Jump to content
Annons

Hur skyddar jag min musik?


Nightroad

Recommended Posts

Sålänge som låten är Stimmad så har du upphovsrätten i komersiella samanhang. Musikförlaget bevakar att ingen missbrukar låten. Har du inget musikförlag gäller det att du bevakar det själv.

Intressant som tusan! Det innebär ju egentligen att STIM är ett väldigt bra skydd eftersom man vill ha betalt ifall någon snor ens låt och åker land och rike runt och framför den. Har jag då stimmat den kommer stålarna till mig.

I övrigt är väl bästa sättet "fattigmans upphovsrättsskydd" som det ibland kallas. Observera här att postkassörskan alltid sagt till mig att det INTE ska skickas rekommenderat då, utan assurerat, vilket är att man åsätter försändelsen ett visst värde - det värde man tror att manuset, musiken eller vad det nu handlar om, är värt i framtiden. Assurerat med mottagningsbevis.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Textbearbetningsprogrammet Masterwriter nämndes i början av tråden. Det har en funktion som kallas för Songuard. I programmet finns en enkel inspelningsfunktion där man lallar in sin melodi och tillsammans med texten skickas det in i deras digitala kassaskåp där det förses med datumstämpel. Vid en eventuell rättstvist kan man få ut ett certifikat mot en mindre kostnad (vet ej dock hur "mindre").

Jag använder själv Masterwriter när jag skriver texter men har ännu inte använt mig av songuardfunktionen.

Enligt uppgift så har det ännu inte funnits ett fall där detta har använts som bevis vid tvister. Om detta beror på att funktionen inte är speciellt frekvent utnyttjat eller att låtstölder är extremt ovanliga vill jag ha osagt.

Demovideo på hur det funkar

Jag har i och för sig blivit varnad för vissa svenska låtskrivare som är bra på att sno bra låtidéer men tror att en regelrätt stöld av en låt inte är något man behöver vara speciellt orolig för.

För de som vill lära sig mer om Musikjuridik kan jag tipsa om en distansutbildning (25%) på Växjö Universitet som jag själv läser på just nu. Annars är boken "Musik som levebröd" av Kent Wennman & Per Boysen en guldgruva för information om ämnet.

Musikjuridik i ett branschperspektiv - on line, 7,5 högskolepoäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bugar för informationen Audiorent!!

Tilläggas kan nog att när man väl "gett ut" sin skiva med låtar så har den kommit ut med datum och allt och det ska mycket till för att någon annan ska göra någon/några låt/ar i efterhand och säga att det är deras. Förvisso förekommer det också, men...

Några skrev tidigt i tråden att det ska mycket till för att det ska hända saker bland artister på amatörnivå av detta slaget. Men jag vill nog våga mig på gissningen att det är vanligare på amatörnivå än på proffsnivå. Skälen kan vara att låtar och artister är mindre kända och de tror att det kan vara lättare att komma undan. Plus det faktum att professionella artister är i minoritet jfr rena amatörer på området, borde göra att det oftare drabbar amatörmusiker.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Var f.ö. iväg nu och postade en försändelse. Kassörskan på Posten Företagscenter sa att man bara kan få ersättning för upp till varuvärdet och som enligt hennes mening uppgick till en tjuga max... "papper och lite plast". Jag hade satt värdet 200000 kr på kuvertet. Det kostade 231 spänn. "Det kan ju inte vara värt nåt", sa hon och hånskrattade. "Vi får väl se", sa jag.

Hur har ni gjort, ni som har gjort nåt?

🙂

vaniljhjärta//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså, nu har jag bara slarvläst de senaste inläggen, men... Det där med varurvärde har bara relevans om posten skulle slarva bort/paja din försändelse. Då lär du inte få många kronor för en bränd cd, oavsett vilken kulturskatt du bränt på den. Går det åt pepparn är det ju liksom bara att skicka om. Inte fan kan du gå till posten och kräva ersättning om nån snor din låt 🙂.

Jag kanske har missat nån form av subtil sarkasm, men i så fall var den rätt långsökt.

Jag kommer inte ihåg vad rekommendationen ska vara bra för i sammanhanget, men det är väl bara för att bevisa att det var du som skickade/tog emot försändelsen.

Och datumet såklart.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Men asså, nu har jag bara slarvläst de senaste inläggen, men... Det där med varurvärde har bara relevans om posten skulle slarva bort/paja din försändelse. Då lär du inte få många kronor för en bränd cd, oavsett vilken kulturskatt du bränt på den. Går det åt pepparn är det ju liksom bara att skicka om. Inte fan kan du gå till posten och kräva ersättning om nån snor din låt 😄.

Jag kanske har missat nån form av subtil sarkasm, men i så fall var den rätt långsökt.

Jag kommer inte ihåg vad rekommendationen ska vara bra för i sammanhanget, men det är väl bara för att bevisa att det var du som skickade/tog emot försändelsen.

Och datumet såklart.

/Andreas

Ok, du ser det så du.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt uppgift så har det ännu inte funnits ett fall där detta har använts som bevis vid tvister. Om detta beror på att funktionen inte är speciellt frekvent utnyttjat eller att låtstölder är extremt ovanliga vill jag ha osagt.

Jag tror på det sistnämnda, eller åtminstone att de är mycket svårbevisade! Det finns faktiskt bara ett enda rättsfall i Sverige som handlar om plagiat. Popmusik är en så pass enkel konstform att det borde vara mycket svårt att hävda sin äganderätt till enkla melodier, vilket inte minst bevisades i detta enda rättsfall, som gick till högre instanser, försatte Drängarnas förlag i konkurs och ärligt talat hade kunnat sluta helt annorlunda svaranden skött sina kort lite bättre.

Det handlar naturligtvis om Landslaget vs Drängarna, läs mer här: http://www.rfod.se/tidning/article.asp?Nr=148&old=1

Redigerat av Göran Ewertsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedärja. Avtalet med Posten innebar inte "varuvärde" utan "Posten ansvarar för innehållet upp till ett styrkt värde av högst värdebeloppet".

Kan man bevisa att det fysiska värdet i försändelsen var värd 20000 kr ska man få den ersättningen alternativt om man kan bevisa att

det fysiska föremålet hade genererat 20000 kr i inkomster genom ett tecknat avtal som nu uteblivit pga Postens klantighet, ska man

också få ersättning med den summan.

☺️

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, fattar fortfarande inte vad det har med ämnet att göra.

Angående att det är få rättsfall tror jag snarare att det (som det står i Görans länk) handlar om att det görs upp utanför rätten. Förresten, domen slog ju fast att Drängarna plagierat Landslaget, jag fattar inte hur det bevisar din ståndpunkt Göran?

Kort och gott tror jag nog att man behöver "bevis" för att kunna hävda sin rätt, inte minst som amatör eftersom man lätt blir överkörd utan ordentligt på fötterna. För att ta några exempel på "låtstölder" kan man ju nämna Led Zeppelin, Curtis Mayfield (Can't satisfy), och fler exempel. Det är inte så ovanligt som ni vill tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, fattar fortfarande inte vad det har med ämnet att göra.

Angående att det är få rättsfall tror jag snarare att det (som det står i Görans länk) handlar om att det görs upp utanför rätten. Förresten, domen slog ju fast att Drängarna plagierat Landslaget, jag fattar inte hur det bevisar din ståndpunkt Göran?

Kort och gott tror jag nog att man behöver "bevis" för att kunna hävda sin rätt, inte minst som amatör eftersom man lätt blir överkörd utan ordentligt på fötterna. För att ta några exempel på "låtstölder" kan man ju nämna Led Zeppelin, Curtis Mayfield (Can't satisfy), och fler exempel. Det är inte så ovanligt som ni vill tro.

Personligen tror jag att låtstölder förekommer en del.

Varför ska det vara mottagningsbevis egentligen, när man skickar till sig själv?

En del förlag vill ha det så bara... men svårt att förklara för Posten.

En gång kom mottagningsbeviset separat i brevlådan.

En annan gång fick jag en avi en knapp månad senare då jag fick hämta mottagningsbeviset separat.

Denna gången fick jag med mig det direkt.

Schyssta influenser du hade! Lycka till i Australien, YogSothoth.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, domen slog ju fast att Drängarna plagierat Landslaget, jag fattar inte hur det bevisar din ståndpunkt Göran?

Jo, att dels är detta det enda rättsfall någonsin i Sverige som handlar om musikplagiat (låtstölder är ovanliga!) dels kunde Drängarna lika gärna vunnit om man drivit teorin om Landslagets egen "stöld" väsentligt hårdare - det är en utbredd uppfattning bland många jag känner åtminstone - och då blir riskerna med att driva ett sådant mål för stora. Slutsats: Simma lugnt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då är jag med Göran, misstolkade nog ditt inlägg lite.

För att sammanfatta lite, om jag tolkat situationen rätt, är det så här:

Man behöver inte "skydda" sin musik eftersom den är automatiskt skyddad via upphovsrättslagen.

Om man vill bevaka sin rätt till ersättning gör man lämpligen det via STIM och registrerar sina låtar hos dom.

Om man vill att någon annan bevakar att alstret inte missbrukas förlägger man det.

Om man i framtiden vill "bevisa" att man är upphovsman skickar man alstret rekat & förseglat till sig själv med mottagninsbevis.

Alternativt går man med i Musikerförbundet och använder deras deponitjänst. Minst lika krångligt (verkar det), men antagligen med högre bevisvärde.

Eventuellt kan man göra "beviset" digitalt, mha av en hash av filen/filerna och publicera/lagra hashen på ett sätt som går att säkra datumet på.

Detta får väl anses hänga i luften eftersom det dels aldrig blivit prövat i praktiken (vad jag vet?) och dels måste man ha ett sätt att bevisa datumet. Jag gillar tanken dock. Kanske skulle det räcka med att lägga upp en hemsida med hashar som man låter t.ex. "waybackmachine" cacha?

Om musikerförbundet hade sin deponihantering över nätet, med Bank-ID, skulle jag tro att den vore mycket mer attraktiv. För mig som amatör är inte enbart den tjänsten värd medlemsavgiften, när jag kan göra i stort sett samma sak själv. Finns ju iofs andra fördelar att vara med, men man bör nog ha en viss inkomst från musiken innan det blir aktuellt.

Sen beror ju behovet av "skydd" på vilken nivå av paranoia/storhetsvansinne man ligger inne med 😄.

Schyssta influenser du hade! Lycka till i Australien, YogSothoth.

Tackar. Det verkar aldrig som jag kommer iväg bara, kuggade uppkörningen (igen) och vill väääldigt gärna ha "lappen" innan jag åker. Aja, tredje gången gillt...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man i framtiden vill "bevisa" att man är upphovsman skickar man alstret rekat & förseglat till sig själv med mottagningsbevis.

/Andreas

På Posten sa de att man inte kan få BÅDE rekommenderat opch assurerat samtidigt.

Brevet assureras, dvs. åsätts ett värde. Numera användes termen värdepost och inte assurerat.

Man begär tilläggstjänsten personlig utlämning.

Rekommenderat blir överflödigt.

Mottagningsbevis har jag som rekommendation från både förlag, stim och bolag läst att man ska ha.

Men varför kunde jag inte förklara för Posten.

Vet ni?

😄

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mottagningsbevis har jag som rekommendation från både förlag, stim och bolag läst att man ska ha.

Men varför kunde jag inte förklara för Posten.

Vet ni?

Du citerar ju en mening som förklarar det? Du får en oberoende tidsstämpel på kuvertet - detta datum hade du bevisligen skapat detta musikstycke som finns på CD:n i det förseglade kuvertet. Vid tvist, kan du alltså bevisa att du var först genom att öppna kuvertet (i sällskap av oberoende vittnen, såklart). Genom mottagningsbeviset knyts du personligen ihop med kuvertet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom mottagningsbeviset knyts du personligen ihop med kuvertet.

"Knyts ihop"?

"Mottagningsbeviset är ju bara ett bevis för den som skickat försändelsen att den som skulle ha den har fått den, och det vet väl du eftersom du nu är här och hämtar ut den."

"Det är numera inte alls ovanligt att folk skickar såhär på detta viset till sig själv."

"Vi har förstått att det är datumstämpeln man vill åt."

"Men det är bara du som har önskat mottagningsbevis."

Så föll deras ord och vad ska man svara på det?

😛

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det är så att några som håller på att färdigställa en film vill ha med en låt som jag har skrivit och spelat in. Dom har inte budget för att betala vilket känns okej för mig då det inte är någon jätte stor produktion dom gör, och jag kan tänka mig att se det som lite bra reklam bara.

Dom säger att dom har kontakt med en jurist som skall se över rättigheter och dom vill att vi skall skriva ett avtal som ger dom rätten att använda låten i sin film.

Jag har inte registrerat verket på stim än och det bör jag väl göra?

Vad bör jag mer tänka på?

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen manager och om jag hade haft det så skulle han/hon inte fått 50%!

Tack för ditt svar i alla fall. 🥰

aah ursäkta för att jag drar ett mycket långsökt skämt ist för att svara på frågan

det bästa rådet är väl att försöka prata med nån som är van att hantera såna frågor

det finns många olika sätt att reglera sånt här

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så att några som håller på att färdigställa en film vill ha med en låt som jag har skrivit och spelat in. Dom har inte budget för att betala vilket känns okej för mig då det inte är någon jätte stor produktion dom gör, och jag kan tänka mig att se det som lite bra reklam bara.

Dom säger att dom har kontakt med en jurist som skall se över rättigheter och dom vill att vi skall skriva ett avtal som ger dom rätten att använda låten i sin film.

Jag har inte registrerat verket på stim än och det bör jag väl göra?

Vad bör jag mer tänka på?

/stonerbox

Skicka låten till dig själv medan tid är, dvs. innan Postens alla Företagscenter har försvunnit enligt planen. Tror nämligen inte att alla tipsombud vet vad sånt gäller. Det ska vara ett specialtejp som den postanställde ska klistra på efter att du skrivit din autograf runtom på kuvertet på ALLA dessa skarvar. Förseglat typ. Du ska skicka detta brev till dig själv och ALDRIG öppna det. Kan fungera som ett hjälpmedel vid tvist. Och då menar jag inte fanfest för Chubby Checker.

Anmäl den till STIM.

LÅT DEM ENLIGT KONTRAKT FÅ ANVÄNDA LÅTEN I JUST DENNA FILMEN MEN INTE PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT. DU SKA ALLTSÅ FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT LÄGGA DEN PÅ EGEN CD ELLER DVD, FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT FRAMFÖRA DEN LIVE etc. Så gjorde jag när ett skivbolag i US ville ha med mig på en samlings-cd.

Sök i trådar här om det ytterligare... finns ju att registrera sig till och anmäla låten till andra organisationer också...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

aah ursäkta för att jag drar ett mycket långsökt skämt ist för att svara på frågan

det bästa rådet är väl att försöka prata med nån som är van att hantera såna frågor

det finns många olika sätt att reglera sånt här

Absolut igen fara. 😛

Skicka låten till dig själv medan tid är, dvs. innan Postens alla Företagscenter har försvunnit enligt planen. Tror nämligen inte att alla tipsombud vet vad sånt gäller. Det ska vara ett specialtejp som den postanställde ska klistra på efter att du skrivit din autograf runtom på kuvertet på ALLA dessa skarvar. Förseglat typ. Du ska skicka detta brev till dig själv och ALDRIG öppna det. Kan fungera som ett hjälpmedel vid tvist. Och då menar jag inte fanfest för Chubby Checker.

Anmäl den till STIM.

LÅT DEM ENLIGT KONTRAKT FÅ ANVÄNDA LÅTEN I JUST DENNA FILMEN MEN INTE PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT. DU SKA ALLTSÅ FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT LÄGGA DEN PÅ EGEN CD ELLER DVD, FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT FRAMFÖRA DEN LIVE etc. Så gjorde jag när ett skivbolag i US ville ha med mig på en samlings-cd.

Sök i trådar här om det ytterligare... finns ju att registrera sig till och anmäla låten till andra organisationer också...

Precis så tänker jag också, att ge dom rätten att använda låten enbart för den produktionen.

Tack för ett bra svar, rätt nyttiga grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka låten till dig själv medan tid är, dvs. innan Postens alla Företagscenter har försvunnit enligt planen. Tror nämligen inte att alla tipsombud vet vad sånt gäller. Det ska vara ett specialtejp som den postanställde ska klistra på efter att du skrivit din autograf runtom på kuvertet på ALLA dessa skarvar. Förseglat typ. Du ska skicka detta brev till dig själv och ALDRIG öppna det. Kan fungera som ett hjälpmedel vid tvist. Och då menar jag inte fanfest för Chubby Checker.

Anmäl den till STIM.

LÅT DEM ENLIGT KONTRAKT FÅ ANVÄNDA LÅTEN I JUST DENNA FILMEN MEN INTE PÅ NÅGOT ANNAT SÄTT. DU SKA ALLTSÅ FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT LÄGGA DEN PÅ EGEN CD ELLER DVD, FÅ BEHÅLLA RÄTTEN ATT FRAMFÖRA DEN LIVE etc. Så gjorde jag när ett skivbolag i US ville ha med mig på en samlings-cd.

Sök i trådar här om det ytterligare... finns ju att registrera sig till och anmäla låten till andra organisationer också...

det låter ju verkligen som att det är rikets säkerheter som ska skickas nånstans...

Var har du hittat infon om att man ska skriva sin autograf på alla skarvar? Enda gången jag hört detta säkerhetstänk tidigare, var "musik" som snackade om det för ca 2 år sen, och då var det såhär "...Seriöst: skicka den till den själv förseglad med blått specialtejp och din namnteckning runt om hela tejpen - alla skarvar på kuvertet ska vara täckta, så man måste öppna tejpet om det ska öppnas. På Posten hjälper de dig med detta! Det enda du ska ha med dig dit är bandet/cd/cdr/noter/texter, där du lägger i materialet i ett kuvert som de tillhandahåller dig. Du lägger i materialet och klistrar igen kuvertet. Sedan är det kassörskan som applicerar blåa specialtejpet och ber dig skriva namnteckningarna runtom, över tejp och kuvert (lite grann i varje namnteckning ska hamna på kuvertet och det mesta på tejpet..."

Så, vad gäller? ska det vara översållat av autografer, eller bara på både tape och paket?

Skönt att man inte håller på med musik som någon vill plagiera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter ju verkligen som att det är rikets säkerheter som ska skickas nånstans...

Var har du hittat infon om att man ska skriva sin autograf på alla skarvar? Enda gången jag hört detta säkerhetstänk tidigare, var "musik" som snackade om det för ca 2 år sen, och då var det såhär "...Seriöst: skicka den till den själv förseglad med blått specialtejp och din namnteckning runt om hela tejpen - alla skarvar på kuvertet ska vara täckta, så man måste öppna tejpet om det ska öppnas. På Posten hjälper de dig med detta! Det enda du ska ha med dig dit är bandet/cd/cdr/noter/texter, där du lägger i materialet i ett kuvert som de tillhandahåller dig. Du lägger i materialet och klistrar igen kuvertet. Sedan är det kassörskan som applicerar blåa specialtejpet och ber dig skriva namnteckningarna runtom, över tejp och kuvert (lite grann i varje namnteckning ska hamna på kuvertet och det mesta på tejpet..."

Så, vad gäller? ska det vara översållat av autografer, eller bara på både tape och paket?

Skönt att man inte håller på med musik som någon vill plagiera 😉

Rätt beskrivet ovanför med ett undantag, efter att man lagt i materialet i kuvertet så skriver man ALLRA FÖRST sin autograf runtom på alla kuvertets skarvar på ett sådant sätt att man absolut inte kan öppna kuvertet från någon sida utan att autografen hänger med. Det blå (som tydligen kan vara rött numera, färgen spelar ingen roll) specialtejpet ska DÄREFTER appliceras med skarvarna i mitten av tejpen hela tiden, så lika mycket tejp täcker autograferna ovanför som under dem.

1) Stoppa i materialet och klistra igen kuvertet. Skriv din autograf runtom kuvertet över ALLA dess skarvar.

2) Applicera den blå tejpen eller röda...

3) Begär assurerat och med mottagningsbevis, även om de kan konstra...

Översållat?? Nej, men man skriver ju det runtom ovanpå skarvarna.

Tänk på att du av kassörskan ombeds skriva värdet som det ska assureras för (värdepost) - dels på en speciell sandfärgad talong och dels med bokstäver och bläckpenna på en speciell plats på framsidan av försändelsen som hon kommer att instruera dig om. Platsen varierar med försändelsens storlek. Eftersom skillnaden i pris för denna assuranstjänst inte ökar så kraftigt med stigande värden så kan man lika gärna dra till lite extra, så att eventuella inkomstbortfall möjligen kan täckas. Posten ansvarar "bara" för prylens värde, och med en cdr kan de pådyvla att det rör sig om en tia max, men jag har pratat med en erkänd advokat om detta och eventuella inkomstbortfall täcks definitivt! Man betalar för en tjänst som innebär att Posten tar ansvar. Vem skulle man annars stämma?

Har för mig att jag fick den skriftliga informationen om detta från ett skivpresseri jag kontaktade i ett offertärende eller så kan det ha varit ifpi eller både och. Sedan hade jag med den lappen till Posten första gången. Har för mig att källan var SAMI eller liknande. Har också vid ett tillfälle sett just samma artikel om säkerhetsförsändelse i en tidning. Det var en tecknad man nedtill också, minns jag... Har inte STIM kvar en del info om detta på sin webbsida förresten?

Är det en seriös Postkassörska/ombud så tar hon/han sig an uppgiften noggrannt. Mitt ärende tog 20 minuter förra gången.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja!

Då var det stonerboxen här igen... Ska ha med en låt på en samlingsplatta i Australien och funderar på hur man går till väga för att få ersättning när den säljs?

Känner mig väldigt lost, trots att man har läst musikjuridik.

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja!

Då var det stonerboxen här igen... Ska ha med en låt på en samlingsplatta i Australien och funderar på hur man går till väga för att få ersättning när den säljs?

Känner mig väldigt lost, trots att man har läst musikjuridik.

Det ska stå i kontraktet!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Som de flesta säger här i tråden. Släng iväg ett rekomenderat brev, spara det och skydda det med ditt liv. Blir det tvist så vet du vart du har dina gamla demos/original eller vad det kan vara.

Om Glen Bengtsson skriver en låt som slår igenom som jag tycker låter jävligt lik min låt som jag har ute på internet så att släktingar och vänner kan lyssna, så kommer ju antagligen Glen Bengtsson säga: "Det kan ju lika väl vara du som kopierat min låt"

Men vips, så har man ett 5 år gammalt oöppnat brev som åtminstone visar att man med största sannolikhet gjorde den omtivstade låten/kompositionen 5 år innan Glen Bengtsson blev känd med sitt potentiella plagiat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Tänkte höra om någon har ett bra tips på hur man skyddar sina låtar

Gi dem ut på iTunes etc.. Om du da ikke er låtskriver og søker å få dem publiserte med andre artister.

Ellers; jeg har stort sett gitt opp å beskytte min egen musikk. Det tar for lang tid og er uansett ikke vanntett.

Internett har gjørt det enkelt å stjele musikk/ideer, men også enkelt å oppdage tyverier.

Og til sist; en link eller to fra en av de beste svenske låttyvene jeg vet om; Per Gessle 😉

Roxette. Listen to your heart. September 1988

Heart What about love. June 1985

Link to comment
Dela på andra sajter

Gi dem ut på iTunes etc.. Om du da ikke er låtskriver og søker å få dem publiserte med andre artister.

Ellers; jeg har stort sett gitt opp å beskytte min egen musikk. Det tar for lang tid og er uansett ikke vanntett.

Internett har gjørt det enkelt å stjele musikk/ideer, men også enkelt å oppdage tyverier.

Og til sist; en link eller to fra en av de beste svenske låttyvene jeg vet om; Per Gessle 😉

[YouTube-videor]

Håller med. Även om man kan bevisa att man "skrev låten först" så kan det ju bli frågan om en dyrbar rättsprocess innan man får rätt. Och vilken amatörmusiker/mindre känd musiker har råd med det? Förlorar man målet kan det bli en smäll på höga belopp som man måste betala.

Och även om låtarna låter lika är det inte alls säkert att en domstol bedömer det som plagiat. Det måste ju dessutom finnas ett uppsåt att stjäla en låt också, och det är inte helt enkelt att bevisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...