Jump to content
Annons

Hur skyddar jag min musik?


Nightroad

Recommended Posts

Tänkte höra om någon har ett bra tips på hur man skyddar sina låtar innan man börjar sprida dom.

Har hört talas om den gamla klassikern att skicka materialet till sig själv i ett rekomenderat brev med mottagarbevis. När man väl åker till posten och ska skicka ett brevet så ifrågasätter alltid kassörskan varför jag skriver mitt namn och min adress som både avsändare och mottagare. Det blir inte bättre när man försöker förklara syftet med det hela. Då åker hakan hela vägen ner i golvet. Dom tror nog att man är knäpp som inte har något bättre för sig än att skicka brev till sig själv och betala dyra pengar för det.

Min poäng är alltså: Finns det verkligen inget enklare sätt att bevisa vid vilken tidpunkt man gjort musiken?

Skulle vara utomordentligt tacksam för tips! Annars blir det en väldig massa brev att skicka. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Danny Cort (oregistrerad)

För det första är det en god idé att tänka över om & varför du vill "skydda" din musik.

På amatörnivå är det ytterst ovanligt att folk "stjäl" låtar.

Då ska det isåfall vara fruktansvärt jävla överbra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att själva produktionen är din är rätt lätt att bevisa; bara att visa upp mixen för dem. Men själva låtmaterialet kan bli svårare än att göra på det hederliga viset..

Vet inte att om någon vittnar och skriver på så att de kan gå i god för att det är din låt räcker?

Jag har personligen aldrig skickat in något till något skivbolag, så jag vet inte 😉.. Å andra sidan ligger mina låtar på internet, så om någon har lust att sno dem så kan de göra det utan att jag egentligen kan bevisa något. Meeen, jag är juh bara amatör, så det är nog ingen risk att någon snor något från min låga nivå.*fniss*

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

På ALLA digitala alster ligger ett såkallat "Senast anv datum"

Jag har "alla" mina alster i midi form på floppy inlåsta, där

finns senast anv datum på dom. Finns låtarna på server

finns där oxå ett senast anv datum, som påvisar när låten

laddades upp, samt om den har ändrats så ändras även

datumet....Kan va bra att veta

Link to comment
Dela på andra sajter

På ALLA digitala alster ligger ett såkallat "Senast anv datum"

Jag har "alla" mina alster i midi form på floppy inlåsta, där

finns senast anv datum på dom. Finns låtarna på server

finns där oxå ett senast anv datum, som påvisar när låten

laddades upp, samt om den har ändrats så ändras även

datumet....Kan va bra att veta

Frågan är om bevisningen håller eftersom man kan ändra klockan.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

På ALLA digitala alster ligger ett såkallat "Senast anv datum"

Jag har "alla" mina alster i midi form på floppy inlåsta, där

finns senast anv datum på dom. Finns låtarna på server

finns där oxå ett senast anv datum, som påvisar när låten

laddades upp, samt om den har ändrats så ändras även

datumet....Kan va bra att veta

Men frågan är om det verkligen håller...? Såna härna datagrejer brukar ju va rätt så enkla att manipulera.

Vi har aldrig orkat bry oss på allvar om det här. Vi STIMmar låtarna när de är klara (så finns det iallafall ett datum, låtlängd och en titel där) och litar i övrigt på att vi inte gör så kommersiellt intressant musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopierat från STIMs hemsida:

Att registrera sin musik hos Stim är inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning.

Stim bevakar inte den ideella rätten

Du har enligt lagen en ideell rätt som Stim inte bevakar. Plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande, bevakar du själv eller ditt musikförlag.

Ett sätt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen, men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist.

Kan ju vara bra att veta vad de anser, tänkte jag! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundtal (oregistrerad)
Tänkte höra om någon har ett bra tips på hur man skyddar sina låtar innan man börjar sprida dom.

Har hört talas om den gamla klassikern att skicka materialet till sig själv i ett rekomenderat brev med mottagarbevis. När man väl åker till posten och ska skicka ett brevet så ifrågasätter alltid kassörskan varför jag skriver mitt namn och min adress som både avsändare och mottagare. Det blir inte bättre när man försöker förklara syftet med det hela. Då åker hakan hela vägen ner i golvet. Dom tror nog att man är knäpp som inte har något bättre för sig än att skicka brev till sig själv och betala dyra pengar för det.

Min poäng är alltså: Finns det verkligen inget enklare sätt att bevisa vid vilken tidpunkt man gjort musiken?

Skulle vara utomordentligt tacksam för tips! Annars blir det en väldig massa brev att skicka. 😱

Ett tips som jag läste i Studio för ett par nummer sedan var att bränna ut låtarna på CD och sedan lägga i REK kuvert och få det stämplat med dagens datum - förslut sedan kuvertet och ned i säkert förvar. Blir det tjafs är det bara ta fram det oöppnade kuvertet med låten/låtarna på och säga - Your going down ..

Link to comment
Dela på andra sajter

På ALLA digitala alster ligger ett såkallat "Senast anv datum"

Jag har "alla" mina alster i midi form på floppy inlåsta, där

finns senast anv datum på dom. Finns låtarna på server

finns där oxå ett senast anv datum, som påvisar när låten

laddades upp, samt om den har ändrats så ändras även

datumet....Kan va bra att veta

Som de andra oxå är inne på, det där håller inte vid en tvist eftersom fildatum går att ändra.

Jag rekommenderar istället något av följande:

  • Rek brev till sig själv med mottagningsbevis och sluten försändelse enl. STIMs hemsida (se soda_jams inlägg ovan).
  • Köp MasterWriter och använd dess inbyggda funktion med samma syfte.
  • Använd www.icreateditfirst.com.

Kolla även https://www.studio.se/index.php?showtopic=4250 samt de trådar jag länkat till i första inlägget.

Sen diskuteras det som vanligt parallellt i en annan tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=8037

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen allihopa. Vet ej om jag blev så mycket mer klok på det. Det bästa verkar fortfarande vara att skicka matrialet till sig själv eller?

Problemet är bara att posten håller på att avveckla det där med post stämplar har jag hört och då fallerar ju alltihop.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen allihopa. Vet ej om jag blev så mycket mer klok på det. Det bästa verkar fortfarande vara att skicka matrialet till sig själv eller?

Problemet är bara att posten håller på att avveckla det där med post stämplar har jag hört och då fallerar ju alltihop.

😆

Nä, då tar de andra två alternativen jag nämnde över. Läs igen. Och följ länkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de andra oxå är inne på, det där håller inte vid en tvist eftersom fildatum går att ändra.

Jag rekommenderar istället något av följande:

  • Rek brev till sig själv med mottagningsbevis och sluten försändelse enl. STIMs hemsida (se soda_jams inlägg ovan).
  • Köp MasterWriter och använd dess inbyggda funktion med samma syfte.
  • Använd www.icreateditfirst.com.

Men hur tillförlitliga är egentligen de där?

Jag kanske är onödigt paranoid, men en viss skepticism kommer alltid över mig när jag erbjuds nån "juridisk" tjänst via internet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

"Chansen att någon snor din låt är ungefär lika stor som om du skulle få ett flygplan i huvudet på en parkering"

Ett citat från författaren Kent Wennman, då jag var på hans föreläsning.

Inget skivbolag i världen skulle ta den risken, och säkerligen ingen artist heller.

Handlar det om underground så antar jag att risken finns, men jag påstår att musiker i grund och botten är hederliga människor när det gäller konstnärlighet i musikalisk framtoning 🙂

När det gäller plagiat och låtstöld så tror jag vi musiker hittar på våra egna problem att oroa oss kring.

För övrigt inträder det upphovsrättsliga skyddet exakt vid det ögonblick då verket uppkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Chansen att någon snor din låt är ungefär lika stor som om du skulle få ett flygplan i huvudet på en parkering"

Ett citat från författaren Kent Wennman, då jag var på hans föreläsning.

Inget skivbolag i världen skulle ta den risken, och säkerligen ingen artist heller.

Handlar det om underground så antar jag att risken finns, men jag påstår att musiker i grund och botten är hederliga människor när det gäller konstnärlighet i musikalisk framtoning  🙂

När det gäller plagiat och låtstöld så tror jag vi musiker hittar på våra egna problem att oroa oss kring.

För övrigt inträder det upphovsrättsliga skyddet exakt vid det ögonblick då verket uppkommer.

Jag önskar jag höll med dig, det hade varit en vacker sanning. 😆

Men för det första handlar inte den kommersiella musikindustrin om "konstnärlighet i musikalisk framtoning", det handlar i första hand om att driva en lönsam affärsversamhet. För det andra så vet jag exempel där "skivbolag i världen" (i Sverige, i tiden) har "snott" inskickat demomaterial och lagt på någon av sina egna artister.

Att sno redan signade låtar tror inte jag heller något skivbolag gör, men det var som sagt inte det som var frågan här.

Men för övrigt håller jag med dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå med i SMF

Registrering och deponering av musikaliska verk

Som medlem i SMFkan du kostnadsfritt registrera dina musikaliska verk (för icke medlem kostar detta 1 300 kronor per tillfälle). Registreringen och deponeringen av dina musikaliska verk ger från ankomstdagen bevisvärde vid en eventuell kommande upphovsrätttvist.

När du önskar skydda din upphovsrätt till ett eller flera musikaliska verk ska du göra så här:

1. Skicka in din CD-inspelning, bandinspelning, texter eller noter väl förpackade till:

Svenska Musikerförbundet

att: Bernt Ericsson

Box 49144

Link to comment
Dela på andra sajter

När du önskar skydda din upphovsrätt till ett eller flera musikaliska verk ska du göra så här:

1. Skicka in din CD-inspelning, bandinspelning, texter eller noter väl förpackade till:

Svenska Musikerförbundet

att: Bernt Ericsson

Box 49144

På vilket vis är detta bättre än att skicka rek brev med mottagningsbevis till sig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket vis är detta bättre än att skicka rek brev med mottagningsbevis till sig själv?

Jo du har dina verk hos en tillförlitlig instans och inte i din byrålåda där dina barn rotar.

Å andra sidan kan jag köpa ett kassaskåp för de pengarna det skulle kosta att gå med i SMF. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur skyddar man egentligen sin musik på bästa sätt?

Många skickar brev till sig själva och förvarar dessa oöppnade om någon skulle sno åt sig av dina låtar.

Man kan väl även gå till posten och få mastertapen i ett speciellt paket, datumstämplat. Allt detta känns ganska jobbigt.

Hur gör ni?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

inget alls, jag litar på mina hederliga medmänniskor. Och man kan alltid göra fler låtar.

Förresten tycker jag att det snos alldeles för lite nuförtiden.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett antal trådar om den här saken. Sök så skall du finna.

När jag ändå var i farten, kunde jag lika gärna länka till 3 dikussioner om detta. 1 2 3

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Stekare!

Simply cooking books..

Jag tror dessutom inte att det finns något bättre sätt än just det du beskriver än så länge. Lättare att vara hopplöst naiv än att tassa runt med sitt lufttunna copyright, om man ändå inte orkar posta allt man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
:rolleyes: Är det nån som vet om man måste copyrighta en sång om man tex skall skicka en fil med en sång....Jag vet at i USA så kan man registrera en sång med US office of copyrights(eller nåt sånt) men hur gör ni här i Sverige.Hey jag bryr mig inte om nån snor min sång,bara jag får betalt för det HaHa N. Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, upphovsrättslagen träder i kraft då idén till det musikaliska verket uppkommit. Både utövares, kompositörers och textförfattares rättigheter etc. åtnjuter alltså en form av upphovsrättsligt skydd.

Det finns dock ingen garanti mot att någon "plagierar" eller inspireras av ditt verk och skapar ett liknande alster.

Redigerat av maxmixmaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, upphovsrättslagen träder i kraft då idén till det musikaliska verket uppkommit. Både utövares, kompositörers och textförfattares rättigheter etc. åtnjuter alltså en form av upphovsrättsligt skydd.

Det finns dock ingen garanti mot att någon "plagierar" eller inspireras av ditt verk och skapar ett liknande alster.

Är det inte när verket färdigställs som upphovsrättslagen träder i kraft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...