Jump to content
Annons

AKG Perception 220 vs Röde NT1A?


AnuBiz

Recommended Posts

Här följer min fråga:

Vilken mikrofon skulle Du rekommendera av dessa? Har Du kanske något annat i samma prisklass som verkligen är BRA.

Vill verkligen inte ha det där bakgrundsbruset/egenbrus som man kan få med många mickar, bla Studio Projects B1 vilket är den micken jag har nu..(Till salu för övrigt)

Även tips på hur jag kan reducera bruset, saker att köpa etc är välkommet.

Mitt ljudkort är ESI Maya44, inbyggt +48V fantommatning. Monitorer:

Mackie MR8. Detta är det enda jag använder till mina inspelningar.

Skall ha micken till sång i hemma studio, främst trance (Basshunter, Cascada, Italobrothers-stuk) Länk finnes längre ner på sidan.

Vill såklart ha så bra kvalitet som möjligt men vill inte lägga Större summor på en mic så Max 3000:-

För tillfället så lutar det mest åt AKG P220 baserat på youtube-videos/jämnförelser.

Vad jag läst mig till nu är att min nuvarande mick(SPB1) har 12dB egenbrus vilket är på tok för mycket för min del!

Röde NT1A har egenbrus på 5DB, vilket verkar väldigt bra.

Däremot kan jag inte hitta någon info på AKG:n om hur pass mycket Egenbrus den har skulle gärna vilja veta det, hjälp någon?

Exempel på min egen låt "Veronica" som ligger överst:

http://www.hofo.se/user.php?id=anubiz (inspelad med Studio Projects B1)=skräp xD

Tacksam för svar=)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får jag säga, ingen utav dom? 🙂

Är det mest du som sak använda den? För då handlar det mer om att hitta en mik som passar din röst mer än att den ska ha lågt egenbrus.

Båda mikrofonerna du tittar på är ju för mig rätt ljusa och passar till redan varma röster. Om det är vad du behöver så skulle jag tipsa dig om Röde NT2A istället som många rekommenderat på forumet.

Istället för som alternativ till AKG-micken säger jag AKG C3000 AKG C214, som jag för övrigt har själv. Den har kommit ner i pris och finns för runt 3000:- och C3000 ligger snäppet under i pris.

Men om du istället behöver det varmare ljudet? Varför inte en ADK Hamburg Mk8.1? Ligger också inom din budget.

Allt detta handlar givetvis om hur din röst låter samt vad du vill ha ut, men för egen del märktes skillnaden när jag gick från tusenkronorsmickar till min AKG C214. Jag hörde direkt "where the extra money went". Sen ställer ju en bättre mick högre krav på din preamp, men det tar vi i nästa runda....

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Det är bara jag som ska använda den, och användningsområdet är enbart Sång. Det jag är ute efter är en mick som inte "brusar/tar med allt ljud som hörs i bakgrunden", jag vill enbart höra rösten. Det blir så dålig ljudkvalitet av SPB1 så det blir svårt att lägga på effekter utan att de låter otydligt och skräpigt om du hänger med på vad jag menar? Rösten spelar inte så stor roll just nu jag vill bara ha en tystare mick. Kommer ändå att slänga på "lite" Autotune/mixtra i Melodyne. Men klart att man vill ha mer värme och så, min röst är väl inte så jättevarm direkt, om du lyssnar på "Veronica" på länken i det förra inlägget så hör du ungefär det är jag som "testat lite"..

Jag funderar på en preamp till detta, det som ligger på förslagslistan är samma som killen på youtube har dvs en "Presonus TubePre"

Något att ha?

Jag har lite funderingar kring detta också.. Jag har ju ESI Maya 44(inbyggt +48V) som sagt, och jag funderar på om man kan koppla Mick->Presonus TubePre->Esi Maya 44->Monitorer/Hörlurar om det ens går att göra så?

Osäker på detta eftersom båda har fantommatning, och tror ni det gör någon skillnad om det skulle fungera att koppla så?

Jag tycker att killen på youtubeklippet får ett väldigt cleant ljud med det han använder..Det är det resultatet jag eftersträvar!🙂

Sen kommer jag att skaffa eller mest troligen bygga denna omtalade puffskärmen:

http://www.mikrofonen.se/prod_studio/P110.html

Ska ta en titt på de mikrofonerna du rekommenderade!

P.S. Skulle du kunna skicka ett orört ljudklipp till mig på din mick?=)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Först trodde jag du pratade om mickens egenbrus, men nu tolkar jag det som du har andra problem egentligen som inte kommer avhjälpas av en annan mikrofon.

Alla kondensatormikrofoner är känsligare än dynamiska mikrofoner p g a av den extra förstärkare som finns i dessa. En stormembransmikrofon kan man sällan rikta så pass mycket att man bara får med rösten och inget annat som också finns i rummet. Det brus du hör idag beror nog på andra faktorer än mikrofonen i sig (men visst, det kan också vara att micken är kass, någon annan som har en SPB1 kan väl hoppa in om det).

Förmodligen beror det på rummet du spelar in i. Om det låter i rummet från gatan, fläktar, element, grannar, brist på akustikbehandling så är det alla saker som påverkar slutresultatet. Om felet ligger i din signalkedja så kan det bero på jorden på din dator, sladden du kopplar till micken eller ljudkortet i sig.

Sen handlar det kanske också om hur högt du måste skruva upp volymen för att få in signal i din DAW. Billigare utrustning brukar vara helt ok vid normala volymer men man märker fort skillnaden när man skruvar upp ingångsgain över 60-70%.

Jag kollade lite på youtube-klippet och killen som gör videon verkar ju ha varmare röst än vad du har på ditt klipp. Så du borde kanske fundera över mikvalet ändå....

Men jag tror du bör hitta källan till bruset så du inte köper saker i onödan med dyrare utrustning som är ännu känsligare....

Eftersom inte Claes gjort det själv tipsar jag om hans testsajt för mikrofoner där du kan lyssna tills du spyr:

http://testing.holmerup.biz/microphones/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Först trodde jag du pratade om mickens egenbrus, men nu tolkar jag det som du har andra problem egentligen som inte kommer avhjälpas av en annan mikrofon.

Alla kondensatormikrofoner är känsligare än dynamiska mikrofoner p g a av den extra förstärkare som finns i dessa. En stormembransmikrofon kan man sällan rikta så pass mycket att man bara får med rösten och inget annat som också finns i rummet. Det brus du hör idag beror nog på andra faktorer än mikrofonen i sig (men visst, det kan också vara att micken är kass, någon annan som har en SPB1 kan väl hoppa in om det).

Förmodligen beror det på rummet du spelar in i. Om det låter i rummet från gatan, fläktar, element, grannar, brist på akustikbehandling så är det alla saker som påverkar slutresultatet. Om felet ligger i din signalkedja så kan det bero på jorden på din dator, sladden du kopplar till micken eller ljudkortet i sig.

Sen handlar det kanske också om hur högt du måste skruva upp volymen för att få in signal i din DAW. Billigare utrustning brukar vara helt ok vid normala volymer men man märker fort skillnaden när man skruvar upp ingångsgain över 60-70%.

Jag kollade lite på youtube-klippet och killen som gör videon verkar ju ha varmare röst än vad du har på ditt klipp. Så du borde kanske fundera över mikvalet ändå....

Men jag tror du bör hitta källan till bruset så du inte köper saker i onödan med dyrare utrustning som är ännu känsligare....

Eftersom inte Claes gjort det själv tipsar jag om hans testsajt för mikrofoner där du kan lyssna tills du spyr:

http://testing.holmerup.biz/microphones/

Ahaa, ok. Jag kan faktiskt inte begreppen, men logiken för mig säger att ordet Egenbrus passar perfekt in i min beskrivning. Vad är Egenbrus då?

Låter typ såhär ständigt i min mick under inspelning(inte så extremt men i närheten)

http://testing.holmerup.biz/microphones/recordings/studio_projects/2-SP_B1_loudspeakers.wav

Jag har mikrofonen ståendes i ett annat rum utan några övriga ljud, i en källare, i princip inget eko alls när man klappar händerna där, fast ändå är det någonting som brusar.. På Claes hemsida så får han ju ut f*n så mkt bättre kvalitet i sin SPB1 än vad jag får, så något är ju galet.

En sak jag funderat över också är, precis som du nämnde, att det kanske kan vara jorden eller sladden, men det är ju gärna sådana fel jag inte vill se iochmed att det också är nytt. Dock har jag själv lött ihop mikrofonsladden så man kan inte vara alltför säker.. Ska testa detta och jord när jag kommer hem.

Vad är DAW?

Bör kanske tillägga att det låter likadant i både Fruity Loops(REC "LIVE") och när man trycker på "Monitor" direkt på ljudkortet(kan höra mig själv hela tiden då) Så det måste ju vara sämst kvalitet på ljudkortets REC input?

Men låt oss säga att det inte är varken jord eller kabel det är fel på, då är det garanterat ljudkortets REC input, eller?

Och borde man inte kunna lösa det med en preamp INNAN ljudkortet då?? Vet faktiskt inte hur man ska koppla en preamp men tror du att det skulle fungera? Jag menar vart kopplas en preamp till i vanliga fall?

Mitt ljudkort: http://www.esi-audio.com/products/maya44/

MVH

Tack för svaren btw!

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är verkligen svårt att svara på i ett forum.

Det enda man kan göra är ett testa signalkedjan om det nu inte är rummet som låter.

Detta är inte vad jag är expert på (så någon annan får gärna hoppa in), men DAW betyder Digital Audio Workstation och syftar till det program du använder med din dator. I detta fall är det Fruity Loops som är din DAW, andra exempel är Logic eller Cubase.

Billigast borde ju vara att byta kablar framför att byta mikrofon. Sen inget ont om Maya, men jag har läst i andra trådar hur folk ibland har problem med interna ljudkort som oftast beror på störningar i burken från grafikkort moderkort etc. Du har ingen kompis med andra kablar och ett ljudkort du kan testa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln mellan mic och preamp kan du troligtvis utesluta då denna måste vara hel (balanserad, d v s relativt okänslig för störningar) för att micken överhuvudtaget ska fungera (få ström m a o) med det är givetvis fortfarande en bra idé att prova en annan kabel då detta är lätt gjort.

Jag gissar på att bruset du upplever kommer från rummet, dålig gain-struktur alternativt en trasig mic/preamp, men jag har inte lyssnat på några klipp och bara skummat igenom inläggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det förstår jag, men jag uppskattar försöken!=)

Ja okej, tack;) Ja det blir väl till att försöka låna någon kabel/köpa färdig.

Nej de skiter jag i du får uttrycka dig vad du vill om Maya, jag köpte det för att det var billigt och att det rekommenderades av Izko i före detta Laser Inc(nuvarande Paramond) vilket är vad han själv använder. Vet dock inte om han använder mick-ingången på det kortet eller om han ens har testat det!

Okej, jag har avaktiverat det inbyggda ljudkortet på moderkortet, orsakar det problem ändå tror du? Grafikkortets ljud vet jag dessvärre inget om kan mkt väl vara det, får luska i det också då! Det är ett PALIT GTX 260 896MB, väldigt udda om jag får säga det själv hittar typ ingen info om det..

Det är inget brus i monitorerna vid mixning. Det är alltså bara vid mick-användande, jag laddar upp ett ljudklipp när jag kommer hem så får du höra hur det låter=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln mellan mic och preamp kan du troligtvis utesluta då denna måste vara hel (balanserad, d v s relativt okänslig för störningar) för att micken överhuvudtaget ska fungera (få ström m a o) med det är givetvis fortfarande en bra idé att prova en annan kabel då detta är lätt gjort.

Jag gissar på att bruset du upplever kommer från rummet, dålig gain-struktur alternativt en trasig mic/preamp, men jag har inte lyssnat på några klipp och bara skummat igenom inläggen.

Okej. Kabeln jag har är en XLR-Tele(kommer inte ihåg om det är trs eller tele kan kolla det när jag kommer hem) och går direkt från micken in till teleingång på ljudkortet. Okej, ska tillägga att det brusar lika mycket i det rummet datorn står i också, har även testat detta. Men micken är ny så den hoppas jag inte att den är något fel på. Preampen sitter på ljudkortet, har inte skaffat någon Presonus TubePre än, det är en fundering på om jag ska skaffa det bara=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Kabeln jag har är en XLR-Tele

? Kanske detta som är problemet. Har ditt ljudkort Tele-ingång för mikrofon? Ovanligt men förekommer.

EDIT: ok, såg nu vilket ljudkort du har (och ja, det var TRS för mic). Förvänta dig inte för mycket av dessa mikförstärkare men det ska inte brusa väldigt heller.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.esi-audio.com/products/maya44/

Det är mitt ljudkort.

EDIT: Ok, ska kolla upp detta när jag kommer hem. Men är ganska säker på att jag skaffade just XLR-TRS för att det var fel med kablar en annan gång, men det var till monitorerna då (Löst nu förövrigt). Men som sagt ska kolla på det ikväll när jag kommer hem=)

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men detta kan också vara en källa för problemet; se till att du ställt ev. jumprar på rätt sätt så att dina ingångar är ställda för mikrofon och inte linjenivå.

Okej, men som sagt har jag inte köpt någon ny preamp och äger ingen heller för tillfället, det är bara en fundering om jag ska köpa en sedan:P

Jag hoppas på det bästa och att det bara är kabeln som är av dålig kvalitet! För enligt Claes hemsida så får han fan så mycket bättre kvalitet på sin SPB1 än vad jag kan få fram..

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men som sagt har jag inte köpt någon ny preamp och äger ingen heller för tillfället, det är bara en fundering om jag ska köpa en sedan:P

Jag hoppas på det bästa och att det bara är kabeln som är av dålig kvalitet! För enligt Claes hemsida så får han fan så mycket bättre kvalitet på sin SPB1 än vad jag kan få fram..

Olika kablar låter inte olika (om man inte väljer att tro vissa audiofiler då d v s ... 😉 ), de håller olika länge. Din ”mikrofonförstärkare” är däremot troligtvis av lägre kvalité än den Claes använt (vet inte vad han använde men han har tillgång till ganska många …). Hur din presterar är svårt att sia om då det inte står några relevanta värden på tillverkarens hemsida eller i manualen men detta brukar vara en indikation på att produkten inte har några värden att skryta med om man säger så ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både NT1 o NT2. Speciellt NT1-a är oerhört mycket tystare än den ADK51 jag hade först. Jag tycker tystnaden i själva micken är väldigt viktig och underskattad. Gör man många pålägg med en susande mick blir det till slut lite kassettinspelning över det hela. Och hur mycket kan egentligen väggarna brusa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några siffror:

Sp B1 har en brusnivå på 12 dB, vilket i sammanhanget är väldigt lågt.

Peluso 2240 har 13 dB och även AKG C214 bara för att jämföra med några.

Den AKG-micken som du funderade på, Perception 220 har 16dB.

NT1:an är ju berömd för sin extremt låga brusnivå på 5 db men B1 är inte alls någon högbrusare utan en mycket bra mikrofon i sin prisklass, jag skulle vilja påstå att den är outstanding för sitt pris. Det är väl bara SE X1 som är i samma klass i den prisgruppen.

Dina brusproblem beror garanterat inte på micken, om den inte är trasig vill säga, och jag tycker inte att nån av de mickarna du funderat på i stället är nåt uppköp.

Vad du skulle kunna fundera på är att köpa en NT1A och skicka den till Oktavamod i USA och få den uppgraderad med bl a ny kapsel och förbättrad elektronik. Det kommer att kosta dig ytterligare ca 2500:- men sedan kommer du verkligen att ha en mikrofon som heter duga :-)

Redigerat av mucko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, problemet är ju varför i hela friden jag inte får i närheten så bra ljudkvalitet på min mick.. jag tror att mick-förstärkaren på ljudkortet är av dålig kvalitet.. Ska kolla kablarna ikväll tänkte jag=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har kommit på felet, och då ligger inte felet på varken micken eller ljudkortet..Felet ligger hos mig, jag tror nämligen att jag har överskattat gainen lite..

Jag får ut bättre ljudkvalitet om jag sänker recorden. Ska testa spela in något snart så får jag se ifall jag kan öka det sedan efter inspelningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har kommit på felet, och då ligger inte felet på varken micken eller ljudkortet..Felet ligger hos mig, jag tror nämligen att jag har överskattat gainen lite..

Jag får ut bättre ljudkvalitet om jag sänker recorden. Ska testa spela in något snart så får jag se ifall jag kan öka det sedan efter inspelningen!

Bra gjort! Men läser du inte svaren du får?

Sen handlar det kanske också om hur högt du måste skruva upp volymen för att få in signal i din DAW. Billigare utrustning brukar vara helt ok vid normala volymer men man märker fort skillnaden när man skruvar upp ingångsgain över 60-70%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en sådan simpel grej som jag också underskattade så det tog jag tyvärr knappt till mig. Tänkte att jag borde ändå testa lite och kom fram till att det var så nu(dummer jag är!). Ska testa spela in lite imorgon då jag inte kan väsnas för mycket nu på kvällen. Hör av mig imorn om hur det gick! Tack för engagemanget folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...