Jump to content
Annons

Trumplugg till Logic Pro


Shinji

Recommended Posts

Hej,

Jag har tagit upp mitt gamla låtskriveri igen - äntligen. Jag tänkte höra med er, för mig som använder Logic idag. Vad finns det för bra trumplugins? (Om något så viktigare att det är lättanvända än att det låter bra) Gärna hela program liknande EZ-Drummer eller så.

Uppskattar all hjälp! Tack

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tjo!!..

jag har ingen erfarenhet av andra pluggar än ez-drummer själv.

men dessa kanske kan vara vara av intresse.

Addictive Drums

Superior Drummer 2.0

Superior Drummer är (som jag förstår det) en avancerad variant av ez-drummer.

någon med lite mer koll fyller säkert på med förslag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man går det att använda UltraBeat eller ESX24 med tillhörande samplingar som redan finns i Logic Studio. Anledningen till att jag valde att gå vidare till en extern plugg var att jag eftersökte bättre och mer realistiska ljud samt att jag ville ha loopar via MIDI som en riktig trumslagare spelat in för att undslippa mekaniska trummor. Upp till detta ville jag ha möjlighet att kunna editera ljuden eller byta ut enstaka delar i ett redan existerande trumset.

För runt två år sedan valde jag mellan EZ-drummer och Addictive Drums. Mitt val föll på Addictive Drums för att det var mer välljudande är något annat jag stött på. Upp till detta gav Addictive Drums mig alla de möjligheter jag önskade och som grädde på moset var det mycket prisvärt! Nu på senare tid har fler kompletta trumset och massor av "grooves" adderats vilket gör att Addictive Drums i princip inte har något jag saknar. Kan varmt rekommendera Addictive Drums men ber dig samtidigt att göra en egen undersökning som passar till dina behov!

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att göra reklam på ngt sätt måste jag också säga Addictive drums. Den enda trumplugg jag använder.

Hade EZ innan och har provat Superior drummer, men AD låter bättre, är lättare att ratta utan att för den skull tumma på alla moddningsmöjligheter, samt tar relativt lite utrymme sett till vad pluggen levererar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snart kommer också AD med extra tydligt gränssnitt. ADHD.

😆

Förresten: Borde inte AD släppa en metalversion snart?

Närmsta för tillfället är Metal MIDI-pack men det finns inga definierade Metal trummor utan man får skruva på befintliga, om det behövs 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Närmsta för tillfället är Metal MIDI-pack men det finns inga definierade Metal trummor utan man får skruva på befintliga, om det behövs 🙂

Finns en hel hög med gratis presets här:

http://www.xlnaudio.com/?page=downloads&d_page=presetpaks

Bland annat ett paket med 13 metal-presets. Sen kan jag varmt rekommendera Community Pack som finns på samma sida. Den innehåller bl.a. två presets (Fuge och Egg) som är grymma till metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en hel hög med gratis presets här:

http://www.xlnaudio.com/?page=downloads&d_page=presetpaks

Bland annat ett paket med 13 metal-presets. Sen kan jag varmt rekommendera Community Pack som finns på samma sida. Den innehåller bl.a. två presets (Fuge och Egg) som är grymma till metal.

Oh! Man tackar, bockar och bugar för utmärkt tips! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
BurninSven (oregistrerad)

På tal om AD, jag har aldrig riktigt fått templates ut på separata spår per trumdel att funka i Logic. Hur gör man? Vill kunna bounca separata AD spå för vidarebearbetning i tex Mixbus. EZ är inte fel heller men innebär i mitt tycke liiiite mindre power på nåt diffust sätt som jag då överlåter till dom riktigt insatta att förklara fördelen med.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om AD, jag har aldrig riktigt fått templates ut på separata spår per trumdel att funka i Logic. Hur gör man? Vill kunna bounca separata AD spå för vidarebearbetning i tex Mixbus. EZ är inte fel heller men innebär i mitt tycke liiiite mindre power på nåt diffust sätt som jag då överlåter till dom riktigt insatta att förklara fördelen med.

Kolla in den här guiden:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/how-to-separate-outputs.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
Grodin (oregistrerad)

Vad blev det för trumplugg till slut?

Detta är en gammal tråd men jag tänkte ändå tillägga.

Jag håller inte riktigt med angående Addictive Drums. Visst de är helt okej och man kan få dem att låta bra i en mix men jag är ändå inte helt övertygad, känns inte riktigt som att det är en trummis som spelar. Det är något väldigt artificiellt över dem, något som iofs kan vara eftertraktat i vissa fall, med andra ord så funkar de säkert jättebra till viss musik som britney spears, pink och annat kommersiellt med väldigt processade trummor. De funkar säkert väldigt bra till metal med, då metal musik har ett väldigt processat trumljud.

Men om man vill ha riktigt trumljud så är Abbey Road drummer det mest autentiska jag hört. Dynamiken och random-funktionen gör så att det känns som riktiga trummor. snäppet under det skulle jag vilja säga är Studio drummer, som också är riktigt bra!

Tyvärr så är dom väldigt tunga för processorn.

Superior Drummer är också bra, inte riktigt lika övertygande men ändå bra. Inte så resurskrävande och är väldigt stabila i Logic.

så för att svara på din fråga: Abbey Road 60s drummer tycker jag låter snyggas och mest autentiskt, men det är en smaksak.

Och om man vill ha ett mer allroundljud ska du antingen ha Studio drummer eller Superior Drummer. Superior Drummer har dessutom många expansioner.

sen beror det ju förstås på vilken musik du jobbar med.

Lycka till med musikskrivandet

Link to comment
Dela på andra sajter

I nuläget har jag faktiskt ändrat åsikt och sällar mig till Studio Drummers skara. Måste vara Teldex-rummet som gör det. Mixosaurus (som är typ gigantiskt och svindyrt och ...ptja..bäst) spelades in i samma tyska kammare. Abbey Road-kiten avinstallerade jag rätt snabbt faktiskt. Inte lika expressiva när man spelar dem tyckte jag. Sedan finns ju Ocean Way drums, men de börjar bli lite åldersstigna. Steven Slate 4 har kommit nyssens och de ska väl vara helt OK. Använder bara 3.5 fortfarande dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grodin (oregistrerad)

Det låter väldigt metal, inte min kopp te.

Jag kör mycket indie, soul och jazz. så de passar mig inte alls.

I nuläget har jag faktiskt ändrat åsikt och sällar mig till Studio Drummers skara. Måste vara Teldex-rummet som gör det. Mixosaurus (som är typ gigantiskt och svindyrt och ...ptja..bäst) spelades in i samma tyska kammare. Abbey Road-kiten avinstallerade jag rätt snabbt faktiskt. Inte lika expressiva när man spelar dem tyckte jag. Sedan finns ju Ocean Way drums, men de börjar bli lite åldersstigna. Steven Slate 4 har kommit nyssens och de ska väl vara helt OK. Använder bara 3.5 fortfarande dock...

För mig är inte ljudet på rummet det viktigaste, de skulle lika gärna kunnat vara inspelade i ett garage, bara de låter riktiga och har "verklig" dynamik, låta som att det är någon som spelar. Hittills så blir jag mest övertygad av Abbey Road drummer serien. Studio drummer är som sagt riktigt bra med och jag kan tänka mig att de är uppbyggda på samma sätt, med tanke på att de utvecklas av samma företag.

sen är ju allt smaksak...

har aldrig testat mixosaurus men jag kan tänka mig att dom är bra.

steven slate 3.5 har jag testat och tyckte inte alls om det. dom känns för stela på något sätt, lite som addictive drums.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...