflextion free zone rum av live end dead en typ.

Många säger att det inte är nödvändigt med en 2 D diffusor som även ger

reflektioner upp mot tak och golv.

Skyline är betydligt mer vanligt förkommande placerad i taket

kanske just för att den sprider 2 D

Allt Sae killen skriver om akustik kanske inte är 100% korrekt.

Men den sidan är väldigt bra för alla nybörjare att

läsa igenom eftersom den är väldigt praktisk skriven

och med bra bild exempel.

Försöker länka till bra material för dom som är nya på Studioforum.

Åsikterna går i sär lite mellan olika expeter vad

som är bäst när det gäller bästa möjliga mixrum.

Tror att detta beror mkt på att många mixare är vana

vid den typ av rum som dom började att mixa i och har

svårt att ställa om till en ny typ av akustik design.

Detta beroende på att dom gjort 1000-tals mixar i en

typ av rum och vet exakt hur dom skall kompensera

rummets akustiska felaktigheter.

Sae killen började som mixare på (70-talet) då fanns det

inga diffusorer på marknaden.Dom kontrollrum som fanns då

hade inte någon levande akustik.

Var på besök i Gamla Studiofredmann i Hyssna innan dom flyttade den studion

kontrollrummet var ritat och beräknat av Ingmar ohlsson audio data lab.

Det rummet var inte av ledetyp framväggen bestod av en vinklad baffel i MDF

med monitorer med suffit mount och basfällor i hörnen, i taket ovanför

mixplatsen satt Svanså goldenhorn. I övrigt sluttande tak med dämplattor

som öppnade upp bakåt. På bakväggen täckt av tyg satt Svanå golden horn.

Rummet fram:

http://www.studiofredman.com/bilder/2.jpg'>http://www.studiofredman.com/bilder/2.jpg

Rummet bak:

http://www.studiofredman.com/bilder/1.jpg

http://www.studiofredman.com/

Upplevde rummet som öppet och tajt.

Jag har mixat i ett par olika typer av kontrollrum

dock ej något av lede typ än.

Ser fram i mot när mitt eget kontrollrum blir färdigt byggt

Har byggt det enligt lede principen.

Tycker att det funkar bra att mixa i princip noll

rum bara det inte är överdrivet dött.

Det man måste tänka på i ett sådant rum är att

man kan överdriva hur mkt reverb man lägger på eftersom

rummet man mixar i princip inte har någon efterklang.

Satt med och mixade i ett rum där akutikbehandlingen bestod

av att det satt en vinklad Helmotz resonator på bakväggen.

Det rummet kändes otroligt burkigt men hade inte några frekvenser

som spretade känndes det som.

Har även repat mkt i en lokal där det var vinklade Helmotz

resonatorer runt om. Samma innestängda känsla och burkighet

i det rummet men väldigt frekvensrakt.

Håller med folk på Studioforum att multibands helmotz resonatorer

kan ge burkig känsla på akustiken i rummet.

Vanliga multibands basfällor ger inte den burkigheten.

Har sett många proffsbyggda studios på nätet där dom

verkar ha helmotz resonatorer inbyggda i väggarna men endast

med några små tunna slots och breda ribbor.

Antagligen är dom här Slotsen avstämda mot dom fula baspekar

som mätts upp i rummet samt någon frekvens i (mellanregistret).

Eftersom allt är exakt uträknat kompenserar dom endast

för det som är nödvändigt och får ett i övrigt neutralt

rum och undviker burkigheten genom att inte kompensera

hela frekvens registret.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en intressant tråd på Gearslutz när jag sökte på google:

http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/481797-lede-room-haas-trigger.html

intressant användning av diffusorer och reflektorer.

Nordenstam mastring Norge kontrollrum framsida:

http://nordenmaster.no/2010/studio10.JPG

Nordenstam mastring Norge kontrollrum baksida:

http://nordenmaster.no/2010/studio15.JPG

http://nordenmaster.no/index.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gilbert.

Du har grym koll helt enkelt.

Har läst många trådar där du ger bra tipps och råd och hjälp med beräkningar.

bla Cruncharns supertråd som nästan borde ges ut i bokform.

Vilken typ av diffusor är bäst ?

Skyline eller Qrd.

http://www.gearslutz.com/board/attachments/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/112332d1235905743

http://www.dbmute.com/IMAGES2007/ph-diffuseur-shroeder.jpg

Känns som Qrd är mer vanligt förkommande på bakväggen bakom mixplatsen där

man vill ha reflektioner i ett reflextion free zone rum av live end dead en typ.

Många säger att det inte är nödvändigt med en 2 D diffusor som även ger

reflektioner upp mot tak och golv.

Skyline är betydligt mer vanligt förkommande placerad i taket

kanske just för att den sprider 2 D

Jupp, se dessa trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79657

Håller med folk på Studioforum att multibands helmotz resonatorer

kan ge burkig känsla på akustiken i rummet.

Vanliga multibands basfällor ger inte den burkigheten.

? Kan du ge exempel på en tråd där denna åsikt yttras

Perforerad (hål eller spalter) panel är extremt vanligt i akustisk design och om någon tycker att dessa skulle ge en "burkig" effekt har dessa inte använts på rätt sätt vilket tyvärr troligtvis är vanligt om hemmabygge, då placering och design är kritisk. Rätt använd så är en perforerad panel mycket effektivare i basen för ett givet djup kontra vanliga porösa absorbenter.

"Bredbands" är nog för övrigt ordet du söker.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Gilbert.

Åsikten om att bredbands Helmotz resonatorer kan göra att rummet kan kännas burkigt.

Är inte från en tråd jag läst på Studioforum utan på annat ett engelskt språkigt forum

som någon länkat till när jag följde Chruncharns studiobyggartråd.

Anledningen att jag tycker att detta stämmer är för att jag själv upplevt det

i ett kontrollrum som jag satt och mixade i, Samt i en replokal som jag repat i.

Kontrollrummet hade som enda akustik justering en bredbands Helmotz resonator på

bakväggen och var inte av lede typ. Rummet känndes väldigt frekvensrakt men hade

en instängd burkig känsla.

Replokalen var byggd av akustikfirma och hade Snedställda väggar runt om med Helmotz ribbor.

fanns inte en enda rak vägg i den replokalen utan alla väggar var konstuerade som bredbands

Helmotz resnonatorer. Ribborna var av samma storlek och med samma spalt bred men djupet

varierade pga av att väggarna var snedställda. I taket satt ett undertak med akustikplattor.

Rummet känndes innestängt och burkigt och basåtergivningen var inte optimal.

Båda ovanstående fallen är exempel på överanvändning, fel placering och bristande

konstruktion av Helmotz resonatorer.

Korrekt beräknade, Rätt avstämda för rummets uppmätta baspekar och andra akustika brister,

Samt rätt placerade. Är helmotz resonaorer ett bra val.

Rent generrelt gillar jag när det det är enkelt att bygga. Och vanliga porösa basfällor

är enklare att bygga även om dom inte ger samma höga verkningsgrad som en rätt avstämd Helmotz resonator.

Om man skall komma åt en baspeak som ligger Under 100 hz är nog enda alternativt

att bygga en korrekt uträknad perforerad Helmotz resonator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lastpallar är ju helt klart inte regelrätta diffusorer och kan så klart inte ersätta diffusorer tillverkade enligt alla konstens regler.

Och Gilbert, du har jävligt bra koll på akustik, fan så mycket mer än vad jag har, men har du inte hört resultatet kan du inte heller säga att det inte fungerade. Eller?

MikeyGoesPro, det är ju hur coolt som helst att vara en elitist och kräka ur sej saker på ett forum. Fan vad jag vill vara som dej...

Nu är det ju så att Colin Davis inte är någon duvunge och han vet vad han pratar om. Pallarna funkade alldeles säkert på ett enkelt och tillräckligt tillfredställande sätt till just den här Vile-inspelningen, annars tror jag inte att han hade använt dem. Men att pallarna sedan givetvis inte funkar lika bra som riktiga grejor är ju en annan sak, och jag tror inte att man varken ska tro att det var menat så eller gjort som en direkt jämförelse. Här användes de ju för att fixa till ljudet lite i replokalen så att det var tjänligt för inspelning, inte för att användas som en permanent lösning i en fullblodsstudio. Ovanpå det så är det så att allt triggas förutom överhänget och körs genom Superior Drummer där det ersätts av samplingar (och sedan mixas tillsammans med överhängsljudet), så det mesta av ljudet kommer alltså inte från trumsetet.

Förklaring finns på http://www.youtube.com/user/extremerecording

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Gilbert, du har jävligt bra koll på akustik, fan så mycket mer än vad jag har, men har du inte hört resultatet kan du inte heller säga att det inte fungerade. Eller?

Definitionen av "fungerar" är individuell. Om kriteriet för att uppfylla definitionen är att det blir en liten skillnad mot en bar vägg så visst; det "fungerar" ... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Gilbert, du har jävligt bra koll på akustik, fan så mycket mer än vad jag har, men har du inte hört resultatet kan du inte heller säga att det inte fungerade. Eller?

Det går ändå att säga med stor säkerhet att det inte fungerar bra.

Om jag påstår att man kan spela fotboll med en ballong, så protesterar nog de flesta, tror jag - och det är ungefär den jämförelsen det handlar om i det aktuella diffusor-fallet också... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, fungerar bra kan ju vara en definitionsfråga och fungerar bra gör det kanske inte, jag har ju inte testat själv. Men har någon av er hört resultatet och kan säga att det inte funkar?

Har någon hört samma inspelning utan dessa såkallade "diffusorer" så att en jämförelse kan göras överhuvudtaget? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här är Ethan Winer's svar på videon:

Pallets are not diffusors. That might help break up flutter echo a bit, but real QRD diffusors in there would sound far better.

--Ethan

/Mikey

Exakt, de kanske funkar till en viss gräns och det är det som räknas. Att de inte kan jämföras med något som är byggt efter alla konstens regler är väl självklart. Och om de kan kallas diffusor eller ej kan man skita i, det är inte det som är det viktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, de kanske funkar till en viss gräns och det är det som räknas. Att de inte kan jämföras med något som är byggt efter alla konstens regler är väl självklart. Och om de kan kallas diffusor eller ej kan man skita i, det är inte det som är det viktiga.

Jag skulle nog reducera dem till att kallas "väggdekorationer" (och j-t fula sådana), eftersom det i princip bara är den funktionen de har... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog reducera dem till att kallas "väggdekorationer" (och j-t fula sådana), eftersom det i princip bara är den funktionen de har... 😛

Tror inte att de hade satt upp dem överhuvudtaget om de inte gjorde någon nytta, sen är det givetvis svårt att säga i vilken utsträckning när man inte har hört hur det lät utan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att de hade satt upp dem överhuvudtaget om de inte gjorde någon nytta, sen är det givetvis svårt att säga i vilken utsträckning när man inte har hört hur det lät utan dem.

Jag tror precis tvärtom; att de har satt upp pallarna för att de tyckte att det såg kul ut och för att de hoppades få lite extra uppmärksamhet när de lade upp en video på det.

Det är inte svårt att förstå hur otroligt lite skillnad de kan göra för akustiken.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror precis tvärtom; att de har satt upp pallarna för att de tyckte att det såg kul ut och för att de hoppades få lite extra uppmärksamhet när de lade upp en video på det.

Visst, om det var ett gäng effektsökande pajaser kunde det säkert stämma, men nu är det ju inte så.

Det är inte svårt att förstå hur otroligt lite skillnad de kan göra för akustiken.

I teorin ja, tror som sagt att det kan ha gjort det där lilla tillräckliga som behövdes i det här fallet. Kan som sagt fortfarande inte jämföras med grejor byggda efter alla konstens regler, precis som jag sagt innan. Vi snackar fortfarande inte en permanent studioinstallation, utan en provisorisk räddning av en sketen replokals akustik så att den blir någorlunda tjänlig för en inspelning. Att det sedan varken är estetiskt tilltalande (det ser verkligen för jävligt ut) eller följer allt vad som står i någon akustikbibel gör det inte verkningslöst även om det med ganska stor säkerhet inte blev perfekt akustik där. Att bara säga "NEJ, det funkar inte", är lite att fördumma sej själv, när man inte kan bevisa varken eller.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Vi snackar fortfarande inte en permanent studioinstallation, utan en provisorisk räddning av en sketen replokals akustik så att den blir någorlunda tjänlig för en inspelning.]

Det är just det!

Det är omöjligt att rädda den där sketna replokalens akustik med pallar. Det krävs andra metoder/produkter för det.

Den blir ALDRIG tjänlig för en inspelning med hjälp av pallar.

Vänligen

Mikey

Suck. Och det vet du för att...?

Link to comment
Dela på andra sajter

...jo, för att jag, till att börja med, satte ägg-kartonger

(som för övrigt är ehhhh....obetydligt för ljudet), när

jag var yngre, hade band, och spelade i replokaler som man

försökte modifiera till det bättre. Jag spelade faktiskt

trummor då också, haha...

Nu, när man är äldre, och faktiskt har testat att göra saker

inom akustik, rent praktiskt, så har man lärt sig ganska mycket

på ca. 25 år...

Idag förstår jag varför ägg-kartonger och lastpallar inte fungerar.

Dessutom har jag läst på, rejält, inför och under mitt studiobygge,

vet du varför?

Jo, för att jag inte heller kan allting, och jag vill lära mig nya

saker inom flera områden som har med musik att göra, men jag

vill att jag, och andra, ska få korrekt information.

Va sjutton, till och med vår gamla tygsoffa (ej som diffusor) i replokalen

gjorde större nytta än lastpallar.

/Mikey

Jag tycker att detta var en bra sammanfattning av denna tråd. Jag har full respekt för att man kan hitta sina egna lösningar och faktiskt bli nöjd med resultatet. I vissa fall är det ren objektiv fakta och i vissa fall kan det var placebo, eller att man helt enkelt inte har något annat att referera till. Jag har själv varit med om att spela in i rum vars akustikprestanda är helt "off" enligt manualen, men resultatet kan ändå ha blivit bra därför att man haft tur med att rummets färgning lirar i hop med det instrument som spelas in. Ska man däremot skapa en avvägd och kontrollerad lyssningsmiljö så tycker jag att Gilbert m.fl. redan förklarat varför lastpallar inte bör ritas in i en sådan miljö.

Allra vänligast / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...