Jump to content
Annons

nr38449

Medlem
  • Antal inlägg

    16
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om nr38449

  • Födelsedag 1990-12-13

Om mig

  1. Jag tycker det skiljer väldigt mycket från exemplar till exemplar, och kom ihåg att soundet beror väldigt mycket på strängarna. Det man kan kolla efter är väl egentligen att man trivs med den (jag som sångare har en mick i guld, t.ex. 😉 ) att den har vad du behöver (ex. mick) och hur den är byggt (laminat/solid). Det som faktiskt beror på gitarren är hur bra den svänger akustiskt. Så testa att slå an en del gitarrer och leta efter en som du kan trycka nära dig och känna vibrera när du är ensam, hehe 😉 Det ska komma ljud från hela gitarren, inte bara hålet! Ska du ha gitarren live i annat än väldigt akustiska sammanhang så föreslår jag att du ber att få prova den på en spelning eller rep. Den jag köpte visade sig ha en väldig rundgångskänslighet (yamaha fx750), vilket dock till viss del löstes med en ljudhålsplugg.
  2. http://www.thomann.de/se/akg_perception_live_p5.htm Funderar på denna. Gillar personligen raka grillar 😛
  3. Hej! Jag har nyligen blivit chef för trubadurlaget på STUK som är utestället på Lule Tekniska... Har just inventerat och håller på att sammanställa en önskelista till ledningen. Jag undrar vilka mikrofoner som är bäst utifrån följande önskemål och spec: Kvalitet/Livslängd (mkt slit och släng blir det...) Pris (såklart, kontoret fattar väl inte vad man ska ha en dyr mick till) Ljud (För manliga och kvinnliga röster. Ska man kanske köpa två olika modeller? Tips!) Vill helst inte köpa SM58, experimenterar hellre då med annat. Jag tänker mig dock att ett välkänt märke kan vara bra eftersom jag märker att en del blir tryggare om man litar på att micken man sjunger i är bra! (inkl. mig, själv använder HEIL PR20) Tacksam för hjälp!
  4. Det ser sweet ut, onekligen. Men om man ska få in den i sin egen gitarr, kan man koppla skyddsfolien på nåt sätt mot effektdelen av paden (och ha paden utan folie på ett bord bredvid)? Alt. finns det någonstans ett set att bygga in i gitarren? Hittar inget sådant på thomann, bästa jag kan finna är minivarianten som jag länkade till tidigare...
  5. Intressant! Nåt sånt här alltså? Har du använt en själv, och hur använder Chris den för att använda scratcheffekten han får till? Vilka effekter panorerar han mellan? Spelar han på gitarren samtidigt? Är det här nåt du tror man kan få testa på typ musikbörsen?
  6. Hittade en inspelning av låten iaf, det är en vanlig dist som du lätt kan få av VE-20n. Intressant...
  7. Hittade en video från en liveshow där Chris använder nån form av scratchplatta på sin gitarr, nedanför stallet under . En sådan vill jag naturligtvis ha! Vad är det för något? //David
  8. Lite gammalt nu, men jag blev intresserad själv. På scen använder jag BOSE VE-20 som är en dubbelpedal och digital multieffekt som man kan göra det mesta med, inkl. att loopa. Bara man inte ska byta alltför mycket under låtarna så fungerar den jättebra. Jag kör ofta två olika effekter som jag switchar mellan, och programerar en inställning per låt. Dessa byter jag mellan. Hittade du nån bra effekt? Jag blev intresserad av effekten du är ute efter, men dina länkar är gamla och borttagna, kan du hitta några nya?
  9. Nu har jag hittat en prima lösning tror jag. En ljudhålsplugg! En gummiplugg som täcker för hålet och minskar runningen rejält. Jag tror att om bara rundningen försvinner ska det nog bli lättare att ställe in nivåerna som jag vill också. Tack ändå för hjälpen!
  10. Från Canons hemsida "FAQ: Hur ansluter jag en extern mikrofon? Svar : Du kan också använda vanliga mikrofoner från fackhandeln. Använd vanliga kondensatormikrofoner med tillhörande strömkälla. Du kan använda de flesta typer av stereomikrofoner med 3,5 mm-kontakt, men ljudinspelningsnivån kan variera." Alltså verkar det som om jag har en stereoigång på MIC där man kan använda en stereomick, men eftersom outputen från mixern är mono så blir väl den andra kanalen bara brus och annan skit! Finns det mixerbord som har en stereoOUT? Vilken utgång isf?
  11. Här hittar du lite info om orginal micken i gitarren. Det är som du säger en billig piezo mick (som jag hört är awsome på elgitarrer). Men du tror alltså inte på att magnetmicken är mindre rundgångskänslig?
  12. Njae, AVn är har en AV OUT/Headphone märkning och kameran spelar bara in med egen kamera. Dit gick det inte att koppla... Tusan! Jag köpte den ju för att jag hoppades på den här mixerbordsgrejen. Den enda ingången är en röd 3.5mm med märkningen MIC. Ang. att köra en monokabel från mixern AUX OUT så gör jag ju redan det - en vanlig telekabel. Det verkar tyvärr inte göra det hela bättre. "mixern" jag skickar från är en BOSEpinne av dyraste snitt (detta kan vara av vikt eftersom den ger mono i sina högtalare). Så basically säger ni att jag kan ge upp allt annat än att köra in en vanlig mic i kameran, som jag sedan placerar långt fram - kanske alldeles intill PAstärkarna? Om jag mickar både vänster och höger högtalare (alt. en monitor) och kopplar samman dessa signaler till en mono och skickar in i kameran, kan det fungera?
  13. Mm, jag har funderat på en magnetmick faktiskt. Det borde ju vara värt att testa om inte annat! Tror du att en sån blir mindre rundgångskänslig också? Jag ska försöka kolla upp vilken typ av mick jag har i den nu...
  14. Hej! Jag använder en Canon LEGRIA FS200 att dokumentera mina livegig med. På senaste spelningen hade jag ett micstativ som jag gaffade upp kameran på ute i publiken, och använde kamerans egen mic som inspelningskälla. Såklart blev det mycket sorl och bakgrundsljud med, något jag vill åtgärda. Nu kör jag en stereosladd från mixerns aux-output till kamerans monomic-in men antingen har man inte in sladden långt nog, då blir det antingen kameramick eller tystnad i inspelningen. Eller så har man in den helt, men då får man ett störande brus bakom ljudet. Vad göra? /David
  15. Hej! Jag använder en Yamaha FGX720SCA med originalmick. Jag har använt den live flera gånger och har aldrig lyckats få den att låta så bra som den gör naturligt, utan PA-hjälpen. Jag behöver tips för hur jag ska använda den! Mina problem är bl.a. Rundgång - framför allt på låga frekvenser mot monitorer framför. Jag har försökt att EQa bort problemet med gitarrens EQ, men det fungerar ju bara till viss del. Det brukar alltid ligga lite basrundning i bakgrunden; med effekten att basen blir rätt stark i mixen... Konstiga nivåer - Skillnaden mellan att plocka och slå ackord är mycket större än den naturliga skillnaden. Jag tänker mig att orginalmicken kan vara ett problem, men borde det inte gå att lägga nån kompressor eller limiter nånstans? Som det är nu får vi lägga in några tomma takter för att jag ska ha tid att dra ner min gitarr Kasst ljud - Lätt distat, utan fylligheten som gitarren ger i sig. Det är mycket störande eftersom gitarren låter bra i sig själv. Skulle en piezomick eller en akustisk box (känns ju överflödigt eftersom det är en akustisk gitarr, men vad vet jag...) kunna göra nån skillnad? Tacksam för hjälp!
×
×
  • Skapa ny...