Jump to content
Annons

Hejsan. Jag är låtskrivare. "Knife" och "Til life do us apart" inspelad på Ipod!


Erik dP

Recommended Posts

Liten presentation av mig.

Jag har som hobby att skriva låtar. Ser det lite som att lösa korsord. Man hittar på en melodi och försöker sedan komma på en text som funkar med takten.

Däremot så är jag inget vidare på att producera min musik. Om det tar några timmar att skriva ihop en låt, så kan det ta veckor att spela in, och det låter fortfarande amatörmässigt. Resultatet är därför fler låtar på lager än jag hinner spela in.

Min inställning har därför blivit att så spela in mina idéer hyfsat då resultatet sedan ändå kanske måste göras om med avseende på bpm och tonart - jag anser mig inget vidare varken på att sjunga eller spela. Dessutom inser man hur dassig man är när man börjar spela in sig själv. Kan rekommenderas som öronöppnare - nåt att lära sig av.

Jag har skaffat en MySpace-sida för min musik.

Alla utom "Reaching" (som bara var en test av ett nytt musikprogram, som jag la typ 15 minuter på att skriva ihop) har jag skrivit ihop sedan i april, så dom är rätt färska. Alla låtar är inspelade med enbart elgitarr, sång och mjukvaru-trummor.

"Knife (tidigare "Suffer and pay") är mitt senaste (inspelade) alster - på en Ipod.

"Moments on the run" är en låt som jag skrev ovanligt snabbt: 1,5 timma. Antagligen inspirerad av, och därmed tillägnad, en kompis som ngn dag tidigare berättade att han ska gifta sig. (Dock inget än trots att dom tillkännagav det i maj.) Spelade in den samma dag, med någon sjung-justering dagen efter.

"Til life do us apart" - Jag googlade på frasen och upptäckte att det inte fanns några träffar. Är jag först? Jag hade tänkt mig att den skulle sjungas av en medelålders kvinna.

"Push that button" - En visa om att leva med ngn som är deprimerad.

EDIT: "Salikon's roses" - En nyupplagd låt som jag hoppas ni tycker om. Så följ länken ovan och kommentera gärna.

EDIT: "Tickling feeling" - En ny låt med ett rättfram budskap.

Glömde skriva nåt om "Reaching" - En del gillar denna bagatell bäst - men jag tillhör inte dom, så lyssna gärna till nåt annat först. Vad jag däremot gillar är texten - kontrasten mellan första delen som handlar om "rich worlds problems": bli kända över en natt med Myspace, ha filmstjärnor som skönhetsideal och köpa sig lycka med plastikkirurgi (vilket jag faktiskt inte har nåt emot), och ha massor med partners, och andra delen av låten "poor worlds problems" där de tidigare trivialiteterna inte har nån betydelse: krig över nåt som för "rich mans world" är en trivialitet.

Jag har inga mål med mitt "skapande". Jag håller bara på för att det är stimulerande, på samma sätt som ngn som uppskattar...korsord.

Jag går just nu i tankar på att skaffa en handhållen inspelare. Just nu leder Korg SR1 då den verkar vara snabb på att fånga idéer.

Ha det bra tills vidare...Och lyssna gärna på mina låtar - men förvänta er ingen skönsång eller Lady GaGa produktion.

Är det nån som har tips på nåt liknande MySpace eller Soundcloud som funkar med mobiler? Jag har en android-nalle och Youtube funkar, men någon musikstreaming-variant måste väl ändå finnas?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

välkommen. lyssnade på några låtar på din myspace och fick lite New York Dolls känsla av dina låtar fast de är mer akustiska och du inte sjunger som david Johansen/johnny Thunders.

vet inte riktigt vad det var men inte dåligt alls.

http://www.youtube.com/watch?v=z-K4FPGdXbE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag tycker att det låter helt ok men som du skriver behöver du "fixa till låtarna lite" det är det som är det svåra och framförallt det är det som tar tid. Och det är bra att spela in sig själv för då hör man hur det låter :-)

Men tänk på vad som skulle göra ditt arbete smidigare, tex vilka programvaror kör du? Vad behöver du bli duktigare på för att inte "fastna i tekniken" samt hur du skall göra för att jobba snabbare.

Jag själv kan varken sjunga eller spela direkt (är gammal trummis) men typ 40 timmar på att fixa till låten är inget ovanligt för mig, men jag är inget proffs heller men att det tar tid de får man räkna med.

Ett bra tips är att, ta en låt du gillar och lyssna på allt dvs alla instrument, separat, du behöver inte analysera det in i minsta detalj utan skriv mer det som händer i låten, för varje instrument. Då får du lite koll på hur det olika instrumenten jobbar och det blir lättare att "få till" dina egna låtar. Börja enkelt och få till ett sväng först, sen adda på med mer grejor.

Lite tips

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Kul med feedback. Det blir lite näring till egot.

Det är roligt att diskutera musik i alla aspekter. Jag är intresserad av VAD som får en låt att funka. Jag gillar tonartsbyten som bidrar till spänning i musiken - Jim Steinman, Tori Amos och Kate Bush är några exempel.

@Sixties: Att jag skulle påminna om NYD har jag inte hört förut. På jobbet tycker dom att jag påminner om Per Gessle, vilket måste bero på min väsande stämma. Jag har läst en välkänd bok om punken (i USA) och man får intrycket att det var lättare förr: "Låt bara mycket så älskar alla det." Men dom som lyckades hade faktiskt rätt bra låtar. Sex Pistols tex är ju rätt melodiösa.

@madeinroad79: Tack för tippsen. Jag känner oftast att jag skulle föredra att betala ngn för att göra ett proffsjobb, och istället lägga tid på låtskrivandet. En annan variant är att göra låtarna strikt akustiska, som snabbjobbet "Moments on the run" där den trots slarvet låter rätt bra. Enkelhet kan ju spara en hel del tid. Men när jag skriver en låt så har jag också en ljudbild som jag försöker fånga i mina inspelade låtskisser. I "Suffer and pay" vill jag ha nåt gitarr-riff som i Filters "Hey man nice shot". ("Made in road 79" för tankarna till hur man/nån kom till världen. Bra låttitel/låtämne kanske? Ska kanske skriva nåt om detta!)

@Jerry P: ...Ja, och det är detta pussel som är kul. Jag har inte en massa textuppslag på lappar. Jag skriver oftast en skräptext, "gröttext" har jag för mig Benny Andersson kallar det - sjunga om tex hur man lagar mat bara för att ha nåt att sjunga. Sedan justerar jag vartefter. Jag försöker alltid ha låten sjungbar kort efter att melodistrukturen/embryot finns där.

Ett exempel: I "push that button" hade jag först "Slowly breaking through". Men sedan passade inte detta med handlingen. Jag försökte med "Almost...". Det funkade inte heller - rytmiskt. Sedan "Barely..." vilket funkar.

I en annan låt som jag inte lagt upp ännu så sjöng jag fel vid inspelningen men det slumpade sig att det blev poetiskt bättre: "...Those dark clouds on their way. The raindrops o-so sweet I'm drowning". "Sweet" skulle egentligen ha varit "wet".

Det har också hänt att direkt felspel (fel ackord) när jag provar en låt behålls. Jag är ofta öppen för felaktigheternas möjligheter.

...Och så länge som jag har kul så håller jag på...

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner oftast att jag skulle föredra att betala ngn för att göra ett proffsjobb, och istället lägga tid på låtskrivandet.

Är du villig att spendera pengarna så är detta inte en dålig ide.

Du får garanterad ett nytt sätt att se på din musik när du hör den producerad som du hör den i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har också hänt att direkt felspel (fel ackord) när jag provar en låt behålls. Jag är ofta öppen för felaktigheternas möjligheter.

...Och så länge som jag har kul så håller jag på...

That´s my cup of tea! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

@Sixties: Att jag skulle påminna om NYD har jag inte hört förut. På jobbet tycker dom att jag påminner om Per Gessle, vilket måste bero på min väsande stämma. Jag har läst en välkänd bok om punken (i USA) och man får intrycket att det var lättare förr: "Låt bara mycket så älskar alla det." Men dom som lyckades hade faktiskt rätt bra låtar. Sex Pistols tex är ju rätt melodiösa.

Tycker helt klart att det låter mer NYD än Gessle iallafall :-) Du får även tänka på att dessa även hade ett helt hov med förståsigpåare även på den tiden, så att ta hjälp av nån kan vara en bra grej...

hmm kom på att det kanske även jag skulle göra :-) Rock on .....

Link to comment
Dela på andra sajter

@Sixties: Att jag skulle påminna om NYD har jag inte hört förut. På jobbet tycker dom att jag påminner om Per Gessle, vilket måste bero på min väsande stämma. Jag har läst en välkänd bok om punken (i USA) och man får intrycket att det var lättare förr: "Låt bara mycket så älskar alla det." Men dom som lyckades hade faktiskt rätt bra låtar. Sex Pistols tex är ju rätt melodiösa.

Sex Pistols har tagit väldigt mycket från New York Dolls.

lyssna på Ted Gärdestad, han var duktig på att skriva låtar. finns en bra bok om hon av Kenneth gärdestad (jag vill ha en egen måne).

Link to comment
Dela på andra sajter

@Sixties: Då jag får intrycket att det anses knepigare att göra texter än melodier så tycker jag att Kenneth alltför ofta hamnar i Teds skugga. (För det var väl Kenneth som skrev texterna?)

Link to comment
Dela på andra sajter

@Sixties: Då jag får intrycket att det anses knepigare att göra texter än melodier så tycker jag att Kenneth alltför ofta hamnar i Teds skugga. (För det var väl Kenneth som skrev texterna?)

Stämmer. Det hör man inte så ofta om. ( folk läser väl inte kompositörsnamnen så noga till låtarna?) 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl detta som gör att jag blir lite besviken på att "artisten" lyfts fram så mycket i tex Melodifestivalen, medan upphovsmännen skymtar förbi rutan om dom har tur. Artistpresentationerna före varje bidrag i år skvallrade om att det inte längre är en musikskrivartävling, utan Idol - men det kanske är vad vi vill ha. (Jag tittar förresten på Idol).

Webbjoker-reglerna i år var att man måste ha en video med fokus på hur artisten rör sig. Amatörer fick inte skicka in enbart ljudfiler vilket jag annars skulle ha tyckt varit frestande (utan att vilja uppträda). Jag vet inte om låten håller, men skulle tex "Push that button" kunna vinna. :rolleyes: Jag håller inne på en rätt bra 3-minuters låt, "Your comfort lie", som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med än. En producent jag känner blev uppriktigt såld på den.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kanske ska lägga till att låten baseras på Astrid Lindgrens "Allrakäraste syster" 1949, som illustrerades 1973 av Hans Arnold som dog förra veckan.

För barn är den en äventyrssaga där huvudpersonens syster, Ylva-li, slutligen berättar något hemskt.

För vuxna handlar den om förlusten av en nyfödd tvilling och hur den kvarvarande systern skapar en låtsaskompis.

1-igen_20166503.jpg

hast_1177409191_1191923230_1207226516_4251982.jpg

arnold1.png

arnold2_0.png

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

@Jerry P: Jag använder ett trumspår vid inspelningen, men om jag har med det i slutmixen så kommer andra saker saknas: bas, stråkar, körer, mm. Gitarr med sång är en bra kompromiss om man inte har tid och kunskap att få det att låta bra.

@debatt: "Mobiltelefon" 😄 . Jag spelar in på en 7 år gammal PC utan externt ljudkort. Jag använder mig av Magix Music Maker 11 som kom gratis med en tidning. Variax 500-gitarr för alla pålägg.

Jag antar att hesheten är något jag jobbat fram till. Jag använder nämligen en småmembranare, shootgun-mick, som jag måste sjunga nära för att få den närhet jag vill ha i ljudet. Detta gör också att störande ljud i rummet minskar. På 1 cm avstånd så bottnar antingen micken eller datoringången (vet ej vilket) så genom att kvida snarare än ta i så får jag en jämn volym på inspelningen. Sedan, som bonus, låter jag inte lika nasal. Jag hade inledningsvis inte ngn ambition att sjunga själv, så låtarna är bara "demos".

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag, eller rättare sagt min låt "Tickling feeling" finns med på en topplista (77:de plats just nu) på MySpace:

"Myspacetopplista"

Jag har ingen aning om varför men det kanske är för att ni varit snälla nog att spela upp låten. Jag råkade bara stöta på detta då jag sökte på mig själv och mina låtar.

Visserligen är det bara urvalet: "unsigned" och "Sweden" som finns med på listan men ändå. Det kanske inte krävs så mycket heller för att vara med på listan, eller kan räkneverket i MySpace-mediaspelaren på min sida räkna fel?

Kul i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

...Jag skriver (nästan) enbart när jag har något nytt alster, och när jag svarar på ett inlägg.

Jag hoppas att det inte irriterar någon. Jag antar att en "blogg" brukar vara nåt som uppdateras oftare.

(Jag hoppas du gillade musiken.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...