Jump to content
Annons

Tadeus

Medlem
  • Antal inlägg

    11
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Grundkursen går lite blandade tider. eftermiddagar och kvällar endast. jag gick 15-17 en gång i veckan i två tre månader något sånt.. den andra är nästan bara hemstudier. man går igenom boken själv hemma och sen är det två intensivdagar fredag+lördag.. och så har man möjlighet att ta certifikatet då också i slutet av intensivdagarna.
  2. på mmh finns det en "logic grundkurs" och sen en fortsättning som heter "logic pro" som är utformad för att man ska ta logic-cert... men har du inte tid för kvällskurser spelar det ju mindre roll =) logic grundkurs är just vad den heter. en grundkurs.. logic pro ska man arbeta sig igenom hela logic studio 9 boken av david nahmani. http://www.lu.se/o.o.i.s?id=3616&lukas_id=MUHD76
  3. Send och Recieve är inte termer som normalt inte används? därför kanske det är svårt för medlemmar här att ge dig svar. det verkar inte som du riktigt vet hur det fungerar. det finns inte en kompressorinställning som är bäst på allt. Det är just därför man kan ändra inställningar. Hur du ska använda en kompressor beror på hur materialet du vill använda låter, vad det är för instrument, vilken känsla du vill åt mm. Du ska kanske se över din egen inställning innan du ger dig på andras? du har fått många tålmodiga svar med tanke på att dina frågor inte ger några specifikationer kring vad du vill åstadkomma. Att säga att du vill uppnå ett "bra" ljud är som att säga att du vill måla en "vacker" tavla. Testa att berätta lite om din låt och hur den låter och hur du vill att den ska låta så blir det lättare att hjälpa dig. annars tar tråden nog snart slut. Testa läs om vad en kompressor gör. i början är det faktiskt en av de svårare grejerna att förstå sig på. http://www.uaudio.com/webzine/2009/november/basics.html http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor (hittade i denna tråd https://www.studio.se/index.php?showtopic=71081) tidningen studios specialnummer "mixologi" som kom ut i sommras är också bra. i den kan du få tips om vilka inställningar som kan passa till olika instrument... och en himla massa andra tips (I Audacity kommer du nog få svårt att uppnå ett resultat som motsvarar en Radioproduktion) edit: Förlåt om jag har en hård ton!
  4. som jag uppfattar det så är möjligheterna i audacity väldigt begränsade. men autoduck vara något liknande som sidechainkomressionseffekten (vilket ord!). har inte Audacity själv men efter en kort sökning såg jag detta " Have you tried the AutoDuck effect in Audacity? You would need to set all of the time values very short. You use two tracks - select the upper track and apply the effect. The processed upper track will duck when the level on the track below goes above the threshold level. Try it with a pad sound on track 1 and a kick drum on track 2." Här http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=16&t=12980
  5. Jo jag använder mig av bussar och så. jag har mixat litegrann rätt länge men det är först nu jag börjar försöka göra något seriöst med det. det är också nu som jag börjar tycka att alla reverb låter konstigt. ja. jag tycker bara det är lite klurigt att bygga "på djupet" i låtar med reverb. men det är kanske att jag måste lyssna nogrannare på sambanden med de andra instrumenten också. men visst jobbar jag med sendar. tycker bara alltid att det blir lite lite mycket eller lite. göra avvägningen på hur mycket reverb som passar utan att man tar udden av instrumentet/sången eller att det blir för torrt. måste väl kanske bara jobba vidare. håller med en tidigare talare om att lagom är när man inte hör det direkt. för för mig handlar det om att bygga upp djupet.. är väl bara lite ny i reverblyssning helt enkelt. men det är givande med alla tips! (jag är lite virrig. ursäkta om det inte hänger ihop)
  6. Jag letade efter vad folk har för personliga åsikter om vad som passar bra till olika saker. har fått en del svar. Jag tycker bara ofta att många reverb är för långa eller för tighta eller hit eller dit. blir sällan nöjd riktigt.. kan tyvärr inte komma på något bra exempel. men diskussionen som kommit igång är kalas att läsa!
  7. jag glömde svara när det begav sig. men om någon trillar in här i tråden så kan det vara bra att dela.. Polinta är Inte att rekommendera. Vi beställde 500 skivor. De kom i en stor hög i en kartong med bara ett lager bubbelplast. alltså inte sorterade på något vis. Vi beställde pappersfodral 1-fold. Många av dem var skadade i kanterna och ojämnt vikta. vissa hade tryckfel (om än mycket små). och vi fick ungefär 900 skivor. efter att ha räknat bort alla skadade var det ungefär 500 kvar. man skulle kunna tänka sig att de hade en "felbuffert" men icke. de hade råkat skicka "1000" skivor.. och det är jag glad för. annars hade vi inte haft våra 500. vi betalade inte mer pengar så för oss löste det sig någorlunda väl. men hade vi istället fått 450 varav 200 var skadade hade jag inte varit nöjd. är man dock ett band som mest tycker det är kul att trycka en skiva och inte har speciellt höga krav så kan det fungera. man får helt enkelt göra avvägandet om man vill välja pris eller kvalité. vi fick trots allt skivorna och alla gick att spela.
  8. Hej! Jag sitter i Logic och får lite ångest varje gång jag öppnar "space designer" (en stor reverbplugg med massvis av olika valmöjligheter). För att dra ner alternativen och kanske veta bättre vad för typ av reverb jag ska leta efter till olika instrument/sång så frågar jag här. Har ni några riktlinjer ni följer? Någonting ni aldrig skulle göra på vissa instrument, någonting ni alltid använder er av på andra?
  9. Tadeus

    Edit.

    dungen är ännu ett exempel.. fast nu börjar det övergå till att vara ett band.
  10. Det finns et ställe där vi ska trycka vår singel i 500 ex.. jag tror inte det blir så stor prisskillnad från 1000 kopior iom att det inte är så lönsamt att trycka upp 500 annars.. men kolla upp dom. www.polintaCD.se ganska nya i sverige och det finns inte så mycker referenser.. men vi ska trycka där nu i dagarna så jag kan återkomma med bedömning
×
×
  • Skapa ny...