Jump to content
Annons

Trumuppmikning


unbornichen

Recommended Posts

Hur kan jag minimera ljudet som tas upp av t.ex. virvelmikrofonen från resten av trumsettet?

Som det blev igår när vi spelade in så är det inte ens någon idé att försöka bearbeta virvelljudet eftersom hela settet i princip ligger på det spåret :\

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
gzede (oregistrerad)

oj det var ett underligt problem!

hur man mikar virveln beror lite på hurdan karaktär man vill ha. miken kan placeras ganska nära skinnet, 3-5cm och siktad antingen från sidan eller mer "ovanifrån". sen beror det ju självklart på vad du har för mik också!

oftast brukar ju det omvända vara ett större problem, dvs att virveln går in i alla mikar..

vad har du för mik på virlven?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jjlabs superbilliga mic set (2000:- @ jam.se). Senast vi spelade in hade vi trummikrofonerna typ 1cm ifrån. Och då tog dom också upp mycket av det runt om. Testade lufta lite mer den här gången med ungefär 4cm, snett uppe vänster satt den på virveln. Då blev det som jag beskrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

detta låter ju mysko. flera verkar ju vara väldigt nöjda med dem..

det är dock ganska vanligt bland billigare mikrofoner att dom är sämre riktade än dyrare modeller. för mig verkar det däremot lite konstigt.. slår ni verkligen för kung och fosterland? 😠

annars har jag ingen aning hur man ska göra, kanske får bearbeta me lite skumgummi/plast eller nått för att skärma av mikarna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

:\

Har sett folk mika upp hihat med kondensatormik typ 3 dm ifrån, hajjar inte att den inte tar upp allting... får se till att pula och testa olika lägen på virvelmiken imorgon när vi ska spela in mer.

Har nån nåt hett tips på hemsida om att mika upp trummor?

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett folk mika upp hihat med kondensatormik typ 3 dm ifrån, hajjar inte att den inte tar upp allting... får se till att pula och testa olika lägen på virvelmiken imorgon när vi ska spela in mer.

Om du riktar micken så hi-haten är i vägen för virvelkaggen så brukar det funka bra.

När det gäller virvelmicken så ska den vara ganska nära skinnet (1 cm ungefär). Den ska också riktas ner mot det ställe på skinnet som du slår.

För att JJLabs ska funka så måste man skära bort en bit plast på hållaren så micken kommer tillräckligt nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

vanligt fel många gör är att tänka för mycket på närmickarna, allt sitter i överhänget. Om man får en bra balans mellan alla delar i trumsetet (alltså inte bara slänga upp overheadmickar som cymbalmickning) med överhänget så är halva slaget vunnit. Då blir närmickarna en jysste extra krydda med botten och närhet. Man måste ha stenkoll på fas när man mickar trummor.

Testa detta:

1. Släng upp en overhead mick ca 70cm precis ovanför virveltrumman, be ngn assistera dig med att flytta micken runt ovanför trummorna medans du lyssnar i kontrollrummet. Be trummisen kör ett komp som e samma hela tiden med ett fill med pukor så att inte trummisens spel eller dynamik påverkar din uppfattning om hur det låter. Lyssna efter en bra balans på den sidan av trumsetet mellan hihat,virvel, cymbal och hängpuka(or).

2. Dags för nästa overhead mick. Här kommer en viktigt grej. Lyssna i mono tillsammans med den första overheadmicken. Tex panorera kanalerna till en högtalare. Be ngn flytta runt micken på högra sidan av trumsetet medans du lyssnar. Trummisen kan nu lägga till golvpuka och högra sidans cymbaler + ride till kompet. Lyssna efter balans i uppmickningen så att alla delar förutom bastrumma känns i bra nivå. Även så måste man lyssna efter fasproblem. Generellt kan man säga att när man flyttar mickarna och man hör att ljudet urholkas och blir tunt så har man fasproblem och man får jobba vidare på mickpositioneringen, Ett trick man kan andvända är att mäta med snöre så att man har samma avstånd från virvelns mitt till den båda överhängsmickarna.

3. När du har fått bra balans i överhänget och du har mycket virvel som känns fet i ljudbilden så är det dags att gå vidare med bastrumman. Lyssna vidare i mono och släng upp en mick inne i baskaggen. Börja med att placera micken centrerad i ibaskaggen. Lyssna nu hur det låter med bastrumman med överhänget. Prova och fasvänd bastrumman till den låter som bäst, man hör fasfel bäst i basregistret så när kaggaen låter som fetast så ligger man rätt i fas.

Nu när fasen ligger rätt så börja med att flytta runt micken runt i kaggen tills du för den balans av attack och botten du vill ha. Prova då och då att fasvända för att kolla fas.

4. Nu ere dags för virvel mickning, Släng upp en mick på virvel ca 4cm ovanför trumsargen och 2cm in mot mitten av virveln. Lyssna i mono och prova och fasvänd micken för att se i vilket läge den låter som fetast. Be ngn flytta runt micken och lyssna efter bästa postition.

Panorera överhänget vänster och höger och virvel och kagge i mitten.

Nu ska du ha en bra balans i trummickningen som låter punchig och fet, man kan slänga på pukmickar om man vill för att få lite extra närhet och smack om man så vill. Rumsmickar kan också vara en ide om man vill få lite mer liv i ljudbilden. (man ska ha ett hyffsat rum om det ska låta bra).

hoppas detta är till ngn hjälp.. 😉

/mike

Redigerat av mikee
Link to comment
Dela på andra sajter

vanligt fel många gör......

.....hoppas detta är till ngn hjälp.. 😉

/mike

Tackar för "guiden"! =)

tar och skriver ut den och har med den till studion. enda som e oklart är vad som menas med att fasvända?

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

på mixerbordet eller mickstärkaren finns en knapp med en cirkel med ett streck över, det är fas/polaritets vändning. dvs + blir minus och tvärtom mot mikrofonen. Har man inte sån funktion på bordet så kan man löda om ett par kablar så + ansluter till minus på micken...

/mike

Link to comment
Dela på andra sajter

vi spelade in trummor idag och fick mycket bättre resultat tack vare tipsen man fick här på forumet. tackar! kunde tyvärr itne tillämpa till 100% eftersom stället vi spelar på har jävligt kassa mikställ osv.

Vad händer med ljudet när man vänder fas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och placera mickar 1cm ifrån skinnen?.. e det en bra idé?.. det lät som någon försökte rädda skinnet på jj.labs mikrofoner..=).. .på 1cm avstånf har man en ganska påtaglig proximity effekt... plus att ljudet som kommer in i mikrofonen komemr låta "konstigt".. vem lyssnar på en virveltrumma 1 cm ifrån?...

Men det får man nog ta när man köper ett helt set mikrofoner för 2000 spänn..=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och placera mickar 1cm ifrån skinnen?.. e det en bra idé?.. det lät som någon försökte rädda skinnet på jj.labs mikrofoner..=).. .på 1cm avstånf har man en ganska påtaglig proximity effekt... plus att ljudet som kommer in i mikrofonen komemr låta "konstigt".. vem lyssnar på en virveltrumma 1 cm ifrån?...

Men det får man nog ta när man köper ett helt set mikrofoner för 2000 spänn..=)

Det spelar ingen roll vilken mikrofon du använder. Även Shure SM57 kan mickas 1 cm från skinnet.

Jag tror inte det är speciellt många som sticker in huvudet i baskaggen och lyssnar heller. Likväl brukar det bli bra om micken sitter där.

Stirra dig inte blind på priset utan testa och jämför med egna öron. De kanske inte passar dig och dina ljudpreferencer, vad vet jag...?

Det hela beror väldigt mycket på vilket sound man vill åt och vilken musikstil man spelar.

Frågan från början var väl hur man undviker att övriga trummor läcker in i virvelmicken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med ljudet när man vänder fas?

Sinus vågen vänder på dig så att tonerna inte släker ut varandra kommer sinus tonen 90 grader ur fas så försvinner tonen nästan helt. Bra ibland dåligt ibland beror på vad man e ute efter.

Ljudet i sig ändras inget när man fasvänder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med ljudet när man vänder fas?

Sinus vågen vänder på dig så att tonerna inte släker ut varandra kommer sinus tonen 90 grader ur fas så försvinner tonen nästan helt. Bra ibland dåligt ibland beror på vad man e ute efter.

Ljudet i sig ändras inget när man fasvänder.

Inte för att vara en som verkar petig men 180 grader ska det vara (inte 90). 😄

Ljudet ändras faktiskt i den mening att högtalaren går innåt först i transienten när den egentligen ska gå utåt. Hörbart i en bra anläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad händer med ljudet när man vänder fas?

Sinus vågen vänder på dig så att tonerna inte släker ut varandra kommer sinus tonen 90 grader ur fas så försvinner tonen nästan helt. Bra ibland dåligt ibland beror på vad man e ute efter.

Ljudet i sig ändras inget när man fasvänder.

Inte för att vara en som verkar petig men 180 grader ska det vara (inte 90). 😄

Ljudet ändras faktiskt i den mening att högtalaren går innåt först i transienten när den egentligen ska gå utåt. Hörbart i en bra anläggning.

okej e lite trött och snurrig i huvudet.

Men e mycket osäker på om man kan höra skillnaden den är så enormt liten.Jag har suttit med extremt bra utrustning och inte hört nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men e mycket osäker på om man kan höra skillnaden den är så enormt liten.Jag har suttit med extremt bra utrustning och inte hört nån skillnad.

Det är nog sådant som kommer med åren. Det kallas erfarenhet, tror jag... 😄😆

(Retas bara)

Link to comment
Dela på andra sajter

vem lyssnar på en virveltrumma 1 cm ifrån?...

vem lyssnar på elgitarr 1cm ifrån stärkarlådan? vem lyssnar på akustisk gitarr i kroppen? ändå sitter ofta en mikrofon där. (osv. men ditt argument har juh redan kontrats.)

låter som om det där med fasvändning är lite i överkant för oss än så länge. har inte hittat någon knapp för det än men har ändå inte tillräckligt bra lyssningsutrustning för att höra nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

fas är egentligen bara intressant när man mickar upp en källa med flera mickar, tex trummor. i och med att mickarna fångar upp mer än vad man vill dvs man får läckage från andra delar i trumsetet i närmickarna

enkelt demo på hur fasrelatationer kan förändra ljudet...

Ställ upp två likadana mickar på en gitarrstärkare, se till så att dom ligger exakt lika långt ifrån högtalaren och att grillarna på mickarn ligger jäms med varandra.

Panorera båda mickar hårt till antingen vänster eller höger på bordet så du lyssnar i en högtalare mono. Reglarna och mick gainen ska vara samma på båda mickarna. sen medans ngn spelar flyttar du en av mickarna sakta bakåt så den kommer längre och längre från högtalaren. Du kommer nu höra en ganska drastisk ljudförändring medans du flyttar micken som låter som en flanger/phaser.

samma sak gäller trummor, alla mickar påverkar varandra.. :rolleyes:

/mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

det är mycket olika tips på hur man mickar en virvel, intressant....

en grej som jag tror ingen nämnde som jag kör med ibland är att sätta micken (tex sm57) UTANFÖR trumsargen, ett par cm, riktat in mot sargen och skinnet. då får man (iaf om det är metallsarg) ett ganska hårt och "klatshit" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som om det där med fasvändning är lite i överkant för oss än så länge. har inte hittat någon knapp för det än men har ändå inte tillräckligt bra lyssningsutrustning för att höra nån skillnad.

Fasfel hör alla till och med min mamma kan höra det i köksradion (inte för hon vet vad som e fel men hon hör det) ljudet låter "burkigt" mer eller mindre beroende på hur mycket ur fas ljudet är. Om du tex tar ett mono spår och duplicerar det till två kanaler och förskjuter det ena spåret tex 5ms så kommer du höra att du får ett fas fel mellan dom två spåren. Om det är en kompex ljudvåg så kommer vissa frekvenser få dubbel amplitid vissa kommer släckas ut helt och allt därimellan. så du hör absolut skillnad.

fasknappen är en cirkel med ett sträck igenom leta efter den den är mycket användbar.

Fas fel hörs inte i sterio, eller extremt lite, men man ska alltid kolla sin mix i mono för det är då det hörs som bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja... ja brukar använda två 57or, en över, ca 1 cm upp från sargen riktad nästan parallellt med vivelskinnet, men inte helt, den riktas mot bortre delen trumskinnet, och från hi-haten så mycket som möjligt, de kan bli trångt så man kan testa å höja upp hi-haten om trummisen känner sig bekväm med det.

Den andra riktad likadant mot sejarmattan och mot trummisen, då riskerar man inte lika mycket att få med massa baskagge. Fasvänd den undre!

sen i mixen klipper jag diskanten över 2 kHz, inte för brant, på den övre miken,

Om sejarmattan sen rasslar för mycket vid spel på baskagge eller pukor lägger jag en expander på spåret med den undre miken och låter en sidechain-signal styra den från den övre.

Detta är bara en utgångspukt, men laborera på vetja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den andra riktad likadant mot sejarmattan och mot trummisen, då riskerar man inte lika mycket att få med massa baskagge. Fasvänd den undre!

varför fasvänder du den undre?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Om du använder en gate får du ju inte in en massa annan skit i virvelmicken, utom precis samtidigt som själva virvelslaget. 😏

Jojo, men nu snackar vi väääldigt mycket annat som tas upp av virvelmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade svaret själv....

om nån vill veta så kan ni ju säga till...

Till. 😉

Om man har en mic över virrven och en under så när man slår på det övre skinnet så kommer ju det att tryckas nedåt och den under mickens membran kommer även den att tryckas nedåt medans den övre micken membran kommer att göra precis tvärt om alltså får du ett fas fel som i teorin är 180 grader ur fas men efter som det ljud som den undre mikrofonen tar upp inte är exalt lika dant som den övre ( det kommer vara lägre ha med ljud från seja mattan sammt vibbrationerna från det under skinnet) så kommer det att höras ljudvågorna blir alltså inte exakt lika dana där för släcks inte signalen ut helt. Men den kommer att släckasut delvis och därför kan man fas vända den undre/övre mikrofonen så att detta inte sker.

hummm....det är solklart i mitt huvud men svårt att få der i ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har en mic över virrven och en under så när man slår på det övre skinnet så kommer ju det att tryckas nedåt och den under mickens membran kommer även den att tryckas nedåt medans den övre micken membran kommer att göra precis tvärt om alltså får du ett fas fel som i teorin är 180 grader ur fas men efter som det ljud som den undre mikrofonen tar upp inte är exalt lika dant som den övre ( det kommer vara lägre ha med ljud från seja mattan sammt vibbrationerna från det under skinnet) så kommer det att höras ljudvågorna blir alltså inte exakt lika dana där för släcks inte signalen ut helt. Men den kommer att släckasut delvis och därför kan man fas vända den undre/övre mikrofonen så att detta inte sker.

hummm....det är solklart i mitt huvud men svårt att få der i ord

Hehe, okej. Jag tror jag fattar.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...