Jump to content
Annons

AKG K271 Studio; sitter för hårt mot öronen!


Dreamtones

Recommended Posts

Det här är lite irriterande för innan jag köpte denna lur så frågade jag dom som rekommenderat mig den om den sitter skönt mot öronen, och det skulle den göra. Märkte direkt när jag testade luren att den inte alls var konstruerad på det viset som en skön lur ska vara (man ska ha öronen inuti lurarna, inte luren öronen), men var villig att ge den en chans - många har snackat bra om den.

Så nu när jag använd den i några år så har den fortf inte riktigt anpassat sig till mitt huvud, verkar det som. Det funkar att ha på sig den ett tag, men om man har på sig den några timmar eller mer så börjar det göra ont som satan mot öronen. Då måste jag lägga undan dom ett tag, för om jag sätter på mig den igen så börjar det genast göra ont.

 

Det hade ju varit bra om man åtminstone kunde ställa in den så att den skulle sitta lösare, men det verkar inte gå - den åker automatiskt tillbaka till ursprungsläget. Antingen är det jag som missar nåt här, eller så är luren totalt osmidigt byggd.

Ni som vet - tell me!

Annars är den bra, men det viktigaste är väl ändå att man kan sitta jobba utan att få ont.

 

Bild: http://cachepe.zzoun...9b7e6ce2136.jpg

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

AKG K271 Studio är sjukt obekväma. Jag kan inte sitta med dem längre än 5 min i sträck, sen åker de automatiskt av. Jag tror de ändrade padsen på AKG K271 MKII, som ska vara bekvämare. Kanske man kan byta ut padsen?

Vet inte om det är dessa som sitter på MKII. Om det är det borde du få plats med öronen. Om inte, då är de nog bekvämare än de som sitter på dina lurar nu iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutna lurar är konstruerade så att det sitter "hårt" mot huvudet, annars blir de inte slutna. Om man vill sitta länge med en lur (och mixa t ex) så bör man överväga en öppen lur som ofta även låter neutralare än slutna lurar (men det beror givetvis på vilka modeller man jämför).

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutna lurar är konstruerade så att det sitter "hårt" mot huvudet, annars blir de inte slutna.

Om man ska bygga en sluten lur måste det ju vara lättare att bygga in öronen (göra dem slutna liksom). Då slipper man göra en konstruktion som är "superpressande" öronen. Är det inte så med de flesta andra slutna lurar, att de sitter runt öronen?

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG K271 Studio är sjukt obekväma. Jag kan inte sitta med dem längre än 5 min i sträck, sen åker de automatiskt av.

Tråkigt att höra. Hörlurar är ju något man verkligen ska försöka prova innan man köper - framförallt om man räknar med att sitta länge med dem. Nu är K281 inte i första hand avsett för mix och är heller inte så dyra, men ändå.

För egen del så passar dessa lurar alldeles fantastiskt, men det beror nog också på att jag har förhållandevis små öron. Poängen är att det inte är helt rättvist att säga att de "är sjukt obekväma" generellt. Det beror på syfte och hur bärarens öron är beskaffade.

Tittar man på märket AKG och med syfte mix/lyssning, så skulle jag personligen i första hand titta närmare på AKG K701/702 som är öppna lurar och som har betydligt skönare kuddar. Men som sagt, smaken är olika och det gäller att försöka prova lurarna innan om möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra. Hörlurar är ju något man verkligen ska försöka prova innan man köper - framförallt om man räknar med att sitta länge med dem. Nu är K281 inte i första hand avsett för mix och är heller inte så dyra, men ändå.

För egen del så passar dessa lurar alldeles fantastiskt, men det beror nog också på att jag har förhållandevis små öron. Poängen är att det inte är helt rättvist att säga att de "är sjukt obekväma" generellt. Det beror på syfte och hur bärarens öron är beskaffade.

Tittar man på märket AKG och med syfte mix/lyssning, så skulle jag personligen i första hand titta närmare på AKG K701/702 som är öppna lurar och som har betydligt skönare kuddar. Men som sagt, smaken är olika och det gäller att försöka prova lurarna innan om möjligt.

När jag säger att de är obekväma grundar jag det på att alla jag träffat, som har använt gamla modellen av K271, tycker de är obekväma. Självklart finns det personer som tycker de sitter bra över öronen! Har bara inte träffat dem. Dock känner jag på mig att det var en liten konstruktionsmiss då AKG, vad jag har förstått, ändrade designen när de släppte MKII.

Hur som helst. Är det någon som vet något om padsen jag länkade till? Är dessa samma som på MKII? I såna fall kanske det är något för trådskaparen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska bygga en sluten lur måste det ju vara lättare att bygga in öronen (göra dem slutna liksom). Då slipper man göra en konstruktion som är "superpressande" öronen. Är det inte så med de flesta andra slutna lurar, att de sitter runt öronen?

K271 brukar sluta hela örat (om man inte har gigantiska paraboler). Du kanske tänker på K171:

http://www.800baba.com/product/k171mkii.jpg

De är mycket obekväma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...