Nightroad Postat 30 januari 2005 Postat 30 januari 2005 TĂ€nkte höra om nĂ„gon har ett bra tips pĂ„ hur man skyddar sina lĂ„tar innan man börjar sprida dom. Har hört talas om den gamla klassikern att skicka materialet till sig sjĂ€lv i ett rekomenderat brev med mottagarbevis. NĂ€r man vĂ€l Ă„ker till posten och ska skicka ett brevet sĂ„ ifrĂ„gasĂ€tter alltid kassörskan varför jag skriver mitt namn och min adress som bĂ„de avsĂ€ndare och mottagare. Det blir inte bĂ€ttre nĂ€r man försöker förklara syftet med det hela. DĂ„ Ă„ker hakan hela vĂ€gen ner i golvet. Dom tror nog att man Ă€r knĂ€pp som inte har nĂ„got bĂ€ttre för sig Ă€n att skicka brev till sig sjĂ€lv och betala dyra pengar för det. Min poĂ€ng Ă€r alltsĂ„: Finns det verkligen inget enklare sĂ€tt att bevisa vid vilken tidpunkt man gjort musiken? Skulle vara utomordentligt tacksam för tips! Annars blir det en vĂ€ldig massa brev att skicka. đ
Danny Cort (oregistrerad) Postat 30 januari 2005 Postat 30 januari 2005 För det första Àr det en god idé att tÀnka över om & varför du vill "skydda" din musik. PÄ amatörnivÄ Àr det ytterst ovanligt att folk "stjÀl" lÄtar. DÄ ska det isÄfall vara fruktansvÀrt jÀvla överbra lÄtar.
D Vibe Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 Att sjĂ€lva produktionen Ă€r din Ă€r rĂ€tt lĂ€tt att bevisa; bara att visa upp mixen för dem. Men sjĂ€lva lĂ„tmaterialet kan bli svĂ„rare Ă€n att göra pĂ„ det hederliga viset.. Vet inte att om nĂ„gon vittnar och skriver pĂ„ sĂ„ att de kan gĂ„ i god för att det Ă€r din lĂ„t rĂ€cker? Jag har personligen aldrig skickat in nĂ„got till nĂ„got skivbolag, sĂ„ jag vet inte đ.. Ă andra sidan ligger mina lĂ„tar pĂ„ internet, sĂ„ om nĂ„gon har lust att sno dem sĂ„ kan de göra det utan att jag egentligen kan bevisa nĂ„got. Meeen, jag Ă€r juh bara amatör, sĂ„ det Ă€r nog ingen risk att nĂ„gon snor nĂ„got frĂ„n min lĂ„ga nivĂ„.*fniss* /Daniel
Twilight_Zound Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 PÄ ALLA digitala alster ligger ett sÄkallat "Senast anv datum" Jag har "alla" mina alster i midi form pÄ floppy inlÄsta, dÀr finns senast anv datum pÄ dom. Finns lÄtarna pÄ server finns dÀr oxÄ ett senast anv datum, som pÄvisar nÀr lÄten laddades upp, samt om den har Àndrats sÄ Àndras Àven datumet....Kan va bra att veta
D Vibe Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 PÄ ALLA digitala alster ligger ett sÄkallat "Senast anv datum"Jag har "alla" mina alster i midi form pÄ floppy inlÄsta, dÀr finns senast anv datum pÄ dom. Finns lÄtarna pÄ server finns dÀr oxÄ ett senast anv datum, som pÄvisar nÀr lÄten laddades upp, samt om den har Àndrats sÄ Àndras Àven datumet....Kan va bra att veta FrÄgan Àr om bevisningen hÄller eftersom man kan Àndra klockan. /Daniel
android Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 PÄ ALLA digitala alster ligger ett sÄkallat "Senast anv datum"Jag har "alla" mina alster i midi form pÄ floppy inlÄsta, dÀr finns senast anv datum pÄ dom. Finns lÄtarna pÄ server finns dÀr oxÄ ett senast anv datum, som pÄvisar nÀr lÄten laddades upp, samt om den har Àndrats sÄ Àndras Àven datumet....Kan va bra att veta Men frÄgan Àr om det verkligen hÄller...? SÄna hÀrna datagrejer brukar ju va rÀtt sÄ enkla att manipulera. Vi har aldrig orkat bry oss pÄ allvar om det hÀr. Vi STIMmar lÄtarna nÀr de Àr klara (sÄ finns det iallafall ett datum, lÄtlÀngd och en titel dÀr) och litar i övrigt pÄ att vi inte gör sÄ kommersiellt intressant musik...
soda_jam Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 Kopierat frĂ„n STIMs hemsida: Att registrera sin musik hos Stim Ă€r inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har automatiskt upphovsrĂ€ttsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns pĂ„ noter, Ă€r inspelat eller Ă€r registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersĂ€ttning vid offentligt framförande eller inspelning. Stim bevakar inte den ideella rĂ€tten Du har enligt lagen en ideell rĂ€tt som Stim inte bevakar. Plagiat, förvanskning, stöld eller anvĂ€ndning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som krĂ€nkande, bevakar du sjĂ€lv eller ditt musikförlag. Ett sĂ€tt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum Ă€r att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig sjĂ€lv och behĂ„lla försĂ€ndelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du Ă€r den ursprunglige upphovsmannen, men poststĂ€mpelns datum kan vara vĂ€sentlig vid en tvist. Kan ju vara bra att veta vad de anser, tĂ€nkte jag! đ±
Grundtal (oregistrerad) Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 TĂ€nkte höra om nĂ„gon har ett bra tips pĂ„ hur man skyddar sina lĂ„tar innan man börjar sprida dom. Har hört talas om den gamla klassikern att skicka materialet till sig sjĂ€lv i ett rekomenderat brev med mottagarbevis. NĂ€r man vĂ€l Ă„ker till posten och ska skicka ett brevet sĂ„ ifrĂ„gasĂ€tter alltid kassörskan varför jag skriver mitt namn och min adress som bĂ„de avsĂ€ndare och mottagare. Det blir inte bĂ€ttre nĂ€r man försöker förklara syftet med det hela. DĂ„ Ă„ker hakan hela vĂ€gen ner i golvet. Dom tror nog att man Ă€r knĂ€pp som inte har nĂ„got bĂ€ttre för sig Ă€n att skicka brev till sig sjĂ€lv och betala dyra pengar för det. Min poĂ€ng Ă€r alltsĂ„: Finns det verkligen inget enklare sĂ€tt att bevisa vid vilken tidpunkt man gjort musiken? Skulle vara utomordentligt tacksam för tips! Annars blir det en vĂ€ldig massa brev att skicka. đ± Ett tips som jag lĂ€ste i Studio för ett par nummer sedan var att brĂ€nna ut lĂ„tarna pĂ„ CD och sedan lĂ€gga i REK kuvert och fĂ„ det stĂ€mplat med dagens datum - förslut sedan kuvertet och ned i sĂ€kert förvar. Blir det tjafs Ă€r det bara ta fram det oöppnade kuvertet med lĂ„ten/lĂ„tarna pĂ„ och sĂ€ga - Your going down ..
hackeman Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 PÄ ALLA digitala alster ligger ett sÄkallat "Senast anv datum"Jag har "alla" mina alster i midi form pÄ floppy inlÄsta, dÀr finns senast anv datum pÄ dom. Finns lÄtarna pÄ server finns dÀr oxÄ ett senast anv datum, som pÄvisar nÀr lÄten laddades upp, samt om den har Àndrats sÄ Àndras Àven datumet....Kan va bra att veta Som de andra oxÄ Àr inne pÄ, det dÀr hÄller inte vid en tvist eftersom fildatum gÄr att Àndra. Jag rekommenderar istÀllet nÄgot av följande: Rek brev till sig sjÀlv med mottagningsbevis och sluten försÀndelse enl. STIMs hemsida (se soda_jams inlÀgg ovan). Köp MasterWriter och anvÀnd dess inbyggda funktion med samma syfte. AnvÀnd www.icreateditfirst.com. Kolla Àven https://www.studio.se/index.php?showtopic=4250 samt de trÄdar jag lÀnkat till i första inlÀgget. Sen diskuteras det som vanligt parallellt i en annan trÄd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=8037
Nightroad Postat 31 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 31 januari 2005 Tack för tipsen allihopa. Vet ej om jag blev sĂ„ mycket mer klok pĂ„ det. Det bĂ€sta verkar fortfarande vara att skicka matrialet till sig sjĂ€lv eller? Problemet Ă€r bara att posten hĂ„ller pĂ„ att avveckla det dĂ€r med post stĂ€mplar har jag hört och dĂ„ fallerar ju alltihop. đ
hackeman Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 Tack för tipsen allihopa. Vet ej om jag blev sĂ„ mycket mer klok pĂ„ det. Det bĂ€sta verkar fortfarande vara att skicka matrialet till sig sjĂ€lv eller? Problemet Ă€r bara att posten hĂ„ller pĂ„ att avveckla det dĂ€r med post stĂ€mplar har jag hört och dĂ„ fallerar ju alltihop. đ NĂ€, dĂ„ tar de andra tvĂ„ alternativen jag nĂ€mnde över. LĂ€s igen. Och följ lĂ€nkarna.
Björn Olsberg Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 (redigerat) EDIT: IstÀllet för att sÀga till sÄ raderades tre inlÀgg frÄn Max och Danny. Redigerat 31 januari 2005 av Olsberg
android Postat 1 februari 2005 Postat 1 februari 2005 Som de andra oxÄ Àr inne pÄ, det dÀr hÄller inte vid en tvist eftersom fildatum gÄr att Àndra. Jag rekommenderar istÀllet nÄgot av följande: Rek brev till sig sjÀlv med mottagningsbevis och sluten försÀndelse enl. STIMs hemsida (se soda_jams inlÀgg ovan). Köp MasterWriter och anvÀnd dess inbyggda funktion med samma syfte. AnvÀnd www.icreateditfirst.com. Men hur tillförlitliga Àr egentligen de dÀr? Jag kanske Àr onödigt paranoid, men en viss skepticism kommer alltid över mig nÀr jag erbjuds nÄn "juridisk" tjÀnst via internet...
maxmixmaster Postat 11 februari 2005 Postat 11 februari 2005 "Chansen att nĂ„gon snor din lĂ„t Ă€r ungefĂ€r lika stor som om du skulle fĂ„ ett flygplan i huvudet pĂ„ en parkering" Ett citat frĂ„n författaren Kent Wennman, dĂ„ jag var pĂ„ hans förelĂ€sning. Inget skivbolag i vĂ€rlden skulle ta den risken, och sĂ€kerligen ingen artist heller. Handlar det om underground sĂ„ antar jag att risken finns, men jag pĂ„stĂ„r att musiker i grund och botten Ă€r hederliga mĂ€nniskor nĂ€r det gĂ€ller konstnĂ€rlighet i musikalisk framtoning đ NĂ€r det gĂ€ller plagiat och lĂ„tstöld sĂ„ tror jag vi musiker hittar pĂ„ vĂ„ra egna problem att oroa oss kring. För övrigt intrĂ€der det upphovsrĂ€ttsliga skyddet exakt vid det ögonblick dĂ„ verket uppkommer.
hackeman Postat 11 februari 2005 Postat 11 februari 2005 "Chansen att nĂ„gon snor din lĂ„t Ă€r ungefĂ€r lika stor som om du skulle fĂ„ ett flygplan i huvudet pĂ„ en parkering"Ett citat frĂ„n författaren Kent Wennman, dĂ„ jag var pĂ„ hans förelĂ€sning. Inget skivbolag i vĂ€rlden skulle ta den risken, och sĂ€kerligen ingen artist heller. Handlar det om underground sĂ„ antar jag att risken finns, men jag pĂ„stĂ„r att musiker i grund och botten Ă€r hederliga mĂ€nniskor nĂ€r det gĂ€ller konstnĂ€rlighet i musikalisk framtoning đ NĂ€r det gĂ€ller plagiat och lĂ„tstöld sĂ„ tror jag vi musiker hittar pĂ„ vĂ„ra egna problem att oroa oss kring. För övrigt intrĂ€der det upphovsrĂ€ttsliga skyddet exakt vid det ögonblick dĂ„ verket uppkommer. Jag önskar jag höll med dig, det hade varit en vacker sanning. đ Men för det första handlar inte den kommersiella musikindustrin om "konstnĂ€rlighet i musikalisk framtoning", det handlar i första hand om att driva en lönsam affĂ€rsversamhet. För det andra sĂ„ vet jag exempel dĂ€r "skivbolag i vĂ€rlden" (i Sverige, i tiden) har "snott" inskickat demomaterial och lagt pĂ„ nĂ„gon av sina egna artister. Att sno redan signade lĂ„tar tror inte jag heller nĂ„got skivbolag gör, men det var som sagt inte det som var frĂ„gan hĂ€r. Men för övrigt hĂ„ller jag med dig. đ
Stinkey (oregistrerad) Postat 11 februari 2005 Postat 11 februari 2005 Och skulle nÄn sno din lÄt finns allltid "That good old ultra violence" att ta till!!!!
hackeman Postat 11 februari 2005 Postat 11 februari 2005 Och skulle nĂ„n sno din lĂ„t finns allltid "That good old ultra violence" att ta till!!!! Now we're talking!! đ
Svedsko-b3 Postat 15 februari 2005 Postat 15 februari 2005 GÄ med i SMF Registrering och deponering av musikaliska verk Som medlem i SMFkan du kostnadsfritt registrera dina musikaliska verk (för icke medlem kostar detta 1 300 kronor per tillfÀlle). Registreringen och deponeringen av dina musikaliska verk ger frÄn ankomstdagen bevisvÀrde vid en eventuell kommande upphovsrÀtttvist. NÀr du önskar skydda din upphovsrÀtt till ett eller flera musikaliska verk ska du göra sÄ hÀr: 1. Skicka in din CD-inspelning, bandinspelning, texter eller noter vÀl förpackade till: Svenska Musikerförbundet att: Bernt Ericsson Box 49144
hackeman Postat 15 februari 2005 Postat 15 februari 2005 NÀr du önskar skydda din upphovsrÀtt till ett eller flera musikaliska verk ska du göra sÄ hÀr: 1. Skicka in din CD-inspelning, bandinspelning, texter eller noter vÀl förpackade till: Svenska Musikerförbundet att: Bernt Ericsson Box 49144 PÄ vilket vis Àr detta bÀttre Àn att skicka rek brev med mottagningsbevis till sig sjÀlv?
Svedsko-b3 Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 PÄ vilket vis Àr detta bÀttre Àn att skicka rek brev med mottagningsbevis till sig sjÀlv? Jo du har dina verk hos en tillförlitlig instans och inte i din byrÄlÄda dÀr dina barn rotar.
hackeman Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 PĂ„ vilket vis Ă€r detta bĂ€ttre Ă€n att skicka rek brev med mottagningsbevis till sig sjĂ€lv? Jo du har dina verk hos en tillförlitlig instans och inte i din byrĂ„lĂ„da dĂ€r dina barn rotar. Ă andra sidan kan jag köpa ett kassaskĂ„p för de pengarna det skulle kosta att gĂ„ med i SMF. đ
onosoul Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 (redigerat) Hur skyddar man egentligen sin musik pÄ bÀsta sÀtt? MÄnga skickar brev till sig sjÀlva och förvarar dessa oöppnade om nÄgon skulle sno Ät sig av dina lÄtar. Man kan vÀl Àven gÄ till posten och fÄ mastertapen i ett speciellt paket, datumstÀmplat. Allt detta kÀnns ganska jobbigt. Hur gör ni? Redigerat 20 december 2007 av Olsberg SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 (redigerat) inget alls, jag litar pÄ mina hederliga medmÀnniskor. Och man kan alltid göra fler lÄtar. Förresten tycker jag att det snos alldeles för lite nuförtiden. Redigerat 2 april 2005 av maxmaxmax
Neko Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 (redigerat) Finns ett antal trÄdar om den hÀr saken. Sök sÄ skall du finna. NÀr jag ÀndÄ var i farten, kunde jag lika gÀrna lÀnka till 3 dikussioner om detta. 1 2 3 Redigerat 2 april 2005 av Neko
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 Stekare! Simply cooking books.. Jag tror dessutom inte att det finns nÄgot bÀttre sÀtt Àn just det du beskriver Àn sÄ lÀnge. LÀttare att vara hopplöst naiv Àn att tassa runt med sitt lufttunna copyright, om man ÀndÄ inte orkar posta allt man gör.
rabaclabin Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 (redigerat) Ăr det nĂ„n som vet om man mĂ„ste copyrighta en sĂ„ng om man tex skall skicka en fil med en sĂ„ng....Jag vet at i USA sĂ„ kan man registrera en sĂ„ng med US office of copyrights(eller nĂ„t sĂ„nt) men hur gör ni hĂ€r i Sverige.Hey jag bryr mig inte om nĂ„n snor min sĂ„ng,bara jag fĂ„r betalt för det HaHa N. Redigerat 3 januari 2008 av Olsberg SlĂ„r ihop med din tidigare trĂ„d i Ă€mnet
maxmixmaster Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 (redigerat) Nej, upphovsrÀttslagen trÀder i kraft dÄ idén till det musikaliska verket uppkommit. BÄde utövares, kompositörers och textförfattares rÀttigheter etc. Ätnjuter alltsÄ en form av upphovsrÀttsligt skydd. Det finns dock ingen garanti mot att nÄgon "plagierar" eller inspireras av ditt verk och skapar ett liknande alster. Redigerat 16 oktober 2006 av maxmixmaster
Who the fuck is billy Jo? Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 Nej, upphovsrĂ€ttslagen trĂ€der i kraft dĂ„ idĂ©n till det musikaliska verket uppkommit. BĂ„de utövares, kompositörers och textförfattares rĂ€ttigheter etc. Ă„tnjuter alltsĂ„ en form av upphovsrĂ€ttsligt skydd.Det finns dock ingen garanti mot att nĂ„gon "plagierar" eller inspireras av ditt verk och skapar ett liknande alster. Ăr det inte nĂ€r verket fĂ€rdigstĂ€lls som upphovsrĂ€ttslagen trĂ€der i kraft?
spaceman Postat 16 oktober 2006 Postat 16 oktober 2006 SÄlÀnge som lÄten Àr Stimmad sÄ har du upphovsrÀtten i komersiella samanhang. Musikförlaget bevakar att ingen missbrukar lÄten. Har du inget musikförlag gÀller det att du bevakar det sjÀlv.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.