Jump to content
Annons

Temporär "studio"


BratBasher

Recommended Posts

Hejsan!

Jag tänkte bara fall man kunde få höra lite åsikter angående ett litet projekt jag och mitt band ska fixa. Vi ska spela in en demo med så bra resultat som möjligt.

Förutsättningar:

1 stycke sommarstuga (ca 75 kvm i tre rum, mycket förnster dock med fin havsutsikt), 4 dagar, inspelning av trummor, gitarrer, bas och sång.

Grejer:

Två stora tunga tygstycken (4*2 meter), 4 sm58or, två sm57or, 2 samson CL2 (pennkondensator mickar), akg kondensatormick, 4 senheiser E604, shure beta52 (baskaggemick), div. gitarrstärkare effekter och crap, 16 kanal mixer, 4 kanaler kompressor och gate, 4 kanaler grafisk eq, macbook pro med extra skärm, 2 st firebox (totalt 8 kanaler ljudinterface), logic 8 express, Yamaha HS80M, div. andra monitorer, kablar i mängder och multi, en arme av gitarrer och basar och trummor såklart, akg studiolurar och trumlurar.

Så frågan är hur skulle du lägga upp det? Hur skulle du spela in, vad ger bäst resulutat? Hur skulle du rigga upp trummor och liknande. Skulle du lina eller micka stärkare?

Allmänna tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Utrustningslistan ser ju tillräckligt lång ut - men har ni hörlursförstärkare så att alla får lyssning?

Har gjort liknande inspelningar. Var ingen ljudexpert då och är det inte nu heller. Problemen handlar säkert inte om er utrustning utan om rummen i sig. Jag gissar att ni kommer att behöva rejält med skärmar, kanske något ljuddämpande i taket mm, när ni spelar in trummor. Annars kommer det att låta burkigt. Vi kunde aldrig använda våra inspelningar till något vettigt. Satsa på att jobba med rummen. Bygg akustikskärmar (absorbenter) av glasull mm som ni kan ta med er dit etc.

Jag skulle satsa på att spela in trummor samtidigt med linead bas och linead slaskgitarr. Därefter lägga om och lägga på.

Disclaimer: Dessa råd är från en fullständig amatör.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

För trummor:

Spela in i det största rummet. Dämpa det inte så mycket. Rum är bra för trummor.

Byt skinn och stäm trummorna ordentligt! Slarv med detta resulterar ALLTID i skitljud. Om ni inte är skitbra på att stämma efter öra så ta hjälp av drumdial https://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=13334&artno=138872.

Närmicka virvel, pukor och kagge. Se till att få med så lite läck som möjligt.

Två OH i spaced pair. Mät så att båda mickarna har samma avstånd till virveln. Micka inte för nära cymbalerna. Det brukar låta skränigt och äckligt.

Använd minst en rumsmick för trumsetet. Det brukar underlätta hur mycket som helst för en snygg helhetsbild av trumsetet.

Om det är metal det handlar om så ska det vara tight! Spela in efter klick. Små otightheter smyger sig nästan alltid in och då är slip edit din vän: http://dl.dropbox.com/u/794136/slipeditcubase.swf

Sampla alla trummor i setet det första ni gör. Det kan hända att vissa slag blir dåliga. Då kan man klippa in en sampling.

Trummisen MÅSTE slå HÅRT och i mitten på virveln hela tiden!

För gitarrer:

Spela in både line och uppmickad stärkare av både bas och gitarrer för möjlighet att reampa om ni vid mix upptäcker att ljudet suger. Generellt för gitarrer är att använda disten sparsamt och inte snåla för mycket med miden.

Sång:

Dämpa rätt mycket i rummet. Ta den finaste kondingen. Stå inte för nära micken. Använd puffskydd!

Lycka till!

Jag antog typ att det handlade om metal. Kan ha något med din visningsbild att göra. 😛

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

janglesoul: Alla tips är välkomna! Och tror det ligger mycket i vad du säger så det första vi ska göra när vi komme dit är att sitta ner och fundera på vad vi kan göra med akustiken! Så det var mycket bra förslag!

Liiket: Tack mycket bra konkreta råd och ja vi spelar metal 😛. Jag har köpt nya skinn till trummorna men måste de spelas in tror du är det nått man redan ska göra hemma eller när man är där? Får nog tyvärr stämma efter öra då vår budget är väldigt tight men ska försöka göra det så bra som möjligt. Tänkte på OH hur långt från trummorna handlar det om? går det att sätta dem tillsammans precis över virveln och rikta dem utåt? På virveln ska jag micka med en sm57a eller en E604 tycker du/ni? Mycket bra råd att både sampla och sen spela in det hade jag inte tänkt på....

Lina och micka check! Sången då vi har ju två lite dyrare småmembrans kond. och en lite billigare stormembrans kond. vilken är att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Lite mer om oh då. 3:1-regeln säger så här: Båda OH-mickarna ska ha samma avstånd till virveln. Avståndet mellan OH-mickarna ska vara tre gånger avståndet till virveln. Höjden på mickarna får du nog nästan lyssna dig till. Du hör förhoppningsvis om det låter skit. 🙂

Jag tycker att du ska placera OH-mickarna ovanför virveln och rikta dem "genom baskaggen". Då får du lite mindre virvel i OH. Den kommer du ändå att få skitmycket av i rumsmicken/mickarna. För rumsmickar om man inte vill ha så mycket cymbaler, sätt upp ett lakarn eller något annat framför, som dämpar lite av de högsta frekvenserna.

Byta skinn kan du ju göra hemma, men stäm i lokalen du spelar in i. Trummor precis som gitarrer expanderar och kontraherar ju beroende på luftfuktighet och värme.

Ta inte mina svar som absolut fakta nu bara. Det finns ju väldigt många sätt att göra saker på, och jag är inte proffs. 🙂

edit: Jag har aldrig provat E604 men SM57 är mer eller mindre industristandard för sånna här ändamål, så det bör ju fungera för dig också. Men prova båda och bedöm själv. 🙂

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

"trummisen måste slå hårt" säger LIIKET och då hoppas jag att han fortfarande menar metal-inspelning, annars är det ju ett "klumpigt" tips.

Likaså närmickning av pukor tex är ju ett val som påverkar soundet på ett vis som inte passa alla musikstilar, menade du LIIKET åter igen metal så passar det förmodligen bra. Att däremot generellt säga att man bör närmicka pukor är nog inte så bra.

Och LIIKET... jag förstår att du utgick från att det var metal som skulle spelas in. Denna tråd är inte till för att ställa till något drama utan bara peka på att förfaringssätten skiljer sig beroende på stil och smak.

Mvh Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

"trummisen måste slå hårt" säger LIIKET och då hoppas jag att han fortfarande menar metal-inspelning, annars är det ju ett "klumpigt" tips.

Likaså närmickning av pukor tex är ju ett val som påverkar soundet på ett vis som inte passa alla musikstilar, menade du LIIKET åter igen metal så passar det förmodligen bra. Att däremot generellt säga att man bör närmicka pukor är nog inte så bra.

Och LIIKET... jag förstår att du utgick från att det var metal som skulle spelas in. Denna tråd är inte till för att ställa till något drama utan bara peka på att förfaringssätten skiljer sig beroende på stil och smak.

Mvh Mickestrang

Nu gällde det ju faktiskt metal, men jag håller fullständigt med. Verkade det som att jag var av en annan åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...