Jump to content
Annons

Hur skyddar jag min musik?


Nightroad

Recommended Posts

Är själv inne på att testa "I created it first"....men det borde vara lika "rätt" att bara skaffa serverutrymme någonstans och ladda upp låtarna där.....fast det kanske inte är så säkert, men då blir de väl "rätt" daterade....eller, man kan väl i alla fall inte själv påverka dateringen.

Detta kombinerat med Stim, som även vill att man skall registrera demos fick jag hem papper på, och rekomenderat brev kanske räcker...!?!?

http://www.icreateditfirst.com/ecom/Welcome.jsp

shit vad dyrt! 150spänn per låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 173
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Varken rättighetsinnehavare, sällskap eller musikanvändare (konsumenter, de som laddar ner!) vet vilka spelregler som gäller idag. Situationen har lett till att oavsett om du är musiker (skapare) eller konsument (lyssnare) så blir du - i stort sett - fucked.

Stim har ju den regeln att alla dina verk omfattas av avtalet. I praktiken innebär det att du endast kan vara ansluten till Stim, man kan inte vara med i flera olika sällskap.

Sen tycker jag du överdriver, nog känner det flesta inblandade till vilka regler som gäller? Inte heller tycker jag upphovsrätten fuckar mig speciellt hårt. 😄 Jag är rätt nöjd faktiskt.

Eller vari ligger det problemet tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite som om du blandar ihop äpplen och päron. 😄

Det artikeln säger är att situationen där en låts olika kompositörer hör till olika sällskap, och deras förlag är flyktiga aktiebolagskonstellationer med massor av delägare - den är jobbig för Stim och deras partners.

Allra jobbigast är det tydligen för musikanvändarna, då det inte finns en europeisk standard.

Såvitt jag kan begripa har det ingenting att göra med frågan om huruvida du som upphovsman kan tillhöra flera olika sällskap.

Typisk "Stim-nytt-nyhet" om du frågar mig, mest intressant för dom som jobbar där...... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite som om du blandar ihop äpplen och päron. 😄

Det artikeln säger är att situationen där en låts olika kompositörer hör till olika sällskap, och deras förlag är flyktiga aktiebolagskonstellationer med massor av delägare - den är jobbig för Stim och deras partners.

Allra jobbigast är det tydligen för musikanvändarna, då det inte finns en europeisk standard.

Såvitt jag kan begripa har det ingenting att göra med frågan om huruvida du som upphovsman kan tillhöra flera olika sällskap.

Typisk "Stim-nytt-nyhet" om du frågar mig, mest intressant för dom som jobbar där...... 🙂

Både äpplen och päron är goda. Kan vara svårt att skilja på dom om man inte vet hur man gör.

Äpple är lite mer surt och päron lite mer sött. Äpplen kan ha flera olika färger medans päron har mindre olika nyanser. Vem har väl inte hört om äppelbrännvin, äppelpaj och kanderade äpplen?

Jordpäron togs hit till Sverige av King Edward nån gång på 1600 talet. Päron passar sig bäst i cider som man köper på bolaget samt sånt man kallar föräldrar för när man e ungdom.

Copywrighten däremot har ingeting med varken äpplen eller päron att göra. Det bästa sättet att skydda sin musik är att publicera den. På nätet eller i tidningar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Både äpplen och päron är goda. Kan vara svårt att skilja på dom om man inte vet hur man gör.

Äpple är lite mer surt och päron lite mer sött. Äpplen kan ha flera olika färger medans päron har mindre olika nyanser. Vem har väl inte hört om äppelbrännvin, äppelpaj och kanderade äpplen?

Jordpäron togs hit till Sverige av King Edward nån gång på 1600 talet. Päron passar sig bäst i cider som man köper på bolaget samt sånt man kallar föräldrar för när man e ungdom.

Copywrighten däremot har ingeting med varken äpplen eller päron att göra. Det bästa sättet att skydda sin musik är att publicera den. På nätet eller i tidningar 🙂

Är inte King Edward en potatis?

Och vad är copywright? En av bröderna Wright? 😄 Flög inte de plan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Både äpplen och päron är goda. Kan vara svårt att skilja på dom om man inte vet hur man gör.

Äpple är lite mer surt och päron lite mer sött. Äpplen kan ha flera olika färger medans päron har mindre olika nyanser. Vem har väl inte hört om äppelbrännvin, äppelpaj och kanderade äpplen?

Jordpäron togs hit till Sverige av King  Edward nån gång på 1600 talet. Päron passar sig bäst i cider som man köper på bolaget samt sånt man kallar föräldrar för när man e ungdom.

Copywrighten däremot har ingeting med varken äpplen eller päron att göra. Det bästa sättet att skydda sin musik är att publicera den. På nätet eller i tidningar 🙂

Är inte King Edward en potatis?

Och vad är copywright? En av bröderna Wright? 😄 Flög inte de plan?

Damnit haha javisst ja det är det haha sorry 🙂

Copy är Bröderna Cartwrights bror 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

😛

Fantastisk humor om man är det minsta insatt i upphovsrätt och "STIM-frågor".

Herr Ove blandar gång på gång ihop begrepp och måste göra det oerhört förvirrande för frågeställaren.

Speciellt roligt är avsnittet där Ove misstolkade hela texten i STIM-tidningen och trodde att en och samma låtskrivare kan vara med i flera sällskap samtidigt.

Snälla Ove - skriv inte mer nu om någonting du inte har en aning om, det är oinsamt för dig och förvirrande för dom som vill veta hur det ligger till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Im' getting more confused.Eftersom jag skriver tillsammans med en partner och han bor i USA så får väl han registrera den "over there" medans jag gör.....ingenting N

Du kan anmäla dig till STIM och ha din del av låten registrerad och bevakad av STIM.

Din partner kan ha sin del registrerad hos motsvarande sällskap i USA.

Att "copyrighta" verket är som har skrivits ett par gånger i den här tråden i princip helt onödigt.

Skicka en kopia av låten till dig själv som rekommenderat brev och spara det oöppnat så är du helt safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad sägs om följande metod:

Innan du släpper låten:

1. Gör en MP3-fil F av din låt, och se till att spara filen på ett säkert ställe

2. Ta fram SHA-2 hashtalet A för filen, t.ex. mha programmet FSum

3.Publicera hashtalet A vid datumet D hos någon tung tredjepart, som skulle hålla som vittne i en eventuell rättslig prövning (t.ex. ett vedertaget diskussionsforum eller en mailinglista som tillåter en sådan publicering)

För att i ett senare läge bevisa att du hade låtfilen F redan vid datumet D behöver du bara

1. Demonstrera att du kan generera det då publicerade hashtalet utifrån din fil F

2. Hänvisa till de loggar som säger att just du publicerade detta hashtal redan vid datumet D.

Säkerheten bygger på att det är i praktiken omöjligt att skapa en fil som ger ett visst förutbestämt SHA-2 hashtal. Det fina är att man inte behöver släppa iväg själva låten för att skydda den, samt att den betrodda tredjeparten endast behöver lagra ett hashtal och inte en hel MP3. Om du dessutom ser till att MP3-filen inte slinker iväg till någon obehörig behöver tredjeparten endast vara trovärdig när det gäller datumet, och då finns ju många bra alternativ.

Någon som ser svagheter i den här metoden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om följande metod:

Innan du släpper låten:

1. Gör en MP3-fil F av din låt, och se till att spara filen på ett säkert ställe

2. Ta fram SHA-2 hashtalet A för filen, t.ex. mha programmet FSum

3.Publicera hashtalet A vid datumet D hos någon tung tredjepart, som skulle hålla som vittne i en eventuell rättslig prövning (t.ex. ett vedertaget diskussionsforum eller en mailinglista som tillåter en sådan publicering)

För att i ett senare läge bevisa att du hade låtfilen F redan vid datumet D behöver du bara

1. Demonstrera att du kan generera det då publicerade hashtalet utifrån din fil F

2. Hänvisa till de loggar som säger att just du publicerade detta hashtal redan vid datumet D.

Säkerheten bygger på att det är i praktiken omöjligt att skapa en fil som ger ett visst förutbestämt SHA-2 hashtal. Det fina är att man inte behöver släppa iväg själva låten för att skydda den, samt att den betrodda tredjeparten endast behöver lagra ett hashtal och inte en hel MP3. Om du dessutom ser till att MP3-filen inte slinker iväg till någon obehörig behöver tredjeparten endast vara trovärdig när det gäller datumet, och då finns ju många bra alternativ.

Någon som ser svagheter i den här metoden?

Det lät riktigt smart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på vad som är den enklaste lösningen vad gäller den betrodda tredjeparten. En variant är kanske att göra en insättning på sitt eget bankkonto och klippa in hashtalet i meddelandefältet, om det får plats. Sen kommer kontoutdragen att trovärdigt binda hashtalet till datumet i något år eller vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hallå hallå!

Har nyligen blivit klar med en låt, och är mycket nöjd över den 😛

Tänkte bara, kan man på något sätt registrera sig eller liknande? för att visa att det verkligen är jag som har gjort låten. Så den inte blir stulen! 😆

//peace.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med din tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Då bör du:

1. Förlägga låten på ett förlag. Musikförlag har som uppgift att bevaka att inte alstret missbrukas, men det är en kostnadsdeal man gör upp om hur mycket förlaget ska bevaka ditt alster och ge hjälp och juridiska råd ifall att. Kan bli dyrt.

Och tydligt ge info om att låten är förlagd där ifall du ska sprida den vidare i andra samanhang och med hur man kan ta kontakt med förlaget vid förfrågan om ditt alster från tredje part.

2. Stimma den ifall du är medlem i STIM. Ifall du vill bevaka din upphovsmässiga rätt till uppspelning och framställan i media/radio/tv mm. Kräver att du haft tidigare alster framförda i offentliga sammanhang = fler låtar. Är den stimmad får du inte lägga upp låten på t ex en hemsida utan att ge STIM en avgift för max 3 min på nätet.

3. Inte göra låten tillgänglig för nerladdning gratis eller på annat sätt göra låten tillgänglig.

4. Ifall du skickar en demo till ett skivbolag etc, rekomendera dessutom försändelsen till dig själv med mottagningsbevis och kvittera ut cd:n men inte öppna försändelsen.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är den stimmad får du inte lägga upp låten på t ex en hemsida utan att ge STIM en avgift för max 3 min på nätet.

Ifall du skickar en demo till ett skivbolag etc, rekommendera dessutom försändelsen till dig själv med mottagningsbevis och kvittera ut cd:n men inte öppna försändelsen.

Vad betyder "FÖR" max 3 min på Nätet? Får man inte lägga upp låtar på mer än 3 minuter? Vad händer då? Får man lägga upp låtar på andra sidor, sådana som inte Stim kollar eller har avtal med och hur vet man det i förväg, vilka dom sidorna är i så fall? Hur stor är avgift du nämner? Är det ett engångsbelopp? Förstår inte varför man ska betala sådan till Stim, vad den täcker? Spelar det roll hur många nedladdningar som görs eller lyssningar ?(om den inte kan laddas ned så kan den ju ändå sparas i realtid på DAT t.ex. hos en lyssnare, så det är ju petitess på vilket sätt den arkiveras hos mottagaren... audio direkt eller mp3).

Man ska nog rekommendera låtarna till sig själv oavsett om man skickar dem till någon annan eller ej, tycker jag.

lapp//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
För att klargöra en sak så är alltid dina egna verk copyrightskyddade, om du inte annat angett..

Precis. Du äger redan låten iom att du gjort den.

Sen kommer kruxet att bevisa att du var den skrev den först om någon skulle sno den, eller sno idén.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är den stimmad får du inte lägga upp låten på t ex en hemsida utan att ge STIM en avgift för max 3 min på nätet.

Jag förstår fortfarande inte vad det betyder!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim bevakar inte mot låtstöld, utan bara dina ekonomiska intressen om någon spelar din låt på radio t.ex.

Det du kan göra är att posta ett rekommenderat brev till dig själv med låten in. Låta bli att öppna det och arkivera tills en eventuell rättsprocess. Det är inte en 100%ig lösning, men den kan kan vara till hjälp om det skulle uppstå en tvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är den stimmad får du inte lägga upp låten på t ex en hemsida utan att ge STIM en avgift för max 3 min på nätet.

Jag förstår fortfarande inte vad det betyder!!

Vad händer om låten är 3 och 10?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer STIM hem till dig och tar alla dina inspelningar.

Om man förvarar dem i bankfack då?

då ringer dom james bond..för vad kan itne han klara av..!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer STIM hem till dig och tar alla dina inspelningar.

Om man förvarar dem i bankfack då?

då ringer dom james bond..för vad kan itne han klara av..!?

Att vara trogen.

its not a part of the constitution!!!!

Uncle-Sam-web.jpg

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Stim bevakar inte mot låtstöld, utan bara dina ekonomiska intressen om någon spelar din låt på radio t.ex.

Det du kan göra är att posta ett rekommenderat brev till dig själv med låten in. Låta bli att öppna det och arkivera tills en eventuell rättsprocess. Det är inte en 100%ig lösning, men den kan kan vara till hjälp om det skulle uppstå en tvist.

Om man har en backup på alla projektfiler man använde när man gjorde den, och en massa låtskisser på papper sparade, och ljudfiler innynnade på mobilen etc, så borde väl det räcka som bevis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...