Jump to content
Annons

Problemet löst! Hjälp! Byta grafikkort på rätt sätt


Jerry P

Recommended Posts

Hej. Jag har gått igenom 6 sidor trådar innan jag bestämde mig för att posta en egen tråd.

Problemet: Mitt PCIe x16 pajade så datorbilden frös.

Hade ett vanligt gammalt PCI Hercules som jag kör på nu, men det är för svagt för mitt musikprogram. Inspelningen dropoutar efter 1 minut.

Har nu skaffat ett nytt, begagnat PCIe x16 kort.

Frågan: Eftersom de gamla drivrutinerna till det förra PCIe-kortet är kvar; Skall jag sätta i det först för att kunna avinstallera det? Och eftersom jag kör på det gamla PCI-kortet i första hand,utan illgängliga drivrutiner då det inte fanns för XP, endast en uppgradering från win 98 till XP, kan då bilden eventuellt frysa då jag även stoppar i PCIe kortet? Jag har i BIOS markerat alternativet att den skall söka efter PCI-enheten före PCIe enheten.

Jag vill bara att allting sker i rätt ordning utan konflikter. Sen hade jag tänkt stoppa in det nya PCIe-kortet och lägga in drivrutiner för det. Och Ändra BIOS till att söka efter PCIe först.

Hoppas det inte blev för krångligt 😊

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska väll bara va å sätta i det nya kortet, starta upp datorn, ta bort alla gamla drivrutiner, starta om datorn, installera nya drivrutinerna.

Klart. 🙂

Annars skulle jag rekommendera en ominstallering av ditt OS för att vara 100% säker på att du får bort allt det gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Musikprogram kräver ingen GPU-prestanda. Troligtvis en konflikt.

PS. kan faktiskt spela in i det gamla Cool Edit Pro ver. 1.0. Men det har ingen vanlig metronom att köra till, så det blir lite risky. Ds. Ja, och så stödjer det inga VST-pluggar och sånt.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vill bara informera om progressen. Jag stoppade in det gamla PCIe-kortet på sin plats. Det gamla PCI-kortet är fortfarande i, kopplat till skärmen. Sen gick jag in i Enhetshanteraren, och hittade då PCIe-kortet där. Det var tydligen ett NVIDIA Geforce 55200 Turbocache som då hade krashat. Klickade på det och valde "avinstallera drivrutin". Skrivbordets inställningar förändrade sig då dramatiskt 🙂. Eftersom, som jag berättat innan, PCI-kortet bara körs på Windows hjälpdrivisar, så blev bilden nu 800 X 600. Nu kan jag öppna mitt inspelningsprogram OCH spela upp ljudfilerna. Öppnandet av programmet gick också betydligt snabbare nu. Vill bara visa på skillnaden om man låter två grafikdrivisar ligga i lådan. Kan helt enkelt resultera i slöare grafikuppträde. Det var natt och dag när jag tog bort den ena:).

Nu i min nästa punkt, så har jag satt i mitt nya PCIe-kort och det är meningen att jag skall lägga in drivisarna för det. Men skall först ändra i BIOS vid uppstart, under grafikinställningarna, att det skall söka efter PCIe-enheten först, annars hittar den inte det. Eftersom jag har både det nya och PCI-kortet i, så hittade inte windows PCIe-kortet som "ny maskinvara". Däremot hittade den mitt PCI-kort som "ny maskinvara",eftersom BIOS var inställd på att hitta PCI-enheter först. Tänkvärt.

Jag vet, det har tagit lång tid för mig och fixa detta, men man vill vara säker på vad som händer. Och så fick ni lite information också 🙂 . Nästa gång är man ju mer "confident".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Sista delen i grafikproblemet. Tog väck det gamla PCI-kortet, satte skärmen till det nya PCIe-kortet och startade datorn. Ändrade i BIOS till att hitta PCIe först. Lät windows hitta drivisarna till "Ny maskinvara" vilket var till mitt NVIDIA Geforce 6600 GT 128 Mb med kylfläkt (200 spänn på loppis). Faktiskt tyst som f-n. Snabbare uppdateringsintervall på grafiken nu. Nu kan jag äntligen även spela in! Utan dropouts. 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...