Jump to content
Annons

janglesoul

Medlem
  • Antal inlägg

    37
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt
  1. Låter smart. Det är bra att komma till avslut direkt, så att man inte sitter där med 59 halvfärdiga skisser. Så här gör jag: 1. Verser och refränger (melodi och ackord) föds när jag spelar gitarr och sjunger. 2. Bandar alltid idéerna direkt på mobil/Zoom h2. 3. Idisslar sången i veckor (år?), formen finslipas. Spelar hela tiden in nya memo-versioner. 4. Skissar upp låten i Ableton Live Clip view. Drar in trumloopar från EZdrummer, lägger basgångar, shakers, melodislingor, fundera ut arrangemang, idéer för blås, stråkar och synthar. --- och det är ungefär så långt jag klarar mig på egen hand, och så långt jag har hunnit --- Sen är planen: 5. När låtens alla delar är färdiga, spela över låten till Session view (linjärt flöde). 6. Samla ihop musiker, instruera dem eller få dem att förbättra mina grejer. (Jag kan ju bara sjunga/spela gitarr egentligen) 7. Boka studio. 8. Spela in på riktigt, så live som möjligt. Jag är egentligen van vid att komma med färdiga sånger till en replokal och presentera för bandet. Nu har jag varken band eller lokal, så jag försöker göra preproduktionen så långt jag kan på egen hand. Det är ett workflow som funkar för mig för att det är kul, men jag har ingen deadline och inte bråttom. Jag komponerar inte i datorn, låtarna är alltid klara att spelas upp i nån slags singer/songwriter-form. Men så gör jag ju också musik av typen pop/folk/country/soul.
  2. Japp, det handlar bara om vad den får kosta. Förr var Boss det till synes enda valet. Idag finns mängder med små företag som gör överlägset mycket bättre grejer. Två rekommendationer: Barber Tone Press Diamond Compressor Köp från www.tonefactor.com eller www.proguitarshow.com (de brukar slinka genom tullen).
  3. hej, jag är inte bekant med Waves GTR. Men det kanske är som GuitarRig eller någon annan mjukvara. Mitt intryck av såna är att naturliga dist- och overdiveljud är det som de har svårast att härma. De kan förmodligen ordna hyfsade modulationseffekter (chorus, flanger mm), men för "dirt" så är det svårt att matcha ljudet av en uppmickad förstärkare.
  4. Vad jag minns från kassettiden är faktiskt att jag aldrig tyckte att chrome gjorde någon avgörande skillnad. Ska man släppa demos på kassett så räcker det väl utmärkt med normal tape.
  5. Tack för tipsen! Nivån 4000 känns ju rätt så trevlig. Ett steg upp från de billigaste Shanghai-mikrofonerna men ändå inte Neumann TLM-nivå på priset./C
  6. Tack alla för snabba svar. Jag förstår ju att det är lurigt att ge råd när det i slutändan handlar så mycket om tycke och smak. Vilken mikrofon som passar min röst kanske jag inte riktigt lär mig förrän jag är i en välutrustad studio med en ljudtekniker som kan plocka fram rätt grejer. Jag är nog en ganska ljus tenor, med en ganska luftig ("breathy") ton i mitt lägre register - med med viss risk för att låta lite gäll och skrikig när jag går upp i det högre (kring lilla a (?)). Får fundera vidare - men fortsatta tips är väldigt välkomna! Tack!
  7. Hej, Hemmastudion håller på att ställas i ordning. Rummet är behandlat. Egentligen är det förstås bara att köra på med den utrustning jag har och inte skaffa något förrän jag känner begränsningar. Men det är ju roligt att dagdrömma och jag tycker att det är lite intressant att få synpunkter på min ljudkedja. Dvs hur bra grejer behöver jag - och vad är rätt nivå på varje grej? Kanske behöver jag inte bättre mikrofoner förrän jag skaffar bättre preamps etc. Jag vill kunna spela in bra sång, ak gitarr, elgitarr - micka upp förstärkare. Soundet jag eftersträvar är ganska varmt och vintage - 60tals soul, 70tal singer/songwriters etc. Vad jag funderar på mest är om jag borde skaffa (eller spara till) en bättre stormembransmikrofon (någon med rör?) och/eller något intressantare att micka upp gitarrförstärkare med. Sennheiser MD421 verkar ju vara en klassiker på gitarr, men Royers bandmikrofon känns avlägsen rent ekonomiskt. Investeringsambitionerna är helt enkelt måttliga och jag kan nog inte tänka mig att lägga mer än max 10000 på en mikrofon. Ja, i så fall skulle jag få spara. Finns det billigare tips så är de väldigt välkomna! Detta har jag: Preamps i mellanklass(?): TC Electronics Konnekt 24D Mackie Onyx 1220 mixer Mikrofoner: ADK 51-S (Series Six) - billig stormembran Shure SM-57 Shure SM-58 Behringer B-5 - liten vass cigarrmikrofon, kondensator. Tack på förhand!
  8. Utrustningslistan ser ju tillräckligt lång ut - men har ni hörlursförstärkare så att alla får lyssning? Har gjort liknande inspelningar. Var ingen ljudexpert då och är det inte nu heller. Problemen handlar säkert inte om er utrustning utan om rummen i sig. Jag gissar att ni kommer att behöva rejält med skärmar, kanske något ljuddämpande i taket mm, när ni spelar in trummor. Annars kommer det att låta burkigt. Vi kunde aldrig använda våra inspelningar till något vettigt. Satsa på att jobba med rummen. Bygg akustikskärmar (absorbenter) av glasull mm som ni kan ta med er dit etc. Jag skulle satsa på att spela in trummor samtidigt med linead bas och linead slaskgitarr. Därefter lägga om och lägga på. Disclaimer: Dessa råd är från en fullständig amatör. /C
  9. Hej igen, Nu har jag snickrat, spraylimmat och häftat i en hel vecka känns det som. Så här ser resultatet ut. Efter klok feedback ovan valde jag att ändra min plan för hur rummet skulle organiseras. Istället för att behöva springa mellan sånghörn och datorn på skrivbordet så har jag valt att göra två inspelningshörn på varsin sida om min tänkta mixplats. Till vänster om skrivbordet blir det sång, till höger kommer jag att ha en gitarrförstärkare ständigt uppmickad. På detta vis fick jag automatiskt ett slags dead end/live end. Just nu känns det enormt dämpat framme vid fönstret, men det är rejält med fluttereko när jag klappar händerna mellan de två långsidorna. Ena väggen kommer jag att sätta upp flera hyllplan och fylla med böcker och pärmar. På den andra hänger jag mina gitarrer över en soffa. Den bakre väggen kommer också att få hyllor och förhoppningsvis funkar dessa hjälpligt som diffusorer. I det ena bakre hörnet har jag satt upp en snedställd 12-cm skiva som basfälla. Över mixplatsen hänger två moln, och ett moln hänger över sångplatsen. Hörnena mellan tak och väggar har jag inte gjort något åt. Men det kanske heller inte är någon större vits? (Ethan Winer skrev dock att det man aldrig kan få för mycket basfällor. Totalt har jag gjort 17 tjocka absorbenter. Basfällorna i hörnena är gjorda med dubbla 12 cm skivor och den ena har dessutom en superchunk-kil bakom den snedställda skivan. Totalt är det där 42 cm glasull rakt in mot hörnet. En stor klädd skiva har jag ännu inte väggmonterat, dessutom har jag tre tunnare skivor. Dessa kan kanske användas som skärmar om jag skulle vilja dra ut inspelning till vardagsrummet för piano eller nåt. Jag är barnsligt förtjust i denna overkill för det behov jag har. Det blev mycket mer ambitiöst än jag hade tänkt. Och det skulle inte förvåna mig om jag någon gång i framtiden kollar var man kan hyra en mätmikrofon och sätter igång med Helmholtzbyggen. Men i grunden är det inte perfekt ljud jag strävar efter utan efter en strömlinjeformad låtskrivarplats där jag inte behöver rulla ihop några sladdar när jag går därifrån - men ändå lyckas hålla en god ordning. Nästa steg: Köpa mina första monitorer (ska gå och lyssna på KRK Rokit 5 som ju verkar konkurrenskraftiga inom mina budgetramar). Nedan följer en längre genomgång av hur jag gjorde och några bilder. Kanske kan det hjälpa nån som var i samma sits som jag för två veckor sedan. /C Recept på soppan: 3 balar Isover UNIskiva 120 mm. (8 i varje paket) 265 kr/st på Hornbach. = 795 kr. 17 ströläkt à 12 x 50 x 3600 mm. 14 kr/st. = 238 kr 26 m tyg från Ikea. Tyget hette Ditte och kostade 19 kr/meter. ca 500 kr. Häftklammer 6mm. 59 kr. Ståltråd, öglor, skruvar, krokar: ca 200 (svårt att räkna på) 3 burkar Spraylim 199 kr/st. 600 kr Avrundat, totalt ca 2400 kronor. Dvs ca 140 kr per absorbentskiva. Verktyg: Såg, tumstock, vinkelhake Liten borrmaskin/skruvdragare. (Jag förborrade hål i ramarna med 2,5 mm borr och hade sen 3,2 mm skruv. Ytterst få sprack.) Häftpistol Tidsåtgång Svår att uppskatta. Det känns hemskt, men jag kanske nästan har lagt ned 40 timmar på det här? Eller rent av mer? Huh! Mycket tid har ju gått åt till att mäta, uppskatta, hämta information mm. Tillvägagångssätt: Det kanske finns bättre sätt. Men jag gjorde alltså som i videon jag postade ovan. Jag skruvade ihop en enkel ram av ströläkt (billigaste, vekaste virke för minimal vikt). På ramens ena sida häftade jag tyg. Det synliga yttertyget till absorbenten lade jag ut på golvet, placerade glasullskivan på tyget och den tygklädda ramen ovanpå, och häftade ihop det hela. Resultatet blir då en 10-12 cm absorbent med en 5 cm luftspalt bakom (tack vare ramen). För att mina ramar skulle ligga ovanpå och inte runt om UNI-skivorna så gjorde jag dem några centimeter kortare och smalare än själva skivan. Skivans mått: 116 cm x 56,5 cm. Mina långsidor sågade jag 114 cm och kortsidor 52 cm. Resultatet en ram med yttermåtten. 114x54 cm. Tyget från Ikea strök jag först med strykjärn för att inte få skrynkliga absorbenter. Det funkar bra att sträcka ut tyget när man häftar, men tja... jag strök. Här kommer bilder: Bild på mina basfällor till hörnen: Tygklädd gul superchunk-kil innanför den svarta basfällan: På ett ställe behövde jag skivor som var 72 cm breda. Lösning: skarva och limma på 16 cm extra Isoverskiva. Fäst med 3M Display Mount (spraylim från Panduro). Tygremsor för att staga upp skarven. Hörnen? Jag gjorde paketinslagning. Upphängning: Skruvöglor och ståltråd. Och så krokar eller öglor i väggen:
  10. Mm. har också funderat lite på det där. Frågan är hur bra det blir? Det sägs att det är svårt att komma ifrån burkigheten och att det krävs en väldigt stor låda och enormt mycket isolering. Kanske enklare att koppla försteget från förstärkaren direkt till en sån där H&K Red Box Pro, eller att köra genom någon Tech21 Sansamp DI-box. Fanns en hel del filmer ute på Youtube:
  11. Tittade på bilden över studion. Vill minnas att det är bättre att sitta på kortsidan och arbeta. Om du sätter skrivbordet (arbetsplatsen) framför fönstret, kan du då sätta sängen i bakre högra hörnet (sett när man kommer in genom dörren)?
  12. Visa inläggadrumdrum, den 2010-10-01 - 00:52, sa: en sånn här hörnabsorbent abrorberar ner till ca 50hz, inte med full effect under 90 kanseke 80hz. absorberings värdet ca 0,50 vid 45-50hz. och när det gäller mode frekvenser(stående vågor) så gör den ganska lite nytta jämfört med avstämda basfällor(resonator). hornabsorbentn.png Det finns ju perforerad masonit att köpa på byggvaruhusen. Samma sort som ibland finns i botten på enklare träsängar. Skulle det funka bra till basfällor (i andra delar av rummet än där de ger reflex till sweet spot)? Ingen risk att man konstruerar en ostämd Helmholtz av misstag? Kanske ingen risk då masoniten är tunn och inte stum, samt att det ju inte blir något bakstycke och heller ingen tät låda av det hela? /C
  13. Hej, Jag är ju själv den som frågar mer än jag ger svar. Men jag är i en liknande situation och min tråd hittar du en bit ner https://www.studio.se/index.php?showtopic=79617 Låga frekvenser är mest problematiska i små rum och det gäller därför att bygga basfällor (basstraps). Om man vill göra sina egna tar man glasull/rockwool-skivor och täcker med tyg. Basen som ska fångas in verkar hålla till i rummets hörn och vinklar (alltså även mellan tak och vägg, respektive tak och golv). Ett sätt är därför att snedställa sina akustikskivor i hörnen. Normalt sätt vill man inte ha ett helt dämpat rum. Det är vad jag förstått bättre att dämpa hela taket än att dämpa golvet. Det finns massor av filmer på Youtube på folk som bygger egna basfällor mm. Sök på DIY home studio eller DIY bass traps etc så hittar du massor av filmer. Folk gör på olika sätt. En del sätt är bättre för olika rum, kanske. /C
  14. Ok, tack! Under 100hz alltså. Det innebär väl egentligen för mig bara problem vid mixning? Om jag spelar in sång och elektrisk gitarr/förstärkare så kan jag väl rulla av 100hz och neråt redan på mixern (Mackie Onyx). Elbas kommer jag spela in med Sansamp. Trummor endast digitalt. På sikt kanske jag vill kunna mixa själv och göra det bra. Men tanken är nog att i huvudsak kunna göra demos eller några extra pålägg hemma och sedan ta det till en studio och göra det färdigt på riktigt. /C
×
×
  • Skapa ny...