Jump to content
Annons

Män bakom de flesta dödsolyckor


Valle

Recommended Posts

Menar du att den man jag beskriver är minoritet? Menar du att den inte finns? Menar du att roller inte finns?

vet ej - jag upplever inte mannen i gemen som förtryckande - inte kvinnan heller

nej

nej - det finns många roller

frågan är om det dock finns så många kollektiva representativa roller - tex att zigenare är bilskojare

Det är väl skitsamma vad ettiketten på gruppen är, majoritet eller minoritet. Varför drar du in det?

det är väl en oerhörd skillnad på hur stor en andel av en helhet är för att kunna sägas vara representativ för helheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Menar du att du inte tror att människor lärs av andra människor hur de beter sig?

Menar du med meningen ovan:

Menar du att du inte tror att människor lärs av andra människor hur de SKA bete sig?

I så fall, svar ja.

Men samtidigt "bete sig", vad menas med det mer specifikt?

Det är ju ett himlastormande vitt begrepp.

Vilka situationer handlar det om?

Link to comment
Dela på andra sajter

nej

men det gör ev representationen av mannen mindre giltig

Så du menar att det som är mest giltigt är det som flest tycker? Vad menar du med giltigt?

Nåväl.. jag tycker den negativa mansrollen är så allmänt förekommande att jag ser den som norm snarare än undantag. Inte bland folk i min egen generation utan snarare som idë eller mental bild av en vuxen man i hemmet.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att det som är mest giltigt är det som flest tycker? Vad menar du med giltigt?

om det är begreppet bild vi talar om så - ja

den "allmänna" bilden av något kan ju knappast vara det som ett fåtal upplever

Nåväl.. jag tycker den negativa mansrollen är så allmänt förekommande att jag ser den som norm snarare än undantag. Inte bland folk i min egen generation utan snarare som idë eller mental bild av en vuxen man i hemmet.

en illusion kanske?

om vi bara tar just bildödarexemplet från ovan här... läste nån kommentar ang undersökningen att om man vägde in fördelningen mellan man/kvinna i antalet förare överlag å räknade på siffrorna ur olycksstatistiken så blev män kontra kvinnor underrepresenterade - alltså orsakade färre dödsolyckor sett till per bilförare och kön än kvinnor

vet inte alls om det uttalandet stämmer - men det intressanta är hur och vad man väljer att väga in när man presenterar statistik

att applådera AB för deras insats i jämställdshetsdebatten eller samhällsbilden av man/kvinna vete fan - jag har inte tittat på statistiken i sig

men jag kan tänka mig att rubriken "män och kvinnor kör ungefär lika bra" inte säljer så bra

det ger inte heller lika många pk-poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Att vänta knappen efter vintern som jag läste här nånstans kan var politiskt inkorrekt så jag vidhåller män kör bra, dom säger ju det när det är bra läge om dom får säga det själv. Om det är ett statiskt fakta därom tvistar nog di lärde som min mormor alltid sa. Eller 😄

Edit och Kredit: la till ett m

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

människor är människor å kommer alltid vara mer olika inom olika grupperingar å mer lika över gruppgränser än vad nånsin färdiga föreställningar om grupper som helhet berättar

Ja det där kan jag skriva under på.

Det finns ju dock fortfarande folk som begränsar andra. Vad man än kallar dom. Och det är där min sko klämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...