Jump to content
Annons

Hi-Z vs Hi-Z vs POX XT


cyberrock

Recommended Posts

Hej,

Har nyligen uppdaterat hemstudion och har bland annat fått lite nya alternativ för inspelning av elgitarr och bas. Frågan är om någon har tips/råd om vilken väg som sannolikt kommer ge bäst ljud?

Alt a. Via Hi-Z ingång på kanalstrip (LA-610 MKII) som sedan går vi ljudkortets line-in.

Alt b. Via Hi-Z på ljudkortet (TC Twin Impact)

Alt c. Via POX XT (som i så fall agerar ljudkort via USB direkt in i DAW).

Jag använder oftast AmpliTube för att fixa soundet på elgitarr och ibland Ampeg diton för bas, men funderar över vilken signalväg som ger mig bäst utgångspunkt och ljudkvalité.

Någon som testat och kan ge tips eller synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min personliga reflektion är att inte trixa så mycket med instrumentsignalen före inspelning. Det ger dig större möjligheter att välja/ändra ljud vid mixning (eller dubblera och blanda). TC:n har väl bra preamp? Annars är det nog bara personliga preferenser som gäller. Ett tips bara; använd endast en inspelningsmetod per project, då kan du klippa och blanda mellan spår hur du vill.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

I de fall jag kör förstärkarsimulering så gillar jag att köra guran genom en rörpreamp som jag gainar lite extra för en trevlig (fortfarande hyffsat subtil) rörkaraktär innan ljudkortet. En lite tjockare ton med en "varmare" (skitord, I know...) karaktär. Svårt att få till den där dynamiska mjuka rör-overdriven (som en elgura gillar) i efterhand tycker jag. Lätt att det låter lite hårt och sterilt... på detta sätt tycker jag att jag får till en mer analog känsla i resultatet än om jag bara kör in guran genom mitt ljudkorts (ganska transparenta) preamp.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...