Jump to content
Annons

Robin - årets svensk.


SadamJR

Recommended Posts

Robin har, av tiskriften Fokus, utsetts till årets svensk. Själv vet jag inte mycket om henne. Vad tycker ni? Är det ett bra val, och vilka är hennes bästa låtar. Utmärkelen har tidigare förärats bl a Reefat El-Sayed, Hans Holmér och Ludmilla Engquist.

Edit.

Hon heter naturligtvis Robyn. Ber om ursäkt.

Redigerat av SadamJR
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar Robyn som fenomen, men har ingen direkt låt med henne som jag känner välldigt starkt för. Hang With Me är ju visserligen riktigt bra, men det är ju till stora delar en cover på en låt med samma namn utav Paola. (Osäker på stavningen här)

Link to comment
Dela på andra sajter

Robin har, av tiskriften Fokus, utsetts till årets svensk. Själv vet jag inte mycket om henne. Vad tycker ni? Är det ett bra val, och vilka är hennes bästa låtar. Utmärkelen har tidigare förärats bl a Reefat El-Sayed, Hans Holmér och Ludmilla Engquist.

Fanns det en baktanke med det selektiva urvalet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

Jo jag Robin är ju ganska känd... tack för alla uppmärksamheten -.-

Skämtåsido tycker jag Robyn har gjort riktigt bra ifrånsig som popstjärna med välskrivna och välproducerade låtar. Tummen upp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag begriper inte alls vad som är märkvärdigt. Inte dåligt på något sätt men det tilltalar mig inte alls. Jag låter som en B-sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker hon är riktigt duktig, hon är en bra artist och har lyckats bra PR-mässigt också, och skapat en bra image kring sig. Hårt arbetande, talangfull. Låtarna är riktigt bra, proffsiga och catchiga. Hon har dessutom lyckats dra iväg från mainstream-popen och tydligt nischat sig åt en genre (någon slags electro, i vilket fall betydligt mer electro än de mainstream-poplåtar hittills som "blandat in" electro), och ändå behållt en stor publik och sin plats i radion. Och det tycker jag är skillat!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hon har väldigt eget sound och röst. Produktionerna och låtarna är för mig genialiska, magiska! Asballt! Första svenska artisten som har vart nåt sen abbas tid enligt mig!

Visst, det har funnits svenska produktioner som asbra sen dess. Men som artist, fan i mig oslagbart!

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Utmärkelen har tidigare förärats bl a Reefat El-Sayed, Hans Holmér och Ludmilla Engquist.

Det stämmer inte alls. Årets pris delas ut av Fokus sedan 2006 och har inget att göra med

tidigare "utmärkelser" som Rapportredaktionen samt Efter Tolv sysslade med för länge sedan. Manlig härskarteknik, någon?

Första året gick priset till Masoud och Shahnaz Garakoei för deras exceptionella civilkurage när de vägrade låta sig utpressas av mc-maffian.

2007 belönades kommunalrådet i Haparanda, Sven-Erik Bucht, för att han lyckades vända utvecklingen i sin kommun från utflyttning till expansion och framtidstro.

2008 mottog Anita Dorazio priset för sitt uthålliga, engagerade och målmedvetna arbete för flyktingars rättigheter.

Förra året gick utnämningen till professor Johan Rockström för att han gjort vetenskapen om människans påverkan på naturen begriplig.

Juryn för Årets svensk består av Sven-Olof Bodenfors, Annika Åhnberg, Erik Blix, Kajsa Bergqvist, Margareta Garpe och Martin Ahlquist (ordförande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Robyn är en grym, självständig tjej, skicklig musiker och verkar trevlig och jordnära.

Musiken är inte min favorit, men hon har ju en del bra låtar som Dancing on my own, Hang with me. Hennes gamla låtar som Do you really want me var rätt bra när de kom, men lite för smörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Robyn är riktigt grym. Hon har haft ett sjukt år 2010 och medan hon i Sverige för många är en vanlig radioartist är hon i t.ex USA jättestor bland folk som inte alls gillar mainstreammusik. Ganska intressant kontrast. Dessutom var hon med på en av mina favoritlåtar i år, nämligen Bad Gal av Douster och Savage Skulls (samma Savage Skulls producerade även Love Kills på hennes andra body talk-skiva).

http://www.youtube.com/watch?v=8JvXCN5pwb0

Rekommenderar även det här på svtplay: http://svtplay.se/v/2224393/klubbland/klubbland__11_robyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har otroligt svårt för fräsiga beats, blippblippljud, loopar och allt vad det där heter men jag kan inte låta bli att tycka att Robyn gör det förbannat bra.

Jävligt bra kvalitet i låtskrivandet och produktionen tycker jag är jävligt smakfull!

Jag tycker gott hon kan få bli årets svensk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar robyn, hon har släppt en hel del bra låtar. Men det är en grej jag inte fattar. Det är ju Klas Åhlund (teddybears sthlm) som gör nästan all hennes musik (text, musik, produktion). Ändå är det hela tiden Robyn som är så otroligt talangfull och kreativ. Är det genusperspektivets fel?

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar robyn, hon har släppt en hel del bra låtar. Men det är en grej jag inte fattar. Det är ju Klas Åhlund (teddybears sthlm) som gör nästan all hennes musik (text, musik, produktion). Ändå är det hela tiden Robyn som är så otroligt talangfull och kreativ. Är det genusperspektivets fel?

Jag ska berätta för dig om genusperspektivet.

Robyn skriver sitt eget material. Till exempel är hon kompositör och textförfattare, 50% tillsammans med Patrik Berger, till Dancing On My Own som i år är nominerad till en amerikansk grammy. Som 16-åring skrev hon själv stommen till 1995 års största svenska låt - Do You Really Want Me.

Att hon inte skriver allt sitt material - eller producerar det - är en invändning ingen någonsin gör mot en manlig artist. Elvis, någon?

Det du och andra här sysslar med är att försöka förminska en framgångsrik kvinna till något mindre farligt. Du suger.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...