Jump to content
Annons

Ett annat alternativ för glasull?


memosomimemory

Recommended Posts

Hej!

Jag har läst på som f*n, om studiobygge. Tänkte nämligen bygga en riktigt enkel hemmastudio. Där jag i princip bara tänkte köra på spegelmetoden, i brist på annat.

Tänkte använda mig av hemmagjorda absorberingsplattor som jag inspirerande sett här på forumet.

Nu till den stora frågan:

- Är glasull "giftigt, farligt, skadligt" för barn? Har nämligen barn springades hemma, som jag verkligen inte vill ska få ta konsekvenser av detta.

Har läst att det finns syntetfiberull att köpa osv. Vilket matrial ska man köra på?

Jättetacksam för den lilla frågan!

MVH memo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har absorbenter av glassull. styva skivor + spraylim + tyg. håller gott och väl fibrerna inne. hänger dom bara dammar dom inte. och dom ska väl bara hänga? eller alltså stå stilla. ☺️

annars har jag hört att bullerskivor ska funka bra (duh) men det är dock inget jag har erfarenhet av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge fibrerna inte tar sig ut i luften så är det lugnt.

hm...

kan man behålla plasten på isånnafall?

Läste om att om rummet blir varmt ofta (det är ju trots allt ett sovrum 😉 , så blir ullen fuktiga, och därmed skadliga.

Jag har ett dilemma här asså....,

Link to comment
Dela på andra sajter

hm...

kan man behålla plasten på isånnafall?

Läste om att om rummet blir varmt ofta (det är ju trots allt ett sovrum 😉 , så blir ullen fuktiga, och därmed skadliga.

Jag har ett dilemma här asså....,

lämnar du plasten på kommer dom absorbera mycket sämre. i lägre halvan av frekvensspektrat kommer ljudet snarare att reflekteras än att absorberas.

min egen erfarenhet är att man är lite onödigt rädd för dom där fibrerna. men det är klart "better safe than sorry". Kan tillägga att mina är i mitt sovrum och jag har det relativt varmt, iaf 23 grader ibland, och har aldrig haft bekymmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nu till den stora frågan:

- Är glasull "giftigt, farligt, skadligt" för barn? Har nämligen barn springades hemma, som jag verkligen inte vill ska få ta konsekvenser av detta.

Har läst att det finns syntetfiberull att köpa osv. Vilket matrial ska man köra på?

Jättetacksam för den lilla frågan!

MVH memo

Som svar på detta är att: Glasull eller stenull är inte hälsosamt att andas in ,giftigt är det nog inte ,men lunger kan få på fan om man andas in det då man är känslig. Det kan blir drag i huset med ett fönster öppet eller då man typ smäller i dörrar som barn "gör" . Innan du lägger tyg på båda sidor så kan du som en sa här även spruta lite lim på skivan så binder du ytan lite.Men och andra sidan kan limmet lukta lite i början.Men här är en länk till lim som går att spruta på.

http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/Industrial-Adhesives-and-Tapes/IATD/Applications-For/Bonding-with-Adhesives/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECIE20OFU2_assetId=1114290544119

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

lämnar du plasten på kommer dom absorbera mycket sämre. i lägre halvan av frekvensspektrat kommer ljudet snarare att reflekteras än att absorberas.

Nästan rätt men precis tvärt om. 😉

I basen kommer det inte vara stor skillnad men i det översta registret så kommer de att börja reflektera om man behåller plasten på. Ofta så vill man åt denna egenskap (då det är lätt att absorbera för mycket i det övre registret) men då att de börjar reflektera något lägre ned i registret, från ca. 500 Hz upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan rätt men precis tvärt om. 😉

I basen kommer det inte vara stor skillnad men i det översta registret så kommer de att börja reflektera om man behåller plasten på. Ofta så vill man åt denna egenskap (då det är lätt att absorbera för mycket i det övre registret) men då att de börjar reflektera något lägre ned i registret, från ca. 500 Hz upp.

ja du har så rätt! övre halvan! 😆 bra att du håller koll 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på detta är att: Glasull eller stenull är inte hälsosamt att andas in ,giftigt är det nog inte ,men lunger kan få på fan om man andas in det då man är känslig. Det kan blir drag i huset med ett fönster öppet eller då man typ smäller i dörrar som barn "gör" . Innan du lägger tyg på båda sidor så kan du som en sa här även spruta lite lim på skivan så binder du ytan lite.Men och andra sidan kan limmet lukta lite i början.Men här är en länk till lim som går att spruta på.

http://solutions.3ms...d=1114290544119

Tack så mycket för er tid.. uppskattas verkligen..

gilbert, har följt dina inlägg sådär titt som tätt, och du verkar ha koll på det här, vilket glädjer mig med dina svar.

Har även följt inläggen på hur man bygger diverse absorbenter, men inte riktigt förstått vilket matrial man använder vid dom olika delarna.

Har hört om ull, mdf , osv.

Vad är att rekommendera?

Egentligen skulle man vilja ha en mall direkt, på exakt vad och hur man bygger. Men vill inte heller ligga på latsidan och därmed även lära mig.

Dela gärna med er, ni som byggt liknande enkla ljudisolerings-plattor i sovrum. Skulle vara tacksam. Har fått mycket av det teoretiska, dock för lite av det praktiska, =)

Tack för ett trevligt forum btw . MVH memo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Vad tycker ni om den iden ?

Är det positivt att man lämnar plasten på så att man verkligen håller dammet inne (eller i en stor påse) och köper kommersiella produkter för att absorbera resten av registret?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Vad tycker ni om den iden ?

Är det positivt att man lämnar plasten på så att man verkligen håller dammet inne (eller i en stor påse) och köper kommersiella produkter för att absorbera resten av registret?

Borde det inte funka med att sätta upp en sängmadrass på väggen.

Eller att bygga en ram som han i videon och dra ett madrassöverdrag över

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...