Jump to content
Annons

Hur skyddar jag min musik?


Nightroad

Recommended Posts

Har inte läst tråden och kanske redan sagt men säger det ändå. www.copyright.gov (U.S copyright office)

Edit: har lusläst tråden nu, ovan kostar ca 350Sek för en eller flera låtar, själv har jag 5 som jag tänker göra så med nu. Får bevis på att de inte är plagiat jag gjort själv och bevis på när låtarna är gjorda. Inte gratis men inte så dyrt heller. Är ju lite krångligt att hålla på med rekommederad post etc. Det här går rätt lätt via internet och tar ca 3-4 veckor innan man får svar.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Första gången var det mest för att retas lite med en kompis som är advokat med just copyright som specialitet med säte i Nashville, men det är en annan historia.

Enligt honom så är det bästa sättet att skydda sin musik och får som sagt också kvitto på att ingen gjort just det jag skickar in före mig (tror jag).

Antar att de kollar i en databas eller något och att det därför tar lite tid.

Får ett brev, på blått officiellt brevpapper, hem dessutom med konfirmation om att låten/arna är copyrightade och godkända/skyddade i staterna. Så bara det är ju värt det, om inte annat för att det är lite kul.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt honom så är det bästa sättet att skydda sin musik och får som sagt också kvitto på att ingen gjort just det jag skickar in före mig (tror jag). Antar att de kollar i en databas eller något och att det därför tar lite tid.

Men hur kollar de mot låtar som har arkiverats på annat sätt, t.ex. på servrar, "poor mans copyright", etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, får i alla fall rättsligt skydd i USA och ett bevis på att den musik jag säger att jag gjort är gjord senast då jag fått copyrighten, alltid något...

Edit: kom att tänka på att om det skulle bli en tvist så borde jag ligga bättre till eftersom "poor mans copyright" etc troligen har en svagare ställning i en domstol.

Är inte säker på hur det är här i Sverige eller internationellt så det får nog en jurist reda ut. Kan ju ha fel....

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning, får i alla fall rättsligt skydd i USA och ett bevis på att den musik jag säger att jag gjort är gjord senast då jag fått copyrighten, alltid något...

Edit: kom att tänka på att om det skulle bli en tvist så borde jag ligga bättre till eftersom "poor mans copyright" etc troligen har en svagare ställning i en domstol.

Är inte säker på hur det är här i Sverige eller internationellt så det får nog en jurist reda ut. Kan ju ha fel....

Jag tror faktiskt inte att det gäller för dig, såvida du inte är amerikansk medborgare.

Även om du reggar ett verk 2012 hos "U.S. Copyright Office" och jag kan (be)visa att jag hade samma verk 1996, även om så "bara" på en daterad master, så är våra respektive verk lika "starka" inför en bedömning i domstol.

Notera även att själva rättsskyddet, det vill säga det som ryms inom ramarna för URL, är exakt lika stort hos ett o-reggat verk som hos ett reggat.

Jag tror att många "reggar" sina verk helt i onödan, eller i alla fall av fel skäl. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt du har rätt, enligt min kompis från USA skulle det här fungera även här, men vad vet jag.

Tycker att det är lite roligare att göra så här än att bara behålla en master på säkert ställe och förmodligen lite säkrare också. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovrätten gäller här, men det är väl som med avtalsrätt, muntliga avtal gäller men bevisa att det har hänt är värre så därför skriver man istället. Tänkte lite samma här.

I alla fall ett bevis på att verket finns och när det gjordes.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Nu har jag inte läst hela tråden men jag undrar, borde de inte funka om man har en låt på typ soundcloud eller youtube lr nått? för där registreras väll också uppladdningsdatum?

Jag tycker det låter vettigt. Att krångla med brev känns overkill.

Ladda upp på Soundcloud/Youtube/Studio så får du ju både datumstämpel och vittnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också läst tråden nu och det där med att skicka brev har jag aldrig hört talas om innan. Den är egentligen klockren. Skriver jag någon gång ett mästerverk så ska jag göra så 🙂

Molntjänster är bra men ofta finns där ingen backup. På ett företag där jag jobbar med IT, vågar vi inte lägga ut allt för avancerade tjänster i molnet just pga risken att de konkar eller på annat sätt försvinner med vår data. Då har man ingen rätt på sin sida. Det finns exempel på företag som har förlorat all sin crm och mail-data (m.m) utan att kunna göra något åt det.

Lägger man upp låten på alla molntjänster som finns så är det en backup i sig, men att förlita sig på att dina låtar finns kvar om tio år är inget jag rekommenderar. Jag talar av egen erfarenhet.

Jag blev av med alla låtar som jag hade på myspace för några år sedan. En dag när jag loggade in var sidan uppdaterad och mitt konto fanns inte kvar. Jag hade självklart de låtarna på master men ändå, det var en trist upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör proffsen? Att sno en låt av Max Martin är ju typ samma sak som att sno ett par mille på banken....

Allt den mannen rör vid blir ju fan hits.

Bra fråga.

Jag gissar på att skivbolaget, eller producenten knuten till bolaget, har något sätt att copyright-skydda låten på direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har nog inget direkt klokt tipps om hur du kan göra det enklare. Däremot vill jag påpeka att bara för att du skickar det i ett brev till dig själv behöver det inte betyda att du vinner en eventuell rättegång. Det har visat sig att det i vissa fall tyvärr inte har räckt som bevisning. Tråkigt men sant.

//Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Om du är medlem i STIM ska det gå att gratis använda blockchain-tjänsten iDefendo. Den gör att du kan ladda upp dina masters och få en stämpel på dessa, som intygar att dessa låtar är skapade innan detta datum.

PMC eller Poor Man's Copyright med brev har jag hört delade meningar om. Det sägs att det är en gammal och föråldrad version, och kan lättade förfalskas än t.ex. iDefendo, även om STIM fortfarande rekommenderar rekommenderat brev. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Man får nog ut och lira när Coronaviruset är borta. Att tjäna pengar hemma i soffan på musik genom låtförsäljning på nåt sätt överhuvudtaget tror jag inte riktigt på längre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 2020-03-11 at 13:38 sa Andalusiadreams:

Men du kan ju emaila dom till dig själv, då har du tid och datum på mailet som ej kan ändras  eller om du skickar dom till någon be dom skriva en att de ej kommer använda eller plagiera dina låtar utan din tillstånd  

Jag skickar mina låtar till mig själv på facebook messenger för att kunna lyssna på den när jag är ute och går.

Jag har ganska dyrt ljud men mina shure se535 som ja köpte billigt på tradera är fantastiska när det kommer till att referenslyssna på mina låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
On 22.08.2020 at 07:27 sa gebba:

Jag skickar mina låtar till mig själv på facebook messenger för att kunna lyssna på den när jag är ute och går.

Jag har ganska dyrt ljud men mina shure se535 som ja köpte billigt på tradera är fantastiska när det kommer till att referenslyssna på mina låtar 🙂

Bra råd, tack för idén. Jag började skapa musik professionellt och spelade in den i professionella inspelningsstudior för några år sedan. För att göra detta, i mitt inledningsskede av mitt arbete, tog det mycket pengar för att starta processen och spela in låtar med riktigt hög kvalitet. För att göra detta tog jag personligen ett lån som jag läste om på webbplatsen https://smslansnabb.se/privatlan På samma webbplats läste jag information om olika företag som kan ge sådana lån, jämförde deras villkor och valde det mest optimala alternativ för mig själv.

Redigerat av Lars Åström
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...