Jump to content
Annons

Side chain compression


chsandstrom

Recommended Posts

Är det egentligen så roligt med duckad bas på en rock eller boogielåt? Då klipper ju kaggen bort basgitarrens attack som kommer samtidigt med kaggetrampet? Jag tycker man ofta hör elbas som är så platt att den lika gärna kunde vara en enda lång baston på en orgel. Inte bra tycker jag.

Jag kanske missat, men står det nånstans att det är den typen av musik det är frågan om?

Ja, det var ju precis det jag frågade. I huvudinlägget stod det ingenting om det var tänkt att användas varken till nån speciell sorts musik, eller speciellt instrument.

Blev du förbannad? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

som jag uppfattar det så är möjligheterna i audacity väldigt begränsade. men autoduck vara något liknande som sidechainkomressionseffekten (vilket ord!). har inte Audacity själv men efter en kort sökning såg jag detta

"

Have you tried the AutoDuck effect in Audacity?

 

You would need to set all of the time values very short.

You use two tracks - select the upper track and apply the effect. The processed upper track will duck when the level on the track below goes above the threshold level.

Try it with a pad sound on track 1 and a kick drum on track 2."

Här http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=16&t=12980

Det där kan vara precis vad jag behövde! så tack så jäkla mycket! Återkommer med resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är resultatet efter att jag "duckat" två kanaler (trumma+basgång), och jag följde den guide som fann på audacitys forum.

Som bilden visar så finns det en peak på den övre, och volymen är rätt nerdragen MEN jag upplever duckningen. Kan/ska jag lägga en vanlig kompressor på detta nu eller vad? Eller bara på det området där det är "högre volym" så att säga. Hoppas någon förstår vad jag menar, eller kan ge vettigt tips! 🙂

Tack!

EDIT: peaken på den övre beror mest på att det inte finns något under, men är det något jag ska göra åt? I så fall vad? 🙂

yc6xg.jpg

Redigerat av chsandstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

det kan ju bara du veta genom att lyssna

det verkar fortfarande som du inte har nåt mål med det här förutom att använda nåt som du hört "ska" användas

Jag är inte utbildad, utan självlärd. Om vissa kunde kontribuera med sin kunskap så kanske jag kunde uppnå ett resultat, så som jag vill. Frågan är då vad jag vill, och vad jag vill är att få ett bra resultat. Ska man inte använda en kompressor för det? Jag har ställt otaliga frågor, och fått en del svar tillbaka. Kan du hjälpa så gör gärna det?

Jag förstår hur mycket funkar rent principiellt, kring EQ och kompressor, men när det gäller det sistnämnda så vet jag inte hur jag ska använda den i audacity. Jag kommer få besök av en som är utbildad om någon dag och kanske kan han hjälpa mig.

På tal om att lyssna på resultatet och själv avgöra, så har jag nog gjort det otaliga gånger. Jag vet inte om jag gör rätt, och jag vet även att det enda rätta som finns är baserat efter sina egna öron. Hoppas fortfarande på ytterligare hjälp från detta forum...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om att lyssna på resultatet och själv avgöra, så har jag nog gjort det otaliga gånger. Jag vet inte om jag gör rätt, och jag vet även att det enda rätta som finns är baserat efter sina egna öron.

du måste börja från utgångspunkten "vad har jag och vad vill jag att det ska bli"

att börja med verktyget utan att veta om du ska såga av spiken eller om du ska slå in den i väggen med hjälp av lödkolv är sällan lätt att svara på - kanske ska du istället använda en tång å dra ut den med?

förstår du liknelsen?

vad vill du uppnå för resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var ju precis det jag frågade. I huvudinlägget stod det ingenting om det var tänkt att användas varken till nån speciell sorts musik, eller speciellt instrument.

Blev du förbannad? 😲

Självklart inte 🙂

Det lät bara som att du tog för givet att det var rock/boogie och att det då skulle låta dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

du måste börja från utgångspunkten "vad har jag och vad vill jag att det ska bli"

att börja med verktyget utan att veta om du ska såga av spiken eller om du ska slå in den i väggen med hjälp av lödkolv är sällan lätt att svara på - kanske ska du istället använda en tång å dra ut den med?

förstår du liknelsen?

vad vill du uppnå för resultat?

Ett resultat där min färdiga musik låter bra i högtalarna, och att ljudet är välbalanserat. Jag vill använda duckning/sidechain mellan kick och bas, och det vill jag åstadkomma. För övrigt har jag ställt otaliga frågor gång på gång utan att fått svar, så jag antar att begränsningarna finns hos medlemmar här på forumet också. Ska jag använda kompressor på varje kanal för sig eller hela paketet på en gång, är en fråga jag ställt mer än en gång. Då utgår jag ifrån audacity också. Jag vill alltså inte ha demokvalité på mina låtar, utan att det ska låta så bra som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett resultat där min färdiga musik låter bra i högtalarna, och att ljudet är välbalanserat. Jag vill använda duckning/sidechain mellan kick och bas, och det vill jag åstadkomma. För övrigt har jag ställt otaliga frågor gång på gång utan att fått svar, så jag antar att begränsningarna finns hos medlemmar här på forumet också. Ska jag använda kompressor på varje kanal för sig eller hela paketet på en gång, är en fråga jag ställt mer än en gång. Då utgår jag ifrån audacity också. Jag vill alltså inte ha demokvalité på mina låtar, utan att det ska låta så bra som möjligt.

För att sluta skämta måste jag hålla med föregående om att din fråga är rejält luddig. Min färdiga musik ska låta bra i högtalarna... Det säger ingenting om vad du tänkt dig. Inget om du spelar boogie, punk eller dansband heller. Det finns ju inhgen allmängiltig förklaring på hur du ska använda en kompressor för att få ett balanserat ljud. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att sluta skämta måste jag hålla med föregående om att din fråga är rejält luddig. Min färdiga musik ska låta bra i högtalarna... Det säger ingenting om vad du tänkt dig. Inget om du spelar boogie, punk eller dansband heller. Det finns ju inhgen allmängiltig förklaring på hur du ska använda en kompressor för att få ett balanserat ljud. Tyvärr.

Vad spelar genre för roll?

Allmängiltiga förklaringar är jag inte intresserad av, och hur kan den fråga vara luddig när den är ställd på rakt vis? Jag misstänker att ingen kan ge mig ett svar, och jag lär nog inte få ett heller. Eftersom jag utgått från audacity som verktyg (samt wavelab, men där finns ingen vettig kompressor) så tänkte jag få stöd utifrån det. Jag har gjort allt jag kan för att förmedla vilken slags hjälp jag behöver. Om jag varit otydlig i det, eller luddig, så kan jag inte göra mer! Jag är inte intresserad av hur jag ska ratta inställningarna på en kompressor (vilket torde vara en allmängiltig förklaring, om nu en sådan fanns), utan mer hur den ska användas för att uppnå så bra resultat som möjligt.

Är det fortfarande luddigt eller kan du skänka lite ljus åt mina frågor måntro?

EDIT: För övrigt sker inga resultat i realtid i audacity när jag pillar med duckning som verktyg, så det känns lite tafatt att vänta 20-30 minuter mellan varje resultat. Kanske kunde jag få förklarat tydligare vad som bör göras, utifrån vad jag läst på dessa länkar:

http://manual.audacityteam.org/index.php?title=Auto_Duck

http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=16&t=12980

Redigerat av chsandstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar extremt stort roll- Sidechain compression fungerar på vissa musikstilar, inte på andra, och absolut inte på alla. Visa lite mer respekt för de som svarar här, din attityd är inte schysst.

Jag är medveten om att sidechain fungerar på den musik jag har. Dessutom har jag inget större intresse av att kategorisera min musik efter genre, mest för att det är sådan blandning. Frågan är om just det spelar någon roll? Min attityd är din eller andras uppfattning, jag är ivrig på svar på lite frågor (dom som är luddiga dårå). Har visat ödmjukhet sedan första inlägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Jag är inte intresserad av hur jag ska ratta inställningarna på en kompressor (vilket torde vara en allmängiltig förklaring, om nu en sådan fanns), utan mer hur den ska användas för att uppnå så bra resultat som möjligt.

Gör du dig bara dum eller är du allvarlig nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller audacity är jag intresserad av två saker; den ena är Dynamic Range Compressor och den andra är Duckning. Att prova sig fram genom att ratta på inställningarna och lyssna själv efter resultat tills man blir nöjd känner jag till, men eftersom vissa funktioner i audacity uppenbarligen inte tillåter resultat i realtid blir detta jobbigt i längden.

Den första kompressor undrar jag om den ska användas på flera markerade spår, och i så fall varför, eller om den skall användas på separata spår? Vad bör jag tänka på, vad kan jag göra fel, osv? Samma fråga kan gälla duckning (där tar det drygt 30 minuter att rendera, och resultatet vet jag inte ens om det blir bra, och har postat inlägg om detta också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik80 (oregistrerad)

Jag tycker Demonproducenten har varit väldigt tydlig mot dig angående hur man använder sig av kompressor med triggning via sidechain.

Hur man använder den beror helt på vad man vill uppnå och vad man ska göra med den. Det som funkar i en viss genre kanske låter skit i en annan och då får man hitta på nåt annat. Om virveln sticker ut för mycket i OH så kan man låta virvelkanalen trigga en kompressor på OH-bussen till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Demonproducenten har varit väldigt tydlig mot dig angående hur man använder sig av kompressor med triggning via sidechain.

Hur man använder den beror helt på vad man vill uppnå och vad man ska göra med den. Det som funkar i en viss genre kanske låter skit i en annan och då får man hitta på nåt annat. Om virveln sticker ut för mycket i OH så kan man låta virvelkanalen trigga en kompressor på OH-bussen till exempel.

Yes, men går detta att göra i audacity. Demonproducenten menar också att jag måste förstå mina begränsningar (baserat på vilken mjukvara jag faktiskt använder så klart). Men jag vill veta vad jag kan göra med det jag har för att få ett sånt bra resultat som möjligt. Just nu är jag vilsen som fan.

Kompressorn med triggning via sidechain verkar inte gå i audacity, och duckningen verkar vara någon slags halv-variant av en faktiskt sidechain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ducking i audacity verkar inte som jag hade tänkt mig. Resultatet kommer inte i realtid, och detta är ett faktum om någon undrar. Efter att ha forskat lite så har jag förstått det olika om hur många kanaler som ska vara markerade för resultat, och så vidare. Jag har provat mig fram, men det är som sagt oerhört tråkigt att vänta 20-30 minuter på ett resultat som inte känns bra. Det känns med andra ord som att arbeta i blindo i detta program.

Volymen sänks nå förbannat när jag använder ducking. Vet inte vad jag gör för fel.

Använder nu dB audioware: Sidechain compressor i audacity. Har bara provat först att sätta SEND på en baskanal och RECIEVE på en kick. Detta blir två moment då skiten ska rendera en halv evighet emellan och jag vet inte ens om jag gör rätt. Om det inte redan framgått i den här tråden så är det just det här jag har problem med, och hoppas nu att jag gjort mig extra tydlig med det! ☺️

För övrigt verkar det inte gå som jag vill, så jag gör något fel, men vet inte vad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Send och Recieve är inte termer som normalt inte används? därför kanske det är svårt för medlemmar här att ge dig svar. det verkar inte som du riktigt vet hur det fungerar. det finns inte en kompressorinställning som är bäst på allt. Det är just därför man kan ändra inställningar. Hur du ska använda en kompressor beror på hur materialet du vill använda låter, vad det är för instrument, vilken känsla du vill åt mm.

Du ska kanske se över din egen inställning innan du ger dig på andras?

du har fått många tålmodiga svar med tanke på att dina frågor inte ger några specifikationer kring vad du vill åstadkomma. Att säga att du vill uppnå ett "bra" ljud är som att säga att du vill måla en "vacker" tavla. Testa att berätta lite om din låt och hur den låter och hur du vill att den ska låta så blir det lättare att hjälpa dig. annars tar tråden nog snart slut.

Testa läs om vad en kompressor gör. i början är det faktiskt en av de svårare grejerna att förstå sig på.

http://www.uaudio.com/webzine/2009/november/basics.html

http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor

(hittade i denna tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=71081)

tidningen studios specialnummer "mixologi" som kom ut i sommras är också bra.

i den kan du få tips om vilka inställningar som kan passa till olika instrument... och en himla massa andra tips

(I Audacity kommer du nog få svårt att uppnå ett resultat som motsvarar en Radioproduktion)

edit: Förlåt om jag har en hård ton!

Redigerat av Tadeus
Link to comment
Dela på andra sajter

Send och Recieve är inte termer som normalt inte används? därför kanske det är svårt för medlemmar här att ge dig svar. det verkar inte som du riktigt vet hur det fungerar. det finns inte en kompressorinställning som är bäst på allt. Det är just därför man kan ändra inställningar. Hur du ska använda en kompressor beror på hur materialet du vill använda låter, vad det är för instrument, vilken känsla du vill åt mm.

Du ska kanske se över din egen inställning innan du ger dig på andras?

du har fått många tålmodiga svar med tanke på att dina frågor inte ger några specifikationer kring vad du vill åstadkomma. Att säga att du vill uppnå ett "bra" ljud är som att säga att du vill måla en "vacker" tavla. Testa att berätta lite om din låt och hur den låter och hur du vill att den ska låta så blir det lättare att hjälpa dig. annars tar tråden nog snart slut.

Testa läs om vad en kompressor gör. i början är det faktiskt en av de svårare grejerna att förstå sig på.

http://www.uaudio.com/webzine/2009/november/basics.html

http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor

(hittade i denna tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=71081)

tidningen studios specialnummer "mixologi" som kom ut i sommras är också bra.

i den kan du få tips om vilka inställningar som kan passa till olika instrument... och en himla massa andra tips

edit: Förlåt om jag har en hård ton!

(I Audacity kommer du nog få svårt att uppnå ett resultat som motsvarar en Radioproduktion)

Tack för ditt svar och håller faktiskt med dig. Har Mixologi. Men jag har nog svårt att förklara exakt eftersom jag inte så pass insatt i detta, utan endast förstår saker någorlunda principiellt. Jag är också medveten om begränsningarna som finns i och med audacity.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips?

Reaper

Audacity kan inte spela upp effekter i realtid på samma sätt som andra program. Men som du sett finns knappen "förhansvisning", klickar man på den kan man höra effekten på ett spår utan att rendera effekten. Det blir dock trubbel för dig eftersom sidechain använder sig av två spår.

Hatten av till alla som varit tålmodiga med förklaringar i tråden.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tråd!

Min gissning är att TS:s kunskaper i ämnet är mer begränsade än vad som faktiskt har framgått. Det mals på så in i helvete i tråden utan att det händer ett skit — så att säga.

@ chsandstrom, gör så här:

Ladda ner (och installera) REAPER: http://reaper.fm/

Side-Chain (exempel): Skapa två (sereo)kanaler: en som heter "A", dvs den signal som ska styra duckandet; och så har du en (stereo)kanal som heter "B", dvs den signal som ska ducka för "A".

1. På (mixer) kanal "B": klicka på "io"-knappen (följande steg 2 och 3 görs nu i samma dialogruta)

2. Sätt Track Channels till 4

3. Skapa en ny receive ("add new receive..."), välj kanal "A" och välj att receive ska tas emot på "chanel" 3/4 (" => 3/4").

4. Inserta ReaComp (VST-pluggen som följer med REAPER) på kanal "B". Sätt Threshhold på -20dB, ratio på 4:1, och sist men inte minst, Detector Input på alternativet "Auxiliary Input L+R".

Om det fortfarande inte låter någorlunda som du hade föreställt dig, då vet du kanske helt enkelt inte vad det är du vill åstadkomma.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tråd!

Min gissning är att TS:s kunskaper i ämnet är mer begränsade än vad som faktiskt har framgått. Det mals på så in i helvete i tråden utan att det händer ett skit — så att säga.

@ chsandstrom, gör så här:

Ladda ner (och installera) REAPER: http://reaper.fm/

Side-Chain (exempel): Skapa två (sereo)kanaler: en som heter "A", dvs den signal som ska styra duckandet; och så har du en (stereo)kanal som heter "B", dvs den signal som ska ducka för "A".

1. På (mixer) kanal "B": klicka på "io"-knappen (följande steg 2 och 3 görs nu i samma dialogruta)

2. Sätt Track Channels till 4

3. Skapa en ny receive ("add new receive..."), välj kanal "A" och välj att receive ska tas emot på "chanel" 3/4 (" => 3/4").

4. Inserta ReaComp (VST-pluggen som följer med REAPER) på kanal "B". Sätt Threshhold på -20dB, ratio på 4:1, och sist men inte minst, Detector Input på alternativet "Auxiliary Input L+R".

Om det fortfarande inte låter någorlunda som du hade föreställt dig, då vet du kanske helt enkelt inte vad det är du vill åstadkomma.

Ödmjukaste tack! Ska prova detta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...