Jump to content
Annons

Analoga prylar. Behäver jag det?


JLindberg

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att bygga upp det som ska bli min hemstudio och letar runt efter prylar. Jag gör House musik i FL Studio och använder endast en MIDI-klaviatur som "fysiska" prylar. Har kollat runt lite på tradera och hittat equalizers för runt 200 kr. Är det något jag ska köpa?

Vill liksom ha någonting att pilla på förutom i datorn. Och isåfall, kommer jag ha användning av en eq eller är det en compressor, reverb eller liknande jag ska lägga slantarna på?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns nog ingen större vits för dig att köpa analog utrustning. Ska du ha prylar värda namnet kostar det väldiga summor. Digitala reverb och liknande är egentligen bara bra för att avlasta din processor, men har du en hyfsat snabb dator behövs det inte. Lägg hellre pengarna på en kontrollyta (typ "Faderport") om du vill ha någonting att "pilla" på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt mycket en smaksak hur man vill jobba.

Det jag har utanför datorn, är micpreamps, omvandlare, hörlursförstärkare och attenuator till monitorerna - och en controller.

Har inga planer på att köpa andra typer av externa prylar, utan jag klarar mig alldeles utmärkt enbart med plugins - och saknar verkligen inte tiden när jag hade extern mixer och en massa outboards... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Rent allmänt kan det göra underverk för kreativiteten om man har lite hårdvara att pilla på, även om man inte använder grejorna i produktionen.

Vad är det för skitsnack? Kreativitet har inget att göra med om man använder hårdvara eller mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och det gjorde jag i mitt första inlägg. Och ja, jag har haft hårdvara förut, dock inte mixningsprylar och det gör ingen skillnad för kreativiteten om det är hårdvara eller mjukvara. Det är kvaliteten på sakerna som avgör hur roliga de är att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det gjorde jag i mitt första inlägg. Och ja, jag har haft hårdvara förut, dock inte mixningsprylar och det gör ingen skillnad för kreativiteten om det är hårdvara eller mjukvara. Det är kvaliteten på sakerna som avgör hur roliga de är att använda.

tycker du. Jag anser att en hårdvarusynth ofta är betydligt mer spännande än en mjukvaru-dito. Jag väljer synthar snarare på interface än ljud.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det säger ju allt om dig. :rolleyes:

haha klart jag inte väljer syntar som låter direkt dåligt, men om jag får välja mellan två, en som kan låta ofantligt jättebra men inte är hands on utan har massa menyer och grejjer och en som låter bra men inte fullt så bra men är superenkel att programera och dessutom är kul att jobba med är ju valet lätt.

och mycket mjukvara blir lite för "menyigt"/för mycket funktioner för mig, iaf i synthväg.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

Ny hårdvara eller ny mjukvara - eller något helt annat, som att bara lyssna på någon annans musik - eller trädgårdsarbete, bilproblem, kärlekstrassel - eller helt enkelt vad som helst, kan inspirera.

Olika individer kan hitta inspiration på olika sätt, helt enkelt.

Om man utgår från att inspiration måste komma från något nytt inköp, så blir man dessvärre fattig i förlängningen, så det är betydligt bättre att hitta inspiration på annat sätt... 😉

För att återknyta till ursprungsfrågan, så hade jag tveklöst valt att skaffa någon sorts controller, som exempelvis Frontier Alphatrack (som jag kör med själv), Steinberg CC121, Native Instruments Kore Controller eller liknande.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Olika individer kan hitta inspiration på olika sätt, helt enkelt.

Om man utgår från att inspiration måste komma från något nytt inköp, så blir man dessvärre fattig i förlängningen, så det är betydligt bättre att hitta inspiration på annat sätt... 😉

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...