Jump to content
Annons

Tystna ned sin datorfläkt, går det?


Carle

Recommended Posts

Köpte en studiodator för två-tre år sen. Datorn funkar utmärkt än idag, men fläktarna har börjat låta mer än vad de gjorde. Jag blir lätt välldigt störd och irriterad på det konstanta surrandet så jag undrar om man på något vis kan smörja in eller rengöra eller ngöra någonting alls för att tystna ned fläktarna igen? Just nu är problemet inte jättestort men när datorn var ny visste man knappt om den var på eller av för att den var så tyst, så är ej längre fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innan du funderar på att smörja eller dylikt...:

Skruva upp burken och kolla samtliga fläktar...det finns en stor chans att damm sammlats på fläktblad och galler/filter.

Detta ger ifrån sig en del ljud och dessutom sänks fläktens prestanda och detta gör att den snurrar fortare för att kompensera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, trodde jag gjorde det klart i mitt första inlägg. Jag köpte en tysta fläktar. Så tysta att när skärmen var av råkade folk stänga av min dator när de trodde att de skulle sätta på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, trodde jag gjorde det klart i mitt första inlägg. Jag köpte en tysta fläktar. Så tysta att när skärmen var av råkade folk stänga av min dator när de trodde att de skulle sätta på den.

Fläktar (lagren) nöts ut om inte väldigt bra kvalité (t ex Scythe S-FLEX).

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Alla mekaniska delar slits, som Gilbert säger - så även om fläktarna var tysta för 2-3 år sedan, så är det helt normalt att de inte är det nu längre, så det är bara att byta ut dem när de börjar låta för mycket. Att smörja dem hjälper inte, eftersom det är lagren som slits ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fläktar är förbrukningsvara, och även kvalitetsfläktar dör med åren. Det är ju dock bara en hundring eller ett par att byta ut samtliga!

Som någon nämnde ovan, brukar damm o annat nice fastna på fläkten vilket ger vibrationer, gör att motorn får jobba hårdare o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en studiodator för två-tre år sen. Datorn funkar utmärkt än idag, men fläktarna har börjat låta mer än vad de gjorde. Jag blir lätt välldigt störd och irriterad på det konstanta surrandet så jag undrar om man på något vis kan smörja in eller rengöra eller ngöra någonting alls för att tystna ned fläktarna igen? Just nu är problemet inte jättestort men när datorn var ny visste man knappt om den var på eller av för att den var så tyst, så är ej längre fallet.

Det var länge sen sist, men jag har smort en hel del elektronikfläktar på tiden det fanns riktiga prylar och datorer var skitleksaker eller fungerande dito för 200 000 (hörgh hörgh!). Min erfarenhet är alltså måhända föråldrad, men ett försök kostar inget:

Lyft bort klisterlappen som pluggar igen lagret. Dutta på en droppe symaskinsolja, plugga dit lappen igen. Try it.

...men innan dess, som redan tråden tipsat om; lyft locket och dammsug, om du inte gjort det än! Låt inte dammsugaren dra igång fläkten bara (lås den med ett finger), det kan ge oönskade bieffekter.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Damsug inte inne i datorn, statisk elektricitet och datorer trivs inte väl ihop. Tryckluft på burk är mycket bättre.

Du kan förstås ha tur och inget händer förrän om en par år, men varför chansa?

Redigerat av berch
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...