Jump to content
Annons

Kan någon förklara för mig vad utrymme är och vilken nivå man bör sikta på?


Masselito

Recommended Posts

Jag håller på att ställa in nivåerna på kanalerna i mixern för mina projekt. Jag jobbar i Logic. Jag har svårt att förstå detta med headroom och vilken nivå man bör hålla sig under i mätarna för Out 1-2 för att få "utrymme" för sången utan att det börjar clippa och bli distortion osv. Jag kan alldeles för lite om detta. Finns det något bra ställe på nätet eller så, eller någon som vet hur det hänger ihop, som kan förklara för mig, så att jag vet hur jag bör göra?

Ofta varnar Clip-detektorn, och visar på nivåer mellan 3-6 i rött. Vilken nivå i Out 1-2 ska jag satsa på att få till när jag ställer in volym, limiters, etc i alla kanaler som går till den? Så att jag får utrymme för sången utan att Clip-detektorn visar rött när sången läggs på och ska ställas in till vettig nivå? Och vad menar man med utrymme?

Kanske dumma frågor, jag vet inte, men jag vill fatta hur det funkar och hur man bör tänka här 🙂

Är jättetacksam om någon kan hjälpa mig att förstå det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite olika hur man fördrar att jobba, men rent basic är det ju rätt enkelt.

Blir summan av alla dina spår för stark så kommer det slå över på slutregeln.

Jag rör aldrig masterregeln, utan låter den ligga på nollan. Justeringar gör jag på tracks/bussar innan masterregeln.

Har du väldigt många spår får du sikta på lite lägre värden på dina enskilda kanaler, då det är totalsumman av dessa som bestämmer hur hårt mastern belastas.

Headroom (i detta sammanhang) innebär det värde du har mellan högsta peakvärde och den digitala nollan.

I digital miljö vill man inte överstiga "nollan" , då digital distorsion anses låta illa, (till skillnad från analog distorsion)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga frågor är för dumma för att ställas här! Alla forummedlemmar befinner sig på olika nivåer och det försöker hjälpas varann för att få svar på frågor. Headroom är i alla fall som jag förstår det, den nivå över den nivån som en mätare generellt är satt till, som finns kvar för plötsliga ljudattacker utan att det klipper.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite olika hur man fördrar att jobba, men rent basic är det ju rätt enkelt.

Blir summan av alla dina spår för stark så kommer det slå över på slutregeln.

Jag rör aldrig masterregeln, utan låter den ligga på nollan. Justeringar gör jag på tracks/bussar innan masterregeln.

Har du väldigt många spår får du sikta på lite lägre värden på dina enskilda kanaler, då det är totalsumman av dessa som bestämmer hur hårt mastern belastas.

Headroom (i detta sammanhang) innebär det värde du har mellan högsta peakvärde och den digitala nollan.

I digital miljö vill man inte överstiga "nollan" , då digital distorsion anses låta illa, (till skillnad från analog distorsion)

Jag håller helt med!

Tänkte bara tillägga att det ger mycket mindre i mätarutslag på masterbussen om du pannar en del kanaler lite olika till höger och vänster.

Jag brukar använda 20-30 kanaler i mina projekt, och brukar börja med att låta kanalerna pumpa på runt hälften när jag börjar mixa, så kan man ha mastern kvar på noll, ungerfär...

Men detta beror ju naturligtvis på det inspelade materialet.

Lycka till,

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

I digital miljö finns inget ”head room”. Allt under 0 dBFS är ok medan allt över inte är ok. I analoga prylar så finns en referensnivå (+4dBu) och ”head room” beskriver hur mycket man kan överstiga denna nivå utan att det klipper.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Att man sedan kan "gå över nollan" i sin DAW utan att det nödvändigtvis klipper (internt) är en annan historia. Bästa rådet (tycker jag) är att lära sig att mixa med master-regeln på 0 dBFS och inte låta denna överstyras. Sänk i mixen i stället. Om man någon gång ska mixa analogt så behöver man inte lära om.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha allihop för svaren, nu hänger jag med på hur jag ska göra. Kändes skönt att läsa svaren för jag har varit lite orolig för att göra något galet i detta läge och inte få till ljudet pga det.

Jag är också glad att det inte finns några dumma frågor. Jag går själv efter precis samma grej när folk frågar mig om något, att det inte finns några dumma frågor, alla är ju på olika nivåer och det handlar ju om att hjälpa varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...