Jump to content
Annons

Monitorer och Hi-fi


cta

Recommended Posts

Annons

Nyligen fanns en tråd som tog upp en del kring detta.

Den allmänna uppfattningen (och min) är att:

Monitorer ska spegla det "riktiga" ljudet så exakt som möjligt. En rak frekvensåtergivning alltså. De är inte till för att sitta och njuta av musik. De ska tala om för dig vad som sticker ut och spretar i ljudbilden. Tex elektrostaterna vi har som huvudlyssning i studion är fruktansvärt "elaka" och talar om om jag har mixat tokigt, det gör inte Hi-Fi.

Hi-Fi är väl då raka motsatsen. Vad och hur du än lyssnar ska det låta bra (vackert). Gärna lite fläskigare bas och en härligt luftig diskant.

Ingen av dessa är ju fel...utan välj högtalare/monitorer efter vad du ska göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man in på högtalarna så ljudet blir så neutralt som möjligt och ger ett mer exakt ljud av hur man låter?

Det enda jag kan ändra på mina är tone tror jag.....

Viktigaste stället att börja på är inte högtalarna utan rummet.

Även billigare högtalare har oftast i jämförelse med rummet rak frekvensgång och bra kvalitet.

Vanliga vardagsrum med betongväggar och betongtak kan ha skillnader på 30-40 dB på enstaka frekvenser genom resonanser i rummet. Då spelar det ingen roll vilka högtalare man har eller hur man ställer in dem, det blir omöjligt att få en rak frekvensgång oavsett vad man gör. Men det behöver ju inte vara tråkigt för det, eller ens vara omöjligt att mixa, bara svårare att vara helt säker på att det blev rätt. När akustiken är besvärlig så kompenserar man gärna bort det felet i mixen, vilket gör att mixen låter dåligt i andra rum eller i andra högtalare. Detta är en av orsakerna till att de som håller på med mix och mastring professionellt lägger så mycket pengar just på rummet.

På monitorer brukar man kunna få en instruktion om förslag till inställningar om högtalaren står i ett hörn eller fritt i luften (det blir mest bas om högtalaren står i ett hörn, alltså drar man ner basen där). Har man högtalaren bak på ett skrivbord och bords-skiva framför får man en ljudreflex i skrivbordet som det går att dämpa på vissa högtalare. Och så vidare.

Ovan fanns det en diskussion om monitorer kontra Hi-Fi. Jag skulle vilja hävda att mycket hifi har precis samma mål som monitorer, att återge ljudet med detaljer och utan färgning. Det är inte ovanligt att man använder det som kallas hifi-högtalare för mastering, men då inte de man hittar på "samma ställe som man säljer kaffebryggare" (för att citera en reklamslogan). Men letar man bredvid kaffebryggarna så hittar man ofta högtalare som är gjorda med extremt speciell frekvensgång i basen, detta för att lyfta fram de typiska frekvenserna i bastrumman ur en liten låda. Ibland känns det som "en-tons-bas", dvs all bas kommer ut som samma frekvens. Syftet är också att det skall "mullra härligt" när man kör action-videos i hemmabion. Nå, även såna går det utmärkt att ha roligt med när man mixar och känner man grejerna går det att få bra resultat sägs det, inte för att jag lyckas dock.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad skillnaden är mellan Monitorer och Hi-fi? Strävar inte båda högtalarna efter samma sak? Men vad är i så fall skillnaden?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71104

https://www.studio.se/index.php?showtopic=74288

... om man orkar läsa tramset ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg Trombonisten...🙂

Jag vill minnas att min/vår guru Claes också nämnde att i högre prisklasser skiljer sig monitorer och HiFi inte så mycket. Är själv benägen att köpa det Claes säger då han verkar ha enorm erfarenhet.

Min Hi-Fi utrustning används dock bara för TV och musiknjutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg Trombonisten...🙂

Jag vill minnas att min/vår guru Claes också nämnde att i högre prisklasser skiljer sig monitorer och HiFi inte så mycket. Är själv benägen att köpa det Claes säger då han verkar ha enorm erfarenhet.

Min Hi-Fi utrustning används dock bara för TV och musiknjutning.

Guru är väl att ta i... 😉

Billiga "monitorer" och stormarknads-"hifi" lider av samma sjukdom - en lagom loudnesskurva inbyggd, med en extra förstärkning någonstans kring 80Hz eller något, för att man ska luras att tro att det är mer botten i dem än det är - och för att det ska låta "snyggt" snarare än naturtroget.

När man går upp i pris, så följer båda sidorna varandra bra, så i dyrare prislägen är det egentligen hugget som stucket eftersom både monitorer och HiFi strävar efter samma mål.

Mina egna front+center högtalare i surroundanläggningen (passiva för ca 20000:-/st), skulle platsa utmärkt som monitorer i princip i vilken studio som helst - och mina stora monitorer (aktiva - också för ca 20000:-/st) skulle funka utmärkt till HiFi-anläggningen.

Skillnaden mellan dyrare monitorer och dyrare HiFi, är egentligen mer designen. HiFi-tillverkare behöver ta mer hänsyn till att det ska se snyggt ut i en hemmiljö också (och kan inte bara gå efter hur det låter), något som ofta fördyrar HiFi jämfört med motsvarande monitorer om det ska bli lika bra resultat i slutänden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle koppla högtalarna till ljudkortet med det går inte in i output.Har fast track pro.

Dem går inte in någonstans.Har vanliga högtalare från creative,,måste jag ha någon kabel eller?

Jo det behövs en kabel. Men det finns massa olika saker från Creative, en del har ingen förstärkare så de går bort. För de som har förstärkare behöver du kabel som passar. Tipset är att fota både ljudkortet och högtalarna och ta med fotona till Kjell o Company eller Expert så plockar de ihop nåt.

Sen får jag säga att jag ännu inte hört något från Creative som passar in under någon av rubrikerna monitor eller hifi, men det kan ju låta kul om dem ändå. Kanske inte så "troget" dock.

/// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad skillnaden är mellan Monitorer och Hi-fi? Strävar inte båda högtalarna efter samma sak? Men vad är i så fall skillnaden?

Det är ingen skillnad. Det är många gubbar här som är sugna på att lura i dig lite hokuspokus bara.

Vanliga stereohögtalare är förstås sällan aktiva, men det är väl i stort sett det hela.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...