Jump to content
Annons

Störigt jordproblem?


Vallhagen

Recommended Posts

Hejsan. jag har just installerat lite nygammalt mög i studion, och fick ett problem, löste det, men är fortfarande lite frågande. Så här:

Centralt i min studio är en 12-kanalsmixer; till vilken hörlurar, mickar, POD, rörpreamp och ljudkort (in, ut) är kopplat. Ljudkortet hänger sedan på datorns FW-port. Allt är jordat i samma skena. Inga konstigheter, och signalmässigt har det funkat utmärkt.

Well, jag har levt med bara lurar i ett par månader, men igår kopplade jag till en (nygammal) hififörstärkare till mixern, samt nya passiva monitorer. Förstärkaren är oxå jordad. Det blev omedelbart mycket störsignaler av typen "rymdljud när man i gammal science-fiction ska finjustera radioinställningarna" (alltså inte renodlat jordbrum).

Först trodde jag (självklart?) att det var förstärkaren som var kajko, men sen felsökte jag lite. Det visar sig att när jag kopplar ifrån datorjord ELLER jord till förstärkaren, så försvinner problemet. Om jag kopplar ifrån FW-tråden till datorn, så försvinner problemet oxå. Problemet ska alltså ligga nånstans i slingan jord->dator->ljudkort->mixer->förstärkare->jord ?

Nu kör jag så att datorn är jordlös. Datorn är en laptop med sedvanlig batterieliminator. Jag gissar att problemet ligger i just batterieliminatorn.

Någon med vetskap eller gissningar var problemet ligger? ...

tjing

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Batteri eliminatorn är en bra gissning, det är ju inte studio branschen folket på datorföretagen tänker på när de byggar sina laptop psus och det kan nog komma en del störningar den vägen. Jag tror också att du ganska smärtfritt kan köra just laptopen ojordad, beroende på model så brukar inte själva datorn vara jordad utan att det bara är psun som är det.

En annan lösning, beroende på om du kan göra det, är att ha en 4 pins firewire kabel, alltså att att datorn inte driver ljudkortet och då att ljudkortet har en extern strömförsörjning, beroende på ljudkort då såklart. Det kan också lösa problemet.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Batteri eliminatorn är en bra gissning, det är ju inte studio branschen folket på datorföretagen tänker på när de byggar sina laptop psus och det kan nog komma en del störningar den vägen. Jag tror också att du ganska smärtfritt kan köra just laptopen ojordad, beroende på model så brukar inte själva datorn vara jordad utan att det bara är psun som är det.

En annan lösning, beroende på om du kan göra det, är att ha en 4 pins firewire kabel, alltså att att datorn inte driver ljudkortet och då att ljudkortet har en extern strömförsörjning, beroende på ljudkort då såklart. Det kan också lösa problemet.

lycka till!

Men om det e en jordloop som e boven kommer ju inte den lösningen att funka iom att du fortfarande behöver en signaljord i en 4-pin fw.... Ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 4-pinnars FW-kontakt löser inte det här problemet (bra sak för andra problem, men som sagt inte det här ).

Problemet verkar ju vara en groundloop precis som du tror. Lösningen är att "bryta" den på nåt sätt. Det säkra sättet att lösa upp en groundloop är genom att använda transformatorer på signalerna, till exempel på ingången till hifi-stärkaren. Kan kosta en liten peng dock.

När man har balanserade signaler så går det utmärkt att klippa loss jordanslutningen i kabeln på ena sidan för att slippa jordslingor. Signalen kräver ju inte någon "nolla" för att fungera. För obalanserade signaler, typ RCA fungerar det inte, signalen kräver ju en nolla, och ofta är den kopplad till chassi jord som i sin tur är kopplad till jordad anslutning. Då återstår bara att använda transformator.

Rent generellt sett är det en himla dum ide att bryta loss jorden från nätanslutningen. Det kan mycket väl leda till att du får ut livshotande spänningar i jorden på olika ställen. Jordanslutning finns ju där av en orsak, att skydda ditt liv.

Men, men, vi vet alla att det är rätt mycket skräp i nätdelarna till bärbara datorer, och skall man välja något ställe att ta chansen på så kan det vara just där.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input Gunnar.

Jag är nu rätt säker på att det är nätagget / batterieleiminatorn jag hör. Det blir nämligen olika typer av störljud när PC-n är i "power off" än i "power on". Med PC-n avslagen är det bara det högfrekventa ljudet som typiskt skapas av en batterieliminator, med PC-n på så blir det allehanda frekvenser.

Men ... jag tycker fortfarande det är lite konstigt att jag kan "fixa felet" genom att inte ha förstärkaren inkopplad alls (alltså bryta antingen vid PC-n eller förstärkaren). Varför får jag inte en störning redan till mixern om batterieliminatorn orsakar felet? Den borde höras i mixerns hörlursutgång, men det gör den inte.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Löser du problemet genom att köra på batteridrift också - och alltså inte har datorns nätdel inkopplad alls?

Då har du hittat samma problem som väldigt många andra också har i studion, med nätdelar till bärbara. De är elektriskt "skräpiga", som Gunnar sade - så jag undrar lite över hur de kan bli CE-märkta... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Löser du problemet genom att köra på batteridrift också - och alltså inte har datorns nätdel inkopplad alls?

Jajjemen, även det funkar utmärkt. Men igen - det "räcker" att skilja jorden.

**

Jag antar att jorden går hela vägen upp till datorn - alltså det är tre ledare på lågspänningssidan på batterieleiminatorn, "mittenpigg, inre skal och yttre skal" om man kikar på kontaktdonet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...