Jump to content
Annons

Välja stålsträngad, lättspelad, akustisk gitarr!


Elinanoun

Recommended Posts

Hej!

Efter många år med min gamla nybörjar-nylonsträngade gitarr så har jag bestämt mig för att investera i en stålsträngad gitarr.

Jag studerar folkmusik, och vill använda gitarren till att ackompanjera mig själv då jag sjunger.

Jag har aldrig ägt en stålsträngad gitarr förut och skulle behöva tips och råd av andra som spelar stålsträngade gitarrer om vad jag skulle kunna tänkas välja för någon.

Det jag är ute efter är en stålsträngad gitarr som är:

- Lättspelad (hur man nu avgör detta men eftersom jag inte är van med stålsträngade gitarrer är det kanske bäst med en lättspelad till att börja med)

- Gärna ha inbyggd mick (eller är det bättre att införskaffa en ljudhålsmick till en gitarr istället?

- Ligga i en prisklass runt 5000:-

En ganska enkel gitarr, men som ändå ska låta hyfsat bra.

Jag vore väldigt tacksam för råd, som ska komma att hjälpa mig i frågan!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är helt såld på Seagull gitarrer. Norman är ju praktiskt taget samma märke såväl som Simon & Patrick. Kolla begagnat, du får en grymt bra gitarr för mindre pengar. Ska man köpa en gitarr för 5000kr ny så ligger man mellan två prissegment och jag kan tycka att man kanske ska gå upp till 7000kr istället. Men köper du beggat kan du få en kanongitarr för dem pengarna.

Tanglewood är ett märke jag skulle passa mig för, har varit med om många av deras gitarrer som har warpat sig i halsen.. verkar inte vara så väl utvalt trä i dem. Skulle inte heller satsa på en billig Taylor eller Martin då deras sämsta gitarrer inte är mycket att hänga i granen. Satsa istället på en bättre gitarr från ett billigare märke.

Akustiska är väldigt olika som instrument, tipset är att känna och lyssna på dem.

Denna ligger ute på vend http://vend.se/ad.php?44294 Har ganska god erfarenhet av Yamaha akustiska. Pruta lite på den och sen köper du en bra ljudhålsmick! Eller nåt liknande.

Ska du upp lite i pris kan jag rekommendera denna starkt http://www.thomann.de/se/seagull_performer_cwmini_jumboq1flame.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Köper du en gitarr med solida och naturliga träslag (inga laminat) så kommer det trät dra sig och få en vackrare och mer distinkt ton desto äldre den blir (förutsatt att du spelar på den). I ett laminat sker inte detta då trät är helt söndersågat!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat en del på någon Simon & Patrick, då jag hört att de ska funka bra.

Någon sa dock att dessa gitarrer är svårspelade, eller tungspelade. Stämmer detta?

Hade tittat på en "Spruce" eller "Folk". De ligger ju runt 5000:-

Någon som har erfarenhet av Simon & Patrick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Första jag gjorde som blev sjukt billigt var att bara byta till stålsträngat på min nylonsträngade. (fungerade finfint, men vet inte om det är så bra för gitarren eller om det inte spelar nån roll)

annars kan jag rekommendera märket Ovation. snygga gitarrer som låter underbart p.g.a baksidan är gjord i plast och är rundad.

köpte min för 3500.- tror de är lite dyrare i Sverige.

har inbyggd mick också så det är ju ett plus.

Om den ska vara lättspelad så kolla efter en gitarr där strängarna sitter så lågt som möjligt.

Kan vara värt att byta strängar till ett par ganska tunna direkt när du köper också.

http://www.thomann.de/se/ovation_cc44s5.htm

ungefär denna har jag

// Lowsnuff

Link to comment
Dela på andra sajter

Simon & Patrick har ofta lite tjockare halsprofil. Vad som är lättspelat beror ju på hur dina händer är formade och vad du är van med. Mina vänner tycker att de är ganska svårspelade då de flesta har Takamine gitarrer men jag skulle vilja säga att man bör helt enkelt prova, vilken profil passar dig? Jag tycker att S&P är lättspelade för att jag gillar tjockare halsar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej..

jag vet inte vart du bor, men om du bor i stockholms området tycker jag att du

borde titta på Furch gitarren i denna blocket annons:

http://www.blocket.se/stockholm/Furch_D40cm_och_Ibanez_AF75D_30973414.htm?ca=11&w=3&last=1

den har tyvär ingen inbyggd mick, men om du har planer på att spela in gitarren

så skulle jag hellre välja en fristående mik, de inbyggda låter sällan roligt

men kan vara praktiska i live sammanhang

detta är iaf en finfin gitarr.. jag har en själv

jätte fin tonm i klass med mycket dyrare gitarrer enligt mig

(det är alltså inte jag som säljer,även om man skulle kunna tro det) 😄

lycka till

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det skiljer väldigt mycket från exemplar till exemplar, och kom ihåg att soundet beror väldigt mycket på strängarna. Det man kan kolla efter är väl egentligen att man trivs med den (jag som sångare har en mick i guld, t.ex. 😉 ) att den har vad du behöver (ex. mick) och hur den är byggt (laminat/solid).

Det som faktiskt beror på gitarren är hur bra den svänger akustiskt. Så testa att slå an en del gitarrer och leta efter en som du kan trycka nära dig och känna vibrera när du är ensam, hehe 😉 Det ska komma ljud från hela gitarren, inte bara hålet! Ska du ha gitarren live i annat än väldigt akustiska sammanhang så föreslår jag att du ber att få prova den på en spelning eller rep. Den jag köpte visade sig ha en väldig rundgångskänslighet (yamaha fx750), vilket dock till viss del löstes med en ljudhålsplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste absolut testa gitarren innan du köper! Undantaget är om du har testat en gitarr och vet att du kan få tag i exakt samma modell på annat sätt. De mest välljudande gitarrer jag spelat på är Ovation (som är så j-a ful! 😮 ) och en Martin (kommer inte ihåg modellen) för ca 15 000 kr. Takamine har jag hört mkt gott om men inte testat själv. Testade en Gibson för länge sen och det var det bästa ljudet jag hade hört då. Den mest lättspelade gitarr jag testat är i min ägo ☺️ ochär en Yamaha som jag köpte begagnad i Nottingham för 70 pund. Laminat visserligen men låter bra inspelad. Jag har också en Walden (solid top) för 2500 kr, varmare ton än i Yamahan men något mer trögspelad (pm:a om du vill ha modellnamn). Finns en koppling mellan stränghöjd och ton. Ju högre de ligger desto bättre ljud men mer trögspelad. Segovia lär ha haft mycket hög stränghöjd men så hade han ju inte vilka fingrar som helst. Någon gång skall jag komma in i Martin/Furch/Ovation-klassen men kommer säkert ta flera år innan jag kan bestämma mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

... och jag slår ett slag för Tanglewood (JAM kränger dem). Billigt, lättspelat, välljudande. Du får ett utmärkt instrument för femtusen!

tjing

Sunkigt träval i Tanglewood gitarrer. Har flera vänner som har fått lämna tillbaka sina pga warpning i halsen redan efter en månad! Skulle inte köpt en..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sunkigt träval i Tanglewood gitarrer. Har flera vänner som har fått lämna tillbaka sina pga warpning i halsen redan efter en månad! Skulle inte köpt en..

Det var som fan, det har jag faktiskt inte hört eller märkt. Jag äger alltså en själv, och den lirar utmärkt efter två år. Jag kanske hade tur då.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fan, det har jag faktiskt inte hört eller märkt. Jag äger alltså en själv, och den lirar utmärkt efter två år. Jag kanske hade tur då.

tjing

Japp hon hade sin första i en månad och sedan hade halsen vridit sig. Inte bananat sig som en hals faktiskt gör när fuktigheten förändras utan vridit sig runt sin egen axel (dvs warpat sig). Vi reklamerade gitarren åt henne och fick en ny.. två månader senare var det samma krux med den gitarren. Annan vän som hade varit med om samma grej på hans tanglewood så jag hörde av mig till butiken vi köpte guran i och de hade blivit överösta med reklamationer... Är lite försiktig med att rekommendera dem till vänner nu för tiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det är nog bäst om du provar ut en gitarr själv som du tycker om att spela på, känns bekväm och låter bra.

Samma sak med strängarna och stränstorlek...

Så rekomernderar jag dig att micka upp en akustisk gitarr-

jag körde själv med ljudhålsmick ett tag och det blev halvbra resultat men

för bäst resultat så micka upp den.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i princip omöjligt att säga vilken gitarr som passar bäst, eftersom alla tycker olika.

Man måste vara på plats och testa den. Visst kan man lyssna på förslag & rekommendationer, men en gitarr måste testas. 😉

Edit: Stavning, formulering

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga FURCH! Köp en begagnad. Jag har aldrig hittat en furch som varit svårspelad eller låtit dåligt. Inte hört någon som klagat på något annat heller.

Jag har haft min i 6 år nu och aldrig behövt göra ett jota med den. Den var perfekt från starten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att man kan få mycket bra hjälp att hitta något som passar genom att kliva in i en schysst musikaffär. Se till att få tag i "gitarrkillen", alltså någon som kan just gitarrer. Se till att du har gott om tid på dig och be att få sitta ned och provspela. Lyssna och känn efter!

Själv har jag två Yamaha i 5000kr-klassen och gillar dem. Den ena har inbyggd mick som låter för bedrövligt dålig, det känns som det var ett misstag att lägga pengar på det. Jag har nyligen köpt en Dimarzio ljudhålsmick som jag dock inte hunnit testa än. Om man kör med en effektpedal kan man kanske komma undan med den inbyggda i livesituation dock.

Lycka till / Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Två modeller som är värda att prova:

Yamaha L serien. Klart bättre än de andra yamaherna. Tex LS6.

Eastman om man kan tänka sig en kinesisk. Scalloperad bracing.

Viktigast är halsen. Trivs man inte med den så blir den ospelad. Sedan ska man fundera på vad man ska ha för ljud. I studion passar oftast mindre

kroppar bäst, men live så vill nog helst ha stor kropp och volym. Stumming eller plockning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vet inte hur aktiv tråden är nu, men jag måstes slå ett slag för Cort! Jag äger själv en, och jag blev supernöjd. Jag gick precis som dig, över från en nybörjar-nylon acke, och det är enorm skillnad!

Cort MR730FX heter den, och den har både solid topp och baksida. Jag tycker den låter väldigt fint, men jag har inget bra musiköra, eller vad man ska säga.

Däremot har jag ett litet problem med min, men jag tror det är lätt åtgärdat, och inte alls på alla Cort gitarrer, utan att jag har fått ett måndagsexemplar.

Min har en tendens att överstämma sig, och min teori är att strängarna "biter" fast i sadeln, och när jag väl har stämt upp strängen, så vill den glida lite till efter en stund, eller hur det ska förklaras. Men detta ska man tydligen kunna åtgärda lätt, och är även bara min teori. Om någon läser detta och har ett mer kvalificerat svar så får det gärna postas 🙂

Den är inte fasligt dyr heller, finns för 3999:- på Musikbörsen. (LÄNK) Att tillägga är att den har varit nersatt i snart 1,5 år tror jag, och att den gigbagen dom lovar kan man se sig i stjärnorna om. Däremot såg jag den på thomann under en månad för ett tag sen, och dom ville ha runt 5000, om jag inte minns fel.

/Johan

EDIT: Fel ordval. 🙂

Redigerat av Jooiie
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp hon hade sin första i en månad och sedan hade halsen vridit sig. Inte bananat sig som en hals faktiskt gör när fuktigheten förändras utan vridit sig runt sin egen axel (dvs warpat sig). Vi reklamerade gitarren åt henne och fick en ny.. två månader senare var det samma krux med den gitarren. Annan vän som hade varit med om samma grej på hans tanglewood så jag hörde av mig till butiken vi köpte guran i och de hade blivit överösta med reklamationer... Är lite försiktig med att rekommendera dem till vänner nu för tiden..

Trist, för en Tanglewood (minns ej modell) jag spelat på hade det vackraste och största ljudet jag någonsin hört i en gitarr. Den lät bättre än alla gitarrer i butiken, helt annan nivå kändes det som.

Till Elinanoun:

Om du bor i närheten av Göteborg så finns det en eller två Simon & Patrick på MUG som ligger bredvid Sticky Fingers! Kan vara värt att prova. De är i det snyggare laget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har planerat att köpa en TANGLEWOOD TW73WN, men eftersom den inte finns på någon musikaffär där jag bor så måste jag kanske beställa den och hoppas på det bästa. Eftersom jag lirar folkmusik och visor så känns en lite mindre gitarr bra och dessutom har jag hört mig för och folk säger att Tanglewood är bra för mycket plock.

Ska nog beställa den från Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera dig att kolla på Cort. Jag har själv en Takamine men bekants bekant köpte en Cort, som var avsevärt billigare än min Takamine, och Corten var grymt skön att spela på plus att den lät mycket, mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...