Jump to content
Annons

Onödigt köp, converter


evilrocker

Recommended Posts

Idag fick jag hem min nya converter, en Lynx 8, pluggade in den

i loopen och körde lite genom mina outboards (heter det så i plural?)'

och resultatet blev så här, kanske inte behövde en ny converter ändå?

Ena filen är digi 003s egna converter, försökte level-matcha dom så

gott jag kunde, så om nu är högre kolla det först så att du inte föredrar

den... men dom var rätt lika va? 🙁

Converter 1

Converter 2

Damn va fattig jag är nu. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Idag fick jag hem min nya converter, en Lynx 8, pluggade in den

i loopen och körde lite genom mina outboards (heter det så i plural?)'

och resultatet blev så här, kanske inte behövde en ny converter ändå?

Ena filen är digi 003s egna converter, försökte level-matcha dom så

gott jag kunde, så om nu är högre kolla det först så att du inte föredrar

den... men dom var rätt lika va? 🙁

Converter 1

Converter 2

Damn va fattig jag är nu. 😳

Även om Lynx är fina grejer så är AD/DA-omvandlare det absolut minst kritiska i kedjan, framförallt i dagens läge (enl. mig då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag, det är verkligen det som gör minst skillnad 🙂 , men det var det sista

jag skulle köpa och hade kvar att förbättra. Tyckte du det var någon skillnad på filerna?

Även om Lynx är fina grejer så är AD/DA-omvandlare det absolut minst kritiska i kedjan, framförallt i dagens läge (enl. mig då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant detta! Tyvärr så vart det lite svårt att jämföra då crash-cymbalen är panorerad olika, tycker jag.

Men rent spontant tyckte jag att "Converter 2" lät bäst! Detta för att det kändes som det var mycket mer dynamik. Men sedan märkte jag att crashen var panorerad på denna version, men inte på "Converter 1"..? Känns som det är två helt olika stereobilder?

"Converter 1" - känns mer sammansvetsad/komprimerad, men också lite platt.

"Converter 2" - mycket mer djup i ljudbilden. Men kan ha att göra med mixen/stereobilden (cymbalen mest). Gillade denna bäst.

Så det är en Lynx Aurora 8 du köpt? Varifrån, om man får fråga? På de ställen jag hittat Aurora 8 har priset varit löjligt nära Aurora 16. Borde vara billigare, tycker man.

EDIT/tillagt: Om man lyssnar endast på gitarrerna så kommer de fram mycket bättre med på "Converter 2". Mattan är jämn och fin i amplitud och frekvens. De liksom, "avbryts" inte. På "Converter 1" känns de mycket mer komprimerade och får lämna plats till annat ibland. Det liksom, sviktar lite. (Kan kanske ha med kompression att göra, ifall de är olika komprimerade)

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker helt ärligt mig höra lite skillnad. Jag tycker tvåan hade mer stereobredd. Jag har lyssnat ett par gånger på dom första sekunderna, och det är inte inbillad ljudskillnad. Om jag sitter närmare en av högtalarna hör jag ganska stor (men ändå väldigt liten men liksom lite märkbar) skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Synd att filerna var "spegelvända".

När jag flyttat så att båda filerna är "rättvända" så är det svårt att höra någon skillnad.

En fråga, har du justerat filerna timingmässigt mot varann något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att filerna var "spegelvända".

När jag flyttat så att båda filerna är "rättvända" så är det svårt att höra någon skillnad.

En fråga, har du justerat filerna timingmässigt mot varann något?

Ah, så de var spegelvända alltså. Trodde det först, men sen tyckte jag cymbalen var mer centrerad i 1:an. Men då var det bara öronskadorna som spelade in alltå. Yay!

Vände på ena nu och skillnaden blir mycket mindre. Dock känner jag fortfarande mer djup och bättre seperation i 2:an. Inte lika platt helt enkelt.

Mixen ska iaf vara vänd som i "Converter 2", har jag kommit fram till. 😄 Den passade mina öron bättre (som har något ojämn balans frekvensmässigt) 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vi lyssnar på nu skillnaden på DA? Dvs, är låten sedan tidigare är inspelad via 003? Då har ju den, och dess AD, redan satt sin prägel på filerna. Sedan att man i efterhand spelar upp genom två olika DA, borde inte göra sådan jättestor skillnad. 003:an har redan omvandlat till digital och, om man så vill, "förstört" filerna. Är det inte så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vi lyssnar på nu skillnaden på DA? Dvs, är låten sedan tidigare är inspelad via 003? Då har ju den, och dess AD, redan satt sin prägel på filerna. Sedan att man i efterhand spelar upp genom två olika DA, borde inte göra sådan jättestor skillnad. 003:an har redan omvandlat till digital och, om man så vill, "förstört" filerna. Är det inte så?

det kvittar ju vilken omvandlare låten är inspelad i bara låten är samma när man testar de olika omvandlarna

det står ju inte riktigt hur testet är gjort men gissar att det går igenom både d/a och a/d i båda försöken

Link to comment
Dela på andra sajter

det kvittar ju vilken omvandlare låten är inspelad i bara låten är samma när man testar de olika omvandlarna

det står ju inte riktigt hur testet är gjort men gissar att det går igenom både d/a och a/d i båda försöken

Det borde väl spela roll? Ljudet ska samplas och de små ljudvågorna ska göras om till ettor och nollor. Har 003:an skött hanteringen av omvandligen, av ljudvåg till digital information, så är det ju också dessa ettor och nollor som nu spelas upp genom Lynxen.

Om nu 003 förstör filerna så borde den ju förstöra en gång till och göra resultatet ännu sämre eller hur?

Jo precis! Men jag menade bara att han kanske inte köpt den i onödan (inte baserat på dessa tester iaf) då det kanske blir större skillnad nästa gång han spelar in. Dvs när Lynxen får agera som både AD och DA.

Link to comment
Dela på andra sajter

För testet ska bli riktigt måste man spela in låten i 003 typ gitarr trummor sång mm och sedan gör man samma sak igen fast då med Aurora givetvis.

För man kan aldrig få ett material till att låta bättre än det är inspelat från början. Är den inspelad i 003 då låter det lika eller bara kanske något lite klarare i Aurora .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ta en låt från en välljudande skiva och köra den ut och direkt in och spela in signalen? Gör det på båda och se hur stor skillnaden blir när den gått genom både DA och AD. Lägg upp 20 sek original samt samma slinga av båda konverterarna. Skulle vara kul att höra hur stor utsläckning det blir gentemot originalet om man fasvänder dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte ta en låt från en välljudande skiva och köra den ut och direkt in och spela in signalen? Gör det på båda och se hur stor skillnaden blir när den gått genom både DA och AD. Lägg upp 20 sek original samt samma slinga av båda konverterarna. Skulle vara kul att höra hur stor utsläckning det blir gentemot originalet om man fasvänder dem.

Det blir väl surt om han lägger upphovsskyddat material här dvs en välljudande skiva.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på materialet (orkar inte hämta lurarna 😛 ) men jag vill minnas att evilrocker brukar köra trumplugg. I så fall har 003 inte dubbel inverkan på testet.

Nej, men det hade vart en fördel om han körde igenom material som har bättre separation/luft och mer djup. En rockmix som är hårt komprimerad och limiterad är rätt så svårt att analysera.

Link to comment
Dela på andra sajter

i loopen och körde lite genom mina outboards (heter det så i plural?)'

Utombordare! 🙂

Har du förutsättningar att göra en inspelning från skiva och lägga upp som blindtest? 20 sek av nån skiva är upphovsrättsligt bara ett filosofiskt problem som jag nog tycker forumet borde kunna blunda för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utombordare! 🙂

Har du förutsättningar att göra en inspelning från skiva och lägga upp som blindtest? 20 sek av nån skiva är upphovsrättsligt bara ett filosofiskt problem som jag nog tycker forumet borde kunna blunda för.

Ja 20 sec är inte mycket tycker jag ,jag kan bistå med en fil av aurora om det är någon annan som har en annan converter så vi kan få slut på detta tjafs om omvandlare .

Men det ska vara ren wav fil 44 100 khz och inget annat med EQ & skit.för att få det låta bättre.

Fast det skulle vara lika låtar kanske ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena alla... fan va ute första gången på flera månader igår.. ni vet barnvakt å sånt 🙂 = bakis, jaja

Sorry för att L & R var flippat, glömde av det när jag satt och testade.

1, är Lynx, 2 är 003, grejen är den att det är ingen direkt test, jag ville bara

höra hur det låter när jag loopar ut mastern ut till fatso, kompressor och eq och tillbaka

igen, och jag klipper ju lite, vilket jag i princip alltid gör, istället för att använda pluggar för det.

Och nej det är inget onödigt köp, jag behövde ändå fler i/o 🙂

Men iaf, i lurar hör jag aningen mer low midsi lynxen, samt aningens mer tydlighet i dom höga signalerna.

I monitorerna hör jag aningens större stereobild, men det är så jag upplever det och jag får koncentrera

mig för att höra det. Jag satt och blundade och körde solo på dom två kanalerna i pro tools och växlade

helt random, svårt att höra skillnad ibland, sen kan det kanske bli mer skillnad om jag klipper dom hårdare

vi får se.

Jag kan försöka spela in något via 003 sen loopa via 003 vs in genom lynx och loopat genom lynx, men jag har

ju inget synt... vet i fasen vad jag ska ta för att det ska bli rättvist. Sen var ju 003 klockad via lynxen i bägge

fallen, har nog ingen större betydelse men ville bara informera om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...