Jump to content
Annons

I Created It First!


hackeman

Recommended Posts

Nu finns tjänsten jag själv funderat på att starta, dock startad av någon annan. Som så ofta. 😆

Efter diskussion i denna tråd började jag skissa på en tjänst som skulle bl.a ersätta processen att skydda sina alster genom att "skicka dem till sig själv med mottagningsbevis och behålla försändelsen oöppnad".

Jag beskrev min idé kortfattat här.

Och nu finns den här: http://www.icreateditfirst.com

Den är förvisso inte lika heltäckande som jag tänkt mig, och inte lika billig heller för den delen, men den finns iaf. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den är förvisso inte lika heltäckande som jag tänkt mig, och inte lika billig heller för den delen, men den finns iaf.  😉

Bygg en ny och konkurrera då.. 😕

Instämmer!

Mmm. Kan ju börja med en marknadsundersökning om inte annat...

Frågan är ju om man kan tillhandahålla tjänsten till en självkostnad som understiger vad folk vill betala för den. Jag tycker www.icreateditfirst.com är för dyr (kolla här). 20 låtar om året är kanske rimligt att man producerar färdigt, men de lär ju överstiga 3MB/st såvida man inte bara pumpar upp MIDI. Och att sen betala 800-900 spänn / år för det... njäää. Visst, så länge tjänsten finns kvar finns det ju de som betalar och tycker det är värt det, men jag tycker det är för dyrt.

Min tanke var att det skulle vara billigare än att "skydda" sin musik enligt gamla sättet. Dock så är det väl ytterst få som aktivt använder det gamla sättet eftersom det är så omständigt, men man kan ju tänka sig att många som VILL skydda sin musik iaf skulle behöva göra det för nya alster en gång i månaden eller så. Om vi då säger att det kostar ett par tjugor varje gång att printa, bränna CD, köpa postpaket o portoavgifter för rek.brev då hamnar vi på typ 12 mån * 40 kr/mån = 480 kr om året. För att öht ha något underlag att gå på.

I så fall skulle man lägga sig under detta, säg 400-450 kr / år. Dvs halva priset av icreateditfirst, och samtidigt inkluderar man fler tjänster i samma pris. Och bättre tjänster - t.ex mer diskutrymme och inte begränsat till X antal alster. Andra inkluderade tjänster kan vara rådgivning, möjlighet att låta andra lyssna och rösta på ens alster, on-line försäljning av ens låtar, etc, etc... det gamla vanliga typ. 🙂

Vad tror ni om det? Någon som skulle pröjsa 400-450 kr/år för att med ett klick kunna skydda sin musik lika hållbart som gamla sättet? Om inte, vad skulle ni betala (om något)? Eller vad skulle tjänsten innehålla för att vara värd hur mycket?

Bespara mig kommentarer om att man inte ska copyright skydda musik. Ni är ändå inte rätt målgrupp.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns tjänsten jag själv funderat på att starta, dock startad av någon annan. Som så ofta. 🙂

Tänk om denna tjänst funnits INNAN du kom på din idé Hacke, då hade du kunnat använda den för att skydda din idé lixom....eller, blev det fel nu... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle ju vara billigt/självkostnadspris så ingen blir ju rik på att stjäla din ide

😲

Nja, jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade att min egen kostnad för tjänsten måste understiga vad folk vill betala för den. Ett omständigt sätt att säga att man vill gå med plus. 🙂

Så berätta om din idé då... 10-kronorstjänst låter ju lite lurt medelst utopiskt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om det? Någon som skulle pröjsa 400-450 kr/år för att med ett klick kunna skydda sin musik lika hållbart som gamla sättet?

Ska man basera en tillfällig summa på dom faktorerna som du nämt nu så vill jag nog tycka att en avgift på 600kr är rimligt att kräva, denna uppfattning ändras givetvis omgående utifrån tillägg av andra tjänster och erbjudande och vad dessa erbjuder.

Hur har du tänkt att lösa en eventuell marknadsundersökning då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om det? Någon som skulle pröjsa 400-450 kr/år för att med ett klick kunna skydda sin musik lika hållbart som gamla sättet?

Ska man basera en tillfällig summa på dom faktorerna som du nämt nu så vill jag nog tycka att en avgift på 600kr är rimligt att kräva, denna uppfattning ändras givetvis omgående utifrån tillägg av andra tjänster och erbjudande och vad dessa erbjuder.

Hur har du tänkt att lösa en eventuell marknadsundersökning då?

Jag har än så länge bara räknat på vad jag tror det är värt för användaren, inte vad det skulle kosta att utveckla och förvalta en sådan tjänst, men jag misstänker att det finns en "magisk" (läs psykologisk) gräns vid 500 kr. T.ex låter 495 kr mer än 55 kr billigare än 550 kr, om ni förstår vad jag menar. 🙂

Marknadsundersökningen får ske via Internet och web-baserade formulär. Exakt hur vet jag inte ännu. Det finns många forum likt detta att vända sig till, problemet är bara att reggar man sig på ett nytt forum blott för att promota sin undersökning blir man lätt sedd som en junk-user. Och att först bli respekterad stammis genom en massa seriösa inlägg har man inte tid med.

Behöver fundera lite mer på det där. Inspirerande idéer välkomnas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många forum likt detta att vända sig till, problemet är bara att reggar man sig på ett nytt forum blott för att promota sin undersökning blir man lätt sedd som en junk-user. Och att först bli respekterad stammis genom en massa seriösa inlägg har man inte tid med.

Behöver fundera lite mer på det där. Inspirerande idéer välkomnas! 🙂

Borde man inte ta den diskutionen med innehavaren av den eventuella siten eller forumet då, och på så vis kanske komma överens om en deal där du då får lägga upp en banner eller liknandes?

Gör du detta så når du en del av slutanvändarna? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många forum likt detta att vända sig till, problemet är bara att reggar man sig på ett nytt forum blott för att promota sin undersökning blir man lätt sedd som en junk-user. Och att först bli respekterad stammis genom en massa seriösa inlägg har man inte tid med.

Behöver fundera lite mer på det där. Inspirerande idéer välkomnas!  🙂

Borde man inte ta den diskutionen med innehavaren av den eventuella siten eller forumet då, och på så vis kanske komma överens om en deal där du då får lägga upp en banner eller liknandes?

Gör du detta så når du en del av slutanvändarna? 🙂

Jo jag har tänkt lite åt det hållet oxå, men jag misstänker att de flesta kommer att säga nej. Som forumägare vill man ju inte tvinga på sina användare en massa ads och banners (vilket det skulle uppfattas som). Tänk själv hur vi skulle reagera på motsvarande sak här på forumet (speciellt om det kom från nån outsider vi inte kände till). 🙂

Hur har det gått annars för dig och din business med Artistbolaget? Hade varit kul å höra lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...