Jump to content
Annons

Hur skyddar jag min musik?


Nightroad

Recommended Posts

Hallå hallå!

Har nyligen blivit klar med en låt, och är mycket nöjd över den 😛

Tänkte bara, kan man på något sätt registrera sig eller liknande? för att visa att det verkligen är jag som har gjort låten. Så den inte blir stulen! 😲

//peace.

Två steg:

1. Gör absolut ingenting

2. Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Seriöst: skicka den till den själv förseglad med blått specialtejp och din namnteckning runt om hela tejpen - alla skarvar på kuvertet ska vara täckta, så man måste öppna tejpet om det ska öppnas. På Posten hjälper de dig med detta! Det enda du ska ha med dig dit är bandet/cd/cdr/noter/texter, där du lägger i materialet i ett kuvert som de tillhandahåller dig. Du lägger i materialet och klistrar igen kuvertet. Sedan är det kassörskan som applicerar blåa specialtejpet och ber dig skriva namnteckningarna runtom, över tejp och kuvert (lite grann i varje namnteckning ska hamna på kuvertet och det mesta på tejpet. Varför det är så det är för att det ska vara ytterst svårt att få till det igen att stänga kuvertet alltså och passa in tejpet med namntecknigarna perfekt. Sedan sätter hon på den där lappen om att det är rekommenderat. Du skriver på adressen och betalar avgiften plus porto och kuvert.

Processen är lite tidskrävande, så ta det när det inte är så mycket kö där kanske?!

Klockan 10.30 eller 14.45 skulle jag tro. Du kan skicka samma material till dig själv samma dag i två olika kuvert om du vill, så är du mer säkert, ifall ett kuvert råkar ligga och stötas och gå sönder i hörnen. Det är ju inte alla som har grejerna i bankfack... 😄

Sedan är det bara att hoppas att det kommer fram och inte läggs i fel brevlåda. Jag tänker på de brevbärare som struntar i avin, utan lägger i kuvertet direkt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim bevakar inte mot låtstöld, utan bara dina ekonomiska intressen om någon spelar din låt på radio t.ex.

Det du kan göra är att posta ett rekommenderat brev till dig själv med låten in. Låta bli att öppna det och arkivera tills en eventuell rättsprocess. Det är inte en 100%ig lösning, men den kan kan vara till hjälp om det skulle uppstå en tvist.

Om man har en backup på alla projektfiler man använde när man gjorde den, och en massa låtskisser på papper sparade, och ljudfiler innynnade på mobilen etc, så borde väl det räcka som bevis?

Digital information är enkel att modifiera, så den kommer troligen inte att räknas i en rättegång. Sedan så tror jag att om det går så långt är det svårt som privatperson att gå in med tillräckligt mycket pengar för att bevisa sin sak. Tänker på den där finska chipartisten mot Timbaland nyligen. Lagen är helt enkelt på den största plånbokens sida ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim bevakar inte mot låtstöld, utan bara dina ekonomiska intressen om någon spelar din låt på radio t.ex.

Det du kan göra är att posta ett rekommenderat brev till dig själv med låten in. Låta bli att öppna det och arkivera tills en eventuell rättsprocess. Det är inte en 100%ig lösning, men den kan kan vara till hjälp om det skulle uppstå en tvist.

Om man har en backup på alla projektfiler man använde när man gjorde den, och en massa låtskisser på papper sparade, och ljudfiler innynnade på mobilen etc, så borde väl det räcka som bevis?

Digital information är enkel att modifiera, så den kommer troligen inte att räknas i en rättegång. Sedan så tror jag att om det går så långt är det svårt som privatperson att gå in med tillräckligt mycket pengar för att bevisa sin sak. Tänker på den där finska chipartisten mot Timbaland nyligen. Lagen är helt enkelt på den största plånbokens sida ibland.

Därför kan det vara bra att vara medlem i Svenska Musikerförbundet, då kan man få hjälp av deras jurister vid eventuella tvister.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
men där går väl bara regga om låten blivit offentlig spelad??
FInns de nån sida där man registrerar låttexter/låtar man har skrivit??

STIM

Nej!

Dock måste du vara medlem för att regga låtar och för att bli medlem behövs det att någon låt blivit offentligt spelad ( var iallafall så förut ).

Link to comment
Dela på andra sajter

men där går väl bara regga om låten blivit offentlig spelad??
FInns de nån sida där man registrerar låttexter/låtar man har skrivit??

STIM

Nej!

Dock måste du vara medlem för att regga låtar och för att bli medlem behövs det att någon låt blivit offentligt spelad ( var iallafall så förut ).

Så här står det på hemsidan:

"Medlemskap - anslutning

Stim har för närvarande nästan 50 000 anslutna medlemmar. Anslutningen är kostnadsfri för upphovsmän, men man måste ha fått sin musik spelad offentligt, inspelad eller ha avtal med ett musikförlag. Musikförlag betalar en mindre summa för anslutningen till Stim."

Så nej, det räcker faktiskt med en inspelad demo.

Jag tänkte på en annan sak: STIM registrerar ju när man anmäler låtarna. Borde inte det räcka vid eventuell tvist? Om du först spelar in låten, sedan anmäler du, och SEDAN gör du vad du vill göra med låten, ex lägger ut på nätet, skickar till skivbolag, osv...Då kan du ju, via STIM, bevisa att du var först med låten vid en eventuell tvist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan bränna en cd gå till posten skicka den till sig själv ellwr till mormor, öppna aldrig brevet. Spara det till rättegången :-)

Känner till det men hur tillförlitligt är det egentligen? Mycket måsta ju handla om själva förslutningen.

Är det inte stämpeln som är beviset isåfall? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hockeyhjälm, kondom och säkerhetsbälte ger väldigt bra skydd! 😏

Men skämt å sido så är din låt skyddad i samma sekund som du har skrivit den.

Så säger upphovsrättslagen. Vad som är lite av själva poängen här är ju bevisföringen vid en eventuell tvist.

Vem skrev vad och när. Det går sällan eller aldrig att bevisa att du var först med t.ex. låten, men du kan öka dina chanser till att bli trodd och att påvisa att sannoligheten till att det är just du som är först med låten, riffet, melodin eller vad det nu är frågan om...om du kan datera din låt på ett sätt som inte går att manipulera.

Det är just därför som det kan vara bra att skicka låten i ett rekommenderat brev till sig själv och som man sedan hämtar ut men ser till att inte öppna den. Detta brev ska sedan helst förvaras i ett post eller bankfack.

Den här sortens rekommenderade brev är inget 100 %:igt bevis. Men återigen så är bevisföringen med detta i handen väldigt stor och sannolik även om den alltså inte är 100 %:ig. Det gör att en eventuell motpart som antagligen inte har ett motsvarande rekommenderat brev eller möjligen med ett nyare datum troligtvis får lite problem att överbevisa dig vid en tvist. Det är ju då inte helt osannoligt att du skulle vinna målet just för att din bevisföring väger lite mer då den är mer sannolik. Om sannoligheten är utom all tvivel så vinner du.

Men det här är ju egentligen lite överkurs, för det ska rätt mycket till innan man ens hamnar i denna sortens dilemma. Frågan är hur mycket man ska skydda sig. Man kan ju köra med både hängslen och livrem, men om man behöver tom. dubbelt av de båda får ju vara upp till var och en. Om ditt namn är Bruce Springsteen så är det nog klokt att skydda sig lite extra noga, men om du heter Bruse Sprängsten så är kanske behovet inte lika stort.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
yc1 (oregistrerad)
Hej!

Hockeyhjälm, kondom och säkerhetsbälte ger väldigt bra skydd! 😆

Men skämt å sido så är din låt skyddad i samma sekund som du har skrivit den.

Så säger upphovsrättslagen. Vad som är lite av själva poängen här är ju bevisföringen vid en eventuell tvist.

Vem skrev vad och när. Det går sällan eller aldrig att bevisa att du var först med t.ex. låten, men du kan öka dina chanser till att bli trodd och att påvisa att sannoligheten till att det är just du som är först med låten, riffet, melodin eller vad det nu är frågan om...om du kan datera din låt på ett sätt som inte går att manipulera.

Det är just därför som det kan vara bra att skicka låten i ett rekommenderat brev till sig själv och som man sedan hämtar ut men ser till att inte öppna den. Detta brev ska sedan helst förvaras i ett post eller bankfack.

Den här sortens rekommenderade brev är inget 100 %:igt bevis. Men återigen så är bevisföringen med detta i handen väldigt stor och sannolik även om den alltså inte är 100 %:ig. Det gör att en eventuell motpart som antagligen inte har ett motsvarande rekommenderat brev eller möjligen med ett nyare datum troligtvis får lite problem att överbevisa dig vid en tvist. Det är ju då inte helt osannoligt att du skulle vinna målet just för att din bevisföring väger lite mer då den är mer sannolik. Om sannoligheten är utom all tvivel så vinner du.

Men det här är ju egentligen lite överkurs, för det ska rätt mycket till innan man ens hamnar i denna sortens dilemma. Frågan är hur mycket man ska skydda sig. Man kan ju köra med både hängslen och livrem, men om man behöver tom. dubbelt av de båda får ju vara upp till var och en. Om ditt namn är Bruce Springsteen så är det nog klokt att skydda sig lite extra noga, men om du heter Bruse Sprängsten så är kanske behovet inte lika stort.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Hej alla som har haft ideer om upphovsskydet.

Det verkar vara en allmän uppfattning att :

- det inte är något stort problem, framför allt inte för etablerade musiker och framförallt inte för oetablerade musikers ännu oupptäckta embryonala talanger.

- det enda vedertagna motmedlet är att posta en förseglad kopia till sig själv som med postens stämplar sparas oöppnat på säker plats till dess rättslig tvist uppstår...

- alternativ finns som http://www.icreateditfirst.com till modest kostnad, men kanske något oprövat rättsligt i Sverige.

- tjänster hos stim är för kommersiell ersättning och har inget med styrkande av upphovsrätten i sig att göra.

Men å andra sidan skulle det kännas lite mer tryggt att åtminstone ha gjort någon liten ansträngning till skydd, och inte bara ha tilltro till den goda viljan, låga sannolikheten eller misstro till ens egen musikaliska attraktion.

Jag har ingen patentlösning men har för min egen sinnesro börjat tillämpa en egen (tror jag) metod.

Den är som sagt inte vattentät, men kanske kompletterar stenåldersmetoden med postmonolog;

och lita på att posten har stämplat (med trovärdigt datum..) och kuvertet förslutet (med trovärdigt sigill..) och att kuvertet överlever på skyddad plats (i mitt kassaskåp eller hos min betrodda jurist eller hos prismedvetna musikerförbund).

Okay så här går det till.

Jag har en låt som är tillräckligt klar för att upphovsinnehållet är värt att skydda (d.v.s. en melodi som är unik).

Jag producerar låten och paketerar i CD-format som ett CD-spår (eller flera på en gång)

Förutom det eventuella postandet så:

Jag lägger ut låtuppgifter på lämpliga CD-databaser som t.ex. gracenotes(iTunes), freeDB (media player) etc

där jag står som kompositör och upphovsinnehavare

Jag sprider min CD till lämpliga fans, och andra intreserade/betrodda av min musik.

Nu finns uppgifter digitalt spridda om mitt alster och det är spårbart via digital identifiering per CD-spår (tekniskt ett hopräknat fingeravtryck).

Vill jag visa rättsligt att det minsann var jag och ingen annan som var först så får

jag uppbåda ett antal vittnen som får intyga att deras CD är identiferbar och låtuppgifter hämtade från nätet (där jag är kompositören)

och framförallt en tidpunkt för när dessa uppgifter kunde hämtas.

Det är framförallt innehållet och tidpunkten som är det knepiga att bevisa med tekniska lösningar och tiden är svårast.

Allmänt brister metoden i:

- innehållets fingeravtryck kan kollidera med ett annat fingeravtryck eftersom det är en kontrollsumma med begränsat antal bitar (SHA2?),

men sannolikheten är ytterst liten att detta skulle ske av misstag (om det nu ens kan innebära ett problem...)

och att få samma kontrollsumma från någon annan illasinnads alster med ett annat innehåll (och alltså inte stulen med identiskt innehåll)

är faktiskt oerhört svårt att åstadkomma i praktiken, dock inte omöjligt för en ambitiös skurk.

- tidpunkten för den hävdade registreringen kan ändras av illasinnade genom att ändra innehållet hos gracenotes/freedb etc

eftersom dom (tyvärr) tillåter förbättring av låtuppgifter i efterhand.

kanske skulle det gå att efterfråga loggar om ursprungsregistreringen, men det är inget som ingår i deras tjänster (f.n.)

och är säkert en oerhört stor (dyr) apparat.

Ens goda vänner som har laddat ner uppgifter första gången får förhoppningsvis tilltro i rätten och med viss tekniskt stöd från uppgifterna i sina datorer.

Det är väl antalet samstämmiga vittnen som får öka trovärdigheten och förhoppningsvis har den illasinnade motparten inte lika lätt

att uppbåda samma vittnesstöd.

Okay metoden är inte säker men den har ändå sina fördelar

- det är busenkelt att ladda upp upggifter till t.ex. gracenotes med iTunes.

- det är billigt, kostar bara sin egen tid.

- det ska ändå göras för visst vill man ha sin låts uppgifter på nätet och njuta av att alla som lyssnar på CD i dator kommer att få

både rätt uppgifter om låten och dess upphovsman.

- det invaggar en själv i en liten förhoppning att man inte gett upp helt inför problemet.

Vad är då skillnaden mot att registrera hos organisationer som t.ex. http://www.icreateditfirst.com/ ?

Jo det är gratis hos gracenotes medans det kostar några tior hos ovanstående som å andra sidan förväntas ha högre trovärdighet med mer tekniskt avancerat sigill och auktoriserad organisation.

I princip är en utsedd organisation betydligt mer användbar i en rättslig process och smidigare än att uppbåda vittnen.

Men är det verkligen värt den högre juridiska kvaliten ?

OBS, bara för att klargöra;

Denna metod har alltså inget att göra med om folk otillåtet kopierar min låtar eller om jag själv väljer att sprida mina låtar gratis på nätet (vilket jag själv personligen gör med glädje).

Det har heller inget att göra med att få ersättning för mina låter via STIM eller annat.

Det har heller inget att göra med fördelning internt mellan upphovsmän om vem som gjorde musiken eller texte,produktionen etc.

Det är bara verkets ursprung koppling till rätt upphovsman som avses.

Synpunkter på detta resonemang är alltid välkommet.

Inlägg #80

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8216&st=60#

har ett intressant förslag på loggproblemet, men risken är kanske att bankloggarna är för korta (plusgirot som jag använder redovisas bara för de senaste 13 månaderna)

Inlägg #99

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8216&st=90#

verkar ha koll på postloopbackceremonin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten här nedanför är en kopia från STIM`s egna hemsida under rubriken "Hur skyddar jag min musik"?

Så här svarar STIM på frågan:

-"Anslutningen till Stim innebär inte att du därmed skyddar din musik mot stöld eller plagiering. Enligt upphovsrättslagen har du som upphovsman ett skydd mot plagiering, stöld eller kränkande användning av ditt verk, men det är du själv eller ditt förlag som måste bevaka detta.

Ett sätt att visa att du har haft ett verk i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist.

Svenska Musikerförbundet erbjuder sina medlemmar att kostnadsfritt registrera sina verk hos dem. Men inte heller detta är något fullständigt skydd mot att få ett verk stulet eller plagierat".

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Texten här nedanför är en kopia från STIM`s egna hemsida under rubriken "Hur skyddar jag min musik"?

Så här svarar STIM på frågan:

-"Anslutningen till Stim innebär inte att du därmed skyddar din musik mot stöld eller plagiering. Enligt upphovsrättslagen har du som upphovsman ett skydd mot plagiering, stöld eller kränkande användning av ditt verk, men det är du själv eller ditt förlag som måste bevaka detta.

Ett sätt att visa att du har haft ett verk i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist.

Svenska Musikerförbundet erbjuder sina medlemmar att kostnadsfritt registrera sina verk hos dem. Men inte heller detta är något fullständigt skydd mot att få ett verk stulet eller plagierat".

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Hahaha... min farsa var med på en skiva med Ludgo Pelle, men det visade sig vid utgivning att herr Ludgo hade stulit en av låtarna..(eller bara råkat skriva att han hade gjort en av låtarna som han inte hade gjort..), så den blev "dödskallemärkt"..

kulkul. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...
Då kan du ju, via STIM, bevisa att du var först med låten vid en eventuell tvist?

nej

bara att du var först att regga den hos stim

låten kan vara skriven av nån annan långt tidigare

stim är inget patentverk för musiker

Detta argumentet känns ju fel. Du säger att det inte räcker som skydd vid eventull tvist att ha reggat en inspelning (av en låt man gjort), hos STIM eftersom "den kan vara skriven av någon annan långt tidigare"? Men då måste väl denna kunna bevisa motsaten? Vilket kan vara svårt kanske..? 😕

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Men då måste väl denna kunna bevisa motsaten? Vilket kan vara svårt kanske..?

givetvis

hur svårt det är kan man ju inte uttala sig om

det är ju från fall till fall

det kan ju både finnas tvärsäkra bevis å inga alls

poängen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste det vara så omständligt? När man laddat upp en låt här på forumet, står det ju både datum och klockslag för denna uppladdning - alltså en någorlunda tidpunkt för låtens tillblivelse (tex "2009-03-02, 19:32").

Vad jag vet är det väl inte helt lätt att i efterhand förfalska detta datum, alltså lägga det längre tillbaka i tiden. Såna försök lämnar väl digitala spår?

Ett digitalt datum på webben borde vara bergsäkert.

Så om någon girig snubbe skulle få för sig att han har upphovsrätt till denna låt (som förstås blev en massiv hit), så måste han alltså kunna visa upp ett tidigare datum än "2009-03-02, 19:32".

Borde inte en uppladdning här säkra upphovsrätten, helt enkelt?

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet är det väl inte helt lätt att i efterhand förfalska detta datum, alltså lägga det längre tillbaka i tiden. Såna försök lämnar väl digitala spår?

De spår som skulle kunna lämnas är i databasbackuper eller exempelvis Googles cache. Om man bara laddar upp den och ändrar datum i databasen direkt därpå så kommer det med all sannolikhet inte gå att se att det är fel datum, eftersom sidan inte har hunnit cachas av någon än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bara laddar upp den och ändrar datum i databasen direkt därpå så kommer det med all sannolikhet inte gå att se att det är fel datum, eftersom sidan inte har hunnit cachas av någon än.

Vilket alltså betyder att det inte går att skydda sin upphovsrätt via tex denna sajt?

(Förlåt min okunskap)

Link to comment
Dela på andra sajter

säkra - nej

bra bevis - troligen

Okej. Det räcker en bit i alla fall.

Men vilket bevis kan denna giriga snubbe presentera om denne vill visa att han minsann har upphovsrätten till ens monsterhit? Kan dessa bevis vara säkrare?

Självklart innebär inte en uppladdning här på forumet att man per automatik är först i världen med låten. Det kan ju hända att man ovetande råkat plagiera en vers eller refräng från nån låt man hörde i en hiss eller nåt, på fyllan.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag hade tur med att få vara med och testa en ny site för detta endamål.

Jag känner en jobbar med att programmerare sidan.

Alla mina låtar ligger i sitens databas.

Siten heter www.protectmysongs.com. Det gåt tydligen att konakta dom från websidan och ställa frågor.

Siste jag har hört är att den snart ska vara redo att startas.

Annars - skicka CD till dig själv med låterna i rek. Öppna inte. Spara i en safe eller liknande.

Så har vi alla andra gjort tidigare.

Som tur är finns den nu en site som gör det lite billigare coh lättare.

MVH

Pax Greger

www.paxgreger.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tur med att få vara med och testa en ny site för detta endamål.

Jag känner en jobbar med att programmerare sidan.

Alla mina låtar ligger i sitens databas.

Siten heter www.protectmysongs.com. Det gåt tydligen att konakta dom från websidan och ställa frågor.

Siste jag har hört är att den snart ska vara redo att startas.

Annars - skicka CD till dig själv med låterna i rek. Öppna inte. Spara i en safe eller liknande.

Så har vi alla andra gjort tidigare.

Som tur är finns den nu en site som gör det lite billigare coh lättare.

MVH

Pax Greger

www.paxgreger.com

Humor! Svensk lagstiftning innebär att låtar inte behöver skyddas. För övrigt finns det bara ett enda rättsfall i Sverige som handlar om plagiat - ett enda. Så obetydligt är problemet.

Ännu ett "vi-ska-tjäna-pengar-på-amatörmusiker-med-popstjärnedrömmar"-företag. Går säkert bra, vi verkar vara ett lättlurat släkte.

We have collaboration with the most in the music business.

hahaha!

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...