Jump to content
Annons

Musiken som egen firma!


Johnny Boi

Recommended Posts

Tjipp.

I somras gjorde jag ett litet reklamjobb åt ett företag. Lite senare ringde en vän som har ett företag där han bland annat förmedlar instrumentlektioner. Han undrade om jag kunde hoppa in som pianolärare i Jkpg, och det kunde jag. I båda dessa fall skulle det vara smidigt om jag kunde fakturera, så jag startade egen firma. Komposition och privatlektioner inom musik skulle då vara verksamhetens första beståndsdelar. Skatteverket hörde av sig och ville veta mer, så jag kom in och snackade med två trevliga damer om mitt liv och min situation. Tyvärr blev allt ganska krångligt, och jag som från början bara ville ha ett företag att samla allt jag gör med musiken i, blev tvungen att tänka efter lite mer. Så det vore kul om någon med koll kunde gå med mig lite på vägen här och ge råd och feedback när jag försöker göra mitt företag lite mer konkret!

När jag satt och snackade med damerna om mitt nya rockband jag håller på och starta upp, och alla låtar jag jobbar på till det, så frågade de om jag skulle sälja låtarna till bandet. Jag tyckte att det skulle kännas olustigt - att starta ett band och välkomna alla med att säga att de är skyldiga mig pengar för att jag gjort låtarna som vi ska framföra sen. Fast egentligen funkar det väl så, ett band kan ju inte skriva låtar - när man skriver så förvandlas man från yrket artist till yrket låtskrivare, och behöver då egentligen en deal mellan de båda yrkena (vilket, om inte annat bestäms, automatiskt blir att bandet får gagerna som låtarna inbringar och låtskrivarna behåller STIM-pengarna som låtarna inbringar). Så jag sa till damerna att det jag komponerar i företaget är bara sånt som jag själv inte kommer framföra, t.ex. reklam och dylikt.

Men nu har jag funderat, och det känns ju som att man vill ha med det man gör allra mest, i sitt företag. Så jag funderade på det här med att sälja låtar till ett band, och kom på att ofta när låtar säljs så är det just STIM-pengarna som är betalningen. Ett förlag tar ju en tredjedel av upphovsrätten som betalning för att de placerar låten, och låtskrivaren får resten som - lön helt enkelt. I bandet jag håller på och startar har vi tänkt att man alltid ska ha minst 10% av upphovsrätten till varje låt (vi kommer vara fem i bandet), musikerna sätter ju ändå sin egen prägel på verket och kanske ändrar smågrejer här och var - det är ju inte som att de spelar exakt efter mina noter genom varje låt! Har man sedan skrivit all musik får man ytterligare 25%, och den som skrivit texten frå 25% (om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats).

Ta låtarna till vår första demo som jag jobbar på nu som exempel. Jag har skrivit allt, så det kommer förmodligen bli så att jag tar 60% av upphovsrätten till de låtarna. Kan man inte då se det som min betalning? Vi hade ju inte tänkt att låta alla STIM-pengar gå in i bandet, utan var och en skulle få det som privat inkomst direkt från STIM. Men om jag helt enkelt låter de STIM-pengar jag får för låtarna gå in i min egen firma istället för direkt ner i fickan, skulle jag inte kunna säga att det är min verksamhet då? Att jag har sålt låtarna till bandet och att min betalning är STIM-pengarna? Det är ju egentligen det de andra gör - de lägger ner arbete på att vara med och skriva på låtarna (som låtskrivare då, inte som bandmedlemmar) och får sedan betalt när STIM-pengarna kommer in - bara att de inte gör det i näringsverksamhet!

Resonerar jag rätt här eller?

Har fler frågor, men väntar lite så det inte blir alltför maffigt första-inlägg! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att sälja låtarna till sitt eget band känns vääääldigt konstigt, för att inte säga fel.

Även om du har rätt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stämning i bandet?

"Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den här veckan. Köp en för 5000 eller två för 9000. Annars kan ni köpa den här hitten för 100000."

Det enda jag vill säga är egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tänk på pengarna i andra hand.

Från STIM kommer du få samlade utbetalningar, vare sig det gäller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gå till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma måste du anmäla en överlåtelse hos STIM. Men det har du säkert redan koll på?

Jag tycker att det är en fördel att STIM betalar till firman. Då kan man välja att återinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort..

EDIT: vet inte om du blev något klokare alls av mitt inlägg egentligen..

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Resonerar jag rätt här eller?

du resonerar oerhört krångligt som jag ser det

anledningen till firman är ju först å främst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc

det känns bara onödigt att blanda in stimersättningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad du gör, tänk efter en extra gång innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit ända ner till minsta decimal. Det är en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

(om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats).

Hur skulle det rimligtvis gå till? Hur stor är arbetsinsatsen när man skriver ett fyra takter långt trumfill jämfört med en fyra takter lång gitarrbrygga? Vad är mest värt - ett jättebra rim i en vers, eller en fyndig slutkläm i refrängen? Nej, sånt där fungerar bara inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad du gör, tänk efter en extra gång innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit ända ner till minsta decimal. Det är en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

Hur skulle det rimligtvis gå till? Hur stor är arbetsinsatsen när man skriver ett fyra takter långt trumfill jämfört med en fyra takter lång gitarrbrygga? Vad är mest värt - ett jättebra rim i en vers, eller en fyndig slutkläm i refrängen? Nej, sånt där fungerar bara inte.

Mina bandmedlemmar har varit generösa nog att anse att jag ska ha 100% av allt, eftersom jag står som producent också. 😄

Men jag har varit generös nog att föreslå följande: 50% till textförfattaren, resterande 50% delar de som gjort musiken på.

Det innebär att om någon skrivit ett långt orgelsolo och en kommit på en trumtakt, så får de lika mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne Jönneboi!

Sitter lite i samma läge, använder mig i nuläget av musikerförbundet när jag fakturerar, men är sugen på att starta upp firma/firmor.

Helst skulle man ju vilja knyta alla områden till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krångligt.

Jag förstår dock inte varför du måste "sälja" dina låtar till bandet, gäller detsamma om du gör låtar åt andra artister också då?

Betalt för låtar tar man väl bara i de situationer man släpper upphovsrätten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man är en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull.

Om jag jobbar som låtskrivare och får in 1 miljon på ett år i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle då vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men då kanske det krävs att man på papperet är "producent" el dyl. Som låtskrivare kanske man bara är berättigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lägereldsgitarr och rödvin 😛

Varför skulle man inte kunna få in sina stimpengar på sitt företagskonto oavsett vem man skrivit låten till om man har låtskriveri som verksamhet?

Väntar med spänning på lite klarbringande i ämnet!!

(Man skulle inte sovit på företagsekonomilektionerna)

Edit: Såg nu att mycket besvarades av Puffra i tidigare inlägg, missade det;)

Redigerat av Anjou
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tar er tid och läser och hjälper mig!

Att sälja låtarna till sitt eget band känns vääääldigt konstigt, för att inte säga fel.

Även om du har rätt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stämning i bandet?

"Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den här veckan. Köp en för 5000 eller två för 9000. Annars kan ni köpa den här hitten för 100000."

Det enda jag vill säga är egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tänk på pengarna i andra hand.

Som jag skrev så är det egentligen så här det går till, fast oftast tänker man inte på det.

Fast egentligen funkar det väl så, ett band kan ju inte skriva låtar - när man skriver så förvandlas man från yrket artist till yrket låtskrivare, och behöver då egentligen en deal mellan de båda yrkena (vilket, om inte annat bestäms, automatiskt blir att bandet får gagerna som låtarna inbringar och låtskrivarna behåller STIM-pengarna som låtarna inbringar).

Såklart musiken ska komma i första hand! Men jag tror att det är bra att göra upp sånt här direkt, så alla vet vad som gäller, istället för att man kör på jättelänge utan att komma överens om nåt och så helt plötsligt är man oense. En sådan situation har jag varit med om, och det höll nästan på att splittra det bandet... Så det känns gött att när man träffas allihopa i bandet för andra eller tredje gången så tar man upp det på ett avslappnat sätt så slipper alla gå och fundera på hur det kommer bli med STIM-pengarna egentligen.

Från STIM kommer du få samlade utbetalningar, vare sig det gäller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gå till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma måste du anmäla en överlåtelse hos STIM. Men det har du säkert redan koll på?

Jag tycker att det är en fördel att STIM betalar till firman. Då kan man välja att återinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort..

Det jag visste sedan innan var att STIM inte kan dela upp betalningen och betala ut till olika konton. Jag håller på och funderar på hur jag ska lösa det där, för i mitt band som jag spelar i nu så lägger vi in alla våra STIM-pengar i bandet, så de kan inte gå genom firman.

du resonerar oerhört krångligt som jag ser det

anledningen till firman är ju först å främst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc

det känns bara onödigt att blanda in stimersättningen

Visst, fast jag tänker så här: Det jag gillar mest och håller på med mest är komposition och inspelning. Jag vill ha in det i firman för att kunna få tillbaka pengarna jag lagt ut på all utrustning. Då har jag två val: antingen att sälja låtarna och överlåta rättigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersättningen som betalning. Jag tror väldigt mycket både på mina låtar och på bandet jag håller på och startar, så rent ekonomiskt tror jag att det är bättre att ta STIM-pengarna som betalning. Plus att ett nystartat band kommer inte att vilja köpa in låtar det första de gör (som puffra skrev här ovan), däremot är det mycket troligt att de går med på att låtskrivaren behåller STIM-pengarna som betalning.

Och vad du gör, tänk efter en extra gång innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit ända ner till minsta decimal. Det är en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

Hur skulle det rimligtvis gå till? Hur stor är arbetsinsatsen när man skriver ett fyra takter långt trumfill jämfört med en fyra takter lång gitarrbrygga? Vad är mest värt - ett jättebra rim i en vers, eller en fyndig slutkläm i refrängen? Nej, sånt där fungerar bara inte.

Du har så rätt! Som sagt har jag redan varit med i en väldigt jobbig bandkonflikt, så jag vet.

Jag tror faktiskt att det fungerar att dela upp insatsen. Det var därför jag lade till att alla automatiskt får 10% av upphovsrätten till alla låtar, dit kan man då räkna in alla saker man gör på sitt instrument som skiljer sig från originalet, hur man arrar det osv. "Musiken" får man sedan se som en rå, grundlig version av låten. Att skriva ett solo ger ingen del i det, men har man däremot skrivit en brygga i låten så tycker jag att man har haft del i låtens skapande. Jag tänker att det man bidragit med då är något som har ändrat låten i ett tvärsnitt, alltså alla instrument samt låtens form och uppbyggnad. Kanske man kan uttrycka det som att det man bidragit med är skapat ur inget, i motsats till de insatser man gör som bygger på annat som redan finns (t.ex. skriva solo kontra skriva solo plus ackordföljden solot spelar över, med tillhörande arrangemang).

Och jag tror att om alla är vänner och går in med en ödmjuk och generös inställning så löser det sig nog fint. "Ha, vänta bara tills pengarna växer så får du se hur generösa de är" tänker någon. Jo visst, det är därför jag har varit extra noga med hur musikerna är som människor, när jag handplockat dem. Och är de benhårt övertygade om sin uppdelning av procentsatserna i någon låt är jag beredd att backa på min del! Jag vill hellre hålla ihop bandet, och det var så det löste sig med situationen jag var med om får några år sedan. Jag tror det kommer funka fint detta! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en jättevacker tanke, men om det är något som får även de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tänderna och resa ragg så är det just pengar. Tyvärr. Men det klart att det går, ingenting är omöjligt och alla människor är inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad du gör, tänk efter en extra gång innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit ända ner till minsta decimal. Det är en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

tvärtom är det när man inte gjort upp i förväg som det skapar konflikter

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enklaste måste väl ändå vara att registrera alla som upphovsmän till låtarna, så kommer STIM-ersättningen automatiskt till var och en personligt istället för att komma till en firma där man kanske börjar bråka om andelarna i efterhand. Det som är registrerat hos STIM, är registrerat, så om fördelningen ska ändras senare, så måste alla vara överens om ändringen.

Du vet väl förresten att du får göra förlustavdrag hur länge sedan som helst, om den är registrerad som "konstnärlig verksamhet" - och inte bara de 5 åren som gäller för annan verksamhet...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant ämne Jönneboi!

Sitter lite i samma läge, använder mig i nuläget av musikerförbundet när jag fakturerar, men är sugen på att starta upp firma/firmor.

Helst skulle man ju vilja knyta alla områden till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krångligt.

Jag förstår dock inte varför du måste "sälja" dina låtar till bandet, gäller detsamma om du gör låtar åt andra artister också då?

Betalt för låtar tar man väl bara i de situationer man släpper upphovsrätten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man är en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull.

Tack! Jo, det är alltid intressant när man får en konkret verklighetsanknytning till det man diskuterar om! Och nu har vi ju redan en som sitter lite i samma sits, så jag tror tråden kan vara till hjälp för många!

Precis, när jag funderade på företag så tänkte jag ju att jag skulle jobba med "allt jag gör inom musik". Men som sagt blir det lite krångligt. Man måste motivera allting liksom. Jag har fått höra någon gång "Skriv bara nåt med musikkonsult och multimedia så kan du dra av vad som helst!", men man ska nog ha lite tur då att Skatteverket inte kollar upp en noga om man har en sådan inställning. Alltid bra att vara grundlig och ärlig från början då, ifall att!

Allt du gör som du vill knyta till företaget måste ju bringa inkomster då, och det måste dessutom klara "hobby-kriterierna": att du gör det varaktigt, med vinstsyfte, samt att du är någorlunda utbildad för det.

Om jag nu då vill ha mitt komponerande, som jag gör mest och bäst, i mitt företag så måste det bringa inkomster på nåt sätt. Kort sagt, jag måste tjäna pengar på - eller "sälja" - mina alster på nåt sätt. Förstår på hur du skriver, att "sälja" kanske är fel ord, då det indikerar att man blir av med något och får pengar istället. Visst, i reklamsammanhang är det vanligt att man "säljer" rubbet för en klumpsumma. Men när det gälller låtar så blir det ju mer att en artist eller ett band "tar med sig" din låt ut på vägarna och använder den för att tjäna pengar själva (gage) och åt dig (STIM-pengar). Så man lånar ju ut sitt verk till någon som kan få det att ge en inkomst. Det var väl det hon på Skatteverket inte riktigt var van vid, dels att man inte fakturerar kunde en klumpsumma och dels att den som nyttjar verket faktiskt inte är kunden. I själva verket är det konsertarrangören som är kunden, då det är de som betalar STIM-avgift för att få tillstånd att få mina verk framförda i sin lokal på konsertkvällen. Artisten är bara en mellanhand som behövs för att ge mitt verk liv! 🙂

Om jag jobbar som låtskrivare och får in 1 miljon på ett år i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle då vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men då kanske det krävs att man på papperet är "producent" el dyl. Som låtskrivare kanske man bara är berättigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lägereldsgitarr och rödvin 😛

Varför skulle man inte kunna få in sina stimpengar på sitt företagskonto oavsett vem man skrivit låten till om man har låtskriveri som verksamhet?

Väntar med spänning på lite klarbringande i ämnet!!

(Man skulle inte sovit på företagsekonomilektionerna)

Om du vill få in det i ditt företag så ska ju verksamhetsbeskrivningen säga att du sysslar med komposition. Det är ju upp till dig också vad du behöver för att skapa, min kusin är gift med en professionell låtskrivare som åkt på utlandsresor för att få "inspiration" till sina låtar. 🙂 Sen är det också upp till dig som enskild näringsidkare att använda inkomsterna hur du vill, men bränner man upp alltihop på saker som inte känns helt motiverade så kan myndigheterna börja tvivla på ett av närings-kriterierna - "vinstsyfte"... 🙂

Det där med STIM och företag har jag dålig koll på, men i mitt fall så är det ju så att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för så har vi bestämt där. Så det är liksom en del av mina kompositioner som inte går via min enskilda firma. Lite krångligt, jepp. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en jättevacker tanke, men om det är något som får även de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tänderna och resa ragg så är det just pengar. Tyvärr. Men det klart att det går, ingenting är omöjligt och alla människor är inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt 🙂

Tack! Jag vet att jag har själva människans natur emot mig, men jag ska kämpa tappert! 😉

Det enklaste måste väl ändå vara att registrera alla som upphovsmän till låtarna, så kommer STIM-ersättningen automatiskt till var och en personligt istället för att komma till en firma där man kanske börjar bråka om andelarna i efterhand. Det som är registrerat hos STIM, är registrerat, så om fördelningen ska ändras senare, så måste alla vara överens om ändringen.

Du vet väl förresten att du får göra förlustavdrag hur länge sedan som helst, om den är registrerad som "konstnärlig verksamhet" - och inte bara de 5 åren som gäller för annan verksamhet...?

Ehm...hänger inte med riktigt. Alla i rockbandet ska vara registrerade som upphovsmän. Visst, bandet kommer bli ett företag när det dragit igång ordentligt, men där kommer vi inte blanda in upphovsrättspengar - precis som man aldrig ska då det är ett annat yrke! 😉 Det jag tänker är att min del av upphovsrättsersättning skulle kunna gå in i min enskilda firma, istället för ner i fickan som det gör hos de andra i bandet. Då kan man se det som inkomst av den kompositionsverksamhet som jag skulle vilja bredda mitt företag med.

Ja, jag kände till det med att rulla underskott! Tyvärr visade det sig att underskottsavdraget för kulturarbetare (näst sista stycket på den sidan) bara gällde om verksamheten hade inkomster i storleken två basbelopp eller mer... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha in det i firman för att kunna få tillbaka pengarna jag lagt ut på all utrustning. Då har jag två val: antingen att sälja låtarna och överlåta rättigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersättningen som betalning.

beroende på vilken typ av firma du startar så är det i fallet enskild firma så att din å företagets ekonomi är samma - AB så är du anställd av ditt eget bolag

så om du får betalt från stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju själv gått in med investering oavsett vilken bolagsform å det enda intressanta är väl att det ersätts

du får ju ersättning som kan täcka det du investerat i i vilket fall - moms är ju ändå inte aktuellt på stim utbetalningar vad jag vet (eller?) så det gör ju ingen skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med STIM och företag har jag dålig koll på, men i mitt fall så är det ju så att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för så har vi bestämt där. Så det är liksom en del av mina kompositioner som inte går via min enskilda firma. Lite krångligt, jepp.

Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde väl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och låta bandets stim pengar gå in i det gemensamma bandföretaget ?

Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel är.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

beroende på vilken typ av firma du startar så är det i fallet enskild firma så att din å företagets ekonomi är samma - AB så är du anställd av ditt eget bolag

så om du får betalt från stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju själv gått in med investering oavsett vilken bolagsform å det enda intressanta är väl att det ersätts

du får ju ersättning som kan täcka det du investerat i i vilket fall - moms är ju ändå inte aktuellt på stim utbetalningar vad jag vet (eller?) så det gör ju ingen skillnad

Jo det där med att "jag är mitt företag" när det gäller enskild firma vet jag. Men man måste ju ändå hålla isär vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att användas i mitt andra band Liquid Ham så blir det enklast om jag säger att den är min privata, och att jag lånar ut den till Liquid. Om jag säger att den också tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kännas dumt om jag ändå inte använder den till något annat liksom.

Vad gäller moms på STIM-utbetalningar så är det faktiskt min nästa fråga, men för att sammanfatta lite så tror jag faktiskt är det är moms på det! Det handlar ju nämligen om att jag upplåter mina rättigheter till STIM, och det är 6% moms på upplåtande av upphovsrättigheter!

Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde väl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och låta bandets stim pengar gå in i det gemensamma bandföretaget ?

Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel är.

Där sa du nåt! En sak som dock är lite jobbig är ju då att man blandar in upphovsman-grejer i ett företag som bara handlar om utövande konstnär-grejer... Plus att jag inte vet hur man ska se på dessa utbetalningar från bandföretaget då, är det lön eller vad är det? Men om man på nåt sätt kunde skapa ett separat "konto" eller nåt på STIM så skulle det lösa mycket! Jag ska maila STIM och lägga fram mitt problem och mina frågor!

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där med att "jag är mitt företag" när det gäller enskild firma vet jag. Men man måste ju ändå hålla isär vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att användas i mitt andra band Liquid Ham så blir det enklast om jag säger att den är min privata, och att jag lånar ut den till Liquid. Om jag säger att den också tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kännas dumt om jag ändå inte använder den till något annat liksom.

Du resonerar krångligt tycker jag. Det finns inget krav på att du måste dra in pengar på allt du gör i firman. Även om du har köpt in synten till firman så finns det inga hinder för firman att låna ut den gratis till sin ägare, oavsett var han tänker använda den. Det finns inga regler som säger att man inte får göra dåliga affärer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnny Boi

Jag får intrycket efter att ha läst tråden att du tror/befarar att STIM-betalningarna är dina kommande största intäkter, högre än vad du får från reklamjobb, musiklärare etc - är det så? Är det i så fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlängningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt små övriga inkomsterna? Försäljning av låtar till dina medmusikanter (som ännu en inkomstkälla) förstärker det intrycket.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du resonerar krångligt tycker jag. Det finns inget krav på att du måste dra in pengar på allt du gör i firman. Även om du har köpt in synten till firman så finns det inga hinder för firman att låna ut den gratis till sin ägare, oavsett var han tänker använda den. Det finns inga regler som säger att man inte får göra dåliga affärer... 😉

Tack Claes! Då kan jag slappna av lite i mitt tänk alltså! 🙂

Jag får intrycket efter att ha läst tråden att du tror/befarar att STIM-betalningarna är dina kommande största intäkter, högre än vad du får från reklamjobb, musiklärare etc - är det så?

Nej, just nu är det inte så. Reklamjobb kommer jag inte göra så värst många fler (tror jag), men lärargrejen kommer dra in mer än STIM-utbetalningarna i alla fall ett par år till förutspår jag.

Är det i så fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlängningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt små övriga inkomsterna? Försäljning av låtar till dina medmusikanter (som ännu en inkomstkälla) förstärker det intrycket.

För att resonera vettigt i denna tråden är det bra om du angav din affärsidé, vad det är som ska generera inkomst.

Nej, jag vill inte få in komponerandet i företaget för att jag tror att det är min största inkomstkälla. Jag känner som Anjou skrev ovan, att jag vill starta en enskild firma där jag kan samla allt det jag gör med musik, och komponera egna låtar till eget band som jag spelar in och producerar själv är det jag gör mest och bäst. Sedan så är ju alla inkomster jag har från musik väldigt små i nuläget, så just nu är det som ett litet lapptäcke av tusenlappar som kommer in från olika håll, typ. 😉

Min affärsidé är att erbjuda all min kunskap och mina tjänster till de som behöver! 🙂 Hittills har det tagit formen av privatlärare, reklamjingel-makare samt populärmusik-kompositör. Jag kan erkänna att jag är rädd att det ska se ut som att jag bara har ett företag för att kunna dra av mina musik-inköp, för det första för att det är vanligt att folk gör så, för det andra för att det är delvis sant. 😉 Jag lägger ju liksom inte all energi jag har på att få den här firman att gå med vinst just nu, jag jobbar ju mer långsiktigt - dagen då jag går plus i företaget får komma när den kommer. Jag har ju ett extrajobb vid sidan av som jag försörjer mig på. Detta med vinstsyfte känner nog Yvonne på Skatteverket (<3 😛) på sig, för det påminner hon mig ofta om. 🙂

Det som känns gött med företag är att man får ett annat tänk: istället för att köpa ett trumset och spela på det och vara glad och aldrig mer tänka på pengarna man lade ut, så tänker man istället att "det här var en kostnad, nu ska jag försöka täcka upp den med inkomster med hjälp av det jag köpte". Så kan man ju tänka som privatperson också givetvis, men sedan ser det lite mer seriöst ut också när man har företag, plus att man kan fakturera.

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte posta min sista fundering också då.

Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklåtarna, så innebär det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag använder nu när jag komponerar rock-låtarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). Då blev Yvonne lite fundersam med momsen, får jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som också var musiker sa att jag får ersättning för att någon framför mitt verk, och eftersom det inte är moms på att framföra verk så kan jag inte lyfta någon moms. Då ägde jag henne lite och sa att när man är ansluten till STIM så upplåter man sina rättigheter till dem och får ersättning för det, så då borde det bli 6% moms på STIM-pengarna man får in.

Så, nu har jag nog skrivit allt jag tänkte på. Det är gött att skriva av sig och diskutera lite, då tänker man igenom allt noggrannare automatiskt! Känns som man ibland kommer fram till saker på egen hand av att skriva inlägg! Om man ska sammanfatta så var det dels att jag ville ha bekräftat att jag tänker rätt, när jag resonerar som så att det inte är något problem att ta in rocklåt-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag får för det, och det är väl ändå så man gör när man säljer låtar till band? För det andra var det frågan här över, är det 6% moms på STIM-pengarna och innebär det att jag kan lyfta 6% moms på mina utrustningsinköp?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra var det frågan här över, är det 6% moms på STIM-pengarna och innebär det att jag kan lyfta 6% moms på mina utrustningsinköp?

Nu har jag inte läst på själv, men jag hörde så sent som igår av en vän att det var så. Sen om han blandar ihop NCB och Stim låter jag vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte posta min sista fundering också då.

Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklåtarna, så innebär det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag använder nu när jag komponerar rock-låtarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). Då blev Yvonne lite fundersam med momsen, får jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som också var musiker sa att jag får ersättning för att någon framför mitt verk, och eftersom det inte är moms på att framföra verk så kan jag inte lyfta någon moms. Då ägde jag henne lite och sa att när man är ansluten till STIM så upplåter man sina rättigheter till dem och får ersättning för det, så då borde det bli 6% moms på STIM-pengarna man får in.

Så, nu har jag nog skrivit allt jag tänkte på. Det är gött att skriva av sig och diskutera lite, då tänker man igenom allt noggrannare automatiskt! Känns som man ibland kommer fram till saker på egen hand av att skriva inlägg! Om man ska sammanfatta så var det dels att jag ville ha bekräftat att jag tänker rätt, när jag resonerar som så att det inte är något problem att ta in rocklåt-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag får för det, och det är väl ändå så man gör när man säljer låtar till band? För det andra var det frågan här över, är det 6% moms på STIM-pengarna och innebär det att jag kan lyfta 6% moms på mina utrustningsinköp?

STIM-pengarna är ju en ersättning DU får!!

Är det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intäkternas förvärvande [tänk så HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTÄKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], så får du dra av mervärdesskatten för det trumsetet (20% är moms) och det kvittas ju då mot den mervärdesskatt som du själv lägger på vid dina inkomster (25% lägger du på, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, där också).

Moms på pengarna från STIM? Hur tänkte du?

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM-pengarna är ju en ersättning DU får!!

Är det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intäkternas förvärvande [tänk så HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTÄKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], så får du dra av mervärdesskatten för det trumsetet (20% är moms) och det kvittas ju då mot den mervärdesskatt som du själv lägger på vid dina inkomster (25% lägger du på, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, där också).

Moms på pengarna från STIM? Hur tänkte du?

Nu vet jag inte riktigt här...

STIM-pengar är ju ersättningen en upphovsman får från STIM för att han upplåtit den ekonomiska delen av sin upphovsrätt till STIM. Sedan kan upphovsmannen vara en hobbymusiker utan företag eller företagsanknytning eller en professionell låtskrivare som har det som ett företag där han jobbar med det som näringsverksamhet. I det senare fallet, som jag räknar mig till (hoppas att jag är lite proffsig i alla fall! 🙂), så är ju de här pengarna en direkt intäkt av arbetet man gör. Om en låtskrivare inte räknar STIM-pengar som inkomst från sitt yrke, hur får han då betalt (om han inte vill sälja sina rättigheter)?

Jo jag vet att har jag en kostnad för något som behövs för att generera en intäkt så får jag dels dra av den från intäkterna, dels lyfta momsen om jag har en momspliktig verksamhet. Dock är det ju så att 25% inte är den enda momssatsen i Sverige, inom kulturområdet dyker både 12% och 6% upp. På "upplåtelse av upphovsrättigheter" så är momssatsen 6%. Om min intäkt från låtskrivandet är STIM-pengar, som jag får för en upplåtelse av mina rättigheter och som alltså momsbeläggs med 6%, så får jag lyfta 6% moms på de inköp jag gör för att kunna komponera och få in STIM-pengar.

Där svarade jag ju på min egen fråga i och för sig...men som sagt, ville bara få bekräftat av er att jag tänker rätt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tvärtom är det när man inte gjort upp i förväg som det skapar konflikter

Jag håller fullständigt med. Men min poäng är att det är svårt att dela upp varenda låt i OLIKA procentsatser låt för låt utifrån vem som gjort exakt vad. Bestämmer man sig i förväg att vi delar helt lika, eller vi delar alltid x procent och y procent så fungerar det. Tills nån tröttnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om min intäkt från låtskrivandet är STIM-pengar, som jag får för en upplåtelse av mina rättigheter och som alltså momsbeläggs med 6%, så får jag lyfta 6% moms på de inköp jag gör för att kunna komponera och få in STIM-pengar.

Där svarade jag ju på min egen fråga i och för sig...men som sagt, ville bara få bekräftat av er att jag tänker rätt! 😉

😄

Det blir bara så avigt för mig att tänka att STIM-pengarna är inkomstkällan i företaget. Ruskar om mig lite.

Du menar vidare att du bara får dra av 6% då, pga att STIM-momsen är 6%? Hmm... jag vet inte faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...